• Annie2011

Laga egen barnmat till vegetarianer!

Hej!

Jag tänkte att vi kunde dela med oss av våra recept på vegetarisk mat till våra små. Skriv gärna också hur gamla era barn är som äter av recepten. Jag är nybörjare och har inte så stor koll på när barn äter vad. Ska snart introducera mer än en tesked potatis/broccoli/ärtor till min 5 månaders son.
    Hur äter era barn?
    Vad tänker ni på när det kommer till maten?

Alla kommentarer om att barn behöver kött för att växa, fisk för att bli smarta eller liknande undanbes.

• Svar på tråden Laga egen barnmat till vegetarianer!
  • evalinnea

Har ni några tips om plockmat man kan ge till en 10månaders? Han har tidigare ätit väldigt bra när man matat men börjar nu vända bort huvudet..  Pasta, majs, ärtor, ost, frukt och bröd plockar han själv och äter sen en tid tillbaka. Kan tillägga att han först nu håller på att få sin första tand, kanske också påverkar den minskade aptiten, men också att han inte kan tugga så mycket..
    Undrar också om ni har några tips på hur man vet att dom får i sig tillräckligt? Blir rätt mycket som hamnar på golvet än så länge.

Vi äter i stort sett vegansk, men ost och gräddfil ibland till maten. Sonen brukar äta några ostskivor om dagen.

Soja har vi väntat lite med, men han har smakat på våra sojabitar några gånger nu och verkar inte reagera. Tänkte ev börja ge honom tofu och se om det är något han kan äta själv.

ang recept på tofu så kan man ju göra i princip vad som helst med det. hos oss blir det oftast tofu strogranoff eller att skiva det i bitar och steka. testa att krydda med olika smaker. gurkmeja kan man ha på för att få mer färg =)

• mimosi10

Tack för tofutipset! Jag får väl prova mig fram.

Ang. plockmat så gav jag dottern det mesta delat i bitar, kokt morot, potatis och andra rotfrukter, bönor, biffar i bitar o.s.v. Hon ville äta själv och helst med fingrarna. Nackdelen är att det blir svårt med sås... 

• evalinnea