• TereseL

Någon mer med BF i Juni som vill följas åt de sista månaderna?

Tack hörrni

Kia82: Krya på dig! Låter inte kul alls :-/

Amanda02: Krya på dig också! Man kanske kan nässpraya sig igenom en förlossning?

Ann-Lis: Hoppas han hittar ett långvarigt jobb snart *hålla tumme* Men gå inte och oroa dig för när du kommer att föda osv. Bara dumt. Antingen oroar du dig i onödan, och det är ju dumt. Och även om det nu skulle bli så att du föder just precis de veckorna, så kan ju varken du eller han eller bebis göra något åt det, så alltså är all oro helt i onödan

www.babydjungeln.se/ <-- Min väninnas tipsblogg för gravida samt föräldrar med barn 0-3 år
  • TereseL
    Ann Lis skrev 2012-04-29 10:44:30 följande:
    Tjockismagen v34Tungan ute

Supersöt!
    Kia82 skrev 2012-04-30 12:01:56 följande:
    sammandragningar och förvärkar hör ju till och idag har jag mycket ilande ner i livmodertappen, känns riktigt obehagligt. Sömnen är det väl också lite si och så med men vad kan man förvänta sig med alla nattliga toalettbesök och sprallandet i magen, är sjukt jobbigt att hitta sköna sovställningar osv.
    Snaart är denna jobbiga tid över och ersatts av en ny...  
    Precis så har jag det också.
    Idag har jag lyckats både dammsuga och klippa gräset utan sammandragningar dock

Och ja, vädret är UNDERBART  
    www.babydjungeln.se/ <-- Min väninnas tipsblogg för gravida samt föräldrar med barn 0-3 år
  • TereseL
    Titrania skrev 2012-05-01 10:17:25 följande:
    Hej, kanske man kan få vara med här? Tycker inte jag har hittat nån ordentlig Juni-tråd, så har varit rätt inaktiv i min graviditet

Jag går in i v. 34 (33+0) imorgon, så bara 1½ månad kvar nu!! Förvånad Det är mitt och sambons första barn, vi försökte i tre år innan det gav resultat. Tre inseminationer och ett IVF som inte gav nånting, och månaden efter IVF lyckades vi "själva"! Känns helt overkligt, fortfarande
    GRATTIS! Och välkommen!

Butterflie: Urk, dubbelurk. Hoppas det går över snabbt!

Jag hade rejäla sammandragningar i går kväll, när vi kom hem från majbrasan. Och länge höll de på också,
    Idag har jag vaknat svullen i ansiktet. Precis som några dagar innan de båda andra förlossningarna startade. Dock är ja även svullen på fötter och fingrar, så jag tror mer på att det är värmen som gör det...

• TereseL
    framsteg skrev 2012-05-01 22:35:59 följande:
    Dock fick jag åka in på ctg-koll igår då jag lyckades ramla. Hade lite sammandragningar och så, men nu är det lugnt igen! Hurra! För vi har inte tid med bebis innan BF, och det får den allt förstå
    Hej! 
    Vilken tur att allt gick bra!

emelianzei: Vilken söt mage!

Detta med att vara less... Jag känner faktiskt precis tvärt om.
    JA, det är jobbigt att låta som en brunstig gris i sina försök att nå ner till fötterna för att få på strumpor och skor. JA, det är jobbigt att nrä det väl blir lite varmt och skönt ute så sväller jag upp som en vattenballong.
    JA, det är jobbigt med halsbränna, att knappt ens mamakläderna passar längre och att höfterna värker titt som tätt.
    MEN.
    Detta är sista gången för mig (så är tanken och planen iaf, hehe), så jag lever ändå i något sorts rosa skimmer

Ush, är jag odräglig nu? FÖRLÅT! SkämsGlad 
  • TereseL

Butterflie: Förstår att det kan kännas surt. Nej man kan inte paxa namn, det tycker jag inte att man kan, men man behöver ju inte heller kanske välja ett namn till sitt barn som man vet att en kompis pratat om länge. Å andra sidan, vill man verkligen att ens barn ska heta just ett visst namn... Jäkligt knepigt. Jag har låtit bli att berätta om de namn vi haft överst på listorna. Eller de namn _jag_ haft överst på listorna, eftersom sambon alltid velat vara totalt hemlighetsfull, även inför mig. (Tur att vi ändå tyckt likt när knottarna väl tittat ut, hehe).

Du kan väl berätta för henne att du är besviken då hon ju vet att det är ett av dina absoluta favoritnamn. Hon lär inte ändra sig, men då vet hon iaf var du står... Trist situation som sagt...

