• Julia82

Någon mer med BF i Juni som vill följas åt de sista månaderna?

Jag går snart in i tredje trimestern och har äntligen börjat handla hem bebisprylar. Det är första barnet och allt känns så nytt och spännande, och jättekul såklart. Men vad ska man tänka på, vilka saker är ett måste och vilka prylar kommer aldrig till användning. Det här är en helt ny värld för mig!! 

Jag skulle gärna hitta några goa tjejer med BF i juni för att prata om allt från inköp till bebisen, tankar inför förlossning, föräldraskap och gud vet vad! Det finns tusen saker jag funderar på, och det skulle vara underbart att prata av sig med andra gravida.     

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-23 07:09
    Eftersom jag tycker att tråden blivit lite av en "gnäll-tråd" kommer jag inte att fortsätta läsa era inlägg. Jag är gravid för första gången och försöker se positivt på allt vad en graviditet innebär, även om det är fysiskt jobbigt dom sista månaderna. Jag mår bättre av att läsa/skriva om glädjen och lyckan att vara gravid och känner att det finns andra trådar som är bättre för mig.

Jag önksar er alla lycka till med era förlossningar, och hoppas att bebis-livet som väntar blir allt ni drömt om :)

Tack och hej för mig!
  • Svar på tråden Någon mer med BF i Juni som vill följas åt de sista månaderna?
  • emelianzei

Hoppar in här jag med om det är okej! Väntar första barnet den 4 juni, gick in i vecka 31 igår. Har mått väldigt bra under hela graviditeten med undantag av illamående de första veckorna samt lite halsbränna då och då. Nu börjar jag dock känna av höfter och rygg, men det börjar väl bli tungt om magen.. ;) Har dock fått höra hela graviditeten att jag har en sådan liten mage...

• Kia82
    Julia82 skrev 2012-03-28 19:49:01 följande:
    amanda02 och Esco, Välkomna hit och stort grattis till era graviditeter :)

Jag är i v 29 nu och har gått upp 7 kg, men vågen har stått still den sista månaden. Jag läste nånstans att man brukar gå upp ca 5 kg till efter v 28 men det tror jag inte på... bebisen ska ju ändå gå upp minst 2 kg till. Jag skulle tro att det kommer bli en kraftigare viktuppgång den sista perioden, iaf för min del. Jag har problem med foglossning så jag har svårt att hålla igång, brukar ta mig ut på kortare promenader men det lär ju knappt göra varken till eller från ;)
    Jag är i vecka 31 och har gått upp 11 kg hittills.Med de andra barnen har jag gått upp 15-16 kg och jag hoppas att det inte blir mer denna gången. Den senaste månaden har jag dock bara gått upp ca 0,5 kg så jag la på mig allt innan vecka 25-26.
  • Butterflie

Hur vet an att bebis fixerat sig eller är på väg?
    Vet inte ens om skruttis vänt sig men med tanke på att det hickar där nere så kanske den har det..

emelianzei skrev 2012-03-28 20:00:26 följande:
    Hoppar in här jag med om det är okej! Väntar första barnet den 4 juni, gick in i vecka 31 igår. Har mått väldigt bra under hela graviditeten med undantag av illamående de första veckorna samt lite halsbränna då och då. Nu börjar jag dock känna av höfter och rygg, men det börjar väl bli tungt om magen.. ;) Har dock fått höra hela graviditeten att jag har en sådan liten mage...
    Hej =) Gick in i v31 idag..
    Ja magen börjar bli lite otymplig nu trots att den är såå liten som många säger.
    Ryggen värker och har krypningar i benen..
    9 veckor kvar nu, det e sjukt vad tiden gått fort egentligen.. tyckte det var nyss man var i v10 ju =)
  • Julia82

Va tacksamma och glada att ni mår så bra :) Det är ju lika vanligt att man mår bra hela graviditeten som att man får problem med foglossning etc. Jag hade och har fortfarande en jättesmidig graviditet, hade aldrig nått illamående eller besvär i början. Det enda är foglossningen, men annars mår jag jättebra :)

• emelianzei
    Butterflie skrev 2012-03-28 20:11:41 följande:
    Hur vet an att bebis fixerat sig eller är på väg?
    Vet inte ens om skruttis vänt sig men med tanke på att det hickar där nere så kanske den har det..

