• Julia82

Någon mer med BF i Juni som vill följas åt de sista månaderna?

Jag går snart in i tredje trimestern och har äntligen börjat handla hem bebisprylar. Det är första barnet och allt känns så nytt och spännande, och jättekul såklart. Men vad ska man tänka på, vilka saker är ett måste och vilka prylar kommer aldrig till användning. Det här är en helt ny värld för mig!! 

Jag skulle gärna hitta några goa tjejer med BF i juni för att prata om allt från inköp till bebisen, tankar inför förlossning, föräldraskap och gud vet vad! Det finns tusen saker jag funderar på, och det skulle vara underbart att prata av sig med andra gravida.     

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-23 07:09
    Eftersom jag tycker att tråden blivit lite av en "gnäll-tråd" kommer jag inte att fortsätta läsa era inlägg. Jag är gravid för första gången och försöker se positivt på allt vad en graviditet innebär, även om det är fysiskt jobbigt dom sista månaderna. Jag mår bättre av att läsa/skriva om glädjen och lyckan att vara gravid och känner att det finns andra trådar som är bättre för mig.

Jag önksar er alla lycka till med era förlossningar, och hoppas att bebis-livet som väntar blir allt ni drömt om :)

Tack och hej för mig!
  • Svar på tråden Någon mer med BF i Juni som vill följas åt de sista månaderna?
  • Julia82

Det var längesedan jag gjorde nått inlägg här, men jag har följt tråden hela tiden. Nu är jag i v 31 och börjar fundera på saker som

* BB-väskan (vad ska man ha med sig?!)

*  Ska jag tacka ja eller nej till K-vitaminsprutan som bebisen ska få direkt efter förlossningen?

* Ska jag köpa eller hyra barnskydd till bilen? Vilka märken är smidiga och bra?

* Att jag kommer bli helt knäckt om jag inte kan amma... vill så gärna, men har genomgått en bröstförminskning och vet inte om det kommer fungera. 

* Får man vara hemma första halvåret utan att ta ut några föräldradagar? Jag har sparat pengar som jag kan leva på ett tag, så att jag kan spara dagar till senare. Jag vill gärna vara hemma till barnet fyllt 2 år. 

Har förmodligen tusen tankar till, men min hjärna verkar ha krymt under graviditeten så just nu får det inte plats så mycket på en gång ;) För ärligt talat, jag har noll minne nu... kommer knappt ihåg vad jag gjorde för en timme sen... nån mer med det problemet??  

• Butterflie
    Julia82 skrev 2012-04-11 10:23:21 följande:
    Det var längesedan jag gjorde nått inlägg här, men jag har följt tråden hela tiden. Nu är jag i v 31 och börjar fundera på saker som

*  Ska jag tacka ja eller nej till K-vitaminsprutan som bebisen ska få direkt efter förlossningen?

* Ska jag köpa eller hyra barnskydd till bilen? Vilka märken är smidiga och bra?

* Att jag kommer bli helt knäckt om jag inte kan amma... vill så gärna, men har genomgått en bröstförminskning och vet inte om det kommer fungera. 

* Får man vara hemma första halvåret utan att ta ut några föräldradagar? Jag har sparat pengar som jag kan leva på ett tag, så att jag kan spara dagar till senare. Jag vill gärna vara hemma till barnet fyllt 2 år. 

Har förmodligen tusen tankar till, men min hjärna verkar ha krymt under graviditeten så just nu får det inte plats så mycket på en gång ;) För ärligt talat, jag har noll minne nu... kommer knappt ihåg vad jag gjorde för en timme sen... nån mer med det problemet??  

