• NY I GBG

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Hej! Vi funderar på äggdonation i Spanien och jag har tagit kontakt med ett par kliniker och surfat runt lite. Av äggdonations barnmorska i Umeå fick vi IVI kliniken i Barcelona rekommenderad, samt AVA kliniken i Finland. Vi är inne på Spanien och det verkar finnas många olika kliniker. IVI verkar dyrast men de kanske är bälte också? Oss skulle det passa bäst i södra Spanien då vi kan ordna boende där. Kram till alla och mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?
  • NY I GBG

Hej! Bra att ni börjar få svar men det känns konstigt med sex månaders väntan för er myran.... För oss gick det jättefort. Ok jag är ju halvspansk själv så det var lättare men det är ju väldigt många blonda som donerar också, har de sagt. Jag läste förresten en artikel om att det nu är fler unga än någonsin i Spanien som donerar könsceller, pga de dåliga ekonomiska tiderna...., Tummen: då blir det drygt tio dagar efter oss som det är er tur Vår dag är den 21 sept... Jag har Simona som koordinator. Är tyvärr inte så nöjd med henne vad gäller service, snabba svar osv men försöker att inte bry mig om detta. Så länge behandlingen är bra så spelar det ju inte så stor roll hur koordination är men man tycker det borde vara lite bättre för den summan man betalar. Men när det väl gäller har hon ändå varit bra så jag ska väl inte klaga. Det är lite nervöst nu att allt ska klaffa. Tex ska jag till gynekologen imorgon för ett ultraljud där de ska se att allt är "bra" ( dvs redo för nästa steg..). Jag fick ju mens när jag inte skulle få det, under tiden jag åt p-piller (!!) så jag hoppas att det inte blir några ändringar nu. Ska även börja gå på akupunktur idag ... Sedan köpte jag även medicinen Progynova när jag var i Spanien men den är på 1 mg istället för 2 mg så det är också något jag måste få svar på från Simona. Ang hotel har jag några förslag men i och med att vi åker med Ryan Air till Girona så har vi valt att bo i utkanten av Barcelona och istället nära flygplatsen, på ett spa-hotell. Vi kommer att "pendla" till Barcelona med tåg (en timme enkel väg) istället. Vi landar jättesent en onsdag och åker tidigt en lördag så vi bestämde oss för att göra på detta sätt. Hotellet är mysigt, fräscht och avkopplande, och billigt! Säg till om du vill ha namnet och adressen. Nära IVI Barcelona har vi inte bott så jag kan tyvärr inte rekommendera något i närheten. Tummen: jag förstår precis hur du känner. Dels är det spännande ju närmare man kommer men samtidigt är det extremt ångestfyllt också, iaf för mig, i och med att man inte ens vill tänka på att det inte skulle lyckas... Kram på er och snart blir det skarpt läge!!!

• myran6801

Ny i Gbg, ja visst är det konstigt med så lång väntan. Jag tror de missuppfattat och fortfarande tror vi vill göra med färska ägg och att de då måste leta en blond donator. Men har inte fått svar än från Simona så vi får väl höra vad de säger. Jag har iallafall inte börjat med p-piller för jag vill veta planen innan jag börjar med dem.
    Det låter ju lovande att det är många yngre som donerar nu Vad spännande att du har insättning redan 21 september, det är ju verkligen inte långt kvar! Låter som en bra idé att ni ska bo lite utanför på ett SPA-hotell, då kan ni ju passa på att vila och ta det lugnt. Vi får se hur det blir för oss, vi har inte kommit så långt i planeringen än. Hoppas dock det inte dröjer alltför länge. Håller med dig om att det är lite läskigt detta vi ger oss in i, man är ju så ofantligt rädd att det inte ska funka nu heller.

Ni som snart åker till Spanien, tror ni vi kan höras av innan om det skulle vara någon medicin man behöver som är lättare att få tag på där än här? Kanske kan vi hjälpas åt med sådant här i tråden, om ni har lust såklart.

Spännande framöver här i tråden! Kram till er alla!

