• Anonym (Tabula)

Ärliga nätdejtingstråden!

Det finns ju flera nätdejtingstrådar här, men många av dem behandlar lite allt möjligt vilket kanske är oundvikligt men! här skulle jag vilja att vi ventilerar det som verkligen rör nätdejtandet och detaljerna kring det.

Jag kan tillexempel outa att jag är 42 år (med barn) och raggar killar på Happy Pancake.
    Eftersom jag inte direkt berättar för mina vänner IRL om alla nutcases jag råkar utför, skulle jag vilja dela det med ER. 
    Som exempel,  skulle ni tända på en kille som kallar sig för Bamsenallen? Skulle ni nappa på att ligga med en 27-åring om ni vore i min ålder och han är SKITSNYGG?

Jag har några vettiga på gång också, killar i min ålder som verkar seriösa.

• Svar på tråden Ärliga nätdejtingstråden!
  • Alexiandra

Angående bilder så representativa, och där ansiktet syns tydligt, samt gärna en helfigursbild.

Sett alltför många bilder på båtar, bilar och när han står på slalomskidorna. Sådana bilder kan visst vara med som komplement, men inte för att ersätta de två tidigare.

Nytagna bilder är trevligt, så glöm den från semestern 2007.

Apropå semester, det är kanske bara jag men jag gillar inte när det är festbilder bara, där det alltid är alkojol med på bilderna, det ger mig fel vibbar om personen (jag söker inte en partyanimal)

• P30
    LivingEasy skrev 2012-04-26 12:54:01 följande:
    Men till min fråga: Vad ska man ha för bilder som kille ?
    För uppenbarligen är bilder det enda tjejer går på. Får man 50 välskrivna mail om dagen förstår jag att man bara kikar in på profilen och sen inte läser eller svarar.. Så när man har sina 5 sek in the Limelight.
    Vad ska va med i bilden ? 
    Nu är ju jag inte kvinna, men jag svarar ändå! :)

När jag började min nätdejtingkarriär fick jag svar på ganska exakt ett av hundra mail. Eftersom jag just separerat från min fru och det inte var så officiellt överallt ville jag inte ha bild. Jag är inte speciellt snygg, ser kanske inte vanlig ut, men har inga traditionella alfahannedrag. Jag tänkte nog att jag hade större chans utan bild. Efter mina första tvåhundra mail, två svar varav ett från ett nutcase började jag surfa runt på nätet efter att försöka hitta någon nätdejtingguide. Jag hittade ingen som var bra, så jag började skriva en själv, i bloggform.

Jag experimenterade vilt, hade konton på tre sajter och försökte testa profiltext och profilbilder. Jag är lätt ordbajsande i skrift (nähä???) och testade superlånga och när det inte fungerade väldigt korta profiler.

Jag insåg ganska snart att mitt forum är ändå att träffa människor live. Jag är social, trevlig och rolig, men det vet man ju inte förrän man träffat mig.

Det jag konstaterade var i alla fall att en medellång presentation där det framgick att jag kan skriva, föra mig och att jag har humor utan att för den skull uttrycka några av de sakerna i skrift var det som var bäst.

När det gäller bilden är det det viktigaste av allt. Jag testade mig fram med telefonen, tog bilder där jag tokskrattade, hade huvudet bakåtkastat och såg lätt mongo ut. Då plötsligt började det fungera. Det var tydligt att man var tvungen att sticka ut. Jag använde ett sepia-filter så att det skulle vara annorlunda och tänkte att bilden berättar att jag vågar sticka ut, är trygg och rolig. Jag kommer att skratta med dig, typ.

En bild i albumet i helfigur - en mer uppklädd och en mer jeans och t-shirt för att jag skulle kunna anpassa min klädsel på dejten lite grand till hur hon verkar vara som person. Om hon arbetade med HR-frågor och bodde i villa får man ju ha kavaj, bor hon i Majorna och är bibliotekarie är det färgglad t-shirt.

(Det där kan man ju titta på sin egen profil - har du bara bilder där du är festklädd och tycker att de du dejtar alltid känns uppklädda kan det ju hänga ihop...)

Så - din bild skall representera dels den du är, dels den du tror att din tilltänkta partner vill ha. Är du en trist men jädrigt smart ingenjör men faktiskt inte har så mycket humor så finns det ju sådana som gillar hjärna, klarar sig utan att skratta - och då är det de du vill träffa. Är du social, supertrevlig och bara har tjejkompisar behöver det också framgå. Kör du badboy-stuket bör du ju se svår och tuff ut, komma försent till dejten eller bara messa en kvart för sent att du blev tvungen att jobba lite extra. 

Det enda som är no-no är att framstå som - och visa bilder på dig som är den du VILL vara, men inte är den du KAN vara. Jobbar man på ett lager, är nöjd med det, bara är intresserad av fotboll och öl så skall du inte skriva att du gillar svår kultur, alltid är i centrum och får alla att skratta, eller visa bilder där det framgår att du är sådan. Då kan du välja på att ändra dig, eller anpassa dig till utbudet.

