• Köpenhamn

Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?

Så vad tycker ni om detta? Diskutera gärna och argumentera också.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-28 22:09
    Tråden har nu dött så jag kör en.....

Uppdatering med trådens bästa inlägg utsett kopierat:

Lillsudd
    Visa endast
    Sön 11 mar 12:15
    Vilken forskning visar på att barnen mår sämre vid anonym donator? Jag har sett en del vittnesberättelser och studier från USA som kan tyda på det och jag kan *tro* att det är så, men problemet har varit att man inte tagit hänsyn till när barnet fått veta. Att en person som av misstag får veta som vuxen eller har minnen av berättandet kan ta skada av det och känner sig sviket är kanske inte så konstigt. Faktum är att i Sverige är vi långt ifrån att alla berättar för sina barn att de kommit till med ägg- eller spermadonation. Tidigare var siffran för berättande så låg som 10% vilket ju kan få en att ifrågasätta hur värdefullt det egentligen är med id-release. Glädjande nog har det ökat och drygt hälften skulle 2007 berätta (humrep.oxfordjournals.org/content/22/6/1759.a...) och ytterligare ökning när äggmottagarna räknades med vid en ännu nyare studie (humrep.oxfordjournals.org/content/26/4/853). Hela betydelsen av id-release bygger ju på att föräldrarna berättar...

När det gäller barnets rätt till sina föräldrar är det kanske inte bara singlar det berör? För om det är rätten till genetiska föräldrar borde väl donatorbehandlingar förbjudas överlag? För inte heller i heterofamiljer ingår donatorn i familjen.

Sverige har valt att tolka 7:e artikeln i barnkonventionen som att det är de genetiska föräldrarna som avses (artikeln i övrigt handlar om rätt till medborgarskap, registrering och namn - dvs en identitetsartikel i stort). Eller rättare sagt - man gör det ibland. Sverige tillåter ju donatorbehandlingar för par, det är bara vid singelbehandlingar man pratar om rätten till genetisk förälder. Men man har valt id-release av denna anledning. Storbritannien, som också använder id-release, har klarifierat att de tolkar förälder som den/de som juridiskt är föräldrar (treaties.un.org/pages/ViewDetails.aspx...). Man har inte gått vägen genom Barnkonventionen för att att komma till den slutsatsen.

Men det är inte så enkelt att andra länder inte har något etiskt tänk för de val de gjort. Det är lite förmätet av oss att tro att vi har monopol på sanningen. Bakom anonyma donationer finns ibland föreställningen av länder att det är bättre för barnet att få se donatorn som just en donator - att id-release öppnar för risken att det blir förvirrat. Det är sant att det blir längre köer när man använder id-release; men det har hittills inte hindrat de länder som vill byta typ. Finland bytte 2008 och har löst det genom import. Danmark hade frågan uppe för några år sedan och röstade då ned förslaget men nu är det uppe igen. Så det kan ändras snart. Det är förresten en missuppfattning att man kan välja i Danmark. Lagen säger att anonym ska användas, men barnmorskor nämns inte i lagen och därför kan de använda id-release vid insemination. Så vid insemination kan man välja, och då väljer många svenskor id-release. Men om man behöver IVF måste man ju ha en läkare och då är det anonym som är enda alternativet.

Den brittiska psykologiprofessorn Susan Golombok har undersökt barn i ensamstående familjer efter donation med flera kollegor och med många nedslag, det senaste när barnen var "unga vuxna" (humrep.oxfordjournals.org/content/25/1/150.ab...). Det är förstås vanskligt att översätta forskning från ett land till ett annat även om Storbritannien påminner om Sverige, men i men mening är det ännu mer vanskligt att ta rapporter som handlar om ensamstående efter separation (före eller efter födseln) och byta över till en annan grupp. Ännu finns absolut inga rapporter gällande barn till frivilligt ensamstående.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?
  • Köpenhamn
    Merwinna skrev 2012-03-11 10:56:33 följande:
    Fast DET gäller ju även barn som blivit till genom våldtäkt eller incest. Ska vi legalisera det också..? Argumentet håller inte.
    För mig gör det det. Det handlar om ett planerat önskat barn som sannolikt kommer till ett kärleksfullt hem. Om mamman betalar ingreppet själv - dessutom till ett ekonomiskt tryggt hem.

Det är ju att det är efterlängtat och önskat som är hela grejen! Det är ju det som är KÄNFRÅGAN.

Att prata om oplanerade, oönskade barn är en annan sak. Graviditet som blir till genom våldtäkt är ju en så totalt helt annan sak. Som jag ser det.

