• TereseL

Någon mer med BF i Juni som vill följas åt de sista månaderna?

Hej på er!
    Jag hoppar in här jag också.
    BF 6/6-12. Har två flickor sen tidigare födda 0508 och 0801. 

• TereseL

Hm, detta kanske inte alls är en uppskattad idé bland er andra...
    Men första gången jag var gravid gjorde man en "BF-lista" där månadens samtliga datum stod, och så kopierade man in den i ett inlägg och skrev dit sig själv på rätt datum. 

Blev lite kul att se också då vilka som födde tidigare, senare, mitt på BF osv.

Bara en tanke...  

• TereseL
    Butterflie skrev 2012-03-23 17:07:51 följande:
    åh va mysigt =)
    Hur ofta går ni? Min kompis som ska ha i maj går varannan vecka, men jag går bara var 3dje/4de.
    Nu svarar jag också här, hehe.

Jag är nu i v. 30 och har precis gjort mitt 3:e besök denna graviditet.
    Nästa är v. 35 och efter det sa BM att det blir varannan vecka fram till BF och sedan 1ggr/v eller oftare om man går över tiden.
    Men det kan ju vara olika beroende på vilket barn i ordningen man väntar,var i landet man bor osv säkert.  
  • TereseL
    Butterflie skrev 2012-03-23 18:45:12 följande:
    Jaha okej =) detta är mitt 3dje så beror väl på det då. Ska in i v32 igen och göra UL.
    Får vi se sen om det blir oftare eller inte..
    Mitt tredje också :)

Men UL i v. 32? TillväxtUL?

Med barn nr 2 fick jag göra många UL pga tillväxtUL, men beräkningarna var fel med ett helt kilo
    (Det var sagt att jag inte skulle få vag.föda ett barn över 3.2 kg pga komplikationer iom första förlossningen. 2,8 sa sista tillväxtUL och 3.9 vägde hon när hon kom ut. Allt gick dock bra :).)
    Men pga att det var så felberäknat, och att jag ändå tydligen klarar av att föda stora barn vag. trots tidigare komplikationer så blev det bara ett rutinUL denna gång. Lite trist. Det var ju mysigt att få se den lilla krabaten så ofta förra gången :) 
  • TereseL
    Butterflie skrev 2012-03-23 20:37:14 följande:
    Nej jag hade modekakan så långt ner så måste göra UL pga det. Nu vet vi iof att den flyttat sig uppåt men man gör tydligen UL ändå och det gör mig inget, tänkte ta reda på könet då med. Det var för svårt att se på RUL..

Gjorde tillväxt UL med mitt andra barn med, de sa att hon var för liten och max skulle väga 2300g..
    Hon vägde 2994g så de hade lite fel..
    Ahha ok. Kan väl vara bra att göra UL ändå ja :)
    Hoppas ni får veta könet denna gång då :)

Oj, rätt mkt fel på henne också... Man undrar ju lite om det är lönt alls. Jag funderade lite på om det var för att "lugna mamman", men saken är den att jag hela tiden ville föda vag hellre än snitt, men tog upp detta med stor  bebis eftersom jag blev tillsagd på skarpen att göra det av teamet som var med på min första förlossning. Men detta med att "lugna mamman" verkar ju inte stämma om de sa till dig att hon var för liten. Det hade väl snarare gjort en oroad kan jag tänka mig...  
  • TereseL

Hörrni... Vad tycker ni om en sån där BF-lista? Som man nu uppdaterar genom att lägga till sitt eget datum osv, och som vi sedan uppdaterar i maj-juli allt eftersom de små behagar titta ut?

Jag slänger ihop en lista här nu, om någon vill nappa är det bara att kopiera och lägga upp som egen kommentar när man uppdaterat "sitt datum". Har man samma datum som ngn annan lägger man bara till sig själv på samma rad.

BF JUNI 2012

1.
    2.
    3.
    4.
    5.
    6. [TereseL, 3:e barnet, pojke enl UL]
    7.
    8.
    9.
    10.
    11.
    12.
    13.
    14.
    15.
    16.
    17.
    18.
    19.
    20.
    21.
    22.
    23.
    24.
    25.
    26.
    27.
    28.
    29.
    30.
    31. 

• TereseL

V: 32 här nu. Och jag har ibland rätt svårt att gå. Jag får liksom vagga fram snarare, som en pingvin eller gås...
    Så har det inte varit med de två tidigare graviditeterna. Lilleman verkligen borrar sig neråt = svårt att gå. Men i nästa stund känns det som att han ligger högt upp istället. Helmysko... (Och det är inte moderkakan som ligger i vägen, det har vi kollat upp).

