• NY I GBG

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Hej! Vi funderar på äggdonation i Spanien och jag har tagit kontakt med ett par kliniker och surfat runt lite. Av äggdonations barnmorska i Umeå fick vi IVI kliniken i Barcelona rekommenderad, samt AVA kliniken i Finland. Vi är inne på Spanien och det verkar finnas många olika kliniker. IVI verkar dyrast men de kanske är bälte också? Oss skulle det passa bäst i södra Spanien då vi kan ordna boende där. Kram till alla och mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?
  • mariposa

Germany- välkommen hit!

Myran- Hoppas att det blir fart på dem nu när du mailat dem centralt också. Du ska se att det löser sig inom kort. Med det stora antal donatorer som de uppger att de har, så borde det inte vara så svårt att få en ljus matchning.

• mariposa
    tummen1 skrev 2012-09-05 22:14:00 följande:
    Absolut, inboxa så mailar jag :)
    Gracias!!!
  • myran6801

Halloj! Fick svar igår! Tips till er andra skicka inte "reply" på mailet fr Simona utan använd adressen som Lidia skrev i sitt mail. Jag tror det var det som gjorde skillnad för mig.

• NY I GBG

Hej tjejer! Nu är jag tillbaka från några semesterdagar med tjejkompisarna (i Spanien...). Jag köper flera av medicinerna i Spanien (och har även tagit flera av testerna där) då det är lättare och billigare. För närvarande sprejar jag samt har börjat med östrogen. Läkemedlet som IVI ordinerade var Progynova. Det kostar över 15 euro för ett paket. Det finns däremot ett läkemedel som heter Meriestra och som ska vara exakt samma. Det kostar 2 euro istället och innehåller dessutom många fler tabletter. Jag kommer ju behöva äta mycket sådana här tabletter (mer än fem paket ska inhandlas) så det blir stor skillnad i pris. Någon tusenlapp. Jag har (förstås) inte fått svar från vår vän Simona än (hons skulle kolla med läkaren) men vad jag förstår från nätet, Apoteket och min syster (läkare) är det exakt samma preparat. Så jag har köpt de billiga och hoppas att det blir bra!! Min fråga till er vet någon nnågot om meriestra/progynova?? Hoppas allt är gott med alla. Myran: hoppas du får info snart om när det kan bli er tur... När jag frågade om äggbanken förstod jag det som att den var gemensam med de andra klinikerna... Men samtidigt känns det som det borde vara riskabelt att transportera så det kanske inte är gemensamt iaf... Tummen och Mariposa; stämmer det attt ni båda fått tid i slutet av sept? Hoppas ni hittat boende och resor. Kram

• tummen1

Välkommen tillbaka :) Jag skall också äta Progynova, skall börja med den efter UL som jag skall ta så fort jag fått mens, går och väntar på den nu...
    Vi skall enligt plan sätta in den 30/9 men får det inte bekräftat förrän den 19/9 tidigast då jag skall göra ytterliggare ett UL. Segt att inte kunna boka resa förrän man nästan skall åka, blir väl super dyrt då :( men det känns bra att det börjar närma sig.
    Fast idag är en tung dag, vill inte glädjas med andra som minsan blir gravida direkt. Orkar inte vara glad mer och vill bara gå hem och gråta men jobba måste man ju :(

• NY I GBG

Hej tummen och tack. Hur har du skaffat progynova? Ja, ibland är det tunga dagar och så får man nog bara acceptera känslorna och ta sig igenom dagen.. Vad gäller andra som blir gravida så håller jag det helt enkelt borta från mig. Fast jag vet att om/när min syster kommer med besked l. Graviditet nummer tre kommer det blir vårt att glädjas. Men den dagen den sorgen.... Som tur är vet min chef om (inte detaljerat men i grova drag) vad vi går igenom och hon har sagt att om jag någon gång då och då vill jobba hemma tex så är det ok, eller om jag drar mig undan lite och inte prioriterar stora sociala sammanhang eller presentationer inför många människor så kommer hon att förstå, det känns skönt. Hoppas du känner dig gladare snart och många kramar, allt kommer att bli ok förr eller senare!!

• tummen1

Jag fick alla mediciner från kliniken med mig hem så det känns skönt.
    Min chef vet också och är förstående men det är mina kollegor som inte riktigt förstår. Men det är väl svårt att förstå nått som man aldrig upplevt kanske. Önskar jag hade ett jobb där jag kunde jobba hemma. Vet inte ens hur man skall orka gå till jobbet om det inte går vägen. Undrar om man får bli sjukskriven om man mår dåligt pga detta. Men att vara eller vilja vara gravid är ju ingen sjukdom så det går väl inte.

• germany

Tummen - Jag ser framför mig att du kommer att lyckas (tro vill jag göra, se in i framtiden kan jag tyvärr inte :)

Vill bara säga att OM det är så att du av någon anledning kommer att må dåligt, oavsett om du blir gravid eller ej (fast gravid har vi ju sagt att du ska bli) så tror jag inte att du kommer att nekas sjukskrivning.
    Du har ju först möjlighet att sjukskriva dig själv och behöver du längre sjukskrivning så ska du inte känna att du gör något som du inte har rätt till Hjärta. Din resa är ju inte en direkt vanlig resa mot graviditet, tror nog att din läkare kommer att förstå när du berättar.

Min IVF klinik har sjukskrivit mig utan att jag behövt säga till då jag har ett arbete där dom inte vill att jag utsätts för såväl fysisk som psykisk påfrestning. Har känts så skönt att slippa säga till själv. Så jag har alltså varit sjukskriven från ET till TD. Trots att vi har misslyckats nu 3 ggr så har jag nog snabbare accepterat tack vare att jag ändå varit helt utvilad när världen rasat samman för ett tag och därmed så har jag snabbt kommit upp till ytan igen. Har därför inte sjukskrivet mig efteråt för då har det bara känts bra att gå till jobbet och skingra tankarna.

Känner väl igen mig i att inte våga tro på att en själv ska lyckas....men det gäller väl att hela tiden visualisera och vända de negativa tankarna när de dyker upp. Det går styra tankar, bara man går in för det. Går skaffa såna där "STOP" kort som man tittar på och läser när de dåliga tankarna kommer. Fast det är lättare sagt än gjort.

Jag tycker ni alla är starka & otroligt duktiga  som tagit er dit ni nu är. Och jag är faktiskt övertygad om att ni alla kommer att lyckas. Ni får väl alla ägg som er donator lyckas få fram? Så om det skulle behöva göras om så blir väl allt mkt billigare nästa gång, precis som vid FET här hemma i Sverige?

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?