• Annie2011

Laga egen barnmat till vegetarianer!

Hej!

Jag tänkte att vi kunde dela med oss av våra recept på vegetarisk mat till våra små. Skriv gärna också hur gamla era barn är som äter av recepten. Jag är nybörjare och har inte så stor koll på när barn äter vad. Ska snart introducera mer än en tesked potatis/broccoli/ärtor till min 5 månaders son.
    Hur äter era barn?
    Vad tänker ni på när det kommer till maten?

Alla kommentarer om att barn behöver kött för att växa, fisk för att bli smarta eller liknande undanbes.

• Svar på tråden Laga egen barnmat till vegetarianer!
  • evalinnea

Har ni några tips om plockmat man kan ge till en 10månaders? Han har tidigare ätit väldigt bra när man matat men börjar nu vända bort huvudet..  Pasta, majs, ärtor, ost, frukt och bröd plockar han själv och äter sen en tid tillbaka. Kan tillägga att han först nu håller på att få sin första tand, kanske också påverkar den minskade aptiten, men också att han inte kan tugga så mycket..
    Undrar också om ni har några tips på hur man vet att dom får i sig tillräckligt? Blir rätt mycket som hamnar på golvet än så länge.

Vi äter i stort sett vegansk, men ost och gräddfil ibland till maten. Sonen brukar äta några ostskivor om dagen.

Soja har vi väntat lite med, men han har smakat på våra sojabitar några gånger nu och verkar inte reagera. Tänkte ev börja ge honom tofu och se om det är något han kan äta själv.

ang recept på tofu så kan man ju göra i princip vad som helst med det. hos oss blir det oftast tofu strogranoff eller att skiva det i bitar och steka. testa att krydda med olika smaker. gurkmeja kan man ha på för att få mer färg =)

• mimosi10

Tack för tofutipset! Jag får väl prova mig fram.

Ang. plockmat så gav jag dottern det mesta delat i bitar, kokt morot, potatis och andra rotfrukter, bönor, biffar i bitar o.s.v. Hon ville äta själv och helst med fingrarna. Nackdelen är att det blir svårt med sås... 

• evalinnea

Det funkar ju att ha tofu i alla slags grytor. mosar man den kan man ju ha den som färs också! jättegott som pålägg.

Okej, tack. Får nog också testa mig fram lite här. Hittills har jag ju mest gjort grytor och fryst in, har ju varit jättesmidigt. När han har fått testa att äta något med sås själv har det mest blivit lek och kladd. Ska nog testa att göra biffar ikväll.

• ränderpåtvären

Angående sås så hällde jag över maten, typ pyttipanna eller rispytt. Potatismos åt hon mycket. Vanlig mat fast med händerna :)

• mlymla

Barnet vårt är nu 14 månader och vi har gått över till att alla i familjen oftast äter samma mat (eller nästan samma, eftersom hon är mjölkalergiker och vi älskar ost). det känns faktiskt riktigt skönt! Saltar lite mindre bara och försöker att inte ge henne soja speciellt ofta. Tofu får hon dock ibland, fast hon är inte jätteförtjust i det.

Det hör väl inte riktigt hemma i en vegetarisk mattråd, men vi har också börjat ge henne fisk faktiskt.
    Kändes lite sådär i början men hon älskar det och är det rätt sortts fisk är det ju väldigt nyttigt.

Hennes farmor har lärt oss laga en riktig enkel rätt med hoki och dill. Det är just nu en absolut favorit.

Fisken kan såklart bytas ut mot annan valfri proteinkälla, tex quorn, tofu, bönor etc.

smält maragrin/smör, vispa ut lite mjöl. Spä på med vatten och/eller grädde (efter smak) och krydda med fond eller buljong och dill. koka några minuter och i med proteinet             Klart!
    Servera med tex potatis och gröna ärtor.

För övrigt bör fisken vara tinad när man her i den, och är klar när den är vit rakt igenom (lyft upp en bit och skär i den för att se). Går på några minuter!

Den andra absoluta favoriten är palt.

För den som inte är så bevandrad inom den norrländska gourmetmaten är palt en smet av riven potatis och mjöl som formas till bollar och kokas. Det är rätt jobbigt att göra dock, mycket potatis som ska skalas och rivas. Hittade dock en färdig mix från kungsörnen! LYCKA! bara att blanda med vatten och koka. Finns i någorlunda välsorterade matbutiker i hyllan med bakmix.

Äts med gröna linser, lök, lingonsylt (får dock ej barnet) och smör.
    Halleluja.
  • VitaVera

Har inte hunnit läsa hela tråden, men hur är det med quorn?!
    Sonen är 10 månader och äter vegetariskt plus fisk. Vi frågade BVC men de var osäkra på salthalten i qourn-produkter. I övrigt hade de inget att anmärka på vegetarisk kost. Hur gör ni, äter era barn quorn?

• mimosi10

Jag ger inte min dotter quorn. Hon har känslig mage och jag vet att quornprodukter kan vara svårsmälta. Men  så vitt jag vet går det bra att ge.

• ränderpåtvären

Felix har en god raggmunksmix om man gillar potatis, innehåller inte mjölk men kanske inte funkar om man är känslig. Hon älskar hela frysta lingon om det är sockret man vill undvika. Fisk uppskattas inte alls, men tänkte köra på hoki sedan. Ferronol har hon inte heller fått, blev lugnare när hon åt hirs och bovete. På menyn står gurka, typ.

• evalinnea
    VitaVera skrev 2012-09-13 20:40:16 följande:
    Har inte hunnit läsa hela tråden, men hur är det med quorn?!
    Sonen är 10 månader och äter vegetariskt plus fisk. Vi frågade BVC men de var osäkra på salthalten i qourn-produkter. I övrigt hade de inget att anmärka på vegetarisk kost. Hur gör ni, äter era barn quorn?
    Vi ger vår son quorn. Han är snart 11 månader och vi började nog ge det till honom när han var 7-8 månader. Qournfärsen är ju väldigt lätt och snabb att tillaga!

Just nu är hans favoritmat: stekta qournbitar kryddade med spiskummin och lite vitlök, helst med potatisklyftor och ärtor till. Han ratar helt kokt potatis, blir bara jättearg när det mosas i handen!

Tror inte salthalten är något att oroa sig för, så länge övriga maten är osaltad. Däremot kan man tänka på att qourn inte innehåller järn, men äter dom varierat är det ju ingen fara.
  • ränderpåtvären

Mlymla, ger du Enagovälling om du äter ost nu?

Osäker om det här med vegetariskt kommer funka, hon har fått sojaallergi, är väldigt känslig för mjölk. Fisk var tänkt som en backup till baljväxter men hon vägrar ju äta det. Och om det kanske hjälper mot allergier under graviditeten kanske det även hjälper senare. Men hon vill mest ha baljväxter, som jag inte vågar ge.

Svar på tråden Laga egen barnmat till vegetarianer!