• Annie2011

Laga egen barnmat till vegetarianer!

Hej!

Jag tänkte att vi kunde dela med oss av våra recept på vegetarisk mat till våra små. Skriv gärna också hur gamla era barn är som äter av recepten. Jag är nybörjare och har inte så stor koll på när barn äter vad. Ska snart introducera mer än en tesked potatis/broccoli/ärtor till min 5 månaders son.
    Hur äter era barn?
    Vad tänker ni på när det kommer till maten?

Alla kommentarer om att barn behöver kött för att växa, fisk för att bli smarta eller liknande undanbes.

• Svar på tråden Laga egen barnmat till vegetarianer!
  • mlymla

Har provat bovetegröt med äpple och aprikos-mos, och det gillar hon!

Känns som att allt handlar om mat nu för tiden.. Men det lär väl bara bli "värre" härifrån.. ;) Här för nån månad sen så  tyckte de på BVC att hon vägde lite lite, så sen dess äter hon frukost (gröt), lunch, middag och kvällsgröt. Däremellan amning och ibland frukt eller så. Men den där kurvan som BVC följer är tydligen från 70-talet och gjord efter ca 50 barn som enbart ätit ersättning... Tex så finns det ingen amningspuckel på kurvan.

Tänkte på er som har barn som gillar att äta saker som har ärtstorlek, har ni provat pärlcouscous? Hade aldrig sett det förut, men det är couscous som är lika stora som typ ärtor. Även om min unge inte plockar dem, så går de ner mycket bättre än vanlig couscous. litet tips bara.

Och intressant det där om köpemat innehåller mer vatten än hemlagad...

• ränderpåtvären

Vårt bvc tappade också tron på amning/ersättning efter ett halvår, lite synd.
    Kollade förresten häromdagen, då åt hon lite mindre igen, dvs en 3/4 (hade bara det) burk med rispytt, och en brödskiva. Så verkar ligga runt en burk.
    Kul att koka egna bönor, gjorde adzuki- och mungbönor, tack för tipsen! Hon är inte så äventyrlig för tillfället när hon har ont i magen så det är mest jag som ätit dem. Ska spana in pärlcouscousen!

Det här har vi ätit:

Linssoppa: Kokar sönder röda linser med purjolök och stora potatisbitar, lite vatten – gillar den tjock, buljong, citronsaft, svartpeppar, salt, socker. Började ge vid nio månader, utan salt och purjolök. Perfekt att skedträna med. Blir mycket godare med mycket gul lök.

Rispytt: Grovriven rödbeta, champinjon, purjolök steks i mycket rapsolja, i med buljongkokt avorioris, spiskummin, salt. Blandade i röd linsröra eftersom hon inte äter när det är vid sidan om. Men nu gick det bra :)

Potatis och rödbetsgratäng, havregrädde, salt, peppar, gröna ärtor till.

• ränderpåtvären

Mornie Atlantie, vad bakar du för bröd? Det ska nästan bara vara smör på mackan så lite nyttiga saker i vore kul.
    Ägg verkar gå bra!

Hoppas det går bra för alla! 

• Mornie Alantie

Jag gör inget avancerat bröd. Sist hade jag i filmjölk som degvätska, men havremjölk eller liknande fungerar lika bra (eller vatten, men jag tycker det blir godare med annat). Mest vetemjöl men lite råg också och så kryddat med brödkryddor. Jag bakar ut det i runda bullar som jag sedan skär bort botten och toppen från så bara det mjuka i mitten är kvar. Det älskar dottern.

Jag har funderat på att experimentera lite med brödet. Till exempel kan man ha linser i bröd. Jag har inte testat ännu men jag tänker mig att koka röda linser riktigt mosiga och blanda i degen. Frön av olika slag är ju också jättenyttigt men min dotter är lite för liten för det tror jag, jag är rädd att hon ska sätta i halsen om det kommer hårda bitar i brödet. 

Min tjej har börjat äta riktigt bra nu. Hon älskar broccoli så det äter vi mycket. Det finns ju värre saker att snöa in sig på tänker jag. Favoriten i bönväg är svarta bönor, dem klarar hon oskalade. Kidneybönor gillar hon också men det blir stora bitar skal som hon lätt kväljs av, så jag skalar dem åt henne. Det blir så meckigt i längden så vi äter hellre svarta bönor.

En annan favorit jag gjorde var pannkakor med kikärter. Jag mixade ca 75 g kokta kikärter till pulver, blandade med 2 dl mjöl, någon tesked bakpulver och så (havre)mjölk. Det blev jättegott tyckte hela familjen. Lite krångliga att vända blev de eftersom vi undviker ägg, men det gick. Med ägg borde det inte vara några problem alls. 

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • ränderpåtvären

Åh, då kanske jag också kan :)
    Mamma sa att det lätt blir degigt i formar, men bollar har jag gjort, vuxenvariant med så mycket fibrer och fruktbitar i som möjligt. Surdeg ska tydligen göra det lättare att ta upp järnet. Hade tänkt börja med färdig mix och testa men kunde finnas spår av mjölk i.
    Linser har jag också funderat på, berätta gärna hur det gått när du testat!
    Malda solrosfrön låter gott. Jag är lite skraj för allergirisk, så väntar med frön.

Är inte No egg bra?

Vi har ätit pastagratäng på pastaskruvar, fräst sötpotatis och purjolök, havregrädde, ägg, salt, peppar. Det var helt suveränt, speciellt för någon som inte gillar sås längre och precis lagom mjukt.

