• NY I GBG

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Hej! Vi funderar på äggdonation i Spanien och jag har tagit kontakt med ett par kliniker och surfat runt lite. Av äggdonations barnmorska i Umeå fick vi IVI kliniken i Barcelona rekommenderad, samt AVA kliniken i Finland. Vi är inne på Spanien och det verkar finnas många olika kliniker. IVI verkar dyrast men de kanske är bälte också? Oss skulle det passa bäst i södra Spanien då vi kan ordna boende där. Kram till alla och mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?
  • Cecini

Tummen- Decapetyl sprutan brukar man ta i skinkan. Min distriktssköterska hjälpte mig och den kändes inte alls. Decapetyl sprutan är samma som att spraya för nedreglering, stänger ner din egen äggproduktion. När jag var på mitt första besök hade kliniken packat ihop alla medicinerna som jag behövde + ett intyg att visa på flygplatsen. Vi behövde alltså inte gå till något apotek, skönt att slippa!! IVI klinikerna hjälper gärna till och skickar om man behöver komplettera med något, det tog ca 2 dagar efter jag mailade dem för mig att få hem lite extra piller.

• NY I GBG

Cecini: tack för info Då kanske jag helt enkelt har fått spray istället för spruta... En fråga till er som redan gjort ÄD: fick man någon spruta i samband med insättning, dvs en spruta (eller piller kanske) som skulle undvika att immunsystemet stöter bort det främmande embryot? Känns som man borde få något för att detta inte ska ske....

• vinkan1

Hej ny i GBG, jag fick ingen spruta vid insättningen av embryona.

Ang. Decapetyl så finns den i Sverige att få tag i ( ev ett annat namn), har alla medicinnamn hemma, fick den av min gynekolog. Tog den i låret. Lycka till alla ni som är på G.

• tummen1

Ååå håller på att bli galen när de inte svarar hur jag skall göra ang sprutan...

• mariposa

[quote=66436306][quote-nick]tummen1 skrev 2012-08-30 08:45:14 följande:[/quote-nick]Decapeptyl heter sprutan jag skall ta. Mariposa var skall du ta din spruta? Magen eller benet? Jag har inte fått reda på vart jag skall ta den.[/

Hmm, har inte fått ngn instruktion från kliniken jag heller, men skinkan eller låret verkar vara det som gäller.

Imorgon ska jag ringa kliniken för att fråga hur länge man kan äta Progynova. Vi har skjutit upp insättningen en vecka, men de har inte gjort ngn förändring i schemat. Håller sig slemhinnan ok även om man

knaprar Progynova en vecka extra? Ngn som vet?

• tummen1

Fick svar nu att jag skall ta sprutan imorgon i rumpan intramuskulärt. Hon skrev även hur jag skulle ta resten av medicinen och vilka undersökningar jag behöver göra. Men det är lite svårt att förstå allt. Det lustiga är att hon skriver att vi gärna får maila henne om det är något som är oklart. Det är ju bara det att de svarar så sent hela tiden. Men det blir nog bra hoppas jag. Tyvärr kan vi inte boka resan förrän ca 10 dagar innan insättningen så att hitta en billig resa är nog bara att glömma tyvärr.

• myran6801

Inte för att det är aktuellt ännu, men jag undrar hur ni andra fixar ngn som kan ta sprutan intramuskulärt? För det kan man väl inte göra på egen hand? Vår vårdcentral har ju vägrat hjälpa till med blodprover så de lär väl inte hjälpa till med det heller!

• tummen1

Min svägerska är sjuksköterska så hon skall hjälpa mig. Men annars hade kvinnokliniken i gbg hjälpt till sa de, de skall hjälpa mig med de andra undersökningarna. Har ni några privata kliniker där du bor myran6801?

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?