• Julia82

Någon mer med BF i Juni som vill följas åt de sista månaderna?

Jag går snart in i tredje trimestern och har äntligen börjat handla hem bebisprylar. Det är första barnet och allt känns så nytt och spännande, och jättekul såklart. Men vad ska man tänka på, vilka saker är ett måste och vilka prylar kommer aldrig till användning. Det här är en helt ny värld för mig!! 

Jag skulle gärna hitta några goa tjejer med BF i juni för att prata om allt från inköp till bebisen, tankar inför förlossning, föräldraskap och gud vet vad! Det finns tusen saker jag funderar på, och det skulle vara underbart att prata av sig med andra gravida.     

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-23 07:09
    Eftersom jag tycker att tråden blivit lite av en "gnäll-tråd" kommer jag inte att fortsätta läsa era inlägg. Jag är gravid för första gången och försöker se positivt på allt vad en graviditet innebär, även om det är fysiskt jobbigt dom sista månaderna. Jag mår bättre av att läsa/skriva om glädjen och lyckan att vara gravid och känner att det finns andra trådar som är bättre för mig.

Jag önksar er alla lycka till med era förlossningar, och hoppas att bebis-livet som väntar blir allt ni drömt om :)

Tack och hej för mig!
  • Svar på tråden Någon mer med BF i Juni som vill följas åt de sista månaderna?
  • TereseL
    amanda02 skrev 2012-04-06 16:00:32 följande:
    Tack för svar :) Jag tar bara 1 niferex om dagen, brukar ta den innan jag går och lägger mig. Mitt hb-värde är inte jättelågt, men får nog fortsätta med den ändå. Borde nog försöka äta mer fullkorn, vatten dricker jag redan som aldrig förr (tycker aldrig jag varit så törsta som nu!). Varför har du slutat med fullkorn, har det något med järnet att göra?
    Fullkorn kan ju sätta igång magen, så är du redan lös ska du _inte_ äta fullkorn, utan ljust bröd som du skrev själv. 
    Man kan också, tydligen, göra morotssoppa, eftersom det ska stoppa upp magen lite...  
  • amanda02
    Butterflie skrev 2012-04-06 14:26:48 följande:
    Finns ju pulver man kan strö ut över maten eller blanda i ett glas oboy som ska stabilisera magen, använder det till min dotter när hon blir hård och de står på förpackningen att man kan använda det om man även är lös.
    Men jag har inte vågat prova på mig själv än även om ja e trögare i magen än vanligt..
    VI-Siblin heter det och finns på apoteket.
    Hm, kanske nåt att pröva om jag blir riktigt desperat...
  • Butterflie
    TereseL skrev 2012-04-06 15:14:25 följande:
    Hahaha!
    Här var det sambon som ville ha barn. Han tog upp frågan när vi dejtat en vecka Förvånad 
    Då var jag 23, hade flera år kvar på utbildning och hade inte riktigt tänkt på hela den biten ännu.

Sen när första plusset visade sig några år senare så fick han nog panik. Han såg rent livrädd ut Flört
    Men det ordnade ju till sig fint ändå! Det märks att han gillar barn och vill ha en stor familj (men 3 barn får räcka nu, hehe). 
    hehe ja de e ju en sak att vilja ha å sen att det blir verklighet, och det är faktiskt lite tryggt med rädslan för då vet man att allt är bra om killen oroar sig =)
    detta är vårat första och förmodligen sista gemensamma.. Jag har 2 sen innan å alltid velat ha en sladdis, viket ja får nu =) Min yngsta är 6år äldre så och börjar skolan i höst. Sen skulle vi väntat till 2013 men det blev inte riktigt så då vi båda verkligen längtade efter en liten och alla känslor rördes till när ja trots hormonspiral blev gravid och fick missfall förra våren..
  • TereseL
    Butterflie skrev 2012-04-06 18:21:15 följande:
    hehe ja de e ju en sak att vilja ha å sen att det blir verklighet, och det är faktiskt lite tryggt med rädslan för då vet man att allt är bra om killen oroar sig =)
    detta är vårat första och förmodligen sista gemensamma.. Jag har 2 sen innan å alltid velat ha en sladdis, viket ja får nu =) Min yngsta är 6år äldre så och börjar skolan i höst. Sen skulle vi väntat till 2013 men det blev inte riktigt så då vi båda verkligen längtade efter en liten och alla känslor rördes till när ja trots hormonspiral blev gravid och fick missfall förra våren..
    Ja, men man ska ju inte låta planerna komma i vägen för livet, så ni gjorde helt rätt i att inte vänta, tycker jag :)
  • Esco

Hej tjejer, hoppas att det är bra med er!