Och - jag var min sambos dejt nummer 54. Hon var rätt uthållig när det gällde att hitta den rätte. Hon såg inte ut som jag hade tänkt mig, hon jobbade inte med det jag hade tänkt mig och hade inte några av de intressen jag tyckte var viktiga. Första kvarten var fruktansvärd och jag var på väg därifrån. Hon tyckte att jag var för cool och jag tyckte att hon kändes väldigt traditionell och nästan tantig.

Jag försökte skrämma bort henne genom att berätta om ett fetishklubbsbesök. Istället för att avsluta snyggt blev hon superintresserad och berättade att hon hängde på en sexkontaktsida och hade sex med män två åt gången. Där förändrades vår dejt radikalt. Hade jag aldrig försökt att skrämma iväg henne hade vi båda tyckt att vi var fel för varandra, istället blev det väldigt bra.

Det där hade vi aldrig kommit fram till genom att skriva långa mail som anpassats till vad vi tror att den andre vill ha. Träffa många och ofta, var rak och ärlig. Visa den du är och inte den du vill vara, så kommer det att bli väldigt bra.

Lycka till! 
    Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
  • Anonym
    För uppenbarligen är bilder det enda tjejer går på. Får man 50 välskrivna mail om dagen förstår jag att man bara kikar in på profilen och sen inte läser eller svarar.. Så när man har sina 5 sek in the Limelight.

(jag har teorier)     
    exakt samma för killar :) jag skriver till en massa killar som inte svarar
  • LivingEasy
    Anonym skrev 2012-04-26 18:09:03 följande:
    exakt samma för killar :) jag skriver till en massa killar som inte svarar

Inte till mig! För jag instruerar tom mina nybörjarvänner (på internetdejting) att VI (män) ska inte sjunka till kvinnornas nivå och inte svara på trevliga mejl!!!
    Att tacka och sedan snyggt säga att jag tror inte vi är nåttför varann är vanlig hyfs anser jag.
    Jag är tom trevlig mot gaykillar som skriver. Dock gör jag klart direkt vart jag står!  

P30 jag har läst och håller med dig, jag är inte så oerfaren, men vill höra lite från andra sidan planket hur de tänker eg.

Och lite sanning från min sida. Jag träffar de mest intresanta tjejerna från sexkontaktorienterade sidor. Har en seriös profil med ungefär samma bilder som här. De senaste 5 åren har jag nog bara relationer från den typen av sidor eller såklart vanliga riktiga möten som blivit flirtar.

Jag är mycket skeptiskt till seriösa dejtingsidor efter ha provat mötesplatsen i 3 månader och endast gått på 3 st dejter. Jag har Skrivit och varit trevlig. Smart pres, hyfsad bild (samma som här) och jag vet hur man  för sig. 

Det finns en tråd om en kille som helt tappat tron på kvinnor här på FL, jag börjar hamna lite i samma sits... :(       
  • Anonym (snart ny taktik)
    LivingEasy skrev 2012-04-27 00:09:31 följande:

Det finns en tråd om en kille som helt tappat tron på kvinnor här på FL, jag börjar hamna lite i samma sits... :(       

Kan du länka till den tråden?
  • FredrikCA
    LivingEasy skrev 2012-04-27 00:09:31 följande:
    Inte till mig! För jag instruerar tom mina nybörjarvänner (på internetdejting) att VI (män) ska inte sjunka till kvinnornas nivå och inte svara på trevliga mejl!!!
    Att tacka och sedan snyggt säga att jag tror inte vi är nåttför varann är vanlig hyfs anser jag.
    Jag är tom trevlig mot gaykillar som skriver. Dock gör jag klart direkt vart jag står!  

P30 jag har läst och håller med dig, jag är inte så oerfaren, men vill höra lite från andra sidan planket hur de tänker eg.

Och lite sanning från min sida. Jag träffar de mest intresanta tjejerna från sexkontaktorienterade sidor. Har en seriös profil med ungefär samma bilder som här. De senaste 5 åren har jag nog bara relationer från den typen av sidor eller såklart vanliga riktiga möten som blivit flirtar.

Jag är mycket skeptiskt till seriösa dejtingsidor efter ha provat mötesplatsen i 3 månader och endast gått på 3 st dejter. Jag har Skrivit och varit trevlig. Smart pres, hyfsad bild (samma som här) och jag vet hur man  för sig. 

Tycker du framstår som ett väldigt föredöme, Och jag kan bara instämma jag börjar tappa tron också,
    Men det kan ju också vara så att det finns en anledning att många av dom är singlar- Och en sak har jag lärt mig träffa aldrig en tjej som är psykiskt sjuk du kommer sluta helt förvriden i huvudet själv- Och hon kommer försvinna som en avlöning utan minsta samvete.
    No I'm not mean I'm just leveraging every scientific and psychological advantage available.
  • LivingEasy
    FredrikCA skrev 2012-04-27 00:13:56 följande:
    Tycker du framstår som ett väldigt föredöme, Och jag kan bara instämma jag börjar tappa tron också,
    Men det kan ju också vara så att det finns en anledning att många av dom är singlar- Och en sak har jag lärt mig träffa aldrig en tjej som är psykiskt sjuk du kommer sluta helt förvriden i huvudet själv- Och hon kommer försvinna som en avlöning utan minsta samvete.
    Tackkar!

