• Julia82

Någon mer med BF i Juni som vill följas åt de sista månaderna?

Jag går snart in i tredje trimestern och har äntligen börjat handla hem bebisprylar. Det är första barnet och allt känns så nytt och spännande, och jättekul såklart. Men vad ska man tänka på, vilka saker är ett måste och vilka prylar kommer aldrig till användning. Det här är en helt ny värld för mig!! 

Jag skulle gärna hitta några goa tjejer med BF i juni för att prata om allt från inköp till bebisen, tankar inför förlossning, föräldraskap och gud vet vad! Det finns tusen saker jag funderar på, och det skulle vara underbart att prata av sig med andra gravida.     

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-23 07:09
    Eftersom jag tycker att tråden blivit lite av en "gnäll-tråd" kommer jag inte att fortsätta läsa era inlägg. Jag är gravid för första gången och försöker se positivt på allt vad en graviditet innebär, även om det är fysiskt jobbigt dom sista månaderna. Jag mår bättre av att läsa/skriva om glädjen och lyckan att vara gravid och känner att det finns andra trådar som är bättre för mig.

Jag önksar er alla lycka till med era förlossningar, och hoppas att bebis-livet som väntar blir allt ni drömt om :)

Tack och hej för mig!
  • Svar på tråden Någon mer med BF i Juni som vill följas åt de sista månaderna?
  • Ann Lis

Kia82: så gör min skrutt me ligger med huvet rakt ner sen helt plötsligt på sidan, jaja har ju flera veckor kvar som bebis får  leva loppan.

Var på glukosbelastning i morse och  hade jätte fina värden, så nu har det släppt "en stor börda" från mina axlar och jag är väldigt tacksam över min normala graviditet och min goda tillstånd, synd bara att det var så  jäkla äckligt, usch jag ryser och mår illa än....

Tog blodtryck och lyssna på liten oxå när jag ändå var där  fast det bara var en vecka sedan så de va ju lite bonus med besöket idag, ska dit om två veckor igen på vanlig rutin koll. Längtar så otroligt efter lilla Hjärta nu!!.

Jag ska oxå pusha liten att komma ut före BF, finns många knep och knåp att ta till vissa riktigt sköna heheFlört

Och som sagt   så funkar det ju ändå bara om bebisen och våran kropp är redo.            

• emelianzei
    amanda02 skrev 2012-04-04 10:13:47 följande:
    Ja, min bebis verkar också ha det trångt för det känns mest som att den bökar omkring nu för tiden (v.30) och det är sällan jag känner några "ordentliga" sparkar... men visst är det ingenting att oroa sig för? Den rör ju på sig många gånger om dagen, ibland så pass att magen liksom svajar och lutar, och då och då kommer det en snärt eller en sekvens som känns som hicka. Det är fösta barnet, så det är därför jag frågar, vet ju inte riktigt hur det brukar "utveckla" sig.  Dessutom blev jag helt uppskrämd av min BM när vi var där förrförra gången, då hon verkade tycka att man borde ringa förlossningen vid minsta förändring i rörelsemönstret...
    Ja men precis, det är inte de där hårda sparkarna längre utan med buffningar och tryckningar. :) Första barnet för mig också så jag är rätt nojig jag med, var in en sväng och kollade i v.25 när jag tyckte att det var alldeles för stilla i magen men pyret mådde precis lika bra som vanligt. :) Det blir väl så nu i slutet att den inte har plats att sparka utan det blir buffningar. Så länge du inte känner att det blir färre rörelser utan att den fortfarande rör på sig lika ofta så ska det inte vara någon fara tror jag. :)
  • Cherish

Butterflie: Min BM är sjukskriven så har bara träffat henne ett par gånger, därav olika BM varje gång. Nu kommer min BM tillbaka i april och jobbar 25% så tanken är väl att jag ska gå till henne i största möjliga mån.

