• Annie2011

Laga egen barnmat till vegetarianer!

Hej!

Jag tänkte att vi kunde dela med oss av våra recept på vegetarisk mat till våra små. Skriv gärna också hur gamla era barn är som äter av recepten. Jag är nybörjare och har inte så stor koll på när barn äter vad. Ska snart introducera mer än en tesked potatis/broccoli/ärtor till min 5 månaders son.
    Hur äter era barn?
    Vad tänker ni på när det kommer till maten?

Alla kommentarer om att barn behöver kött för att växa, fisk för att bli smarta eller liknande undanbes.

• Svar på tråden Laga egen barnmat till vegetarianer!
  • ränderpåtvären
    Barbabok skrev 2012-06-07 19:35:41 följande:
    Med bara vitsås. Vill man ha ostkänsla kan man ha i b-jäst, det gjorde jag som vegan.
    Har inhandlats :) Hade du det i pasta också? Såg att man kunde göra ost på det.
  • Barbabok
    ränderpåtvären skrev 2012-06-14 22:52:02 följande:
    Har inhandlats :) Hade du det i pasta också? Såg att man kunde göra ost på det.

Nej det har jag inte provat.
  • ränderpåtvären
    Barbabok skrev 2012-06-15 08:04:44 följande:
    Nej det har jag inte provat.
    Stod på paketet att det var gott utan tillagning. Hoppas på god ostsås istället! Kul med något nytt.
  • ränderpåtvären

Jag lyckas inte med Borlottibönor, använt Saltå Kvarns, en stor del bara flyter upp under kokning och fortsätter vara stenhårda. Är något annat märke bättre?

• Barbabok

Idag blev det plättar med gröna ärtor i smeten, jätegott. Coleslaw och tzatziki till detta, och melon.

• ränderpåtvären

Barbabok, tack för osttipset! B-vitaminer är väl värmekänsliga, kanske bra att tillsätta sist om det går?

Testat lite nytt:
    Pastagratäng på pastaskruvar, havregrädde, tomat, ärtor, jordärtskocka, ägg, b-jäst, citronsaft, basilika, salt, peppar. Adzukibönor till. Ostsmaken gillades!

Auberginestroganoff: aubergine, havregrädde, konserverade tomater, tomatpuré, citronsaft, basilika, salt, peppar, socker. Ris, vit+svart bön- och tomatsallad till. Såsen gillades även om hon inte åt av grönsakerna.

• ränderpåtvären

Hoppas det går bra för alla!
    Har gett solrosfrön nu, älskade dem, men känns lite taggiga för magen. Hur gör ni?

• Barbabok

Ang. "osten", jo vitaminet förstörs nog men det brydde jag mig inte så mycket om, smaken fick gå före de gångerna

Igår kokade jag linsgryta med gula linser. Det tar tiiiid. Först blötlägning sen kokning ca 1h. Hade i brynt kumminstekt lök, en färsk tomat, en brk kokosmjölk, jag kokade linserna med färsk ingefära, vitlök i bitar samt en kanelstång. Kryddade med curry, gurkmeja och garam masala. Det gillades av dottern. Ris till.  

• ränderpåtvären
    ränderpåtvären skrev 2012-06-20 22:58:12 följande:
    Barbabok, tack för osttipset! B-vitaminer är väl värmekänsliga, kanske bra att tillsätta sist om det går?

Testat lite nytt:
    Pastagratäng på pastaskruvar, havregrädde, tomat, ärtor, jordärtskocka, ägg, b-jäst, citronsaft, basilika, salt, peppar. Adzukibönor till. Ostsmaken gillades!

Auberginestroganoff: aubergine, havregrädde, konserverade tomater, tomatpuré, citronsaft, basilika, salt, peppar, socker. Ris, vit+svart bön- och tomatsallad till. Såsen gillades även om hon inte åt av grönsakerna.
    Missade lite. Hade vitlök i pastagratängen, och lök och vitlök i stroganoffen.

I dag blev det en underbar pastasås på en riven sötpotatis, mixade kikärtor, lök, vitlök,  tomatpuré, citronsaft, salt, socker, peppar. Den kommer hon få många gånger, får se det som en träningsperiod på något år eller så ;)
    Inte så matglad för tillfället, hoppas det vänt för er andra!
  • mimosi10

Vilken bra tråd! Tyvärr ett tag sedan någon skrev, men det kanske går att få liv i den igen...

Min dotter har fått tofu på förskolan och älskar det. Bönor är hon inte så förtjust om jag inte mixar dom.  Tofu har jag i princip algrig tillagat så jag vet inte hur jag ska göra. Någon som har några bra tips?

Svar på tråden Laga egen barnmat till vegetarianer!