• Annie2011

Laga egen barnmat till vegetarianer!

Hej!

Jag tänkte att vi kunde dela med oss av våra recept på vegetarisk mat till våra små. Skriv gärna också hur gamla era barn är som äter av recepten. Jag är nybörjare och har inte så stor koll på när barn äter vad. Ska snart introducera mer än en tesked potatis/broccoli/ärtor till min 5 månaders son.
    Hur äter era barn?
    Vad tänker ni på när det kommer till maten?

Alla kommentarer om att barn behöver kött för att växa, fisk för att bli smarta eller liknande undanbes.

• Svar på tråden Laga egen barnmat till vegetarianer!
  • ränderpåtvären

Tack MornieAtlantie för kikärtstips :) Helt såld på malda kikärter. Måste väl kunna användas till allt möjligt, pajdeg, smulpaj, kakor och annat? Och frysa in färdig sats?

Lyckades äntligen med falafel: malda kikärter, ägg, färsk mynta och koriander, salt. Ris, kokosmjölkgryta på bl a aubergine. Mums.

"Köttfärssås" på kikärter: malda kikärter, tomatpuré, oliver, viltlök, basilika, socker, salt, peppar. Vi har avancerat till penne. Jättegott. Tomat börjar nog gå bättre eller så är det för att de inte var färska.

Risugnspannkaka: ris, havremjölk, havregrädde, ägg, socker, vaniljsocker, kardemumma, salt. Jordgubbar till. Jättelyckad, som ostkaka fast godare.

Lite vilse när det handlar om att laga mat utan mjölkprodukter. Testar olika rätter nu när hon ändå mest äter samma sak så jag har något att erbjuda den dag hon faktiskt vill äta annat. Tar tacksamt emot recept på allt möjligt!

Provar Ferronol ett tag, hon har aldrig fått något järnberikat och är inte i närheten av 4,5 dl bönor om dagen. Hur gör ni med järn? 

• mlymla

Var ett tag sen jag var här, hänt en del på matfronten hos oss sen sist. Nu äter hon bara med händerna, från gaffel ibland om man spetsat något åt henne innan. Inga grytor längre mao, vilket gör att matlagningen ser rätt annorlunda ut. Är det någon som har bra tips på lite intressant plockmat så mottages det tacksamt! Nu är det mest bönor, pasta och kokta grönsaker som gäller. Och ägg. Är lite fundersam över om hon får i sig tillräckligt med fett nu när hon bara plockar...

Ska prova kikärtspannkakorna!

Såg att det pratades om veganska alternativ till creme fraice tidigare... När jag var vegan tidigare var detta ett av mina gissel. Enligt min vetskap finns det tyvärr ingen riktigt bra vegetarisk motsvarighet. När jag gjort grytor på kokosmjölk har jag tagit bort det översta fettlagret och använt det som en liten mild klick till. Passar ju såklart inte till allt, men ändå. Man kan frysa in det i lämpliga klickar och ta fram för tining i kylskåp. Gäller bara att komma ihåg det i tid...

• mlymla

Och detta om vad folk tycker om att man ger barnet vegetarisk kost...

Att man "inte ska tvinga sitt barn att vara vegetarian" är bland det dummaste jag hört. Om man ska vara sån så är det ju snarare de som äter kött som tvingar sina barn till att vara köttätare. När mitt barn är tillräckligt stort att välja själv kommer jag aldrig att förbjuda henne att äta kött. Vi kommer inte att laga kött hemma, men på andra ställen, tex kalas, så får hon självklart äta köttkorv OM HON VILL. Men vi ger henne valet att låta bli, vilket de som indoktrineras till köttätare inte får. Blir så less...

Än så länge har vi varit relativt befriade från dumma kommentarer, men antar att det kommer mer när hon blir större, på tex dagis osv.

Och min erfarenhet är att de flesta vegetarianer äter bättre och mer allsidigt än de flesta köttisar. Speciellt de med barn, då man blir extra noggrann.

• spuff

Jag skrev nog för väldigt längesen och min dotter är nu 10 månader. Hon äter ganska små portioner, men smakar gärna på det mesta.

Angående kikärtor så brukar jag göra såhär: pluppa bort skalet på kikärtorna, fräs dem sedan i rapsolja eller smör tillsammans med lite curry, låt bebisen plocka i sig, servera couscous och någon grönsak till, en klick turkisk yoghurt brukar jag ha som sås. Naturella kikärtor vill inte mina barn heller ha.

