• Annie2011

Laga egen barnmat till vegetarianer!

Hej!

Jag tänkte att vi kunde dela med oss av våra recept på vegetarisk mat till våra små. Skriv gärna också hur gamla era barn är som äter av recepten. Jag är nybörjare och har inte så stor koll på när barn äter vad. Ska snart introducera mer än en tesked potatis/broccoli/ärtor till min 5 månaders son.
    Hur äter era barn?
    Vad tänker ni på när det kommer till maten?

Alla kommentarer om att barn behöver kött för att växa, fisk för att bli smarta eller liknande undanbes.

• Svar på tråden Laga egen barnmat till vegetarianer!
  • Mornie Alantie

Jag och mina tre syskon är levande bevis på att man klarar sig bra utan fisk. Ingen av oss har någonsin smakat en tugga varken kött eller fisk, och våra hjärnor mår prima. Två av oss har doktorerat och två är ingenjörer, så vi kan inte kallas lågintelligenta i alla fall Nu är vi givetvis inget bra statistiskt underlag, bara ett exempel. Det finns dock väldigt många hinduer som varken äter kött eller fisk, och jag kan tänka mig att många människor i inlandstrakter haft svårt att få tag på fisk genom tiderna. De verkar klara sig ändå.

Tråkigt att ni fått en så ukunnig dietist. Tack  och lov är vår BVC-sköterska väldigt lugn angående mat trots att min dotter är vegetarian, inte blivit matad sen 8 månader, bara äter hemlagat och inte ens smakat köpegröt. Jag har förstått av andra att hon är ganska unik, BVC verkar ofta ha svårt med folk som inte följer standarden.

En liknade fråga: Vad upplever ni att övrig omgivning tycker om era matval? Jag har tyvärr stött på ganska många som tycker att barn måste få välja själva och man borde inte tvinga dem att bli vegetarianer. Jag tycker inte jag tvingar mer än någon annan, alla föräldrar väljer ju mat åt sina barn. Men de vägrar lyssna på det. Dessutom ska det tydligen vara synd om barnet som inte kan äta korv och köttbullar med alla andra. Jag försöker att inte ta åt mig men blir ändå lite ledsen av att ständigt höra det.

Dagens middag: Rotfruktsgratäng med potatis, morot, rotselleri och gröna linser. Rofrukterna skärs i stavar, koka i lite mjölk tills de börjar mjukna. Häll över i en ugnsform, blanda i linser, vispgrädde och lite riven ost. Strö över lite ost på toppen också. Grädda i 200 grader i ca 15-20 minuter. Serverades med ärter och majs. Mums tyckte dottern!

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Barbabok

Mornie, tyvärr har jag samma erfarenhet av andras tyckande trots att dottern är frisk, stor för sin ålder och klok! Hon är tidig i det mesta utom motoriskt men så föddes hon med hjärtfel och är op. så hon hängde inte med från början. "Tvingades" till köpegröt av BVC från hon var 3mån 3v då hon inte gick upp som hon skulle, förmodligen orkade hon inte äta. Idag älskar hon gröt men jag bytte så fort jag vågade till egengjord.
    Välling har hon aldrig  gillat då jag provade på BVCs inrådan (jag avskyr stanken). Nu när nästa kommer i maj ska jag stå på mig, men har bytt BVC så hoppas på bättre stöd.

• ränderpåtvären

Har gett fisk några gånger, hon spottar bara ut det så tar en paus nu när linser går så bra :)
    Jag är inte så insatt, men tänker att det är skönt om hon kan äta något färdigt, fiskpinnar, hemma hos kompisar och kanske ute som hon inte blir dålig av.

Angående köttbullar så ser falafel nästan likadana ut och korv är väl äckligt ;) Hoppas hon får vettiga kompisar för jag har väldigt ofta fått sitta med sallad och potatis :( som vuxen.
    Man kan ju vända på det, om det nu är så synd om barnet varför får inte alla pasta och tomatsås istället?

I dag åt vi pasta med riven rotselleri, champinjon, havregrädde, basilika, citronsaft. Haricots verts och linser till.

• ränderpåtvären
    ränderpåtvären skrev 2012-05-01 21:02:20 följande:
    Har gett fisk några gånger, hon spottar bara ut det så tar en paus nu när linser går så bra :)
    Jag är inte så insatt, men tänker att det är skönt om hon kan äta något färdigt, fiskpinnar, hemma hos kompisar och kanske ute som hon inte blir dålig av.

Angående köttbullar så ser falafel nästan likadana ut och korv är väl äckligt ;) Hoppas hon får vettiga kompisar för jag har väldigt ofta fått sitta med sallad och potatis :( som vuxen.
    Man kan ju vända på det, om det nu är så synd om barnet varför får inte alla pasta och tomatsås istället?

I dag åt vi pasta med riven rotselleri, champinjon, havregrädde, basilika, citronsaft. Haricots verts och linser till.
    Alltså mina kompisar har inga problem med vegetarisk mat, de flesta har varit vegetarianer själva, det är i släktsammanhang det blivit trist några gånger.
    Vi verkar ge våra barn en mer allsidig kost än vad många köttianer ger så jag tycker vi ska vara stolta över maten!
  • ränderpåtvären
    Mornie Alantie skrev 2012-03-29 22:39:33 följande:
    Favoriten i bönväg är svarta bönor, dem klarar hon oskalade. Kidneybönor gillar hon också men det blir stora bitar skal som hon lätt kväljs av, så jag skalar dem åt henne. Det blir så meckigt i längden så vi äter hellre svarta bönor.

En annan favorit jag gjorde var pannkakor med kikärter. Jag mixade ca 75 g kokta kikärter till pulver, blandade med 2 dl mjöl, någon tesked bakpulver och så (havre)mjölk. Det blev jättegott tyckte hela familjen. Lite krångliga att vända blev de eftersom vi undviker ägg, men det gick. Med ägg borde det inte vara några problem alls. 
    Svarta bönor går hem här också, men vägrar hela kikärtor.
    Tänkte testa dina kikärtspannkakor. Hur mycket ungefär är 75 g kikärtor? Ska det bli en fast smet som amerikanska pannkakor, tänkte på hur mycket mjölk man ska ha i?
    Vad är gott till?

Funderar på att tjocka till såser med mixade kikärtor istället för vetemjöl. 

Vad tänker ni ge för B12-tillskott?

• Mornie Alantie
    ränderpåtvären skrev 2012-05-04 13:34:17 följande:
    Svarta bönor går hem här också, men vägrar hela kikärtor.
    Tänkte testa dina kikärtspannkakor. Hur mycket ungefär är 75 g kikärtor? Ska det bli en fast smet som amerikanska pannkakor, tänkte på hur mycket mjölk man ska ha i?
    Vad är gott till?

Funderar på att tjocka till såser med mixade kikärtor istället för vetemjöl. 

Vad tänker ni ge för B12-tillskott?

Hela kikärter vägras här också. Jag tror de är för mjöliga. Vet inte riktigt hur mycket 75 g är i dl. Jag tror det ca 200 g ärter i en konserv, så drygt en tredjedel av en burk om det säger något. Det är inte så noga, jag höftade bara i alla fall. Jag gjorde en ganska tunn smet och gräddade som vanliga tunna pannkakor. Vi har ätit det som mellanmål med lite fruktpuré men det går säkert att göra något mer matigt till också. Någon god sallad med morot kanske, och lite avokado?

Vi äter mjölkprodukter så jag tror inte B12 ska vara något problem. Det är väl bara om man äter helt veganskt som man måste ta extra. Även havremjölk finns ju berikad med B12 så den innehåller samma mängd som riktig mjölk. 
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • ränderpåtvären
    Mornie Alantie skrev 2012-05-04 13:46:16 följande:
    Hela kikärter vägras här också. Jag tror de är för mjöliga. Vet inte riktigt hur mycket 75 g är i dl. Jag tror det ca 200 g ärter i en konserv, så drygt en tredjedel av en burk om det säger något. Det är inte så noga, jag höftade bara i alla fall. Jag gjorde en ganska tunn smet och gräddade som vanliga tunna pannkakor. Vi har ätit det som mellanmål med lite fruktpuré men det går säkert att göra något mer matigt till också. Någon god sallad med morot kanske, och lite avokado?

Vi äter mjölkprodukter så jag tror inte B12 ska vara något problem. Det är väl bara om man äter helt veganskt som man måste ta extra. Även havremjölk finns ju berikad med B12 så den innehåller samma mängd som riktig mjölk. 
    Skönt att det inte bara är här, det mesta vägras nu.

Tog bara kikärtor, bakpulver, ägg, havremjölk, salt, färsk mynta och koriander, citronsaft. Skulle säkert stått och svällt lite för de höll ihop bättre efter ett tag. Godaste jag ätit på länge! Vuxenvarianten blev med havregurt (smakade ju vanilj!) och indiska pickles.
    Barnvarianten med haricots verts utan pannkakor ;) Testar med fruktpuré nästa gång.

Jag var tvungen att ha i vätska under kikärtsmixningen, så verkar inte kunna göra kikärtsmjöl.

Då kanske det löser sig med B12.
  • ränderpåtvären

Har ni några bra grönsaksplättrecept att dela med er av?

Svar på tråden Laga egen barnmat till vegetarianer!