callimero skrev 2014-03-01 11:52:40 följande:
Nu har jag införskaffat ett handledsskydd med skena för att testa på ena handen först och se hur det fungerar. Måste säga att det är svårt att sova med det på för kardborrebanden prasslar och fastnar i täcket och så är skenan såklart hård. Använde du dag och natt? Min BM pratade om ev operation, men känns konstigt att göra det under graviditet. Har hittat några övningra man kan göra också men lite dålig på att ta tag i dessa.
Jag fick lite enklare (=fula blå i plast) skenor för natten och mer avancerade för dagen (=inläggen formades efter mina händer och sattes in i neoprenskal). Jag skulle ha tummarna så stilla som möjligt pga Morbus de Quervain, men skenorna var även mot mina karpaltunnelproblem.
Nattskenorna fastnade överallt, så jag offrade ett par långa tumvantar som täckte dem perfekt. Lite varmt dock...operation tror jag de gör om man blir helt hjälplös, enklare att hinna läka innan bebisen kommer. Med bebis lyfter, vrider, vänder och fixar man med händerna hela tiden och blaskar med vatten, mjölk och bajs...inte optimalt! Gör övningarna, det kan hjälpa, och du vill inte ha ont med bebisen (hantera mjuk bebis med hårda skenor är blä).
/Dustpuppy