Annie2011 skrev 2012-01-29 16:44:55 följande:
Hej!
Jag tänkte att vi kunde dela med oss av våra recept på vegetarisk mat till våra små. Skriv gärna också hur gamla era barn är som äter av recepten. Jag är nybörjare och har inte så stor koll på när barn äter vad. Ska snart introducera mer än en tesked potatis/broccoli/ärtor till min 5 månaders son.
Hur äter era barn?
Vad tänker ni på när det kommer till maten?
Alla kommentarer om att barn behöver kött för att växa, fisk för att bli smarta eller liknande undanbes.
Vi har gjort vegetarisk kycklinggryta med kycklingbitar ifrån Veggo (orangea förpackningar)
Då har jag använt:
"kycklingbitar"
Frysgrönsaker ärtor majs och paprika
Broccoli
iMat (då jag är mjölkproteinallergiker äter vi allihop mest mjölkfritt för enkel- och för min säkerhets skull, jag har gett dottern mat med mjölk i men då jag blir jag sjuk trots att jag inte ens rör vid maten än mindre smakar på den)
Till detta har jag serverat ris, makaroner eller cous-cous.
Jag har mixat den lite grand då kycklingbitarna är lite sega ibland och hon har bara två tänder än så länge.
1 sats sojafärs
200g krossade tomater
Bechamelsås/vitsås
5msk vetemjöl
7 dl havredryck
1 msk margarin eller olja
(salt), lite vitpeppar
Skala auberginerna och skica dem i knappt en cm tjocka skivor, stek lätt i olja.
Såsen: Smält margarinet, rör ner mjölet, tillsätt havredrycken udner omrörning. Sjud på svag värme några minuter. Smaksätt med salt och vitpeppar.
Gör en färssås
Varva auberginerna, vitsåsen och färssåsen i en ugnsfast form, gratinera i 225 grader i ca 25min.
Nu äter vi fisk, har gjort lite olika. Ugnsbakad och kokt fisk av någon sort man tycker om, helst inte rödlistad. Sedan har jag gjort en vitsås/bechamelsås och kryddat den med antingen dill eller persilja och serverat med kokt potatis.