Det är det jag menar. Det handlar om Värderingar!
  • Köpenhamn
    U never saw me skrev 2012-03-11 11:25:24 följande:
    Här är en studie vars resultat visar på att de intervjuade ungdomarna som var barn till en donator generellt sett mådde bra och inte led av hur de hade kommit till.

humrep.oxfordjournals.org/content/20/1/239.fu...
    Nu börjar det likna något. Ni som vet mer och är pålästa. Presentera era fakta. Tack så mycket!
  • U never saw me
    Merwinna skrev 2012-03-11 11:12:07 följande:
    Och angående detta med pappor som smiter. Ja, så är det ju. Det finns inga garantier. Men det hindrar inte att samhället inte kan försöka garantera en så bra uppväxtmiljö som möjligt för barn DÄR DET GÅR. Att Melissa kn*llar runt på fyllan och blir gravid med en man hon inte vet namnet på, ger väl inte Sara, 37, som i stället är rädd för män och sex, rätt att inseminera sig på samhällets bekostnad..? Två fel gör inte ett rätt!
    Du kör hårt med att kvinnor som insemineras aldrig har haft en man och är rädd för män osv. Jag tror att du hade blivit förvånad om du fick prata med några olika kvinnor som inseminerats och få se att dina fördomar är way off.
  • Köpenhamn
    Merwinna skrev 2012-03-11 11:20:09 följande:
    Japp! I svensk lag görs ingen skillnad mellan äkta och oäkta barn. Det finns dock länder där personer som är födda utanför äkenskapet inte ens kan söka vissa typer av tjänster... Sådant tycker jag också att man ska väga in innan man skaffar barn utanför äktenskapet, vare sig man gör det genom sex eller på konstgjord väg, i en alltmer internationaliserad värld.
    Det förvånar mig inte att du tänker så. Det här är, i första hand, en värderingsfråga. Där kd är det enda parti som motsätter sig förslaget.
  • Merwinna
    asta66 skrev 2012-03-11 10:21:33 följande:
    Jag tycker att om man inte vill ange fader så väljer man bort underhållsbidraget pappan skulle betalat.
    Ja, DET tycker jag också! Underhållsstödet är ju tänkt som en nödlösning, för att hjälpa en ensam mor där barnets far vägrar (eller inte kan) att ta sitt ansvar. Det är oerhört fräckt att först skaffa barn ensam helt frivilligt - och sedan kräva skattebetalarna på pengar! 
  • mellanD
    U never saw me skrev 2012-03-11 11:25:24 följande:
    Här är en studie vars resultat visar på att de intervjuade ungdomarna som var barn till en donator generellt sett mådde bra och inte led av hur de hade kommit till.

humrep.oxfordjournals.org/content/20/1/239.fu...
    Men i studien är ju inte föräldrarna ensamstående! (end. 37%, resten lever i par) Insemination av par är ju redan tillåtet och har helt andra etiska implikationer. 

Men som sagt, regeringens betänkande visar på en stor skillnad mellan känd och anonym donator. Därav regeringens förslag om känd donator. 
  • mellanD
    Köpenhamn skrev 2012-03-11 11:27:31 följande:
    Nu börjar det likna något. Ni som vet mer och är pålästa. Presentera era fakta. Tack så mycket!
    Men snälla titta på studien... den handlar inte primärt om ensamstående. Vidare handlar den uteslutande om öppen donator -  vilket iofs är relevant då det är detta förslag som ligger. 
  • Furstinna

Merwinna: jag tänker givetvis inte pracka på min barn att förhållande är dåligt men vad är det för fel med att inte ha förhållande? Det bör vara lika accepterar att det finns människor som inte ser förhållande som något bra och nödvändigt utan trivs utan. Vad är så fel med att inte sträva efter förhållande? Vad är sorgligt?

• Merwinna
    Köpenhamn skrev 2012-03-11 10:28:17 följande:
    Sedan kan jag tycka att det på alla sätt vore bättre om kvinnan får bekosta ingreppet själv och vi lägger dessa pengar på att höja betalningen i föräldraförsäkringen till 100%.

Så tycker jag. Påläst eller ej. Vi lever i en demokrati, sveetheart.

Men snälla du. Den här utgiften FINNS ju inte (än), så det finns inga pengar att frigöra för att höja föräldraförsäkringen i stället..! Hade du otur när du tänkte nu..?
  • Köpenhamn
    Merwinna skrev 2012-03-11 11:34:12 följande:
    Men snälla du. Den här utgiften FINNS ju inte (än), så det finns inga pengar att frigöra för att höja föräldraförsäkringen i stället..! Hade du otur när du tänkte nu..?
    Nja, om förslaget ligger antar jag att kostnaden är budgeterad. Så jag skulle föreslå att dessa öronmärkta pengar går till ff istället.

Så kommer det troligen inte att blir men så tycker jag.
Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?