Hej,
    bb-väskan tycker jag med är svår att packa.
    men jag brukar ha med kläder för 3-4dagar till bebisen så som body, tröjor, byxor å strumpor.. mössa med givetvis. Sen vet ja inte hur det är med blöjor och tvättlappar. Hos oss får vi sådant på bb.
    En filt eller täcke till bebis är också bra att ha.
    sen kläder till en själv då, mjukisbyxor, linnen, bh utan bygel, strumpor, handduk, schampo, hårborste, tandborste, tandkräm trosor och ev bindor (om man inte får på bb). Tidningar eller böcker. Vissa sover ju när bebis sover men jag själv har behövt massa timmar innan jag har kunnat komma till ro efter förlossningen.
    Lipsyl är viktigt med och dryck.

barnskydd? menar du stol då? jag hyr på sjukhuset, det har varit smidigast. de är godkända och säkra och man har dem bara i kanske 7-8mån innan bebis behöver en ny stol.

Du behöver inte ta ut mammaledighet alls om du inte vill och dagarna sparas fram tills barnet är 6år tror jag..?

Amningen får du prova dig fram med, jag själv har haft jätte svårt med den och rasat i vikt ist, med min yngsta flicka så svartnade det oftast efter ja ammade henne men bvc vägrade tro mig och tjatade om amningen och jag skulle hyra amningsmaskin å fasiken vet allt.. Och det syndes tydligt på kurvan att bebis inte fick den näring den behövde.
    Denna gången köper ja hem ersättning, ammar så länge jag kan och när ja känner att jag inte har mer att ge eller att kroppen tar skada så slutar ja helt enkelt, tänker inte rasa till 43kg efter denna graviditeten med.
  • Butterflie

En fråga, för några veckor sedan fick jag några papper från min bm som jag skulle skicka in till försäkringskassa men jag förstod inte riktigt vad han menade med det.
    Vet någon av er vad det handlade om? Hade det med mammaledigheten att göra?
    och detta med mammaledigheten, ska man söka det redan nu så det är förberett tills bebis kommer?
    Minns inte hur ja gjorde med mina flickor nämligen..

• Kia82
    Julia82 skrev 2012-04-11 10:23:21 följande:

Börja plocka ihop bebisens saker, det brukar vara lättast. Kan ju berätta vad jag packat ner.

-2 pyjamasar
    -2 bodysar
    -strumpor
    -velourset (byxor + munkjacka)
    -hjälm-mössa
    -filt
    -babyskydd
    -lite blöjor
    -våtservetter
    -ett par tvättlappar
    -napp (inte för att jag tror att vi kommer att använda den men den tar ju så liten plats)

Kom nu också på att jag ska lägga ner babyolja för om bebisen bajsar så är den första bajsen som tjära och är väldigt svår att få bort utan olja, minns att det störde mig att jag inte packat ner det förra gången.

Till dig själv ska du packa bekväma kläder och andra saker att ha efter förlossningen

-mysbyxor
    -t-shirt, linne
    -amningsbh + inlägg
    -stora trosor
    -bindor
    -neccesär -tandkräm, tandborste, schampo, balsam, lactacydtvål, deo lite smink om man vill kunna piffa till sig lite, hårborste + snoddar, lypsyl, hudkräm, funderar på egna handdukar, har haft det med de andra gångerna trots att det funnits på patienthotellet.

Till mannen kan det vara bra att packa ihop lite myskläder också samt tandborste, deo osv. Vet att han tycker att den där duschen är ganska skön efteråt.

Godis och dryck typ Mer ska också inhandlas och packas ner. Sen så är ju tidningar alltid bra men jag låter nog gubben springa ner handla det beroende på hur länge vi blir kvar.

Ja, jag är övertygad om att du kan gå hemma utan att plocka ut fp under den första tiden, det är först efter 1-årsdagen som den sjukpenninggrundade inkomsten kan sjunka om du inte plockar ut dagar, innandess gör man som man vill. Jag vill också kunna gå hemma länge så kommer att snåla rejält på dagarna.

Vi höggravida är nog alla ganska virriga och glömska, det hör till. Jag minns sällan vad jag gjort under dagen när man frågar mig på kvällen.
  • Julia82

Butterflie, tack för ditt svar :) Skönt att få tips från er som vart med om detta förr!!