• TereseL

Javisst: så härligt det är att läsa det du skriver

Julia82: Förstår att det blir så att man gärna hänger kvar och fortsätter prata med de man lärt känna sen tidigare.
    Man får precis samma varma goa känsla av det du skriver som man får av Javisst. Jag är nog liiite avis på er förstföderskor ändå. Minns hur allt var nytt och spännande.

Å andra sidan måste jag verkligen hålla med Ann Lis!
    Blir nästan lite tårögd här. (Hm, kan jag ha hormonöverflöd kanske..?)

OBS: Jag vill verkligen inte ta ifrån någon att gnälla om hur jobbigt det är. Man måste få ventilera och detta är ju ett utmärkt ställe för sådant!
    Jag är faktiskt själv förvånad över hur lite less jag är.

• TereseL
    Ann Lis skrev 2012-05-05 18:48:43 följande:
    Terese L: Ja  hormonöverflöd har du garanterat och det blir riktigt skönt att bli av med lite sånna ;)

Är också lite avis på förstisarna, för även om det är lika stort mirakel vilket barn man än får så är ju första något så unikt och speciellt så den kännslan saknar jag ibland.

Jag var inte alls så här less på graviditeten när jag väntade ettan även om  jag hade en del krämpor då me, som mkt vätska mm , (har inte varit så här less under någon av mina 5 tidigare grav för den delen) all planering och alla inköp och packning av BB väskan var klar långt innan  det behövdes  och jag svävade på rosa moln hela tiden hade inte en tanke på att bebisen  skulle komma före BF datumet även om jag längtade sjukt mkt efter innehållet i magen, jag var bara 16 år när jag blev gravid och egentligen bara en snorunge, men den snorungen mognade med graviditeten och blev en fullfjädrad , mogen och ansvarsfull mamma, nu väntar jag mitt 6 barn och fyller 30 i juli, helt sjukt så fort tiden går minns min första grav och kännslan jag hade som om det vore igår.... 
    Hehe jo. Hoppas inte den där "baby blues"-perioden blir för hård bara. Ni vet, när man detoxar gravidhormoner och blir lätt gråtfärdig för typ ingenting. Haft så båda tidigare gångerna, dock bara några timmar. Men oj så jobbiga timmar. Ena gången grät jag över något jag hört på tvn. En hemsk nyhet av något slag, minns inte vad det var, men grät gjorde jag, otröstligt och länge. Sen var allt solsken och bra igen. *skakar på huvudet åt mig sjävl*

Jag var iofs äldre än 16, närmare bestämt 23,5 när plusset kom. Men jag hade 1.5 år kvar att plugga till examen och sambon hade precis pluggat klart och var arbetslös och vi bodde i en studentetta på Hisingen i Gbg. Dessutom hade vi precis skaffat en valp också.
    Låter väldigt ostadigt osv när man tänker tillbaka, men det var aldrig det.
    Vi stod med båda fötterna på jorden och visste vad vi gav oss in på och plusset var planerat (så till vida att vi slutat med skydd och räknade med att bli gravida ca ett halvår senare, inte någon månad senare som det visade sig bli...).
    Så här drygt 7 år senare har vi båda vardera två högskoleutbildningar färdiga, sedan länge fasta och helt ok betalda jobb, radhus, kombibil och vovven som fortfarande hänger med så klart. Och väntar som sagt barn nr 3.
    Min syrra hade riktigt katastrofala utgångslägen inför hennes pojkar (vilka det är 13 månader emellan) men även hon har skapat ett tryggt och kärleksfullt hem åt dem där inget saknas dem.

Jag är övertygad om att det handlar minst lika mycket om trygghet i sig själv (och varandra om man vill hålla ihop), att våga mogna och inte fastna i något sorts "göra som kompisarna ändå"-limbo utan att hitta en bra balans där, samt att kämpa för att nå sina mål  som det handlar om att vara väl förberedd, stadig ekonomi osv.
    Fast nu kanske jag låter så där odräglig igen? 

Nu ska jag sluta tröttmössesvamla här i tråden och ist försöka få lite sömn innan fotbollsskolan i morgon bitti med äldsta tösen

Nattinatt på er! 
  • TereseL

En till med krånglig mage... *suck*
    Och sammandragningarna har ersatts med någon sorts "växtvärk" eller... det känns lite som när man råkar sträcka en muskel (sena?) för långt. Det drar och gör liksom ont, men inte som värkar eller sammandragningar.
    Tror det är för att lilleman förflyttat sig ganska bra nedåt senaste veckan.

