• Julia82

Någon mer med BF i Juni som vill följas åt de sista månaderna?

Jag går snart in i tredje trimestern och har äntligen börjat handla hem bebisprylar. Det är första barnet och allt känns så nytt och spännande, och jättekul såklart. Men vad ska man tänka på, vilka saker är ett måste och vilka prylar kommer aldrig till användning. Det här är en helt ny värld för mig!! 

Jag skulle gärna hitta några goa tjejer med BF i juni för att prata om allt från inköp till bebisen, tankar inför förlossning, föräldraskap och gud vet vad! Det finns tusen saker jag funderar på, och det skulle vara underbart att prata av sig med andra gravida.     

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-23 07:09
    Eftersom jag tycker att tråden blivit lite av en "gnäll-tråd" kommer jag inte att fortsätta läsa era inlägg. Jag är gravid för första gången och försöker se positivt på allt vad en graviditet innebär, även om det är fysiskt jobbigt dom sista månaderna. Jag mår bättre av att läsa/skriva om glädjen och lyckan att vara gravid och känner att det finns andra trådar som är bättre för mig.

Jag önksar er alla lycka till med era förlossningar, och hoppas att bebis-livet som väntar blir allt ni drömt om :)

Tack och hej för mig!
  • Svar på tråden Någon mer med BF i Juni som vill följas åt de sista månaderna?
  • Kia82
    Butterflie skrev 2012-04-11 14:48:09 följande:
    Har med en massa mardrömmar =( Hade en inatt men minns den inte vet bara att det var obehagligt.
    Inte alls kul, men antar att det är alla förändringar i kroppen men vill inte minnas att ja hade så med flickorna.
    Är iof livrädd för förlossningen med och vill inte prata om den hos bm..

men känner du själv att du inte behöver prata med någon så gör inte det, må inte dåligt över något som varit eller försök å inte tänka på det.. du har det ju bra nu väl?
    Men lilla vännen, varför är du så rädd för förlossningen, du har ju gjort det förr? Visst kan jag också bli lite nervös emellanåt men jag vet att det kommer att släppa när det väl är dags och jag ser faktiskt fram emot att se hur allt fortlöper denna gången.

Jag har det ju bra nu ja så därför blir jag så irriterad över detta tjat, var nära att hugga till rejält emot henne sist jag var där men behöll lugnet. Räcker det inte med att jag vet att det finns folk att prata med om det skulle behövas liksom, måste man gå på som om det kommer att hända igen och kontakta folk på förhand? Grr, jag blir så irriterad och har pratat med både sambo och föräldrar och dem anser inte att jag får ut någonting genom att gå och prata med en psykolog utan då finns dem där för mig och dem vet ju vad den tidigare svackan berodde på och om jag ska prata med en främling (som dessutom är man) så blir jag tvungen att dra upp gamla saker som handlade om mitt ex och det har jag inte det minsta lust med.
  • CarroEll
    SaJoH skrev 2012-04-11 14:30:31 följande:
    Hoppas verkligen att det lugnar ner sig! Vet verkligen inte vad jag ska göra av mig själv.... buhuhuu =(

Har ni förresten redan börjat packa förlossningsväskan? Ska man göra det såhär tidigt? Det är ju ändå trots allt 10 veckor kvar....  
    Jag har börjat packa (v31) inte klar. Men har haft ett par tjejer runt omkring som blivit akut förlösta runt v 32-35. Då blir man kanske mer nipprig ;p

Är mest förvånad över att jag inte har så mycket humörsvängningar, är inte mer blödig än annars. Känns konstigt, och det kanske kommer. Men så här långt genom hela graviditeten har jag bara haft 2-3 sådana "anfall". Snarare lugnare än normalt, men Manãna. Dock är jag virrig som en höna jag också, glömer saker och hjärnan är inte så skarp som den brukar vara. Missar detaljer osv. Störigt, men men :)

Drömmer göra jag dock mycket, och konstigt. Man undrar vad som rör sig därinne (i huvudet alltså)

Hur går det annars för er?

• Butterflie
    Kia82 skrev 2012-04-11 15:00:14 följande:
    Men lilla vännen, varför är du så rädd för förlossningen, du har ju gjort det förr? Visst kan jag också bli lite nervös emellanåt men jag vet att det kommer att släppa när det väl är dags och jag ser faktiskt fram emot att se hur allt fortlöper denna gången.

