• Julia82

Någon mer med BF i Juni som vill följas åt de sista månaderna?

Jag går snart in i tredje trimestern och har äntligen börjat handla hem bebisprylar. Det är första barnet och allt känns så nytt och spännande, och jättekul såklart. Men vad ska man tänka på, vilka saker är ett måste och vilka prylar kommer aldrig till användning. Det här är en helt ny värld för mig!! 

Jag skulle gärna hitta några goa tjejer med BF i juni för att prata om allt från inköp till bebisen, tankar inför förlossning, föräldraskap och gud vet vad! Det finns tusen saker jag funderar på, och det skulle vara underbart att prata av sig med andra gravida.     

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-23 07:09
    Eftersom jag tycker att tråden blivit lite av en "gnäll-tråd" kommer jag inte att fortsätta läsa era inlägg. Jag är gravid för första gången och försöker se positivt på allt vad en graviditet innebär, även om det är fysiskt jobbigt dom sista månaderna. Jag mår bättre av att läsa/skriva om glädjen och lyckan att vara gravid och känner att det finns andra trådar som är bättre för mig.

Jag önksar er alla lycka till med era förlossningar, och hoppas att bebis-livet som väntar blir allt ni drömt om :)

Tack och hej för mig!
  • Svar på tråden Någon mer med BF i Juni som vill följas åt de sista månaderna?
  • framsteg

Nu hoppar jag in här också!

Har en nr 2 på gång, beräknad 22 juni. ...det vill säga midsommarafton! Har mått bra även denna graviditet precis som förra och inga större åkommor eller krämpor. Det är väl typ ischiasnerven som spökar och låser sig, men annars är det "lätt".  

Alla andra verkar tycka att magen växer varje vecka också, själv växer jag ju med den och tänker inte på det riktigt... ...förutom när man ser sig i speglen

Blivande storasyskonet är snart 3 år och har nog sina förväntningar på bebisen. Men som tur är har vi en liten hyfsat nyfödd i nära bekantskapskretsen så det har nog gått in att bebisen mest ligger still i början och inte pratar.

Ang mvc besök så har jag sedan rUL varit på ett besök i slutet av februari och skall på nästa efter påsk. Sen börjar det (äntligen) rulla på med typ 3 v mellanrum på de två inbokade därefter och sen varannan vecka fram tills sista veckan då det blir 1 gång/veckan. (tror jag det var iaf). Det var betydligt fler besök med första barnet.

...ja och så skall jag in på den äckliga och vedervärdiga glukosen igen *bläää* men nu skall jag ha med måååånga citronklyftor och pressa i. Det var min smala "lycka" sist för att få i mig slisket.           

Skall bli kul att få följa er andra också dessa veckorna framöver.

• Esco

Otroligt roligt att följa med och se hur det går för er alla :)

Ja jag har hört att jag ska vara glad för att jag inte är allt för stor att det i stället blir lättare för mig att gå ner efteråt. Men ändå, jag älskar ju min mage nu och är typ rädd för att folk ska tro att jag bara är tjock. Även om det syns att det är en bebismage :)

• Ann Lis

Framsteg: Urk ska jag oxå jue har aldrig gjort någon förrut men har hört att det är rena rävgiftet  och så gruvar jag mig för att sitta och vänta i 2 timmar på MVC oxå..... Hur högt värde hade du eller gör dom glukosbelastningar som rutin sak där du bor?

• Ann Lis

Esco: Va glad för din lilla mage du ;) Den är säkert supergo och fin!!! Önskar jag kunde få lite mindre mage oxå men har fått stora alla tidigare grav me.

• Esco
    Ann Lis skrev 2012-03-28 23:34:28 följande:
    Esco: Va glad för din lilla mage du ;) Den är säkert supergo och fin!!! Önskar jag kunde få lite mindre mage oxå men har fått stora alla tidigare grav me.
    Jag ska försöka vara lite gladare för det :)

Hur mycket sparkar känner du? Jag tycker bebis har blivit allt lugnare med tiden. Oroar mig järnet för det också ibland. Dock jag har MK i framvägg och jag känner ju att han rör på sig men snarare med buffar och puffar än rejäla sparkar. Jag har aldrig, som många beskriver det, sett en hand eller fot sticka ut någonstans.
  • framsteg
    Ann Lis skrev 2012-03-28 23:32:00 följande:
    Framsteg: Urk ska jag oxå jue har aldrig gjort någon förrut men har hört att det är rena rävgiftet  och så gruvar jag mig för att sitta och vänta i 2 timmar på MVC oxå..... Hur högt värde hade du eller gör dom glukosbelastningar som rutin sak där du bor?
    Det var nog snarare att jag inte blivit av med lite överflöd sedan storasyskonet och är för kort i rocken till dem som jag åkte på det

Jag gjorde mitt första i oktober och kan jämföra det som typ koncentrerad saftglögg. Rejält koncentrerad. :-/ Men en annan som hade gjort det förut som var där också hade med sig citron som vi fick lov att pressa i och det underlättade något även om det nog hängde på sekunderna för mig att få i det hela... 