• tummen1

Hej på er! Klart vi kan hjälpas åt! Vi håller kontakt här så säg bara till om jag kan hjälpa till med något. Ny i gbg har du tagit nån spruta nu? Jag skall ta min på fredag och funderar på om jag skall ta den i magen precis som på ivf:en. Skönt att bo på spa i Barcelona. Vi funderar på att bo riktigt nära kliniken då vi har vår stora pojk med oss också. Han vet inget så det är lite trixande att ta med honom. Vi letar hotell med pool så är han nöjd :) Känns lite jobbigt att jag skall göra insättningen helt ensam då min man måste vara med pojken men det kan ju inte vara värre än ivf:en och det gick bra, gjorde inte så ont. Var värre att ta ut äggen än att sätta in.

• NY I GBG

Hej tummen; spruta? Vad tar du för spruta? Jag har inte blivit ordinerad spruta utan p-piller, spray, progynova och ett annat hormon (tabletter). That's it. Skumt att vi alla verkar ha olika behandlingar.. Undrar vad de grundar det på... Förstår att ni vill bo nära kliniken. Jag kollade på kartan och de verkar finnas många hotell däromkring. Säkert flera med pool. Vad gäller insättning tror jag knappast det känns. Det är väl som en vanlig gyn undersökning... Värre var det med äggplock för min del. Första gången tog de ut ägg som inte var mogna och de fick slita ut dem. Det gjort väldigt ont. Så insättning tror jag inte vi ska oroa oss för. Har för övrigt bett IVi skicka oss den info de får delge oss ang donatorn. Men det har såklart inte svarat.... Kram!

• tummen1

Jag tar p-piller i 21 dagar och på dag 19 tar jag Decapeptyl som är en spruta. Efter de 21 dagarna tar jag uppehåll i 7 dagar för men pch sen p-piller igen och Progynova tror jag. Skulle få ett mer detaljerat schema senare i veckan. Ja det är super konstigt att vi går på samma klinik men olika mediciner. Men det kanske beror på ålder, problem osv. Man blir galen om man tänker för mycket :) Det enda vi vet om vår donator är att hennes morföräldrar eller farföräldrar är asiater sen fick vi inte veta mer.

• myran6801

Åh, vad spännande det börjar bli här i tråden!!! Så kul att följas åt tycker jag. Härligt att ni känner som jag, att vi ska hjälpas åt! Tror att se olika medicinerna beror på att vi har olika problem. Det känns bra i sånt fall att de individanpassar och inte bara kör lika till alla.

• NY I GBG

Ja, vi hoppas att det är som ni säger Samtidigt har jag inget fastställt "problem" (dvs man vet ju inte varför det inte funkat, utan antar väl mest att det är pga ålder) och inte du heller Tummen, eller hur? Så vi borde ha lika behandling... Men, som ni säger, låt oss inte tänka för mycket utan lita till deras expertkunskap Så klart vi ska stötta och följas åt här

• myran6801

Hm jag hat har inte heller ett fastställt problem, men misstänker det är dålig kvalitet på äggen som är problemet. Men som sagt, nu tänker vi positivt! Det kommer att funka!!!

• AmelieS

Jag fick ta min Decapeptyl hos barnmorskan då det inte kan göras hemma. Jag köpte min spruta (Decapeptyl) i Spanien. Tror inte den går att få tag i härhemma. Har du Tummen skaffat din redan?
    Decapeptyl ersättar sprayen har jag förstått då den nedreglerar kroppen. Vi var på ett introduktionsbesök på kliniken då vi fick information om behandlingen och medicinerna. Det var väldigt bra tycker jag. 

• tummen1

Jag fick med all medicin från kliniken i Barcelona. Vi var också på ett första möte hos dem i flera timmar. Han gjorde en undersökning och sen pratat vi också med koordinatorn. Men det var så mycket att ta in så man glömmer :) Det verkar som jag kan ta sprutan hemma, de har inte sagt något annat till mig. Tog du den i magen? Sa kliniken i Spanien att du inte skulle ta sprutan själv?

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?