Som ni ser har nu fotbollsmagen börjat hänga över byxlinningen. Charmigt värre...

Vidare har jag börjat inventera och tvätta bebisgrejor. Sista maskinen kläder hänger på tork nu. I kväll tänkte jag se över sängkläder, täcke, liten kudde, vagnen osv. Nästa helg när det är långhelg tar vi och monterar spjälsängen och så har jag lite _evil plans_ på att dra med sambon till Ikea också. 
    Vi har vänner som bor i närmsta Ikea-stad , så jag tänkte locka honom med det

• TereseL

Shit vad det rasslar i tråden

Lycka till med smärta och slem! Sjukt spännande ju!  Skrattande

• TereseL

Härligt Porlantis!
    Min lillemans huvud ligger också väldigt lågt, hon fick "leta" efter det, men lyckades känna det  och det är fortfarande ruckbart iaf.

I övrigt har jag varit jävligt bitter i natt. Jag har vaknat tvärförbannad över att jag vaknat när jag vänt mig om, Haha.
    Och det var inte nådigt vad förbannad jag var på allt och alla i de helknasiga drömmar jag haft.
    Men när jag väl vaknade "på riktigt" så var humöret på topp
    Märkligt det där.

Jag drömmer om förlossning, att hålla i lilleman, amma osv.  Känns som att hjärnan min är redo iaf

Däremot har jag precis som jag läste om några andra här i tråden (det jag orkade läsa ikapp), att sammandragningarna avstannat helt Det stramar och drar och molar, men inga sammandragningar eller förvärkar alls på en hel vecka typ. Nåväl, det kommer...

Nu under långhelgen hade jag tänkt få sambon att hämta ner spjälsängen. Jag tänkte slipa och måla om den (billig vit IKEA som använts till båda mina barn + deras två kusiner, så den behöver en liten make-over). Sen också se över vagnen. Kanske få med familjen på att handla "första kläderna" att ta med till BB, låta storasystrarna välja ut varsin sak de vill ge lillebror när han väl kommit, släpa med familjen till IKEA för inköp av nytt skötbord, ombytesbäddset till både vagn och spjälsäng + nytt spjälskydd. Men vi får se vad man orkar med också.
    Tänkte packa BB-väskan också, men då vill jag ju ha köpt de där "första kläderna" också. (Vi ärver och köper mkt second hand, men också så klart en del nytt, och båda flickorna har vi köpt ett lite speciellt "set" till som blivit de första kläder de haft på sig. Detta är sen också de enda kläder vi sparar, och som de ska få när de blir vuxna).

Hur är läget för er annars då? Någon som spurtar iväg före oss andra? Känns ju som att denna tråden kan börja få lite bebisar nu när som helst  

• TereseL

Vi tog en färdknäpp i natt  när jag vaknade till (hjälpte humöret, hehe) men den gav inget resultat vad jag kan märka ännu iaf... 
    Hoppas på att tvättstuga och de planer jag nämnt ovan kanske kan sätta igång något nu de närmsta dagarna

• TereseL

Spännande att det händer grejer för er töser!

Här är det  kavlungt på den fronten. Han ligger verkligen lågt, det känner jag, ibland känns det som om ljumsken ska hoppa ur led eller något, vet inte om han kanske försöker röra på huvudet...

Jag fick hjärnlåsning på att det skulle ske denna helg,  haha. Nu är jag istället inställd på att gå över. 16 juni kanske... Det skulle bli 10 dagar över tiden. Annars är det 17 dagar kvar till BF idag, iaf enligt min mobilapp.

Har ni också fått varmt?
    Jag har verkligen njutit av vädret idag. Och konstigt nog har jag inte svällt upp alls typ. Fötterna lite, men inte värre än en vanlig dag på jobbet (även om jag ju varit fetingledig idag).

I morgon är det stängningsdag på äldsta dotterns skola, så jag har planerat in en tjejdag med döttrarna + en väninna i Helsingborg. Ikea och Väla står på schemat. Och inköpslistan är diger
    Sambon är rätt nöjd att han jobbar, hehe.

• TereseL
    Kia82 skrev 2012-05-20 18:28:10 följande:
    Idag har jag haft det väldigt lugnt, har bara känt ilningar neråt tappen vid några få tillfällen. Just nu känns det inte som att det kommer att komma någon bebis på ett bra tag. 12 dagar till bf.

Ja, värmen har verkligen kommit med besked, det har ju varit helt underbart idag och vi har varit i Hembygdsparken och grillat och mysit i värmen. Min bil har även fått sig en omgång både på ut -och insidan så nu är den ren och fin och välkomnar den lilla bebisen.