Någon om känner igen sig i detta? Att ha en bebis som i det närmsta verkar göra kullerbyttor där inne? 

• TereseL
    Butterflie skrev 2012-04-05 08:47:42 följande:
    oh ja, är med i v32.. Är rena hoppborgen där inne, man får rätt fina miner när det brötar runt som mest haha. Å bebis e expert på det när man står i kassan å tar betalt. Kunderna tittar undrande på¨en, de måste ju tro att ja e helt koko vid de här laget haha ^^
    Haha ja! Några av mina elever (på gymnasiet) sa att det såg ut som om Ailen försökte ta sig ut genom min navel. Charmigt...
  • TereseL
    Kia82 skrev 2012-04-05 14:01:38 följande:
    Idag är jag bara så  sjukt trött på att vara gravid och de äldre barnen har varit fullkomligen helt hopplösa hela förmiddagen. Ja menar, det är väl helt normalt att vakna kl 6 och börja att slåss med sina syskon när man är ledig!? Tack och lov så blev det äntligen lite lugn och ro när dem bestämde sig för att gå ut efter lunch så nu är det lugn i huset men jag hör hur dem tjoar ute på lekplatsen genom det öppna fönstret. Herregud, vissa dagar vill man bara kunna snabbspola förbi.:-P

Inatt födde en bekant en liten grabb och för en månad sedan var det en annan bekant som fick barn, känns som att jag är ensam om att gå och vänta på den här lille nu medans dem har fullt upp med sina småttingar. Det var ju så kul att kunna prata med dem och vänta tillsammans och trots att jag är jätteglad för deras skull så känns det ändå jobbigt nu, ensamt och seegt.:-P Suck, det är en sån där jobbig dag idag.
    Ja, en kontroll med snabbspolning, pausknapp och liknande för livet vore kanske inte helt fel att ha
    Jag har vabbat hela veckan. Seriös magsjuka. Och sambon är utomlands på utbildningskonferens. Puh.
    Men nu har det iaf varit symptomfritt ett dygn här hemma, så det verkar som att påskfirandet kan bli av.
    Drygt när ett barn i taget är sjukt, så man måste sysselsätta det friska som annars klättrar på väggarna, och när kvällen kommer är man själv helt slut av allt springande, passoppande och sysselsättande...
    Men å andra sidan, man får ju vardagsträningen iaf
  • TereseL
    amanda02 skrev 2012-04-06 14:17:32 följande:
    Tänkte lansera ett äckligt ämne, nämligen... bajs. Skäms

Jag tycker man läser överrallt att förstoppning är ett vanligt problem vid grav, framförallt i slutet, och framför allt om man äter järntabletter, och det finns en massa tips på vad man kan göra för att få fart på det. Men om det är farten som är problemet? Jag har helt motsatt problem mot förstoppning, tycker jag måste "göra tvåan" nästan varenda gång jag går på toa, och ofta känns det som att det är mycket vatten i avföringen, om ni ursäktar beskrivningen. Järntabletterna (Niferex) tycker jag bara gör saken värre... Dricker ju mindre kaffe än vanligt, och snusar förstås inte vilket jag gjorde innan grav, så det borde ju gå åt motsatta hållet, men icke... vad ska man egentligen äta för att få balans på det där? Vitt bröd är det enda jag kan komma på, men det är ju inte särskilt nyttigt.
    Jag har faktiskt samma problem. När jag åt Hemofer gick det bra, jag fick till en bra balans eftersom jag äter mkt fullkorn, dricker mkt te osv.

Men mkt lågt Hb gjorde att jag fick lov att dels byta till Niferex (då hemofer tydligen är ett kosttillskott och inte ett järntillskott enbart) och dessutom dra ner på te-drickandet. (Te kan tydligen göra magen hård).

Jag blev precis som du beskriver det.
    Jag har nu lagt av nästan helt med fullkornsprodukter. Dricker 2 koppar te om dagen (mitt på dagen, inte i anslutning till Niferexintag eftersom det påverkar järnupptagninge i kroppen negativt).
    Jag frågade på apoteket och de sa att jag skulle dricka mkt vatten. Det är svårt att göra något åt det när magen är så "ur balans" ändå pga graviditet osv tydligen.

Om du inte har jättelågt Hb kan du ju prova att ta 1 niferex på kvällen och 1 hemofer på morgonen? Kanske kan hjälpa till att stoppa upp lite?

Svar på tråden Någon mer med BF i Juni som vill följas åt de sista månaderna?