• Julia82

Någon mer med BF i Juni som vill följas åt de sista månaderna?

Jag går snart in i tredje trimestern och har äntligen börjat handla hem bebisprylar. Det är första barnet och allt känns så nytt och spännande, och jättekul såklart. Men vad ska man tänka på, vilka saker är ett måste och vilka prylar kommer aldrig till användning. Det här är en helt ny värld för mig!! 

Jag skulle gärna hitta några goa tjejer med BF i juni för att prata om allt från inköp till bebisen, tankar inför förlossning, föräldraskap och gud vet vad! Det finns tusen saker jag funderar på, och det skulle vara underbart att prata av sig med andra gravida.     

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-23 07:09
    Eftersom jag tycker att tråden blivit lite av en "gnäll-tråd" kommer jag inte att fortsätta läsa era inlägg. Jag är gravid för första gången och försöker se positivt på allt vad en graviditet innebär, även om det är fysiskt jobbigt dom sista månaderna. Jag mår bättre av att läsa/skriva om glädjen och lyckan att vara gravid och känner att det finns andra trådar som är bättre för mig.

Jag önksar er alla lycka till med era förlossningar, och hoppas att bebis-livet som väntar blir allt ni drömt om :)

Tack och hej för mig!
  • Svar på tråden Någon mer med BF i Juni som vill följas åt de sista månaderna?
  • TereseL

Cerazette är någon form av mittemellanpiller enl. min BM. De är inte som P-piller, men ska tydligen vara lite mer än minipiller. I don't know, de funkar för mig iaf :)
    Men har funderingar på sån där spruta eller något efter denna graviditet. Hormonspiral funkade ju inte för mig, kopparspiral blev min mamma gravid med (men det stöttes ut efter några veckor) och min syster hade sådana oerhörda PMS-smärtor av en sån så jag vill inte ens testa. En väninna till mig hade p-stavar i armen, det kan kanske funka, men om man regerar på hormonspiral ska de inte vara så bra då de är väldigt likadana tydligen...
    Så det blir nog hormonspruta. Orka knapra piller alla dagar fram till klimakteriet annars liksom Men jag ska också prata med min BM om detta nästa gång. Bra tips där :)

• Kia82
    Butterflie skrev 2012-04-07 14:21:36 följande:
    Enligt min bm så kunde man inte bli gravid med hormonspiral, men jag är helt hundra.. mensen försvann, ömmande bröst, illamående å sen fick ja ont å blödde massor.
    Men tänk om du ångrar dig då? Om du steriliserar dig menar jag.
    Jag hade kopparspiral och tydligen så hade den satt sig helt konstigt på snedden eller vad hon sa så då hade det lyckats smita förbi någon liten spermie. Ja jag vet, min man säger också så emellanåt när jag pratar om att göra det. Tänk om... Helt ärligt så vet jag inte om min kropp pallar en femte graviditet och det är ju inte bara att sätta barn till världen, dem kräver mycket också, både tid och pengar och vi vill gärna kunna ge barnen det som dem behöver och även få egen tid till att träna eller vad man nu vill göra så det känns faktiskt helt rätt att sätta stopp för fler barn nu.
  • Kia82
    Butterflie skrev 2012-04-07 00:11:24 följande:
    Min äldsta fyllde nyss 7 och min yngsta blir 6 i höst så ja vet vad du menar när du säger att du ville vänta..
    Var helt själv med mina då deras far inte ville hjälpa till alls..
    Blir ändring på det denna gången, min sambo vill vara pappaledig, gå upp om nätterna, byta blöjor och allt annat som hör till.. Kommer kännas konstigt då ja inte fick den hjälpen med de andra 2. Men antar att det kommer att underlätta och vara en enorm trygghet. Känns ial skönt att man har någon att dela allt med =)

