Mornie Alantie skrev 2012-05-04 13:46:16 följande:
Hela kikärter vägras här också. Jag tror de är för mjöliga. Vet inte riktigt hur mycket 75 g är i dl. Jag tror det ca 200 g ärter i en konserv, så drygt en tredjedel av en burk om det säger något. Det är inte så noga, jag höftade bara i alla fall. Jag gjorde en ganska tunn smet och gräddade som vanliga tunna pannkakor. Vi har ätit det som mellanmål med lite fruktpuré men det går säkert att göra något mer matigt till också. Någon god sallad med morot kanske, och lite avokado?
Vi äter mjölkprodukter så jag tror inte B12 ska vara något problem. Det är väl bara om man äter helt veganskt som man måste ta extra. Även havremjölk finns ju berikad med B12 så den innehåller samma mängd som riktig mjölk.
Skönt att det inte bara är här, det mesta vägras nu.
Tog bara kikärtor, bakpulver, ägg, havremjölk, salt, färsk mynta och koriander, citronsaft. Skulle säkert stått och svällt lite för de höll ihop bättre efter ett tag. Godaste jag ätit på länge! Vuxenvarianten blev med havregurt (smakade ju vanilj!) och indiska pickles.
Barnvarianten med haricots verts utan pannkakor ;) Testar med fruktpuré nästa gång.
Jag var tvungen att ha i vätska under kikärtsmixningen, så verkar inte kunna göra kikärtsmjöl.
Då kanske det löser sig med B12.