• Annie2011

Laga egen barnmat till vegetarianer!

Hej!

Jag tänkte att vi kunde dela med oss av våra recept på vegetarisk mat till våra små. Skriv gärna också hur gamla era barn är som äter av recepten. Jag är nybörjare och har inte så stor koll på när barn äter vad. Ska snart introducera mer än en tesked potatis/broccoli/ärtor till min 5 månaders son.
    Hur äter era barn?
    Vad tänker ni på när det kommer till maten?

Alla kommentarer om att barn behöver kött för att växa, fisk för att bli smarta eller liknande undanbes.

• Svar på tråden Laga egen barnmat till vegetarianer!
  • ränderpåtvären

Ska testa bananer mellan pannkakorna!
    Olivolja är en hit här också. Hon har busnästanätit kikärtor så det är en framgång jämfört med tidigare då hon vägrade äta hela rätten om det fanns kikärter med.

Lite mer plockigt var hela spaghetti, haricots verts från burk, gurkstavar av kärnhuset. Sedan älskade hon oliver. Blev ofta sallader på matvete, quinoa eller liknande. Låter såsen koka in i pastan med extra olivolja.

• Barbabok

Har jag nämnt risoni? Det är nog den smidigaste sorten för barn som inte gillar större bitar, och att mixa makaroner är svårt Risoni glider liksom ner av bara farten.

• Mornie Alantie

Kul att så många gillar kikärtspannkakorna!

Jag behöver hjälp. Dottern matvägrar och jag har slut på idéer på mat att testa. Vad brukar ni laga för enkla vardagsrätter? Hon tål allt utom ägg, men hon är extremt petig med maten. Ena dagen kan hon äta en rätt med god aptit, så lagar jag samma igen några dagar senare och då spottar hon ut och slänger bara på golvet. Man vet aldrig i förväg vad hon tänker äta. Det enda som verkligen alltid går nu är ost och ärter. Vet inte hur många måltider som vi fått falla tillbaks på det.

Hon är en spinkig liten fröken och BVC är inte helt nöjda med tillväxten. Hon väger 8 kg och är 71 cm lång, fyller 1 om drygt en vecka. Jag petar in smör och grädde lite överallt, men vad hjälper det när maten hamnar på golvet...