Då har du planer för morgondagen då, orkar du verkligen med att gå på Väla nu, en annan blir ju trött bara av att komma innanför dörrarna, det är ju så stort?
    Hm. Trist att det stannat av  lite igen då

Låter riktigt mysigt! Vi fyllde den nya poolen och tösarna var näst intill tokiga
    Städa bilen ja, Ush vad det behövs. Hade en flyende tanke om detta inför helgen, men den tanken förträngde jag nog Duktigt av dig! 

Ja jo, vi får väl se hur det går, hehe. Jag lär gå vilse om inte annat. Lokalsinne n0ll. Tur att väninnan bor i stan och är van Väla!
    Vem vet, man kanske lyckas sätta igång något genom att traska runt där inne Hoppas kan man ju alltid göra... 
  • TereseL
    dontworrybehappy skrev 2012-05-23 09:23:11 följande:
    Hoppar på tåget!
    BF 15Juni och bebben ska helst stanna kvar tills dess då styvmor fyller 3Juni och äldsta dottern fyller 8Juni så dom helgerna är upp bokade och nu i helgen är alldeles för tidigt känner jag! I dag är jag i v.37+4..

Inga konstiga känningar här ännu. Hoppas att man får njuta av att vara höggravid ett tag nu och slipper jobbiga krämpor :)
    Välkommen!  

Ann-Lis: Vad frustrerande! 

Ang. detta med mycket som händer inför sommaren, med skolavslutningar, grillkvällar på skolor och dagis osv... Jag tar det verkligen kavlugnt med allt sånt. Kan jag vara med så är jag det, kan jag inte så kan jag inte. Jag är rektor på en gymnasieskola och om jag inte hade den inställningen hade jag rusat in i väggen för väldigt länge sedan under denna graviditet. 
    Jag hoppas kunna vara med på grill- och brännbollskväll på äldsta dotterns skola nästa vecka. Och igår avklarade jag ett utvecklingssamtal på yngsta dotterns dagis. 
    Nästa vecka ska äldsta på tågutflykt med skolan och de vill att föräldrar hjälper till att skjutsa och hämta till tågstationen. Jag kan ju inte lova varken bu eller bä, men har iaf sett till att om inte jag kan skjutsa min egen dotter så kan svärmor göra det. Visst hade jag gärna engagerat mig mer och frågat om andra barn behövde skjuts, men det vore ju jättedumt att göra det och sen visar det sig att jag ligger på förlossningen, eller är hemma och mår helkasst... 

Idag har jag en förmiddag hemma, då vi har "happenings" på skolan ikväll så jag kommer jobba sent. Eller ja, så ser planen ut, så får vi se vad vi orkar med...

Jag har iaf gjort om  lite i klädkammaren så att nu har lilleman en garderobsyta och kläderna ligger tvättade, vikta och väntande
    Jag har också bäddat spjälsängen och packat BB-väskan.
    Babyskydd köptes i måndags, lika så de "första kläderna" som storasystrarna fick välja ut.

Visserligen ska vaggan tas fram och bäddas och vagnen ska fixas lite, men det känns ändå som att vi är på banan, och det skulle inte vara någon större panik om han fick för sig att titta ut nu

Dock är det fortfarande väldigt lugnt. 
    Men det är ju 13 dagar kvar också så...

Lite spänningar, ibland drar det så i ljumskarna att jag inte kan stå raklång utan får böja mig framåt.
    Värmen gör att fötterna sväller till det dubbla känns det som, men foppatofflor hemma och ett par sköna sneakers på kontoret så känns det ändå ok.

Själv är jag en skeptiker av rang, men min far menar att såväl hans farmor, som han själv, och jag - iaf när jag var liten - kunde/kan få aningar och känningar om saker som ska hända.
    Han använder sig av slagrutor (såna där pinnar man kan leta currylinjer och vatten med...).
    Hur som helst.
    Två dagar innan jag berättade för mina föräldrar om att vi väntade ett tredje barn hade pappa sagt till mamma att jag var gravid och att jag skulle föda en pojke. Han hade fått en känsla av att jag var gravid och hade sedan frågat slagrutorna om det stämde, vilket kön osv.

Hittills har det ju stämt .
    Nu har slagrutorna sagt att jag kommer föda före BF. Hehe vi får väl se hur det stämmer.
    Jag är som sagt skeptisk, även om det finns mycket jag inte alls kan förklara logiskt, som t.ex. detta med att pappa "visste om" graviditet och kön innan vi ens sagt något.