Finns tydligen två smaker - den ena är marginellt bättre än den andra säger de som prövat båda. Citronen skall vara marginellt bättre.... Jag tror vi fick vänta 2,5 timmar. Men å andra sidan fick vi sova om vi ville och det gjorde jag ganska lätt ...och hade jag inte fått sova så hade jag nog varit under stor risk att få upp det hela igen...  (Det är också ändrat här nu, kompisen som gjorde sitt 2010 pga diabetesrisk fick inte sova, möjligen ligga ner och vila.)   
  • framsteg
    Esco skrev 2012-03-28 23:41:49 följande:
    Jag ska försöka vara lite gladare för det :)

Hur mycket sparkar känner du? Jag tycker bebis har blivit allt lugnare med tiden. Oroar mig järnet för det också ibland. Dock jag har MK i framvägg och jag känner ju att han rör på sig men snarare med buffar och puffar än rejäla sparkar. Jag har aldrig, som många beskriver det, sett en hand eller fot sticka ut någonstans.

Har också i framvägg denna grav. men bakvägg förra. Det var dock inga händer eller fötter som stack ut men ett par små knän buktade ut ett par gånger och hela magen såg ut som hela havet stormar. Det känns (än) lite lugnare nu...
  • LottisT83

Jag tyckte också det var konstigt hur lite jag fick komma till bm, är i v 29 nu och har varit på inskrivning, rul ( fast det var på sjukhuset och inte hos bm) och glukosbelastning och i samband med den mätte hon magen och lyssnade på hjärtat och ett besök innan dess.. Blir tydligen besök lite oftare nu då jag nu fick tid om 3 v igen!!!

Det där med att se händer och fötter i magen; jag gick hela förra grav och väntade på detta och blev så besviken när jag aldrig fick se något och till på köpet hade jag en lugn tjej i magen så några sparkar som fick en i rycka till eller tappa andan ;) var det inte heller tal om..
    Tänkte då att nu med denna grav så måste det väl hända grejer, två grav kan inte vara likadana.. Jovisst , mår på exakt samma vis ( toppen förutom lite foglossning ) ser inga fötter eller händer svepa förbi, inga sparkar som slår rekord utan en lugn tjej ( igen!) som inte gör mycket väsen av sig!!!

• JS85
    Kia82 skrev 2012-03-28 10:03:08 följande:
    Usch vad jobbigt med allt flängande men det är ju för en god sak så det är bara att bita ihop hur tråkigt det än är.
    Jag hade mycket onda sammandragningar tidigare i denna graviditeten så då fick jag tappen kollad men den var opåverkad. Nu sedan 1,5 månad ungefär är det mest bara "vanliga" sammandragningar och någon enstaka som gör lite ont emellanåt bara.

Jag tror inte att bebisen tar någon skada egentligen men det är klart att man tänker så. Vilken vecka är du i nu?
    Ja, det är ju skönt att de har koll på mig =) I min förra graviditet så var min tapp helt utplånad i vecka 33. Jag fick min dotter i vecka 36 och då hade jag öppnat mig 8 cm innan värkarna hade satt igång o vattnet gått. Så det var en snabb förlossning. Så vi får se hur det går denna gång.

Jag är nu i vecka 31. BF 4:e juni enligt RUL.

Skönt att du inte har onda sammandragningar längre! Vanliga är ju nog så jobbiga ibland :P
  • Kia82
    Butterflie skrev 2012-03-28 20:11:41 följande:
    Hur vet an att bebis fixerat sig eller är på väg?
    Vet inte ens om skruttis vänt sig men med tanke på att det hickar där nere så kanske den har det..

Hej =) Gick in i v31 idag..
    Ja magen börjar bli lite otymplig nu trots att den är såå liten som många säger.
    Ryggen värker och har krypningar i benen..
    9 veckor kvar nu, det e sjukt vad tiden gått fort egentligen.. tyckte det var nyss man var i v10 ju =)
    Jag som är omföderska känner det lätt numera med första barnet var jag jätterädd för att trycka och känna på magen och bebisen. Lägg dig på rygg, ta ett djupt andetag och andas ut samtidigt som du placerar en hand på varje sida innanför höfterna och trycker ganska djupt och inåt, svårt att förklara. Om bebisen ligger med huvudet neråt så borde du känna huvudet där då.
    Ett annat tecken är att magen sjunker när bebisen lagt sig till rätta och det kan kännas/känns som en tyngd nertill.

Ja, tiden går sjukt fort! Beroende på vilket datum jag går på så är jag nu antingen i vecka 31 imorgon alt. vecka 32 på söndag så det är inte långt kvar nu.
Svar på tråden Någon mer med BF i Juni som vill följas åt de sista månaderna?