• Annie2011

Laga egen barnmat till vegetarianer!

Hej!

Jag tänkte att vi kunde dela med oss av våra recept på vegetarisk mat till våra små. Skriv gärna också hur gamla era barn är som äter av recepten. Jag är nybörjare och har inte så stor koll på när barn äter vad. Ska snart introducera mer än en tesked potatis/broccoli/ärtor till min 5 månaders son.
    Hur äter era barn?
    Vad tänker ni på när det kommer till maten?

Alla kommentarer om att barn behöver kött för att växa, fisk för att bli smarta eller liknande undanbes.

• Svar på tråden Laga egen barnmat till vegetarianer!
  • ränderpåtvären

Ska testa bananer mellan pannkakorna!
    Olivolja är en hit här också. Hon har busnästanätit kikärtor så det är en framgång jämfört med tidigare då hon vägrade äta hela rätten om det fanns kikärter med.

Lite mer plockigt var hela spaghetti, haricots verts från burk, gurkstavar av kärnhuset. Sedan älskade hon oliver. Blev ofta sallader på matvete, quinoa eller liknande. Låter såsen koka in i pastan med extra olivolja.

• Barbabok

Har jag nämnt risoni? Det är nog den smidigaste sorten för barn som inte gillar större bitar, och att mixa makaroner är svårt Risoni glider liksom ner av bara farten.

• Mornie Alantie

Kul att så många gillar kikärtspannkakorna!

Jag behöver hjälp. Dottern matvägrar och jag har slut på idéer på mat att testa. Vad brukar ni laga för enkla vardagsrätter? Hon tål allt utom ägg, men hon är extremt petig med maten. Ena dagen kan hon äta en rätt med god aptit, så lagar jag samma igen några dagar senare och då spottar hon ut och slänger bara på golvet. Man vet aldrig i förväg vad hon tänker äta. Det enda som verkligen alltid går nu är ost och ärter. Vet inte hur många måltider som vi fått falla tillbaks på det.

Hon är en spinkig liten fröken och BVC är inte helt nöjda med tillväxten. Hon väger 8 kg och är 71 cm lång, fyller 1 om drygt en vecka. Jag petar in smör och grädde lite överallt, men vad hjälper det när maten hamnar på golvet... 

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • ränderpåtvären

Låter trist, men så lite tillagad mat som möjligt. Potatis och annat direkt från kylen var godast. Tandstrul började runt ett år.
    Kalla linser, oliver, gurka, haricots verts, blåbär är det som gjort livet värt att leva tydligen, började med sådant så hon fick lust med annat efteråt. Gav lingondricka några gånger också.
    Och bröd, massor med bröd.

Ljummen hirssallad: hirs, linser, gurka, jordgubbar, klippt katrinplommon, sallad, olivolja, mynta, citronsaft. Gillas!

Risgrynsgröt: grötris, havremjölk, "smör", salt. Rapsolja i. Satsumas/jordgubbar/lingon till. Fryser in i burkar. Går att äta med händerna.
    Undrar lite om man kan använda något bättre än ris, använder ni mjölk i gröt?

Tack för påminnelse om hirs, ska absolut använda det istället för ris!
    Med orimligt mycket olivolja och orimligt lång koktid åt hon kikärter :)

• mlymla

Nu är det tandstrul här, damen äter sedan någon vecka endast frysta saker (olika bönor, broccoli, ärtor, majs..) bröd, kokt ägg, banan och avokado. Hade några kuber bechamelsås  i frysen som jag hackat upp i mindre bitar, detta har gillats starkt i i alla fall två dagar.

Känns som att detta blir en ganska ensidig kost, vad säger ni? Kommer ju förhoppningsvis inte vara såhär jättelänge till...

ränderpåtvären, du hade haft något liknande? Hur länge höll det i sig?

Mornie Alantie, känner verkligen igen det där med att det som funkar galant ena dagen totalvägras nästa... Kan vara lätt frustrerande.

En rätt som gillades ett tag var lasagne. Gjorde på quorn, men det går ju att använda vilken proteinkälla som helst. Sen så har ju pannkakorna varit success.. ;)

Är det fö ok att ge oliver till en 1-åring? Eller är det för salt?

• ränderpåtvären

3 månader första vändan, men inte så intensivt i början. Låter som jättebra mat!
    Nog för salt, men vill gärna ge mat som smakar något. Blev så beige utan, ost, kanel, curry, tomat.
    Brukade ge en oliv i småbitar, nu är det max två som gäller. Då blir hon glad och vill äta lite till. Kanske kan skölja dem.
    Lingon och hallon kunde hon äta fryst. 

Ibland känns det som skomakarens barn, hon äter inte grönsaker. Föredrar pasta, ris, hirs, potatis, med linser och bönor. 

Hur gör ni lasagne utan ost? 

• Mornie Alantie

Här krånglar vi på med maten. Vissa dagar äter hon helt ok, andra petas det bara i maten och slängs på golvet. Tyvärr är det de dåliga matdagarna som dominerar. Var och vägde och mätte henne igen igår. Äntligen har hon passerat 8 kg. Jag tyckte det var riktigt bra uppgång för att vara henne, 150 g och 1 cm på en månad. Senaste gångerna har det bara varit hälften av det. BVC var dock inte nöjda. Sköterskan säger att "vi måste få henne att gå upp mer" men vad fasen ska jag göra? Jag kan ju inte tvinga i henne mat.

På något sätt känns det i alla fall bra att jag vet varför hon inte växer så fort: Hon är inte så förtjust i mat och äter därför väldigt lite. Det skulle kännas värre om hon massor men ändå inte gick upp. Samtidigt är hon full av energi och verkar hur pigg som helst. Det är aldrig en lugn stund när hon är vaken. Hon har lärt sig gå och nu springer hon runt och klättrar på allt. Inte undra på att hon gör av med den lilla energi hon får in. 

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Barbabok

Här blev det panerad tofu ("fiskpinnar"), kokt potatis och dillsås på grädde, till hade vi morotsstavar och haricots verts.

• honeydew

Vilken bra tråd! Ska läsa igenom sen när jag får tid. Vi är inte vegetarianer men vår tjej 2 år tokvägrar all slags kött/fågel/fisk. Lagar hellre nyttig vegetarisk mat som hon gillar än att hon bara äter pasta med ketchup.. Har en del att lära mig inom ämnet!

• Barbabok
    ränderpåtvären skrev 2012-06-05 23:05:15 följande:
    3 månader första vändan, men inte så intensivt i början. Låter som jättebra mat!
    Nog för salt, men vill gärna ge mat som smakar något. Blev så beige utan, ost, kanel, curry, tomat.
    Brukade ge en oliv i småbitar, nu är det max två som gäller. Då blir hon glad och vill äta lite till. Kanske kan skölja dem.
    Lingon och hallon kunde hon äta fryst. 

Ibland känns det som skomakarens barn, hon äter inte grönsaker. Föredrar pasta, ris, hirs, potatis, med linser och bönor. 

Hur gör ni lasagne utan ost? 

Med bara vitsås. Vill man ha ostkänsla kan man ha i b-jäst, det gjorde jag som vegan.
Svar på tråden Laga egen barnmat till vegetarianer!