Om det blir före BF får lilleman oändligt gärna undvika den 4/6 då yngsta kusinen fyller 2 år...  Vi umgås nästan varje helg, så det vore trist om de får samma födelsedag...

• TereseL
    Ann Lis skrev 2012-05-23 11:29:05 följande:
    thereseL: Bara 13 dagar kvar det är ju inte mkt, själv har jag 21 dagar kvar och det känns som en  oändlighet....

Fränt om det funkar med dessa "spådommar" hur har du fått förrut? Före eller efter BF?  

Ang skolaktiviteter ¨så är det ju inte själva aktiviteterna i sig som är "jobbiga" jag är absolut inte med på något jag inte orkar med utan det är är stressen över att det är så mkt och att det aldrig verkar passa att föda barn, och hur man löser det praktiskt om man åker in till BB mitt i tex förberedelser eller skjuts till skolresa mm, tandläkare och utvecklingsamtal mm , är ju en annan sak ,men nu har vi i alla fall hunnit med alla samtal och "bara" en till tandläkar tid kvar nu  före min BF och det är nästa vecka på måndag  då ska jag dit med äldsta tjejen, sen dagen efter ska hovis verka alla hästarna  som är på bete då och då måste jag eller min sambo vara med dit och hålla i dom och med allt krångel nya jobbet hållit på med så stämmer inte de tiderna vi har dessa saker utan då jobbar sambon  fast han skulle behöva vara hemma :(  

Lika med min tid hos BM imorgon blev ju också fel med det skiftet han går nu och jag  har  ändrat  tiden flera ggr pga det nya jobbet så nu är jag en vecka "sen" där och känner att jag måste gå nu den tiden, jag fått nu och eftersom vi inte har barnomsorg till de två minsta utan dom är hemma med mig hela tiden så måste jag lösa det med barnvakt före i morgon.....
    Sånt här krångel tar bara en massa energi av en och det är ju lite dåligt med det för tillfället, 

Vi  han ju ialla fall fira dottern igår och hoppas innerligt att det inte blir förlossning som krockar med sonens 6-årsdag 5/6, sen har vi inga fler födelsedagar det kan krocka med....     
    Fast 21 dagar är inte länge det heller egentligen

Hehe jo, ska bli spännande att se om det stämmer även denna gång... Med första gick jag över 6 dagar och med andra över 8 dagar. Men min mamma gick över med mig och min syster men lillebror kom ist 16 dagar för tidigt... Så vi får väl se helt enkelt

Ah, ja jo, då förstår jag mer vad du menar. Låter faktiskt riktigt drygt. 
    Har du fått barnvakt till i morgon? Jag vet inte hur små dina minsta är, men jag har haft med båda mina två gånger till MVC. De har ju leksaker osv där som de sysselsätter sig med medan jag mäts och kläms på
  • TereseL
    Ann Lis skrev 2012-05-23 22:01:18 följande:
    TereseL: Ja det har löst sig barnen får vara  hos pappan på jobbet, dom är 5 och 6 år  det brukar funka att ha en med sig på olika saket men tillsammans blir dom omöjliga, blir bara bråk och sen får jag springa runt och jaga dom, med pappan så sköter dom sig dock mkt bättre Tungan ute det är bara 10 mån och en vecka  åldersskillnad på dom...

21 dagar är som sagt inte så mkt men  nog så långt..... v 38 (37+0) imorgon så då räknas i alla fall liten som färdigbakad, känns skönt att ha kommit hit nu.... 
    Skönt att det löste sig! OJ, jag tycker min syrra var snabb som har 13 månader mellan sina två pojkar.
    En korkad tanke slog mig, de fyller år olika år ändå? De skulle ju, rent teoretiskt, kunna vara årsbarn med varandra om det bara skiljer 10 månader

Jag gick in i v. 39 idag (38+0). Alla på jobbet reagerar över att jag fortfarande dyker upp där, jag vet ju egentligen att det är kort tid kvar till BF, och även om jag går över tiden så är jag ju då så att säga "övergången" och bör ta det lugnt osv. Men samtidigt är det så lungt så lugnt så i magen att det känns ändå liksom... avlägset. 

Jag håller med dig, känns skönt att vara "i mål" rent skapandeprocessmässigt sett
    Bara väntan kvar...  
  • TereseL

Jag vill önska er alla lycka till!
    Själv lämnar jag tråden nu.
    Hoppas vi alla får en skön och härlig sommar med våra små!  

Svar på tråden Någon mer med BF i Juni som vill följas åt de sista månaderna?