• mlymla

Laga egen barnmat till vegetarianer!

Åh, favoritar denna tråden jag med.. ;)

Barnet mitt är åtta månader och har ätit "riktigt" mat ett tag nu. Började med grönsakspuréer och fruktmos, inte i någon speciell ordning eller en viss grönsak i si och så många dagar. Enligt nyaste rönen så är det bara att köra på... ;) 

Sen en dag ville hon helt enkelt inte ha puréer längre, provade att inte mixa maten så mycket och då gick det bättre. Nu mixar jag inte alls, men hackar allt ganska smått. Och kokar allt väldigt mjukt.

Kan tillägga att hon är mjölkproteinallergisk, så ingen komjölk osv. Har pg av detta kontakt med dietist, och de ser verkligen inget problem med att hon är vegetarian. Säger visserligen att "fisk är bra för barn", men inte mer än så. Skulle hon inte tåla tex ägg så skulle vi ge henne fisk dock.

Några "recept" på det vi brukar laga:

Quornfärssås och spagetti 
    Hacka lök fint, fräs med lite vitlök. på med quornfärs och tomatkross. Krydda med svartpeppar och någon örtkrydda. Timjan och oregano är favoriter här, Spagetti brukar jag bryta i småbitar och sen koka riktigt mjuka.

Kokosgryta 
    finhackad lök fräses mjuk, på sidan kokar jag de grönsaker jag vill ha i riktigt mjuka (tex morötter, blomkål, broccoli, zuccini osv). Blanda ihop grönsaker, lök och kokosmjölk, krydda med tex curry och koriander. ev vitlök. Brukar variera med mungbönor, röda linser och kikärtor.

Rotsaksgryta 
    hacka rotsaker i lämplig storlek, koka mjuka. fräs lök och blanda ihop allt med kokta röda linser. krydda med peppar och timjan. 

Banan och currygryta 
    Fräs löken mjuk, häll på havregrädde, skivad banan och kikärtor. Krydda med curry.

Till grytorna brukar vi servera tex couscous, matvete, pasta, ris, qinoa...

Och häller alltid på ca 1 tsk kallpressad ekologisk rapsolja på varje portion.

Tips!

Vissa dagar äter hon hur mycket som helst, andra dagar lite mindre. De dagarna hon äter mindre brukar hon få mosad avokado blandat med matvete (matvetet överkokat och mosat lite med gaffel). Det går ALLTID ner! Tungan ute

Det som är bra att tänka på när man introducerar bönor och linser är att gå rätt långsamt fram.  Och tex röda linser, mungbönor och adukibönor är snälla mot magen. Och kikärtor är bra att skala... tar sin lilla tid men det är det värt. 

Innan vi började med bönor och linser var hon väldigt hård i magen, gav massa katrinplommonpuré, men det hjälpte inte mkt. Men med bönor och linser i kosten är det inga problem längre.
  • mlymla

Har inte riktigt börjat ge mackor än, slänger bara till henne en brödbit då och då... ;) Men tänker att det nog är dax att börja med det. Ska kolla upp vad det är i tartex eg, om det funkar att ge. Var vegan förut, och då åt jag ju, precis som du skrev ränderpåtvären, en massa goda röror. Får väl börja göra lite såna igen. Gjorde nån jättegod på cashewnötter och solrosfrön... kan kolla om jag hittar recept! Hummus kan man ju också göra såklart.

Annars så har jag precis gjort eget frukt och bär-mos. Barnet älskade HIPPS röda bär-mos, så provade göra en liknande och det blev en hit. Så här gjorde jag, om nån är intresserad.. ;)

Skalade och skar äpplen i bitar. Var nog sex STORA äpplen. La dom i en kastrull med lite vatten och kokade ett bra tag. La i frysta (tinade) jordgubbar, hallon och blåbär, ingen speciell mängd, körde på känn. Dock inte jätte mkt blåbär, för jag är så less på blåbärsfläckar... Fick koka tills allt var mjukt, då mixade jag med stavmixer så det fick en helt slät konsistens. Upp på burkar och in i frysen. Funkar både på gröten och som en liten efterrätt!