Jag har det ju bra nu ja så därför blir jag så irriterad över detta tjat, var nära att hugga till rejält emot henne sist jag var där men behöll lugnet. Räcker det inte med att jag vet att det finns folk att prata med om det skulle behövas liksom, måste man gå på som om det kommer att hända igen och kontakta folk på förhand? Grr, jag blir så irriterad och har pratat med både sambo och föräldrar och dem anser inte att jag får ut någonting genom att gå och prata med en psykolog utan då finns dem där för mig och dem vet ju vad den tidigare svackan berodde på och om jag ska prata med en främling (som dessutom är man) så blir jag tvungen att dra upp gamla saker som handlade om mitt ex och det har jag inte det minsta lust med.
    Förra förlossningen gick kanon bra men människan som var där var hemsk, skrämde skiten ur mig typ och var elak. Sedan visade det sig att hon var min då varande sambos svågers syster och var inbjuden till samma middag som oss och då fortfarande var lika hemsk å skulle börja tjata om hur allt gått efter osv osv
    sen e ja livrädd för smärta med =(

Nej men det förstår jag, strunt i tanten å kör ditt egna race ist.
  • Butterflie

mja det gick bra på mvc, väger nu 65kg, magmåttet hade dock stannat av så 31 var det nu.. och vi väntar en flicka till.. Så triss i prinsessor då =)

• Kia82
    Butterflie skrev 2012-04-11 16:06:33 följande:
    mja det gick bra på mvc, väger nu 65kg, magmåttet hade dock stannat av så 31 var det nu.. och vi väntar en flicka till.. Så triss i prinsessor då =)
    Jag är lite nyfiken på mitt magmått också men ska inte dit förrän om typ två veckor så får väl se då, har varit 36-37 cm på slutet med de andra och magen har växt mycket sedan jag var där sist i vecka 30-31 då det låg på 30 cm.
    Åhh, så kul med en flicka till, triss i prinsessor som du skriver.
  • TereseL
    Butterflie skrev 2012-04-11 16:06:33 följande:
    Skrattande

På tal om detta med hormoner så har jag varit rätt lugn denna gång jämfört med de två förra, men i helgen hade jag ett rejält utbrott. Tårarna bara rann och rann och jag hulkade och snorade och hade mig.
    Var fly förbannad på... ja vaddå? Ingenting. Att diskmaskinen redan var färdig, att vädret inte var tillräckligt varmt för att kunna sitta ute och läsa en bok i solskenet, att sambon vilade i soffan på eftermiddagen. Som tur vad höll jag allt för mig själv istället för att storma ut på min omgivning, hehe.
    Och barnen undvek jag lätt då de lekte med andra kompisar, så de slapp se mig så.
    Och sen, efter kanske en halvtimme så gick jag och snöt mig ännu en gång och då släppte allt. Det kändes bra igen och livet lekte.
    Verkligen skumt.

www.babydjungeln.se/ <-- Min väninnas tipsblogg för gravida samt föräldrar med barn 0-3 år
  • Butterflie
    TereseL skrev 2012-04-11 19:58:47 följande:
    Skrattande

På tal om detta med hormoner så har jag varit rätt lugn denna gång jämfört med de två förra, men i helgen hade jag ett rejält utbrott. Tårarna bara rann och rann och jag hulkade och snorade och hade mig.
    Var fly förbannad på... ja vaddå? Ingenting. Att diskmaskinen redan var färdig, att vädret inte var tillräckligt varmt för att kunna sitta ute och läsa en bok i solskenet, att sambon vilade i soffan på eftermiddagen. Som tur vad höll jag allt för mig själv istället för att storma ut på min omgivning, hehe.
    Och barnen undvek jag lätt då de lekte med andra kompisar, så de slapp se mig så.
    Och sen, efter kanske en halvtimme så gick jag och snöt mig ännu en gång och då släppte allt. Det kändes bra igen och livet lekte.
    Verkligen skumt.
    Haha ja jag känner igen mig ^^ fast min sambo brukar få sig en släng, men han brukar komma sen mysig å go å förlåtande =) fast han tycker att ja lugnat ner mig massor..
    Men samtidigt tycker ju jag att dessa utbrott e hemska å att ja annars varit lugn så undrar hur man egentligen är haha

Tänkte på det, sura uppstötningar som smakar gamla ägg.. E de nån halsbränna eller vad fasiken e det, har någon annan det så?
  • Butterflie
    Kia82 skrev 2012-04-11 19:13:09 följande:
    Jag är lite nyfiken på mitt magmått också men ska inte dit förrän om typ två veckor så får väl se då, har varit 36-37 cm på slutet med de andra och magen har växt mycket sedan jag var där sist i vecka 30-31 då det låg på 30 cm.
    Åhh, så kul med en flicka till, triss i prinsessor som du skriver.
    jag har legat strax under översta strecket hela tiden men nu låg ja i mitten ist, men han sa att det inte e någonfara så länge det inte är så 3ggr i rad.
    Nu ska ja inte dit förens om 3 veckor igen.

