Laga egen barnmat till vegetarianer!
Åh, favoritar denna tråden jag med.. ;)
Barnet mitt är åtta månader och har ätit "riktigt" mat ett tag nu. Började med grönsakspuréer och fruktmos, inte i någon speciell ordning eller en viss grönsak i si och så många dagar. Enligt nyaste rönen så är det bara att köra på... ;)
Sen en dag ville hon helt enkelt inte ha puréer längre, provade att inte mixa maten så mycket och då gick det bättre. Nu mixar jag inte alls, men hackar allt ganska smått. Och kokar allt väldigt mjukt.
Kan tillägga att hon är mjölkproteinallergisk, så ingen komjölk osv. Har pg av detta kontakt med dietist, och de ser verkligen inget problem med att hon är vegetarian. Säger visserligen att "fisk är bra för barn", men inte mer än så. Skulle hon inte tåla tex ägg så skulle vi ge henne fisk dock.
Några "recept" på det vi brukar laga:
Quornfärssås och spagetti
Hacka lök fint, fräs med lite vitlök. på med quornfärs och tomatkross. Krydda med svartpeppar och någon örtkrydda. Timjan och oregano är favoriter här, Spagetti brukar jag bryta i småbitar och sen koka riktigt mjuka.
Kokosgryta
finhackad lök fräses mjuk, på sidan kokar jag de grönsaker jag vill ha i riktigt mjuka (tex morötter, blomkål, broccoli, zuccini osv). Blanda ihop grönsaker, lök och kokosmjölk, krydda med tex curry och koriander. ev vitlök. Brukar variera med mungbönor, röda linser och kikärtor.
Rotsaksgryta
hacka rotsaker i lämplig storlek, koka mjuka. fräs lök och blanda ihop allt med kokta röda linser. krydda med peppar och timjan.
Banan och currygryta
Fräs löken mjuk, häll på havregrädde, skivad banan och kikärtor. Krydda med curry.
Till grytorna brukar vi servera tex couscous, matvete, pasta, ris, qinoa...
Och häller alltid på ca 1 tsk kallpressad ekologisk rapsolja på varje portion.
Tips!
Vissa dagar äter hon hur mycket som helst, andra dagar lite mindre. De dagarna hon äter mindre brukar hon få mosad avokado blandat med matvete (matvetet överkokat och mosat lite med gaffel). Det går ALLTID ner!
Det som är bra att tänka på när man introducerar bönor och linser är att gå rätt långsamt fram. Och tex röda linser, mungbönor och adukibönor är snälla mot magen. Och kikärtor är bra att skala... tar sin lilla tid men det är det värt.
Innan vi började med bönor och linser var hon väldigt hård i magen, gav massa katrinplommonpuré, men det hjälpte inte mkt. Men med bönor och linser i kosten är det inga problem längre.