Hej =) Gick in i v31 idag..
    Ja magen börjar bli lite otymplig nu trots att den är såå liten som många säger.
    Ryggen värker och har krypningar i benen..
    9 veckor kvar nu, det e sjukt vad tiden gått fort egentligen.. tyckte det var nyss man var i v10 ju =)
    Hehe ja den kan konsten att vara ivägen! :P
    Jag har gnällt så mycket de senaste månaderna att tiden går så seeeegt, men det har ju egentligen gått jättefort! :P Känns dock fortfarande som att 9 veckor är en evighet, skulle helst ha fått pyret igår! ;)
    Julia82 skrev 2012-03-28 20:15:56 följande:
    Va tacksamma och glada att ni mår så bra :) Det är ju lika vanligt att man mår bra hela graviditeten som att man får problem med foglossning etc. Jag hade och har fortfarande en jättesmidig graviditet, hade aldrig nått illamående eller besvär i början. Det enda är foglossningen, men annars mår jag jättebra :)
     Ja, det känns jätteskönt att man har fått en sådan "lätt" graviditet, att man har turen att få må så bra. :) Hade väntat mig och räknat med att få alla möjliga besvär men blev positivt överraskad! :)
  • Esco

Får jag fråga hur ofta ni går hos BM nu?

Jag fick veta att jag var gravid när jag var i vecka 20 och då trodde jag dessutom bara att jag var i vecka 6. När jag sedan fick gå på UL en månad senare för att få veta hur långt gången jag var så var jag redan i vecka 24+5.

Jag har bara varit hos BM två gånger. En gång på inskrivning och så senast den 12 mars för att lyssna på hjärtljud och mäta liv moder och så vidare.

Nu har jag inte tid igen förrän den 10 april och då är jag redan i vecka 32. Känns som att jag träffar BM med väldigt långt mellanrum?

• Butterflie
    Esco skrev 2012-03-28 21:52:27 följande:
    Får jag fråga hur ofta ni går hos BM nu?

Jag fick veta att jag var gravid när jag var i vecka 20 och då trodde jag dessutom bara att jag var i vecka 6. När jag sedan fick gå på UL en månad senare för att få veta hur långt gången jag var så var jag redan i vecka 24+5.

Jag har bara varit hos BM två gånger. En gång på inskrivning och så senast den 12 mars för att lyssna på hjärtljud och mäta liv moder och så vidare.

Nu har jag inte tid igen förrän den 10 april och då är jag redan i vecka 32. Känns som att jag träffar BM med väldigt långt mellanrum?
    Vet inte hur många ggr ja varit men har ial lyssnat på hjärtat 2ggr, gjort rul, inskrivning, lämnat blod 2ggr så ja minst 6ggr ial. Har gått 1gång i mån det senaste men ska in om 2v igen.
    Min kompis går varannan vecka.
  • Ann Lis

Va kul med fler juni bebbar!! :)

Esco: Såg att vi hade samma BF datum, jag känner stor lättnad att i morgon få komma över i "30 veckors klubben" det är ju en av milstolparna  under grav , det har hitils gåt jätte segt  under en lång period här men hoppas att det börjar rulla på nu! 

Jag var på inskrivning i v 16, sen var det Rul i v 19  fast inte hos min BM utan på sjukhus  nästan 12 mil härifrån, sen i v 25 BM mätte och lyssna på liten, v 29 samma sak, men nu upptäktes det ju att jag hade  förhöjt blodsockervärde så ska till BM nästa onsdag för att göra glukosbelastning annars skulle jag varit till BM igen om ca 3 veckor, så var tredje vecka går man här fram till v 36 eller nåt sen varannan vecka och efter BF så går man i ggn i veckan (något jag aldrig behövt eftersom jag fått alla utom i före BF och den som jag gick över tiden med så var  det bara 3 dagar det handlade om)

• Esco

Hej Ann Lis!

vad spännande att vi har samma datum. Ska bli intressant att följa dig :)

Jo jag känner också att det är skönt att komma över till vecka 30 men jag börjar redan bli otålig. Mest för att jag längtar så extremt mycket. 10 veckor känns som en evighet :)

Då är det kanske bara jag som oroat mig lite. Var rädd för att jag fick tid hos BM alldeles för sällan men man ska kanske bara se det som ett bra tecken :)

Hoppas dock att jag börjar växa snart. Visst har jag mage men jag känner mig liten på något sätt :)

• Ann Lis

Hihi jag känner tvärtom  är alldeles för stor, varning för framtung snart ;), tänk om jag kunde ge dig lite av min då ;)

Du behöver int vara orolig över kontrollerna vore det någe fel så skulle du få gå oftare, så det är ju ett mkt bra tecken,(även om det är roligt att gå på kontrollerna känns som man kommer en liten bit närmare BF när man varit där).

Ja visst känns 10 veckor som evigheternas evighet nu....... LÄNGTAR sjukt mkt till liten kommer ut!!! :)   

Svar på tråden Någon mer med BF i Juni som vill följas åt de sista månaderna?