Julia82 skrev 2012-04-11 10:23:21 följande:
Det var längesedan jag gjorde nått inlägg här, men jag har följt tråden hela tiden. Nu är jag i v 31 och börjar fundera på saker som
* BB-väskan (vad ska man ha med sig?!)
* Ska jag tacka ja eller nej till K-vitaminsprutan som bebisen ska få direkt efter förlossningen?
* Ska jag köpa eller hyra barnskydd till bilen? Vilka märken är smidiga och bra?
* Att jag kommer bli helt knäckt om jag inte kan amma... vill så gärna, men har genomgått en bröstförminskning och vet inte om det kommer fungera.
* Får man vara hemma första halvåret utan att ta ut några föräldradagar? Jag har sparat pengar som jag kan leva på ett tag, så att jag kan spara dagar till senare. Jag vill gärna vara hemma till barnet fyllt 2 år.
Har förmodligen tusen tankar till, men min hjärna verkar ha krymt under graviditeten så just nu får det inte plats så mycket på en gång ;) För ärligt talat, jag har noll minne nu... kommer knappt ihåg vad jag gjorde för en timme sen... nån mer med det problemet??
Börja plocka ihop bebisens saker, det brukar vara lättast. Kan ju berätta vad jag packat ner.
-2 pyjamasar
-2 bodysar
-strumpor
-velourset (byxor + munkjacka)
-hjälm-mössa
-filt
-babyskydd
-lite blöjor
-våtservetter
-ett par tvättlappar
-napp (inte för att jag tror att vi kommer att använda den men den tar ju så liten plats)
Kom nu också på att jag ska lägga ner babyolja för om bebisen bajsar så är den första bajsen som tjära och är väldigt svår att få bort utan olja, minns att det störde mig att jag inte packat ner det förra gången.
Till dig själv ska du packa bekväma kläder och andra saker att ha efter förlossningen
-mysbyxor
-t-shirt, linne
-amningsbh + inlägg
-stora trosor
-bindor
-neccesär -tandkräm, tandborste, schampo, balsam, lactacydtvål, deo lite smink om man vill kunna piffa till sig lite, hårborste + snoddar, lypsyl, hudkräm, funderar på egna handdukar, har haft det med de andra gångerna trots att det funnits på patienthotellet.
Till mannen kan det vara bra att packa ihop lite myskläder också samt tandborste, deo osv. Vet att han tycker att den där duschen är ganska skön efteråt.
Godis och dryck typ Mer ska också inhandlas och packas ner. Sen så är ju tidningar alltid bra men jag låter nog gubben springa ner handla det beroende på hur länge vi blir kvar.
Ja, jag är övertygad om att du kan gå hemma utan att plocka ut fp under den första tiden, det är först efter 1-årsdagen som den sjukpenninggrundade inkomsten kan sjunka om du inte plockar ut dagar, innandess gör man som man vill. Jag vill också kunna gå hemma länge så kommer att snåla rejält på dagarna.
Vi höggravida är nog alla ganska virriga och glömska, det hör till. Jag minns sällan vad jag gjort under dagen när man frågar mig på kvällen.