• mlymla

Roligt med tips och inspiration på vad man kan laga!
    Precis köpt "Grön barnmat" som det tipsads om tidigare, inte riktigt hunnit kolla igenom den ordentligt men verkade vara bra!

Här är det nästan tvärtom, min unge vägrar i princip äta med händerna... Kladdar en hel del och försöker, med betoning på Försöker, stoppa bitar i munnen i bland, men inte mer än så. Kanske ska erbjuda henne plockmat lite oftare så hon lär sig?

Har en fundering kring mängden mat också... Hur mycket äter era barn? Föräldrar som köper färdig mat refererar alltid till burkarnas storlek, men vi höftar lite mest. Oftast blir det ju iofs lite över, så hon får ju i sig så mkt hon kan/vill. Men ändå. Nå, funderar bara.. ;)

Senaste fruktmoset jag gjort var banan och mango-mos, det blev en succé. Gjorde mangomos för ett tag sen, men det gillade hon inte alls. Ansiktet riktigt vred ihop sig! (Lite hemskt att säga kanske, men det var väldigt gulligt.. heh) Tänkte det kanske var för starkt på nåt sätt, så provade blanda det med mosad banan och det blev som sagt succé. 

Nu ska jag definitivt prova äpple och aprikos moset! Aprikoser är ju väldigt nyttigt då det innehåller massa järn. Gjorde både aprikos och katrinplommonpuré förut, men plommon behöver hon verkligen inte längre, har sån himla sprutt på magen redan som det är.. ;) Och aprikoserna har jag bara glömt bort. Så tack för det tipset! 

Ang att koka egna bönor så tänker jag att det borde vara nyttigare, men det har jag inga egentliga belägg för. Om man byter kokvatten minst en gång så blir det mycket snällare för magen dock. De gasbildande ämnena är nämligen vattenlösliga så då blir man av med en hel del. De blir även snällare om man låter de grodda sig lite (bara låta de vara blötlagda lite längre).

• mlymla

Har provat bovetegröt med äpple och aprikos-mos, och det gillar hon!

Känns som att allt handlar om mat nu för tiden.. Men det lär väl bara bli "värre" härifrån.. ;) Här för nån månad sen så  tyckte de på BVC att hon vägde lite lite, så sen dess äter hon frukost (gröt), lunch, middag och kvällsgröt. Däremellan amning och ibland frukt eller så. Men den där kurvan som BVC följer är tydligen från 70-talet och gjord efter ca 50 barn som enbart ätit ersättning... Tex så finns det ingen amningspuckel på kurvan.

Tänkte på er som har barn som gillar att äta saker som har ärtstorlek, har ni provat pärlcouscous? Hade aldrig sett det förut, men det är couscous som är lika stora som typ ärtor. Även om min unge inte plockar dem, så går de ner mycket bättre än vanlig couscous. litet tips bara.

Och intressant det där om köpemat innehåller mer vatten än hemlagad...

• mlymla

Var ett tag sen jag var här, hänt en del på matfronten hos oss sen sist. Nu äter hon bara med händerna, från gaffel ibland om man spetsat något åt henne innan. Inga grytor längre mao, vilket gör att matlagningen ser rätt annorlunda ut. Är det någon som har bra tips på lite intressant plockmat så mottages det tacksamt! Nu är det mest bönor, pasta och kokta grönsaker som gäller. Och ägg. Är lite fundersam över om hon får i sig tillräckligt med fett nu när hon bara plockar...

Ska prova kikärtspannkakorna!

Såg att det pratades om veganska alternativ till creme fraice tidigare... När jag var vegan tidigare var detta ett av mina gissel. Enligt min vetskap finns det tyvärr ingen riktigt bra vegetarisk motsvarighet. När jag gjort grytor på kokosmjölk har jag tagit bort det översta fettlagret och använt det som en liten mild klick till. Passar ju såklart inte till allt, men ändå. Man kan frysa in det i lämpliga klickar och ta fram för tining i kylskåp. Gäller bara att komma ihåg det i tid...

