• Annie2011

Laga egen barnmat till vegetarianer!

Hej!

Jag tänkte att vi kunde dela med oss av våra recept på vegetarisk mat till våra små. Skriv gärna också hur gamla era barn är som äter av recepten. Jag är nybörjare och har inte så stor koll på när barn äter vad. Ska snart introducera mer än en tesked potatis/broccoli/ärtor till min 5 månaders son.
    Hur äter era barn?
    Vad tänker ni på när det kommer till maten?

Alla kommentarer om att barn behöver kött för att växa, fisk för att bli smarta eller liknande undanbes.

• Svar på tråden Laga egen barnmat till vegetarianer!
  • ränderpåtvären
    Spuff, vilka krav, min femtonmånaders är inte där än heller ..

Dottern klarade och klarar inte av att bli matad heller. Börjat med linser igen eftersom hon har ont i magen ändå. Hon kastar sig över dem. Det ska helst vara naturlig ministorlek på maten som majs, ärter, linser, hallon, lingon, blåbär. Haricots verts och skruvpasta går också bra.

Lägger till recept jag också och hoppas att det funkar för någon.

Rispytt: Stekte grovrivna morötter och purjolök i mycket olivolja, blandade ner avorioris kokt i buljong, majs, ärter, lite spenat, malen koriander, mynta, salt. Vi båda älskade det!

Pastasås: Grovriven sötpotatis och gurka steks och kokas mjuk i havregrädde, vitlök, oregano, paprikapulver, buljong. Skruvpasta till.
    Apropå fläckar så köper jag färska blåbär och de är vita i mitten :)

Ni som använder bönor eller kikärtor kokar ni dem själva? Blir de snällare mot magen då?
  • mlymla

Roligt med tips och inspiration på vad man kan laga!
    Precis köpt "Grön barnmat" som det tipsads om tidigare, inte riktigt hunnit kolla igenom den ordentligt men verkade vara bra!

Här är det nästan tvärtom, min unge vägrar i princip äta med händerna... Kladdar en hel del och försöker, med betoning på Försöker, stoppa bitar i munnen i bland, men inte mer än så. Kanske ska erbjuda henne plockmat lite oftare så hon lär sig?