TereseL skrev 2012-04-06 21:42:32 följande:
Hehe ja du ser. Det har gått snabbt för oss också, alla tre gångerna. Slutat med piller, en blödning och sen plus på stickan.
Äldsta är 6, fyller 7 i slutet av sommaren, yngsta (eller ja, snart mellersta då) fyllde 4 i början av året.
Jag ville ha lite längre mellan barnen denna gång då det blev väldigt intensivt förra gången. (Bebis, mycket viljestark 2.5-årig storasyster + sambo/pappa som jobbade borta mycket då). Det var så klart mysigt , och gulligt och allt vad det är att ha bebis, men som sagt, också väldigt intensivt.
Nu när båda äldre töserna är mer självgående (ingen blöja, kan cykla, går att resonera med, klarar av att klä av och på sig själva osv) så känns läget helt annorlunda :) Dessutom jobbar sambon i här i stan nu, vilket är otroligt skönt.
Jag testade hormonspiral efter andra barnet, men det funkade inte alls för mig. Jag kunde börja störtgråta helt utan anledning. Minns speciellt en gång när jag plockade ur diskmaskinen och plötsligt bara kom tårarna. Äldsta dottern var ca 3 då och jag ville verkligen inte att hon skulle behöva se mig så. Kollade upp med BM och tydligen kan man reagera så. Jag tog ut den och började på nytt med Cerazette istället (som tydligen ska vara samma sorts hormoner som i spiralen), men de funkar jag jättebra ihop med. Enligt BM kan det bli så ibland, mängden hormoner som utsöndras, hur och var i kroppen utsöndringen börjar osv kan ge olika reaktioner på samma hormoner. Märkligt...
Min äldsta fyllde nyss 7 och min yngsta blir 6 i höst så ja vet vad du menar när du säger att du ville vänta..
Var helt själv med mina då deras far inte ville hjälpa till alls..
Blir ändring på det denna gången, min sambo vill vara pappaledig, gå upp om nätterna, byta blöjor och allt annat som hör till.. Kommer kännas konstigt då ja inte fick den hjälpen med de andra 2. Men antar att det kommer att underlätta och vara en enorm trygghet. Känns ial skönt att man har någon att dela allt med =)
Jaha okej, kan inget om preventivmedel. Utan ja har 2 p-piller barn och min bm då sa att detta var det mest säkraste jag kunde ha. En hormonspiral. Blev inte ledsen å så men däremot hade jag konstant huvudvärk den första månaden, mensen blev aldrig normal under de 3åren ja hade den och den ömma då å då, eller trådarna. Svårt å förklara men vissa ggr fick man skaka rumpa ^^ för att det skulle sluta ömma..
men Cerazette det är p-piller eller minipiller då eller?
Finns väl p-spruta man kan ta var 6mån med?
Kanske är dags att kolla upp sådant så man kan börja direkt sen när det är återbesök efter förlossningen.
Får nog ta upp det med min bm på ons.