Jaha okej, kan inget om preventivmedel. Utan ja har 2 p-piller barn och min bm då sa att detta var det mest säkraste jag kunde ha. En hormonspiral. Blev inte ledsen å så men däremot hade jag konstant huvudvärk den första månaden, mensen blev aldrig normal under de 3åren ja hade den och den ömma då å då, eller trådarna. Svårt å förklara men vissa ggr fick man skaka rumpa ^^ för att det skulle sluta ömma..
    men Cerazette det är p-piller eller minipiller då eller?
    Finns väl p-spruta man kan ta var 6mån med?
    Kanske är dags att kolla upp sådant så man kan börja direkt sen när det är återbesök efter förlossningen.
    Får nog ta upp det med min bm på ons.
    Cerazette är ett minipiller som jag har användt efter alla barnen under tiden som jag ammat. Jag ska prata om att få Cerazette utskrivet redan nästa gång då jag ska till bm för vem pallar vänta med sex ända fram tills efterkontrollen liksom eller behöva ränna dit bara för att få ett recept utskrivet?  Vi vill kunna "komma igång" med samlivet så fort jag slutat blöda och kondom existerar inte ens i vårat förhållande, är ju det mest avtändande som finns ju.

Det finns en massa olika preventivmedel men jag tycker bäst om p-piller, mycket för att man har stenkoll på när man ska ha mens men det negativa är att jag får ganska så kraftiga humörsvängningar av dem. Kopparspiral fungerade inte för mig, jag småblödde till och från hela menscykeln och blev trots den gravid. P-spruta verkar krångligt med alla besök, tror att det är var tredje månad man får gå då och p-stav tycker jag verkar lite otäckt att ha under huden. När man är färdig med barnafödandet så anser jag att man lika väl kan sterilisera sig som att springa och trycka i sig en massa hormonpreparat.
  • Butterflie
    Kia82 skrev 2012-04-08 16:33:14 följande:
    Jag hade kopparspiral och tydligen så hade den satt sig helt konstigt på snedden eller vad hon sa så då hade det lyckats smita förbi någon liten spermie. Ja jag vet, min man säger också så emellanåt när jag pratar om att göra det. Tänk om... Helt ärligt så vet jag inte om min kropp pallar en femte graviditet och det är ju inte bara att sätta barn till världen, dem kräver mycket också, både tid och pengar och vi vill gärna kunna ge barnen det som dem behöver och även få egen tid till att träna eller vad man nu vill göra så det känns faktiskt helt rätt att sätta stopp för fler barn nu.
    Jo det e ju så sant så, men hur fungerar det med allt annat? har du fortfarande mens då eller slutar den helt med? Vissa som tagit bort allt får väl äta nåt bara för å inte odla skägg å annat..
  • Kia82
    Butterflie skrev 2012-04-08 19:35:47 följande:
    Jo det e ju så sant så, men hur fungerar det med allt annat? har du fortfarande mens då eller slutar den helt med? Vissa som tagit bort allt får väl äta nåt bara för å inte odla skägg å annat..
    Haha, nej man blir inte man bara för att man kapar äggledarna eller täpper till dem alltså är det ingen risk för att man får skägg.  Mens får man som vanligt (tyvärr). Man tar ju inte bort allt utan trixar ju bara med äggledarna (typ två små rör) så allt annat förblir orört och som vanligt.
  • Butterflie

hahaha okej, min moster har tagit bort precis allt å då får hon äta nåt speciellt va de nu heter men hon får ändå små små fjun på hakan som hon går å tar bort.

• m1nn13

Oj vad konstig den här tråden var just nu då... fniss... jag vill prata om bebis... inte p-metoder!  Glad

• Butterflie
    m1nn13 skrev 2012-04-08 23:39:10 följande:
    Oj vad konstig den här tråden var just nu då... fniss... jag vill prata om bebis... inte p-metoder!  Glad
    hihi snörade in på annat ^^
Svar på tråden Någon mer med BF i Juni som vill följas åt de sista månaderna?