Här är blåbär stort, det kommer långa haranger om att få fler.
    Hittar inte den där pärlcouscousen någonstans, kanske kan färga dem blå ;)

• Barbabok

Nu är ju mitt barn äldre men det kan kvitta. Idag åt vi korvstroganoff och potatismos (sojakorv). Går att göra jättemild med mer gräddbas än tomat och finfördelas rätt bra. Krydda ordentligt med oregano/basilika och i vårt fall vitlök så går det hem!

han kommer i juni
  • Alis

Har vi några veganer här? Nu misstänker vi att mjölkallergin har kommit tillbaka igen här så vi måste utesluta mjölk ett tag. Ägg äter hon ju fortfarande så jag är inte orolig över näringen men vill gärna ha tips på vad ni ersätter exempelvis creme fraiche med? Övriga produkter ni kan tipsa om? Har rensat hela mjölkfritt-hyllan på grejer men jag känner mig ändå lite handikappad i köket...

• Barbabok
    Alis skrev 2012-04-04 12:25:35 följande:
    Har vi några veganer här? Nu misstänker vi att mjölkallergin har kommit tillbaka igen här så vi måste utesluta mjölk ett tag. Ägg äter hon ju fortfarande så jag är inte orolig över näringen men vill gärna ha tips på vad ni ersätter exempelvis creme fraiche med? Övriga produkter ni kan tipsa om? Har rensat hela mjölkfritt-hyllan på grejer men jag känner mig ändå lite handikappad i köket...
    Har varit.

Det finns en uppsjö av havre och sojabaserade produkter men man ska visst vara lite försiktig med soja om barnet är under 1 år.

CF finns som vegansk minns inte namnet på den men kostar runt 40kr, dyrt mao. ¨

Scrolla ner på den här sidan så får du rätt bra koll.
    http://vegania.net/ersatt.html

han kommer i juni
  • Alis
    Barbabok skrev 2012-04-04 15:49:14 följande:
    Har varit.

Det finns en uppsjö av havre och sojabaserade produkter men man ska visst vara lite försiktig med soja om barnet är under 1 år.

CF finns som vegansk minns inte namnet på den men kostar runt 40kr, dyrt mao. ¨

Scrolla ner på den här sidan så får du rätt bra koll.
    vegania.net/ersatt.html
    Hon fyller ett om två veckor så jag känner mig rätt bekväm med att använda ersättningsprodukter. Har storkokat massor idag med havregrädde och mjölkfritt smör Glad Tack för sidtipset, ska kolla! 
  • Helle333
    Annie2011 skrev 2012-01-29 16:44:55 följande:
    Hej!

Jag tänkte att vi kunde dela med oss av våra recept på vegetarisk mat till våra små. Skriv gärna också hur gamla era barn är som äter av recepten. Jag är nybörjare och har inte så stor koll på när barn äter vad. Ska snart introducera mer än en tesked potatis/broccoli/ärtor till min 5 månaders son.
    Hur äter era barn?
    Vad tänker ni på när det kommer till maten?

Alla kommentarer om att barn behöver kött för att växa, fisk för att bli smarta eller liknande undanbes.
    Vi har gjort vegetarisk kycklinggryta med kycklingbitar ifrån Veggo (orangea förpackningar)
    Då har jag använt:
    "kycklingbitar"
    Frysgrönsaker ärtor majs och paprika
    Broccoli
    iMat (då jag är mjölkproteinallergiker äter vi allihop mest mjölkfritt för enkel- och för min säkerhets skull, jag har gett dottern mat med mjölk i men då jag blir jag sjuk trots att jag inte ens rör vid maten än mindre smakar på den)
    Till detta har jag serverat ris, makaroner eller cous-cous.
    Jag har mixat den lite grand då kycklingbitarna är lite sega ibland och hon har bara två tänder än så länge.

Jag gjorde en moussaka förra veckan men den blev lite misslyckad då jag inte följde receptet helt och hade för lite auberginer. Tog det receptet ur häftet Grön Barnmat.
    2 msk raps eller olivolja
    3 auberginer (beror självklart på storleken)
    1 sats sojafärs
    200g krossade tomater

Bechamelsås/vitsås
    5msk vetemjöl
    7 dl havredryck
    1 msk margarin eller olja
    (salt), lite vitpeppar
    Skala auberginerna och skica dem i knappt en cm tjocka skivor, stek lätt i olja.
    Såsen: Smält margarinet, rör ner mjölet, tillsätt havredrycken udner omrörning. Sjud på svag värme några minuter. Smaksätt med salt och vitpeppar.
    Gör en färssås
    Varva auberginerna, vitsåsen och färssåsen i en ugnsfast form, gratinera i 225 grader i ca 25min.

Nu äter vi fisk, har gjort lite olika. Ugnsbakad och kokt fisk av någon sort man tycker om, helst inte rödlistad. Sedan har jag gjort en vitsås/bechamelsås och kryddat den med antingen dill eller persilja och serverat med kokt potatis.

Jag har gjort färssås som jag blandat i diverse grönsaker, sådant vi har hemma, och ofta röda linser.

Jag kommer inte på så mycket recept. Jag har mest tänkt igenom vad vi vuxna vill äta, går det att anpassa den maten så att dottern kan äta den och vi krydda på tallriken så har vi ätit samma sak.
Svar på tråden Laga egen barnmat till vegetarianer!