Jag ville bara hör hur det är med det här med storleken på magen och sparkar.

Jag är i vecka 31 nu ( 30+1) och tycker nästan att min mage blivit mindre de senaste dagarna? Läste något om att magen blir mindre när fostret fixerar sig men tycker att det låter lite väl tidigt för det?

Sedan funderar jag på rörelserna. Visst känner jag den lille varje dag men inte alls som förut. Nu är det mest lite buffande och jag känner det inte alls lika ofta som förut. Blir ju extremt orolig varje gång det blir så. Har testat detta med kallt vatten och kall saft men det fungerar inte alls på mig. Även provat isglass men inte heller det hjälper.

Jag brukar lägga mig och buffa på magen och oftast får jag någon form av respons tillbaka men inte alls heller som förut. Jag har moderkakan i framvägg om det gör skillnad.

• Butterflie
    TereseL skrev 2012-04-06 19:33:44 följande:
    Ja, men man ska ju inte låta planerna komma i vägen för livet, så ni gjorde helt rätt i att inte vänta, tycker jag :)
    Var mest att vi ville att båda flickorna hade börjat skolan först och sedan skulle ändå spiralen ut 2013, men sen så prata vi i flera månader om ett litet sommarbarn =) och inte visste väl vi att de skulle gå så fort. Vi tog ur spiralen 25 aug å i början av sep tog det sig =) iof så sa bm att det var vanligt, men neeh sa vi haha ja e ju snart 30 å ingen ungdom längre.. Men jodå bm hade rätt =)

Hur gamla e dina andra barn?
  • TereseL
    Butterflie skrev 2012-04-06 20:33:08 följande:
    Var mest att vi ville att båda flickorna hade börjat skolan först och sedan skulle ändå spiralen ut 2013, men sen så prata vi i flera månader om ett litet sommarbarn =) och inte visste väl vi att de skulle gå så fort. Vi tog ur spiralen 25 aug å i början av sep tog det sig =) iof så sa bm att det var vanligt, men neeh sa vi haha ja e ju snart 30 å ingen ungdom längre.. Men jodå bm hade rätt =)

Hur gamla e dina andra barn?
    Hehe ja du ser. Det har gått snabbt för oss också, alla tre gångerna. Slutat med piller, en blödning och sen plus på stickan. 
    Äldsta är 6, fyller 7 i slutet av sommaren, yngsta (eller ja, snart mellersta då) fyllde 4 i början av året.
    Jag ville ha lite längre mellan barnen denna gång då det blev väldigt intensivt förra gången. (Bebis, mycket viljestark 2.5-årig storasyster + sambo/pappa som jobbade borta mycket då). Det var så klart mysigt , och gulligt och allt vad det är att ha bebis, men som sagt, också väldigt intensivt. 
    Nu när båda äldre töserna är mer självgående (ingen blöja, kan cykla, går att resonera med, klarar av att klä av och på sig själva osv) så känns läget helt annorlunda :)  Dessutom jobbar sambon i här i stan nu, vilket är otroligt skönt.

