• Annie2011

Laga egen barnmat till vegetarianer!

Hej!

Jag tänkte att vi kunde dela med oss av våra recept på vegetarisk mat till våra små. Skriv gärna också hur gamla era barn är som äter av recepten. Jag är nybörjare och har inte så stor koll på när barn äter vad. Ska snart introducera mer än en tesked potatis/broccoli/ärtor till min 5 månaders son.
    Hur äter era barn?
    Vad tänker ni på när det kommer till maten?

Alla kommentarer om att barn behöver kött för att växa, fisk för att bli smarta eller liknande undanbes.

• Svar på tråden Laga egen barnmat till vegetarianer!
  • mlymla

Har provat bovetegröt med äpple och aprikos-mos, och det gillar hon!

Känns som att allt handlar om mat nu för tiden.. Men det lär väl bara bli "värre" härifrån.. ;) Här för nån månad sen så  tyckte de på BVC att hon vägde lite lite, så sen dess äter hon frukost (gröt), lunch, middag och kvällsgröt. Däremellan amning och ibland frukt eller så. Men den där kurvan som BVC följer är tydligen från 70-talet och gjord efter ca 50 barn som enbart ätit ersättning... Tex så finns det ingen amningspuckel på kurvan.

Tänkte på er som har barn som gillar att äta saker som har ärtstorlek, har ni provat pärlcouscous? Hade aldrig sett det förut, men det är couscous som är lika stora som typ ärtor. Även om min unge inte plockar dem, så går de ner mycket bättre än vanlig couscous. litet tips bara.

Och intressant det där om köpemat innehåller mer vatten än hemlagad...

• ränderpåtvären

Vårt bvc tappade också tron på amning/ersättning efter ett halvår, lite synd.
    Kollade förresten häromdagen, då åt hon lite mindre igen, dvs en 3/4 (hade bara det) burk med rispytt, och en brödskiva. Så verkar ligga runt en burk.
    Kul att koka egna bönor, gjorde adzuki- och mungbönor, tack för tipsen! Hon är inte så äventyrlig för tillfället när hon har ont i magen så det är mest jag som ätit dem. Ska spana in pärlcouscousen!

Det här har vi ätit: