• Annie2011

Laga egen barnmat till vegetarianer!

Hej!

Jag tänkte att vi kunde dela med oss av våra recept på vegetarisk mat till våra små. Skriv gärna också hur gamla era barn är som äter av recepten. Jag är nybörjare och har inte så stor koll på när barn äter vad. Ska snart introducera mer än en tesked potatis/broccoli/ärtor till min 5 månaders son.
    Hur äter era barn?
    Vad tänker ni på när det kommer till maten?

Alla kommentarer om att barn behöver kött för att växa, fisk för att bli smarta eller liknande undanbes.

• Svar på tråden Laga egen barnmat till vegetarianer!
  • Mornie Alantie

Jag och mina tre syskon är levande bevis på att man klarar sig bra utan fisk. Ingen av oss har någonsin smakat en tugga varken kött eller fisk, och våra hjärnor mår prima. Två av oss har doktorerat och två är ingenjörer, så vi kan inte kallas lågintelligenta i alla fall Nu är vi givetvis inget bra statistiskt underlag, bara ett exempel. Det finns dock väldigt många hinduer som varken äter kött eller fisk, och jag kan tänka mig att många människor i inlandstrakter haft svårt att få tag på fisk genom tiderna. De verkar klara sig ändå.

Tråkigt att ni fått en så ukunnig dietist. Tack  och lov är vår BVC-sköterska väldigt lugn angående mat trots att min dotter är vegetarian, inte blivit matad sen 8 månader, bara äter hemlagat och inte ens smakat köpegröt. Jag har förstått av andra att hon är ganska unik, BVC verkar ofta ha svårt med folk som inte följer standarden.

En liknade fråga: Vad upplever ni att övrig omgivning tycker om era matval? Jag har tyvärr stött på ganska många som tycker att barn måste få välja själva och man borde inte tvinga dem att bli vegetarianer. Jag tycker inte jag tvingar mer än någon annan, alla föräldrar väljer ju mat åt sina barn. Men de vägrar lyssna på det. Dessutom ska det tydligen vara synd om barnet som inte kan äta korv och köttbullar med alla andra. Jag försöker att inte ta åt mig men blir ändå lite ledsen av att ständigt höra det.