Jag skickade in mitt intyg redan efter RUL så runt v 20 tror jag det kom till FK. Det är för att dom ska hinna kolla upp din ersättning och sånt. Det bör du nog skicka in snarast, moderskapsintyg tror jag det heter. Hur gör männen förresten, min man kommer ju ta 10 dagar efter förlossningen. Ska dom skicka in några uppgifter om lön innan??

• Butterflie
    Julia82 skrev 2012-04-11 10:54:17 följande:
    Butterflie, tack för ditt svar :) Skönt att få tips från er som vart med om detta förr!!

Jag skickade in mitt intyg redan efter RUL så runt v 20 tror jag det kom till FK. Det är för att dom ska hinna kolla upp din ersättning och sånt. Det bör du nog skicka in snarast, moderskapsintyg tror jag det heter. Hur gör männen förresten, min man kommer ju ta 10 dagar efter förlossningen. Ska dom skicka in några uppgifter om lön innan??
    Men vart skickar man in det då eller står det på pappret?

ja jag undrar detsamma, mitt x tog aldrig ut sina 10dagar eller 13dagar var det då..
    Hur gör min sambo? Han vill ju vara hemma de dagarna =)
  • Kia82
    Julia82 skrev 2012-04-11 10:54:17 följande:

Precis så är det ja, moderskapsintyget ska in så fort som möjligt så får du hemskickat papper från Fk sen.

Det finns flera tillvägagångssätt för pappan, antingen går han in via Fk hemsida via bank-id och anmäler pappadagar eller så skickar han ett sms eller ringer Fk så fort som möjligt efter att den lille kommit till världen. All info finns ju på Fk hemsida och efter anmälan får även han hem papper alt. blir uppringd och får delge info om lönen. Det brukar dock ta ett tag innan ersättningen blir utbetald.
  • Butterflie
    Kia82 skrev 2012-04-11 11:02:47 följande:
    Precis så är det ja, moderskapsintyget ska in så fort som möjligt så får du hemskickat papper från Fk sen.

Det finns flera tillvägagångssätt för pappan, antingen går han in via Fk hemsida via bank-id och anmäler pappadagar eller så skickar han ett sms eller ringer Fk så fort som möjligt efter att den lille kommit till världen. All info finns ju på Fk hemsida och efter anmälan får även han hem papper alt. blir uppringd och får delge info om lönen. Det brukar dock ta ett tag innan ersättningen blir utbetald.
    Men dessa dagar, gäller de från den dagen barnet föds eller från den dagen han anmäler det?
  • Kia82
    Butterflie skrev 2012-04-11 11:06:37 följande:
    Men dessa dagar, gäller de från den dagen barnet föds eller från den dagen han anmäler det?
    Ja jisses, trots att man varit med om tre barn förut så är minnet dåligt men om jag inte minns fel så är det från när barnet föds, alltså när man börjar att vara borta ifrån jobbet så om han inte anmäler dagarna förrän efter ett par dagar t.ex när man kommit hem från sjukhuset så får han gå tillbaka i tiden och fylla i när barnet föddes. Jag tror att det är så iallafall eller ja, vi har gjort så.
  • Butterflie
    Kia82 skrev 2012-04-11 11:23:40 följande:
    Ja jisses, trots att man varit med om tre barn förut så är minnet dåligt men om jag inte minns fel så är det från när barnet föds, alltså när man börjar att vara borta ifrån jobbet så om han inte anmäler dagarna förrän efter ett par dagar t.ex när man kommit hem från sjukhuset så får han gå tillbaka i tiden och fylla i när barnet föddes. Jag tror att det är så iallafall eller ja, vi har gjort så.
    Okej, detta är helt nytt för mig. Fick ingen hjälp med mina flickor men nu med sladdisen så finns det en pappa som vill hjälpa till, vill vara hemma.. Så det känns som man är nybörjare vissa ggr.
Svar på tråden Någon mer med BF i Juni som vill följas åt de sista månaderna?