• Annie2011

Laga egen barnmat till vegetarianer!

Hej!

Jag tänkte att vi kunde dela med oss av våra recept på vegetarisk mat till våra små. Skriv gärna också hur gamla era barn är som äter av recepten. Jag är nybörjare och har inte så stor koll på när barn äter vad. Ska snart introducera mer än en tesked potatis/broccoli/ärtor till min 5 månaders son.
    Hur äter era barn?
    Vad tänker ni på när det kommer till maten?

Alla kommentarer om att barn behöver kött för att växa, fisk för att bli smarta eller liknande undanbes.

• Svar på tråden Laga egen barnmat till vegetarianer!
  • ränderpåtvären
    Spuff, vilka krav, min femtonmånaders är inte där än heller ..

Dottern klarade och klarar inte av att bli matad heller. Börjat med linser igen eftersom hon har ont i magen ändå. Hon kastar sig över dem. Det ska helst vara naturlig ministorlek på maten som majs, ärter, linser, hallon, lingon, blåbär. Haricots verts och skruvpasta går också bra.

Lägger till recept jag också och hoppas att det funkar för någon.

Rispytt: Stekte grovrivna morötter och purjolök i mycket olivolja, blandade ner avorioris kokt i buljong, majs, ärter, lite spenat, malen koriander, mynta, salt. Vi båda älskade det!

Pastasås: Grovriven sötpotatis och gurka steks och kokas mjuk i havregrädde, vitlök, oregano, paprikapulver, buljong. Skruvpasta till.
    Apropå fläckar så köper jag färska blåbär och de är vita i mitten :)

Ni som använder bönor eller kikärtor kokar ni dem själva? Blir de snällare mot magen då?
  • mlymla

Roligt med tips och inspiration på vad man kan laga!
    Precis köpt "Grön barnmat" som det tipsads om tidigare, inte riktigt hunnit kolla igenom den ordentligt men verkade vara bra!

Här är det nästan tvärtom, min unge vägrar i princip äta med händerna... Kladdar en hel del och försöker, med betoning på Försöker, stoppa bitar i munnen i bland, men inte mer än så. Kanske ska erbjuda henne plockmat lite oftare så hon lär sig?

Har en fundering kring mängden mat också... Hur mycket äter era barn? Föräldrar som köper färdig mat refererar alltid till burkarnas storlek, men vi höftar lite mest. Oftast blir det ju iofs lite över, så hon får ju i sig så mkt hon kan/vill. Men ändå. Nå, funderar bara.. ;)

Senaste fruktmoset jag gjort var banan och mango-mos, det blev en succé. Gjorde mangomos för ett tag sen, men det gillade hon inte alls. Ansiktet riktigt vred ihop sig! (Lite hemskt att säga kanske, men det var väldigt gulligt.. heh) Tänkte det kanske var för starkt på nåt sätt, så provade blanda det med mosad banan och det blev som sagt succé. 

Nu ska jag definitivt prova äpple och aprikos moset! Aprikoser är ju väldigt nyttigt då det innehåller massa järn. Gjorde både aprikos och katrinplommonpuré förut, men plommon behöver hon verkligen inte längre, har sån himla sprutt på magen redan som det är.. ;) Och aprikoserna har jag bara glömt bort. Så tack för det tipset! 

Ang att koka egna bönor så tänker jag att det borde vara nyttigare, men det har jag inga egentliga belägg för. Om man byter kokvatten minst en gång så blir det mycket snällare för magen dock. De gasbildande ämnena är nämligen vattenlösliga så då blir man av med en hel del. De blir även snällare om man låter de grodda sig lite (bara låta de vara blötlagda lite längre).

• Mornie Alantie

Jag kokar egna bönor, främst för att det är billigare. Dessutom är det jättesmidigt att ha bönor i frysen så man kan ta precis så mycket som behövs. Köper man burkar är man ju låst till förpackningsstorleken på ett annat sätt. Nu med dottern tar jag ofta fram 5-10 kidneybönor, onödigt att öppna en hel burk för det. Och så undviker jag att salta nu när dottern är liten. Hur det är med gaserna vet jag inte, jag har inga stora problem av det och dottern verkar tåla bönor bra också.

Angående mängden mat:
    Min dotter är ganska liten i maten och har inte riktigt gått upp i vikt ordentligt. När vi matade henne åt hon en bra dag 1/2 dl gröt till frukost, 1/2 dl mat och några matskedar fruktpuré till efterrätt  vid lunch och en mikroskopisk mängd mat till middag. Utöver det fri amning. En dålig dag åt hon nästan inget utom bröstmjölk. När hon äter själv är det svårare att veta hur mycket som hamnar i magen. Jag har vägt maten i förväg och sen skrapat rester från golvet och vägt det som blev över några gånger för att få en uppfattning om hur mycket hon äter. Nu sen hon fått in snitsen någorlunda och faktiskt äter mer än hon slänger på golvet kan en dag se ut så här (hon är 9 månader):