• mlymla

Och detta om vad folk tycker om att man ger barnet vegetarisk kost...

Att man "inte ska tvinga sitt barn att vara vegetarian" är bland det dummaste jag hört. Om man ska vara sån så är det ju snarare de som äter kött som tvingar sina barn till att vara köttätare. När mitt barn är tillräckligt stort att välja själv kommer jag aldrig att förbjuda henne att äta kött. Vi kommer inte att laga kött hemma, men på andra ställen, tex kalas, så får hon självklart äta köttkorv OM HON VILL. Men vi ger henne valet att låta bli, vilket de som indoktrineras till köttätare inte får. Blir så less...

Än så länge har vi varit relativt befriade från dumma kommentarer, men antar att det kommer mer när hon blir större, på tex dagis osv.

Och min erfarenhet är att de flesta vegetarianer äter bättre och mer allsidigt än de flesta köttisar. Speciellt de med barn, då man blir extra noggrann.

• mlymla

Nu har jag testat kikärtspannkakorna! Det blev en omedelbar succé! Serverade dom dubbelvikta med mosad banan emellan, skurna i bitar.

Jag gjorde såhär:

1dl vetemjöl
    2dl havremjölk
    2ägg
    1dl mixade kikärtor
     En rejäl skvätt rapsolja

mixade kikärtorna först med stavmixer, blandade alla ingredienser utom äggen och mixade igen. sen i med äggen och så grädda som vanliga pannkakor, fast i rapsolja. Blev ca 8 st. Frös de som blev över med bakplåtspapper emellan, gick alldeles utmärkt att tina upp sen.

Hade kunnat ha i ännu mer kikärtor. Ska testa att ha i andra saker också, typ gröna ärtor, kanske lite rivna morötter?

• mlymla

En annan enkel maträtt vi brukar göra är gräddkokta grönsaker.

Skär grönsaker och rotfrukter i lämpliga bitar, kokar i havregrädde tills de är lagom mjuka. brukar även hälla i tärnat äpple och katrinplommon/aprikoser(klippta i bitar) mot slutet.
    Och kryddar med antingen timjan, basilika eller dragon.
    Häller upp i portionsburkar och toppar med ett gäng bönor. Har man blomkål eller broccoli är det bäst att koka den för sig och lägga på i efterhand, annars blir det som inte så mycket kvar av den.. ;)

Min lilla är 11 månader.

Har gett olivolja på sked senaste dagarna, och det gillar hon verkligen! Provat nån gång förut, men det gick inte riktigt hem. Men allt ändrar sig ju så himla fort hela tiden... Provade även att mosa kikärtor med gaffel och hälla på orimligt mycket olivolja, och det gick hon tom med på att bli matat med sked av!

• mlymla

Nu är det tandstrul här, damen äter sedan någon vecka endast frysta saker (olika bönor, broccoli, ärtor, majs..) bröd, kokt ägg, banan och avokado. Hade några kuber bechamelsås  i frysen som jag hackat upp i mindre bitar, detta har gillats starkt i i alla fall två dagar.

Känns som att detta blir en ganska ensidig kost, vad säger ni? Kommer ju förhoppningsvis inte vara såhär jättelänge till...

ränderpåtvären, du hade haft något liknande? Hur länge höll det i sig?

Mornie Alantie, känner verkligen igen det där med att det som funkar galant ena dagen totalvägras nästa... Kan vara lätt frustrerande.

En rätt som gillades ett tag var lasagne. Gjorde på quorn, men det går ju att använda vilken proteinkälla som helst. Sen så har ju pannkakorna varit success.. ;)

Är det fö ok att ge oliver till en 1-åring? Eller är det för salt?