Jag känner mig dålig på att laga nytt och är lite försiktig med soja, så tips på enkla rätter med baljväxter tas gärna emot, pannkakorna ska testas! Mungbönsplättar funkar här hemma, dippas i sås med ris till.

Ni som äter mjölkprodukter, hur reagerar småbarnsmagarna? Tycker min dotter blivit hård i magen och gnällig sedan vi började testa yoghurt till mellis. Små mängder verkar helt ok.

• spuff

Angående järn så har jag mest gjort aprikospuré och gröt på hirs, havre eller dinkel. Måste nog tänka mer på järnet...

• spuff

Om ni ger ägg så funkar omelett med gröna ärtor i toppen här hemma.

• Mornie Alantie
    mlymla skrev 2012-05-15 19:06:27 följande:
    Var ett tag sen jag var här, hänt en del på matfronten hos oss sen sist. Nu äter hon bara med händerna, från gaffel ibland om man spetsat något åt henne innan. Inga grytor längre mao, vilket gör att matlagningen ser rätt annorlunda ut. Är det någon som har bra tips på lite intressant plockmat så mottages det tacksamt! Nu är det mest bönor, pasta och kokta grönsaker som gäller. Och ägg. Är lite fundersam över om hon får i sig tillräckligt med fett nu när hon bara plockar...
    Min flicka äter också mest med fingrarna. Hon äter gärna makaroner med gräddiga såser. Nu är hon snart 1 och klarar små makaroner utan problem, tidigare fungerade skruvmakaroner bäst. Det blir lite geggigt med såsen förvisso, men hon går inte riktigt upp som hon ska så jag vill få in så mycket fett jag bara kan. Broccoligratäng med mycket vispgrädde och ost tycker hon också om. Klibbiga saker brukar fungera att ladda på sked och låta henne äta själv. Hur gammal är din dotter?
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • ränderpåtvären
    Mamma försökte ge mig dåligt samvete i dag när dottern åt mungbönor, över att hon inte skulle äta hennes köttbullar. Förstod inte ens när jag var ironisk och sa att jag ju åt hennes köttbullar när jag var liten. Menade att man uppfostrar sitt barn enligt sin egen övertygelse eller efter hur man själv äter.

Vad gäller plockmat så blev det makaroner, gröna ärtor, auberginebitar stekt i olivolja – utan stekyta i början. Sedan lättstekt rispytt och pyttipanna.
    Häller olja över maten, ett tag blev det för halkigt då tog jag lite i sked ibland. Brukade hälla sås över maten.

Hon har aldrig ätit gröt, kanske därför jag känner lite press ihop med att hon ätit dåligt länge. Men nu går det bättre igen. Skulle vilja använda gjutjärnspanna, men ska tydligen repa induktionshällen Obestämd
    Mungbönsplättar låter gott! Hur gör man det?
  • mlymla

Nu har jag testat kikärtspannkakorna! Det blev en omedelbar succé! Serverade dom dubbelvikta med mosad banan emellan, skurna i bitar.

Jag gjorde såhär:

1dl vetemjöl
    2dl havremjölk
    2ägg
    1dl mixade kikärtor
     En rejäl skvätt rapsolja

mixade kikärtorna först med stavmixer, blandade alla ingredienser utom äggen och mixade igen. sen i med äggen och så grädda som vanliga pannkakor, fast i rapsolja. Blev ca 8 st. Frös de som blev över med bakplåtspapper emellan, gick alldeles utmärkt att tina upp sen.

Hade kunnat ha i ännu mer kikärtor. Ska testa att ha i andra saker också, typ gröna ärtor, kanske lite rivna morötter?

• mlymla

En annan enkel maträtt vi brukar göra är gräddkokta grönsaker.

Skär grönsaker och rotfrukter i lämpliga bitar, kokar i havregrädde tills de är lagom mjuka. brukar även hälla i tärnat äpple och katrinplommon/aprikoser(klippta i bitar) mot slutet.
    Och kryddar med antingen timjan, basilika eller dragon.
    Häller upp i portionsburkar och toppar med ett gäng bönor. Har man blomkål eller broccoli är det bäst att koka den för sig och lägga på i efterhand, annars blir det som inte så mycket kvar av den.. ;)

Min lilla är 11 månader.

Har gett olivolja på sked senaste dagarna, och det gillar hon verkligen! Provat nån gång förut, men det gick inte riktigt hem. Men allt ändrar sig ju så himla fort hela tiden... Provade även att mosa kikärtor med gaffel och hälla på orimligt mycket olivolja, och det gick hon tom med på att bli matat med sked av!

Svar på tråden Laga egen barnmat till vegetarianer!