Smörgås, ungefär som en halv skiva storfranska men hembakat bröd, och 1/2 dl välling
    50 g mat + några matskedar frukt med en klick yoghurt + 1/2 dl välling
    Mellanmål, oftast banan. Idag slog hon rekord och åt en hel banan! Annars brukar det vara drygt en halv. 
    50 g mat + ungefär 1 dl vällig.
    Plus amning 4-5 gånger per dygn. Vi började ge välling till maten när hon började med plockmat. Hon åt så otroligt lite då och vägrade amma på dagen och eftersom hon inte gått upp i vikt ordentligt var vi lite oroliga. Det blir inga mängder välling men det kändes skönt att veta att hon fick i sig något i alla fall. Nu äter hon mer och mer nästan varje dag men vällingen får hänga i tills vi har vägt henne igen.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Mornie Alantie

Oj vilket långt och svamligt inlägg det blev. Är för trött för att skriva ordentligt. 

• spuff
    ränderpåtvären skrev 2012-03-13 14:55:13 följande:
    Spuff, vilka krav, min femtonmånaders är inte där än heller ..

Dottern klarade och klarar inte av att bli matad heller. Börjat med linser igen eftersom hon har ont i magen ändå. Hon kastar sig över dem. Det ska helst vara naturlig ministorlek på maten som majs, ärter, linser, hallon, lingon, blåbär. Haricots verts och skruvpasta går också bra.
    Vad roligt, det där låter precis som min äldsta dotter, hon åt nästan bara saker som var typ ärtstorlek och form

Angående BVC så verkar många sköterskor gå efter någon gammalmodig kurva och modell, alla rekommendationer man kan läsa sig till säger ju att man ska gå långsamt fram, eller i barnets takt.
  • spuff

Min drygt 8 månaders äter olika mycket olika dagar, men skulle uppskatta att hon oftast får i sig nästan som en stor burk barnmat. Tog med hemgjort i burk till kafé häromdagen så då fick man ju en uppfattning. Vissa dagar verkar hon bli mätt av ungefär halva mängden, men jag har ofta i både grädde och smör eller rapsolja, samt knappt något vatten. Att dricka vatten till tycker hon är kul

En grej jag kom på igår när det gäller plockmat är att ta ris eller couscous och liksom pressa i handen till en korv. Perfekt att hålla i och äta själv! Till kan man ha någon linsröra eller liknande.

• Alis

Har hört att de blir mätta snabbare på hemlagat eftersom köpemat oftast innehåller mer vatten. Vi köper burkar ibland när vi reser eller ska någonstans. Då äter hon en hel stor burk och en liten fruktbägare. Hemma skulle jag uppskatta att hon får i sig drygt 1-1,5 dl mat och några matskedar frukt. 

• ränderpåtvären
    Mlymla, skönt att hon kan bli matad när ni är ute!

Kollar mest om hon verkar tycka det är roligt att äta, tänker att hon tar igen det annars med amningen, den lär ju vara riktigt fet nu! Ska de inte bara äta motsvarande sin egen knytnäve? 
    Inte särskilt mycket har hänt matmässigt sedan hon fyllde ett, förutom att hon kan tugga bättre med alla nya tänder. Lunch och middag äts mest, i övrigt kan det vara en banan eller två tuggor, och en smörgås eller två tuggor.

Spuff, ångrar att jag lät mig stressas i början av alla rekommendationer.
    Skönt med fler som gillar ärtstorlek. Dessutom gillar hon inte sås längre, kall potatis eller pasta direkt från kylen uppskattas mest, ibland känns det fånigt att laga mat!

Mornie Atlantie, det var nog då det lossnade här också. Brukar ge lite gott, hallon eller något efter ett tag så hon orkar fortsätta äta det andra. Ska testa potatisstavarna!

Katrinplommonpurén (tror det är lika järnrikt som aprikoser) blev supergod, tyckte jag, svart macka uppskattades ungefär lika mycket som grön avocadomacka. Men i morse ville hon ha min bruna smörgås (massa chili och vitlök) så får skärpa mig och alltid äta samma mat, brukar ofta strula när vi äter olika. Hade gjort en dipp på ugnsrostade grönsaker. Skönt då kanske man har en mjölkfri dipp att erbjuda när hon blir äldre – eller nu.

Ska sätta igång med bönorna!
  • Rödaskor

Jag har för mig att jag läst i en tråd här att man inte ska ge barn under ett år qourn produkter(färdig vegmat), stämmer det eller inte?

• Mornie Alantie
    Rödaskor skrev 2012-03-19 15:46:15 följande:
    Jag har för mig att jag läst i en tråd här att man inte ska ge barn under ett år qourn produkter(färdig vegmat), stämmer det eller inte?
    Vad jag hört är det inte direkt skadligt för bebisar men det har ett förhållandevis lågt kaloriinnehåll och är ganska fiberrikt. Därför är det inte bra som huvudsaklig proteinkälla. Men lite grann då och då ska vara ok.
Svar på tråden Laga egen barnmat till vegetarianer!