Jag testade hormonspiral efter andra barnet, men det funkade inte alls för mig. Jag kunde börja störtgråta helt utan anledning. Minns speciellt en gång när jag plockade ur diskmaskinen och plötsligt bara kom tårarna. Äldsta dottern var ca 3 då och jag ville verkligen inte att hon skulle behöva se mig så. Kollade upp med BM och tydligen kan man reagera så. Jag tog ut den och började på nytt med Cerazette istället (som tydligen ska vara samma sorts hormoner som i spiralen), men de funkar jag jättebra ihop med. Enligt BM kan det bli så ibland, mängden hormoner som utsöndras, hur och var i kroppen utsöndringen börjar osv kan ge olika reaktioner på samma hormoner. Märkligt... 
  • Butterflie
    TereseL skrev 2012-04-06 21:42:32 följande:
    Hehe ja du ser. Det har gått snabbt för oss också, alla tre gångerna. Slutat med piller, en blödning och sen plus på stickan. 
    Äldsta är 6, fyller 7 i slutet av sommaren, yngsta (eller ja, snart mellersta då) fyllde 4 i början av året.
    Jag ville ha lite längre mellan barnen denna gång då det blev väldigt intensivt förra gången. (Bebis, mycket viljestark 2.5-årig storasyster + sambo/pappa som jobbade borta mycket då). Det var så klart mysigt , och gulligt och allt vad det är att ha bebis, men som sagt, också väldigt intensivt. 
    Nu när båda äldre töserna är mer självgående (ingen blöja, kan cykla, går att resonera med, klarar av att klä av och på sig själva osv) så känns läget helt annorlunda :)  Dessutom jobbar sambon i här i stan nu, vilket är otroligt skönt.

Jag testade hormonspiral efter andra barnet, men det funkade inte alls för mig. Jag kunde börja störtgråta helt utan anledning. Minns speciellt en gång när jag plockade ur diskmaskinen och plötsligt bara kom tårarna. Äldsta dottern var ca 3 då och jag ville verkligen inte att hon skulle behöva se mig så. Kollade upp med BM och tydligen kan man reagera så. Jag tog ut den och började på nytt med Cerazette istället (som tydligen ska vara samma sorts hormoner som i spiralen), men de funkar jag jättebra ihop med. Enligt BM kan det bli så ibland, mängden hormoner som utsöndras, hur och var i kroppen utsöndringen börjar osv kan ge olika reaktioner på samma hormoner. Märkligt... 
    Min äldsta fyllde nyss 7 och min yngsta blir 6 i höst så ja vet vad du menar när du säger att du ville vänta..
    Var helt själv med mina då deras far inte ville hjälpa till alls..
    Blir ändring på det denna gången, min sambo vill vara pappaledig, gå upp om nätterna, byta blöjor och allt annat som hör till.. Kommer kännas konstigt då ja inte fick den hjälpen med de andra 2. Men antar att det kommer att underlätta och vara en enorm trygghet. Känns ial skönt att man har någon att dela allt med =)

Jaha okej, kan inget om preventivmedel. Utan ja har 2 p-piller barn och min bm då sa att detta var det mest säkraste jag kunde ha. En hormonspiral. Blev inte ledsen å så men däremot hade jag konstant huvudvärk den första månaden, mensen blev aldrig normal under de 3åren ja hade den och den ömma då å då, eller trådarna. Svårt å förklara men vissa ggr fick man skaka rumpa ^^ för att det skulle sluta ömma..
    men Cerazette det är p-piller eller minipiller då eller?
    Finns väl p-spruta man kan ta var 6mån med?
    Kanske är dags att kolla upp sådant så man kan börja direkt sen när det är återbesök efter förlossningen.
    Får nog ta upp det med min bm på ons.
  • Kia82

Jag har också blivit gravid på både p-piller och med spiral så eftersom detta är sista barnet nu så har jag starka tankar om att sterilisera mig, ska undersöka det lite närmre och prata med min bm nästa gång jag ska dit.

• Butterflie
    Kia82 skrev 2012-04-07 10:08:11 följande:
    Jag har också blivit gravid på både p-piller och med spiral så eftersom detta är sista barnet nu så har jag starka tankar om att sterilisera mig, ska undersöka det lite närmre och prata med min bm nästa gång jag ska dit.
    Enligt min bm så kunde man inte bli gravid med hormonspiral, men jag är helt hundra.. mensen försvann, ömmande bröst, illamående å sen fick ja ont å blödde massor.
    Men tänk om du ångrar dig då? Om du steriliserar dig menar jag.
Svar på tråden Någon mer med BF i Juni som vill följas åt de sista månaderna?