Jag har gått på de nitarna oxå. För att innte nämna de med alkoholproblem...

hmm hittar inte tråden.... 
  • Anonym (rainbow)
    Men till min fråga: Vad ska man ha för bilder som kille ?

(jag har teorier)    
    Jag är tjej och nog går jag mycket på bilderna (men även på annat som har minst lika stor betydelse). Det är ju lite grann samma sak som när man träffar en okänd person i andra sammanhang - dras man inte till honom så är oddsen för ett gensvar vid en eventuell flirt inte särskilt stor. Jag vill inte påstå att alla tjejer är som mig eller letar efter samma sak som jag gör, men om jag utgår strikt från mig själv:

-Kollar först att killen ser trevlig och bekväm ut. Bilder där killen ser "svår", sur eller uttråkad ut går fetbort.
    -Gallrar bort de som jag inte tycker är "tillräckligt attraktiva" utifrån vad jag letar efter. Här pratar vi någon slags minimigräns, kan jag inte se mig själv ha sex med honom hur trevlig han än må vara, så  blir det inget mail. Slöseri av min och hans tid.
    -Gallrar även bort de som inte har bilder på sig själv, utan någon kändis eller liknande.
    -Gallrar bort de som röker på sina bilder.
    -Kollar in vad han verkar ha för intressen. Har killen lagt upp en massa bilder på bilar tänker jag "fordonskille" och "skitiga händer". Nja, inte så intressant. Är det bilder på motorcykeln drar jag öronen åt mig då jag tyvärr förlorat flera nära och kära i mc-olyckor. Och det är MÅNGA killar som lägger upp bilder på bilar/motorcyklar!
    -Killar som har kalsonger, står i någon slags tillgjord pose med sängkammarögon känns sliskiga och totalt ointressanta. Blir inte det minsta sugen även om jag kanske visst hade nappat om jag träffat dem påklädda i ett annat sammanhang. Tänker istället att han är patetisk och klickar bort.
    -Tittar även en del på klädstil/frisyr/skäggväxt. Gillar killar med lite stil så de som ser ut som om de inte rakat sig på ett halvår, handlar på militärlager och helt enkelt inte bryr sig om sitt utseende är inte heller särskilt intressanta.
    -Tittar sällan på killar som har en utzoomad bild där man måste in på profilen för att överhuvudtaget se om killen verkar vettig. Tänker direkt att det är något de försöker dölja
    -Festarbilder kan vara helt ok, men också helt fel. Det beror lite på. Bäst är nog i så fall en festarbild där man har en öl i handen alt ingen synlig alkohol. Man har valt bilden antingen för att man gillar sommar i skärgården och bilden speglar den miljön, eller för att man är lite tillfixad och helt enkelt ser fräsch ut på bilden.
    -Klipp inte bort f.d. flickvännen ur bilden, i synnerhet inte om det syns att du håller armen runt henne i kanten av det foto som blev kvar. Välj helt enkelt en annan bild, jag blir i all fall osäker om du verkligen är singel.

Så vad ska vara med? Svårt att svara generellt på, men gärna några bilder från olika vinklar, där man är tillfixad (som i har fixat frisyren och klätt upp sig lite lagom) utan att för den sakens skull vara olik sig själv. Minst en närbild & en helkroppsbild. Gärna någon bild när du utövar ett intresse som vi kanske skulle kunna göra tillsammans. Du har kläder på dig på bilderna, ser glad och avspänd ut.

Är det svar på frågan?
  • Johan70
    DanM skrev 2012-04-23 22:01:50 följande:
    Vad tror ni förresten.....jag har hittills inte velat gå med i någon site som kostar. Men är folk mer seriösa där kanske? Med nöstan alla jag pratat med på hp så har man fått igång ett snack och så bara dör det ut.
    Något mer seriösa kanske, men det är inte säkert. Dessutom har de ofta väldigt dålig teknisk support, även om man betalar för sig. (På en gratisplats räknar jag inte med att få någon support alls, så där har jag aldrig efterfrågat någon.)

Det värsta med Internetträffplatser som jag ser det, är att det finns så många som har profiler där men aldrig svarar när man hör av sig till dem. Man kan skriva ett långt och välformulerat meddelande där man kommenterar och frågar om saker i deras personbeskrivning, men de hör inte av sig tillbaka. Inte ens med ett kort "tack men nej tack", vilket normal artighet borde förmå dem att göra.
  • Anonym (rainbow)

Kan även tillägga att killar som ser äldre ut än min pappa göra sig icke besvär.

Svar på tråden Ärliga nätdejtingstråden!