• Annie2011

Laga egen barnmat till vegetarianer!

Hej!

Jag tänkte att vi kunde dela med oss av våra recept på vegetarisk mat till våra små. Skriv gärna också hur gamla era barn är som äter av recepten. Jag är nybörjare och har inte så stor koll på när barn äter vad. Ska snart introducera mer än en tesked potatis/broccoli/ärtor till min 5 månaders son.
    Hur äter era barn?
    Vad tänker ni på när det kommer till maten?

Alla kommentarer om att barn behöver kött för att växa, fisk för att bli smarta eller liknande undanbes.

• Svar på tråden Laga egen barnmat till vegetarianer!
  • ränderpåtvären

Tack MornieAtlantie för kikärtstips :) Helt såld på malda kikärter. Måste väl kunna användas till allt möjligt, pajdeg, smulpaj, kakor och annat? Och frysa in färdig sats?

Lyckades äntligen med falafel: malda kikärter, ägg, färsk mynta och koriander, salt. Ris, kokosmjölkgryta på bl a aubergine. Mums.

"Köttfärssås" på kikärter: malda kikärter, tomatpuré, oliver, viltlök, basilika, socker, salt, peppar. Vi har avancerat till penne. Jättegott. Tomat börjar nog gå bättre eller så är det för att de inte var färska.

Risugnspannkaka: ris, havremjölk, havregrädde, ägg, socker, vaniljsocker, kardemumma, salt. Jordgubbar till. Jättelyckad, som ostkaka fast godare.

Lite vilse när det handlar om att laga mat utan mjölkprodukter. Testar olika rätter nu när hon ändå mest äter samma sak så jag har något att erbjuda den dag hon faktiskt vill äta annat. Tar tacksamt emot recept på allt möjligt!

Provar Ferronol ett tag, hon har aldrig fått något järnberikat och är inte i närheten av 4,5 dl bönor om dagen. Hur gör ni med järn? 

• mlymla