Inlägg från: Annie2011 |Visa alla inlägg
  • Annie2011

Laga egen barnmat till vegetarianer!

Hej!

Jag tänkte att vi kunde dela med oss av våra recept på vegetarisk mat till våra små. Skriv gärna också hur gamla era barn är som äter av recepten. Jag är nybörjare och har inte så stor koll på när barn äter vad. Ska snart introducera mer än en tesked potatis/broccoli/ärtor till min 5 månaders son.
    Hur äter era barn?
    Vad tänker ni på när det kommer till maten?

Alla kommentarer om att barn behöver kött för att växa, fisk för att bli smarta eller liknande undanbes.

• Svar på tråden Laga egen barnmat till vegetarianer!
  • Annie2011

Nja, det tror jag inte. Jag är nog inte den enda föräldern på Familjeliv som inte har planer på att ge mitt barn kött. Jag har pratat med BVC, och de kommer såklart att ha en liten extra koll på honom. Det jag tänkte var att föräldrar som är inne på samma bana som mig kunde dela med sig av sina erfarenheter. Men om du enbart serverar kött till ditt barn kan du säkert dela med dig av dina recept i de andra barnmatstrådarna.

• Annie2011

Vilket positivt gensvar! Vad glad jag blir! Här ska det lagas och smakas och så kommer jag med egna recept. Har boken Grön Barnmat någon tipsade om. Den kommer med all säkerhet till användning senare :)

• Annie2011

Jag har gjort aprikospure genom att lägga torkade aprikoser i vatten över natten. Hällt av det mesta av vattnet på morgonen och mixat ihop. Gott och enkelt.

• Annie2011

Tramsiga jag har inte varit aktiv här på ett tag. Men jag har varit hos en dietist med min son (efter att bvc rekommenderade det), och där pratades det om fisk. Har ni gett era barn fisk, och om ni inte har det, hur har ni ersatt det? De sa nämligen till oss att det finns något i fisk som inte går att ersätta och därför rekommenderar man barn att äta fisk. Jag ställer mig dock tveksam till att mitt barn skulle få en midre utv. hjärna av fiskbrist. Hu.

Hur som helst, vad serverar ni idag? Här hemma får sonen morotsås med pasta. Jag har kokat morötter, mixat dem med basilika, slängt ned lite överkokt pasta och creme fraiche. Lillen verkade gilla det :)

Hur mycket äter era 8månaders förresten?

Svar på tråden Laga egen barnmat till vegetarianer!