• Cherish

Ni som har varit gravida tidigare, har era graviditeter påminnt om varandra eller har de varit helt olika ? Satt och tänkte för mig själv här igår och tycker att denna graviditet är helt otroligt lik min första! :) Förutom början på den då, mådde knappt illa alls förra graviditeten och med denna lilla mådde jag så gott som illa dagligen i 13 veckors tid och kräktes ofta. Plus en del rosa mindre blödningar jag haft med denna som jag inte hade med första. Utöver de små olikheterna så är den precis lik, magen är formad på samma vis, har gått upp lika mkt som med dottern, och är medveten om att det kommer att öka ytterligare, så är helt säker på att jag kommer att öka minst lika mkt som med första. Har ingen halsbränna och inga cravings och fick en hormonrand även med denna lilla som nu blivit starkare mot slutet precis som med första barnet :)

• Cherish

Jo det finns en liten skillnad till oxå som jag glömde! Denna bebis är mkt vildare än dottern var, hon sparkades och buffades inte alls lika mkt som denna men det är mysigt och får mig att känna mig tryggare oxå när jag vet att den lilla mår bra dör inne och lever :)

• Butterflie

Gick in i v32 idag =) Är nåt enormt nyfiken på vad det är som rör sig när inne nu, ville veta könet! 1v kvar, tiden går segare än vanligt =(

Ja det är en enorm skillnad denna gången, när ja väntade mina flickor så mådde jag hur bra som helst, var pigg, städgalen, bakade massor. var inte still 1sec. ja förutom uvi och njurproblem med min ena men förutom det då så mådde ja prima.

Denna graviditet har ja haft de mesta symtom man kan ha, kräktes som en idiot, kramp, krypningar i benen, ont i tuttarna, ryggbesvär osv osv.
    detta barnet är även lugnare, det rör sig mindre, buffar mer medans mina flickor tog sats och kickade gärnet på allt de kom åt, revbenen var tydligen roligast haha. De väckte min sambo varje morgon med sina sparkar om vi låg tätt..

• Ann Lis

Jag minns inte alla grav rakt av, första graviditeten började ju för nästan 14 år sedan, men denna grav skiljer sig mot de andra  5 graviditeterna på 3 sätt :

NR:1 jag har inte haft grav illamående de första 13 veckorna som jag haft med alla tidigare  grav utan började må illa i mitten av denna grav men inget farligt illamående. 

NR2: Jag fick en ganska riklig blödning  denna grav när jag var i vecka 13  har aldrig hänt tidigare.

NR3: hade högt blodsocker på en rutin kontroll har jag heller aldrig haft.

Annars så är det mkt som är lika  jag har lika blodtryck, ungefär lika  SF- kurva, järnbrist , mkt vatten i kroppen, går upp mkt i vikt, dåligt imunförsvar med förkylningar magsjuka halsfluss mm detta har varit lika ALLA 6 graviditeter.       

• Butterflie
    Ann Lis skrev 2012-04-04 14:30:36 följande:
    Jag minns inte alla grav rakt av, första graviditeten började ju för nästan 14 år sedan, men denna grav skiljer sig mot de andra  5 graviditeterna på 3 sätt :

NR:1 jag har inte haft grav illamående de första 13 veckorna som jag haft med alla tidigare  grav utan började må illa i mitten av denna grav men inget farligt illamående. 

NR2: Jag fick en ganska riklig blödning  denna grav när jag var i vecka 13  har aldrig hänt tidigare.

NR3: hade högt blodsocker på en rutin kontroll har jag heller aldrig haft.

Annars så är det mkt som är lika  jag har lika blodtryck, ungefär lika  SF- kurva, järnbrist , mkt vatten i kroppen, går upp mkt i vikt, dåligt imunförsvar med förkylningar magsjuka halsfluss mm detta har varit lika ALLA 6 graviditeter.       
    Blödningarna e iof nytt med denna grav med och jag har alltid fått äta järntabletter med de andra också..

Hur går det med sockret förresten? kollat det någonting mer? Eller vad säger dom om det?
  • amanda02
    emelianzei skrev 2012-04-04 11:44:16 följande:
    Ja men precis, det är inte de där hårda sparkarna längre utan med buffningar och tryckningar. :) Första barnet för mig också så jag är rätt nojig jag med, var in en sväng och kollade i v.25 när jag tyckte att det var alldeles för stilla i magen men pyret mådde precis lika bra som vanligt. :) Det blir väl så nu i slutet att den inte har plats att sparka utan det blir buffningar. Så länge du inte känner att det blir färre rörelser utan att den fortfarande rör på sig lika ofta så ska det inte vara någon fara tror jag. :)
    Nej, jag tror inte heller det är någon fara, det säger ju egentligen sig självt att det måste bli lite annorlunda i takt med att barnet växer och flyttar runt. Om man tänker för mycket på det blir man ju tokig :)
Svar på tråden Någon mer med BF i Juni som vill följas åt de sista månaderna?