• mlymla

Barnet vårt är nu 14 månader och vi har gått över till att alla i familjen oftast äter samma mat (eller nästan samma, eftersom hon är mjölkalergiker och vi älskar ost). det känns faktiskt riktigt skönt! Saltar lite mindre bara och försöker att inte ge henne soja speciellt ofta. Tofu får hon dock ibland, fast hon är inte jätteförtjust i det.

Det hör väl inte riktigt hemma i en vegetarisk mattråd, men vi har också börjat ge henne fisk faktiskt.
    Kändes lite sådär i början men hon älskar det och är det rätt sortts fisk är det ju väldigt nyttigt.

Hennes farmor har lärt oss laga en riktig enkel rätt med hoki och dill. Det är just nu en absolut favorit.

Fisken kan såklart bytas ut mot annan valfri proteinkälla, tex quorn, tofu, bönor etc.

smält maragrin/smör, vispa ut lite mjöl. Spä på med vatten och/eller grädde (efter smak) och krydda med fond eller buljong och dill. koka några minuter och i med proteinet             Klart!
    Servera med tex potatis och gröna ärtor.

För övrigt bör fisken vara tinad när man her i den, och är klar när den är vit rakt igenom (lyft upp en bit och skär i den för att se). Går på några minuter!

Den andra absoluta favoriten är palt.

För den som inte är så bevandrad inom den norrländska gourmetmaten är palt en smet av riven potatis och mjöl som formas till bollar och kokas. Det är rätt jobbigt att göra dock, mycket potatis som ska skalas och rivas. Hittade dock en färdig mix från kungsörnen! LYCKA! bara att blanda med vatten och koka. Finns i någorlunda välsorterade matbutiker i hyllan med bakmix.

Äts med gröna linser, lök, lingonsylt (får dock ej barnet) och smör.
    Halleluja.
  • mlymla

Frysta hallon tycker hon är väldigt gott (och blåbär men det får hon bara om hon är naken ;). Vet inte varför jag inte provat lingon? Det ska jag göra!

Vi ger quorn. Ganska mkt tror jag tom? Beror såklart på vad man jämför med men iaf minst en gång i veckan. Quornstrimlorna är det lite mer salt i än bitarna, så vi väntade lite längre med dom. Annars så är det väl mest det att det nästan inte innehåller ngt fett. Men det kan man ju lätt tillsätta själv.  Havregrädde går mkt hos oss kan jag tillägga.

Enklaste rätten är quornfärs som får koka ihop med havregrädde och ngn krydda. Blandas med frysta ärtormajspaprika så får det ättemperatur direkt! heh..

Ränderpåtvären, ang välling så gav vi tidigare enago, men har nu börjat göra egen på skrädmjöl och bovetemjöl.

Vad tråkigt att hon fått sojaallergi! Hur märkte ni det?

har ni provat tillaga fisk på olika sätt? 

Vad menar du med att du inte vågar ge baljväxter? Är det någon korsallergi med sojan?

• mlymla

Hur går det för alla? Har det blivit lättare med maten?

Barnet mitt är nu snart 1 1/2, och äter nästan allt som vi äter. De dagar vi äter något som innehåller mjölk får hon fisk, om vi inte gör en sats utan mjölk också.

Försöker tänka ut nåt annat vi ger henne, men kommer inte på något... Hm. Tunna äppleskivor med kanel på brukar hon få till "efterrätt" eller mellis. Banan med kanel är tydligen också gott... Annars gillas smoothie.

Ränderpåtvären undrade förut om vällingen blir god! Ja det blir den!

Hon tycker mkt bättre om den faktiskt. Tycker det känns bättre att göra egen. Titta på innehållsförteckningen på köpevällingen.. uurk. Vet att det rekomenderas av diverse så man är "säker" på järninnehållet, men tycker inte alls det känns bra med så många konstigheter. Just Enago har dock mindre grejer i sig än traditionella vällingar måste tilläggas!

Sen finns det en ekonomisk aspekt med i det hela också. Myyycket billigare att göta egen... ;)

Svar på tråden Laga egen barnmat till vegetarianer!