• Annie2011

Laga egen barnmat till vegetarianer!

Hej!

Jag tänkte att vi kunde dela med oss av våra recept på vegetarisk mat till våra små. Skriv gärna också hur gamla era barn är som äter av recepten. Jag är nybörjare och har inte så stor koll på när barn äter vad. Ska snart introducera mer än en tesked potatis/broccoli/ärtor till min 5 månaders son.
    Hur äter era barn?
    Vad tänker ni på när det kommer till maten?

Alla kommentarer om att barn behöver kött för att växa, fisk för att bli smarta eller liknande undanbes.

• Svar på tråden Laga egen barnmat till vegetarianer!
  • Helle333
    Annie2011 skrev 2012-01-29 16:44:55 följande:
    Hej!

Jag tänkte att vi kunde dela med oss av våra recept på vegetarisk mat till våra små. Skriv gärna också hur gamla era barn är som äter av recepten. Jag är nybörjare och har inte så stor koll på när barn äter vad. Ska snart introducera mer än en tesked potatis/broccoli/ärtor till min 5 månaders son.
    Hur äter era barn?
    Vad tänker ni på när det kommer till maten?

Alla kommentarer om att barn behöver kött för att växa, fisk för att bli smarta eller liknande undanbes.
    Hur har ni andra som serverat hummus gjort? Har ni groddat kikärtorna innan? De sa hos barndietisten att om man gör det så försvinner de gasbildande ämnena i kikärtorna men jag glömde fråga hur man gör det =/
  • Helle333

Jag måste fråga, varför är det så många som är livrädda för att ge småbarn sojaprodukter? Jag har stött på ett stort antal, senast idag på en allergibutik, medan barndietisten sa att det var bara att köra på om barnet tål det...

• Helle333
    Alis skrev 2012-04-04 12:25:35 följande:
    Har vi några veganer här? Nu misstänker vi att mjölkallergin har kommit tillbaka igen här så vi måste utesluta mjölk ett tag. Ägg äter hon ju fortfarande så jag är inte orolig över näringen men vill gärna ha tips på vad ni ersätter exempelvis creme fraiche med? Övriga produkter ni kan tipsa om? Har rensat hela mjölkfritt-hyllan på grejer men jag känner mig ändå lite handikappad i köket...
    Tofutti Sour supreme. Dyr men god. Yosa har också gjort en men jag tycker personligen den är på tok för söt för att använda till mat. Hade det på ägg förra julen, jag skrapade bort yosan och slängde ärligt talat resten av burken...
  • stresss

Mosade vita bönör som passeras i sil, så att skalen inte följer med, serveras med olivolja...jättegott! Om man vill kan man även koka morötter, tomat och lite vitlök med bönorna. Kan ätas som det är eller blandat med pasta eller cous cous till äldre bebisar.

• Barbabok
    Helle333 skrev 2012-04-04 18:18:06 följande:
    Jag måste fråga, varför är det så många som är livrädda för att ge småbarn sojaprodukter? Jag har stött på ett stort antal, senast idag på en allergibutik, medan barndietisten sa att det var bara att köra på om barnet tål det...
    Omtvistat ämne. Det kan enligt vissa ge hormonella skador. Man får bilda sin egen uppfattning.

Sen verkar det bero på varför man ger soja. Är man mjölkproteinallergiker verkar det vara större risk att man utvecklar allergi.  Jag gav dottern iallafall.

han kommer i juni
  • Helle333
    Barbabok skrev 2012-04-04 18:37:35 följande:
    Omtvistat ämne. Det kan enligt vissa ge hormonella skador. Man får bilda sin egen uppfattning.

Sen verkar det bero på varför man ger soja. Är man mjölkproteinallergiker verkar det vara större risk att man utvecklar allergi.  Jag gav dottern iallafall.

Jag är mjölkproteinallergiker, fick min diagnos som 12 åring. Det är 18 år sedan. Har i olika former ätit eller druckit sojaprodukter sedan dess och har hittills sluppit bli allergisk mot det. Så man måste inte bli allergisk mot det.
  • Barbabok
    Helle333 skrev 2012-04-04 19:00:33 följande:
    Jag är mjölkproteinallergiker, fick min diagnos som 12 åring. Det är 18 år sedan. Har i olika former ätit eller druckit sojaprodukter sedan dess och har hittills sluppit bli allergisk mot det. Så man måste inte bli allergisk mot det.

Nej, jag skrev större risk.
    han kommer i juni
  • Helle333
    Barbabok skrev 2012-04-04 19:01:38 följande:
    Nej, jag skrev större risk.
    sorry läste lite för snabbt. hyperaktiv unge här. misstänker övertrötthet from hell Skrikandes
  • Mornie Alantie
    Helle333 skrev 2012-04-04 19:00:33 följande:
    Klart man inte måste, men det är bra att vara fösiktig när det gäller små barn, speciellt om barnet har problem med mjölkallergi. Väldigt många som är allergiska mot mjölk är också allergiska mot soja.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
Svar på tråden Laga egen barnmat till vegetarianer!