• Annie2011

Laga egen barnmat till vegetarianer!

Hej!

Jag tänkte att vi kunde dela med oss av våra recept på vegetarisk mat till våra små. Skriv gärna också hur gamla era barn är som äter av recepten. Jag är nybörjare och har inte så stor koll på när barn äter vad. Ska snart introducera mer än en tesked potatis/broccoli/ärtor till min 5 månaders son.
    Hur äter era barn?
    Vad tänker ni på när det kommer till maten?

Alla kommentarer om att barn behöver kött för att växa, fisk för att bli smarta eller liknande undanbes.

• Svar på tråden Laga egen barnmat till vegetarianer!
  • Alis

Här är en tråd jag startade för ett tag sedan. Innehåller massor av tips och var tänkt att vara ett ställe för oss veggos med barn att samlas. Lägger in den här i favoriter också, den andra var väldigt aktiv i början men lite mindre nu ett tag. 

www.familjeliv.se/Forum-3-39/m61273202.html 

• Alis

Hoppas att mitt inlägg inte dödade tråden helt. Tycker att det kom många bra tips! 

• mlymla

Har inte riktigt börjat ge mackor än, slänger bara till henne en brödbit då och då... ;) Men tänker att det nog är dax att börja med det. Ska kolla upp vad det är i tartex eg, om det funkar att ge. Var vegan förut, och då åt jag ju, precis som du skrev ränderpåtvären, en massa goda röror. Får väl börja göra lite såna igen. Gjorde nån jättegod på cashewnötter och solrosfrön... kan kolla om jag hittar recept! Hummus kan man ju också göra såklart.

Annars så har jag precis gjort eget frukt och bär-mos. Barnet älskade HIPPS röda bär-mos, så provade göra en liknande och det blev en hit. Så här gjorde jag, om nån är intresserad.. ;)

Skalade och skar äpplen i bitar. Var nog sex STORA äpplen. La dom i en kastrull med lite vatten och kokade ett bra tag. La i frysta (tinade) jordgubbar, hallon och blåbär, ingen speciell mängd, körde på känn. Dock inte jätte mkt blåbär, för jag är så less på blåbärsfläckar... Fick koka tills allt var mjukt, då mixade jag med stavmixer så det fick en helt slät konsistens. Upp på burkar och in i frysen. Funkar både på gröten och som en liten efterrätt!

• ränderpåtvären

Kollade här http://tartex.se/, ingen mjölk i, chilivarianten innehåller soja. Champinjonsmaken var utan tomat.

Nu fick jag dåligt samvete, vi kör med hallon, varje dag. Och lingon, och banan. Måste nog hänga här lite mer ;)
    Ska testa katrinplommonpuré på macka men vi äter frukost i kökssoffan... Gör nog om fikonpurén också, fast den här gången sköljer jag fikonen först.

• Alis

Ett tips om ni vill göra egen fruktpuré är att köpa torkad frukt (äpple, aprikos, plommon mm.). Koka tills frukten är mjuk, släng ner i mixern med frysta bär eller fryst frukt och eventuellt lite vatten för konsistensen. 

• Annie2011

Jag har gjort aprikospure genom att lägga torkade aprikoser i vatten över natten. Hällt av det mesta av vattnet på morgonen och mixat ihop. Gott och enkelt.

• ränderpåtvären

Så gör jag också, fast jag blötlägger bara. Måste göra mer sådant :)

• ränderpåtvären
    Annie2011 skrev 2012-03-08 21:44:43 följande:
    Jag har gjort aprikospure genom att lägga torkade aprikoser i vatten över natten. Hällt av det mesta av vattnet på morgonen och mixat ihop. Gott och enkelt.
    Du hann före :)
  • spuff

Den här tråden ska jag försöka hänga kvar i, behöver inspiration till min 8-månaders mat. Först hade vi tänkt köra plockmat, BLW, men jag blev så sjukt stressad av hennes hulkande, så vi mosar mest. hon får alltid en egen sked eller gaffel och om man laddar den med mat är hon ganska bra på att få i sig, även macka äter hon bra.

På bröd brukar vi ha messmör eller mosad avokado, men aprikospuré var ju ett bra tips! Minns att jag gjorde röror på röda linser och vita bönor till storsyster när hon var bebis.

Favoriterna nu är:

Allt med potatis, särskilt potatis och broccolimos, till brukar jag ha någon linsröra, vi fuskar även med fisk ibland, för det äter storasyster.

Mungbönsgryta av potatis, blomkål, mungbönor, lite curry och smör eller olja.

chili sin carne av torkad sojafärs, vita bönor (har färdigkokta bönor av olika slag portionsförpackade i frysen), lite tomat, kryddor typ spiskummin, persilja, vitlök. Koka allt, ev tillsammans med potatis om man gör mos eller puré annars servera med potatis eller ris.

Linsgryta av sötpotatis, äpple, röda linser, curry och yttepyttelite ketchup.

BVC tyckte att hon skulle äta frukost, mellis, lagad lunch, mellis, lagad middag samt gröt innan sängen. Så långt har vi inte hunnit, hon ammar fortfarande mycket men äter lunch med god aptit och älskar rivet päron och mackor. Gröt gör vi på hirsflingor, men har testat havre, dinkel och lite blandat, har hemgjord aprikospuré till.

• Mornie Alantie

Min flicka har börjat totalvägra sked så nu är det BLW som gäller. Senaste dagarna har det verkligen lossnat och hon har börjat äta ordentligt, dvs inte bara gnida in mat i håret, stolen, byxorna, mig och golvet Nu tycker hon att det är kul att äta och verkar tycka att maten är god, när vi körde med sked var det aldrig riktigt uppskattat. Hon är 9 månader och har varit väldigt liten i maten hittills.

Några favoriträtter från senaste dagarna:

Skruvmakaroner, små broccolibuketter och skalade kidneybönor med sås. Såsen har jag gjort en stor sats såsbas som jag har i frysen, så kan jag ta upp och blanda med något gott. Jag tog lite hemmagjord grönsaksbuljong och kokade ihop med havregrädde så det blev lite tjockt, så i med finhackad persilja. Nu mosade jag i en liten bit fetaost och blandade alltihop med makaronerna för att få in lite fett i maten. 

Skruvmakaroner med sås av purjolök, vitlök, morotsbitar (halverade och skar tunna skivor) och svarta bönor. Jag fräste grönsakerna och hällde på grädde, blandade i makaroner och lite riven parmesan.

Kikärtsbiffar. Jag mixade kikärter, lök, vitlök och lite ost. Så i med lite rapsolja och några matskedar mjölk så det blev en formbar smet. Dottern tål inte ägg, annars skulle jag ha blandat med det. Så formade jag biffar av ungefär en matsked smet per biff och gräddade på ett oljat bakplåtspapper i ugnen, 7 minuter i 200 grader. De höll inte riktigt för en hårdhänt bebis att hantera, men smulorna var också goda! Hon slukade en hel på nolltid. Till den fick hon kokt potatis som jag skar i stavar och värmde i en stekpanna med lite smör.

Det enda hon går med att på att äta på sked är fruktpuré. Godast är äppel-och aprikospuré med lite kanel. Jag kokade tre äpplen i bitar 1 dl vatten och 1 krm kanel och mixade när de var mjuka. Aprikospurén har jag gjort på torkade aprikoser. Jag tar två delar äpple och en del aprikos, det älskar hon. Ibland får hon en klick turkisk yoghurt till, det är också gott.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
Svar på tråden Laga egen barnmat till vegetarianer!