Vilken vecka var du i nu igen, e så många att komma ihåg haha
  • framsteg

Jisses vad ni skriver!!

Humörsväningingar... Jo, jag tackar! Sen om det beror på vårt renoveringskaos som (inte förvånande, men tröttsamt) blivit större än vad vi tänkt, eller att jag sitter uppe längre på kvällarna nu när jag är ledig denna veckan och försöker hitta inspiration, eller allt på en gång... Har haft en sådan riktig pissdag på många sätt idag. Kännt mig helt urlakad och haft gråten i halsen hela dagen. Nu sitter jag helt själv, stora barnet sover och sambon i nya boendet och njuter! Nog gladaste stunden på hela dagen!  

Ann Lis - hoppas att foglossningarna är lite bättre!  

Julia82 - hrm... K-vitaminsprutan? Den har jag glömt... Får nog fråga sambon om han minns något av den. 
    BB-väskan. Det jag inte var beredd på var min hunger! Inte på förlossningen utan just på BB, när amning osv satt igång (det funkade för mig förra gången iaf). Jag har inte varit uppe vare sig denna eller förra graviditeten och ätit på nätterna, men då - på BB! Jag tog det jag hade till hands - inte helt nyttnigt, men det fick bli både bullar, kexchoklad och bananer mitt i nätterna *skrattar* Så denna gång tänker jag se till att jag har lite ätbart med mig!
    Tidningar eller en bok är bra om det blir tid över. En del åker ju hem ganska snabbt, andra får stanna längre. Vi fick stanna längre sist pga gulsot och då var korsord och en bok guld värd! 
    När det gäller kläder till bebisen så finns det iaf att låna på vårt sjukhus, härligt sjukhusgröna eller vita tror jag det var. Vi hade egna, men de gick ju åt de också, så vi lånade deras också Mitt tips är att satsa på kläder (bodys) med omlott/dragkedjor eller knappar så man slipper hålla på att bråka med huvudet första tiden. Man inser plötsligt hur svårt det är att försöka få igenom ett sådant litet huvud i ett ännu mindre tröjhål
    Babyskydd - det är svårt att råda. Vi hade vårt babyskydd tills första barnet var ca 9 månader. Det är ju lite beroende på hur stort barnet är när man skall byta till nästa stol och det kan man ju inte veta innan (Dvs vi lyssnade inte på en stor kedja med barnprylar som höll på att bli skogstokiga för att vi inte bytte senast vid ett halvår. Vi lyssnade på en liten fristående butik om att det är bättre att avvakta och se hur barnet växer osv och byta när barnet är stort nog i växten istället.)
    Föräldradagar - du behöver, som andra skrivit innan - inte ta ut en dag innan barnet fyller ett! Vill du skydda din SGI sen efter ettårsdagen så måste du börja plocka då. Detta innebär ju också att pappan till barnet kan ju ta ut föräldradagar och vara hemma tillsammans med dig om ni så vill under första året om du inte tar några dagar alls. Man får ju spara dagar tills barnet är 8 år, och bra saker att tänka på när man sparar dagar som jag tipsat andra om är när man har barn i förskoleåldern att de har ca 4 stängningdagar per år som man får ta semester på annars.
    Amingen - se det som en positiv effekt om det funkar att amma, annars funkar ersättning super också! Pappan kan bli mycket mer delaktig om det blir ersättning. Har en kompis som inte kunde amma något av sina barn och det gick kanon med ersättning!

Butterflie - du har inte funderat på att be och få ett sk Aurorasamtal? Ibland kan det ju hjälpa att bara få prata ut lite med någon!? Har en kompis som fick det och konstaterade att förra förlossningen var jobbig, men det gick bra! Det räckte för henne att bara få ur sig lite funderingar så var hon på banan igen så att säga. 

Kia82 - ang din psykologkontakt att vara eller icke vara, det borde ju vara upp till dig. Om du nu väljer att inte göra det, så se till att prata med din sambo framförallt att om han ser minsta lilla tecken på nåt efter förlossningen så skickar han dig (med våld om det behövs ) till psykolog! Har lärt mig att har man fått det en gång efter förlossning så är det stor risk att man får det även nästa gång om man skaffar fler barn. Så, minsta lilla din sambo ser nåt, så se till att du får nån att prata med i tid! Med erfarenheterna jag har fått genom släkt och vänner så har jag lärt mig att läkarkåren är väldigt måna om att få löst sådana här saker så omgående som möjligt för att det inte skall eskalera. 

Svar på tråden Någon mer med BF i Juni som vill följas åt de sista månaderna?