Inlägg från: ränderpåtvären |Visa alla inlägg
  • ränderpåtvären

Laga egen barnmat till vegetarianer!

Vi körde vegetariskt fram till elva månader, nu även fisk (bara hon). Den där fyramånadersburken med morotspuré var en höjdare, och hemgjord ärtpuré. I början fick hon mest banan, aprikos, persika och nu älskar hon mat och sura saker trots fruktstarten.

Sötpotatis och palsternacka fick hon kväljningar av. Fick snabbt sluta mixa maten! 
    Lite senare blev det mest banan, bröd, ärter, linser, potatismos, hemgjord aprikospuré på mackan. Gör mat på havregrädde.

Nu, vid 14 månader, äter hon det mesta men tar gärna emot vegetariska tips!! Har också Strindlunds bok men vi är inte riktigt där än heller.

• ränderpåtvären
    Barbabok skrev 2012-02-15 18:31:40 följande:
    För barn över året kan jag tipsa om ricotta- och spenatfyllda canelloni, det gick verkligen hem här.
    Jag använde recept från ICA och detta i min egen blandning fast i fyllningen tillsatte jag även hackade champinjoner. hon åt 2½ portion.
    Tack, vad snällt! Älskar cannelloni men skitungen ;) är mjölkallergisk och reagerar på tomat. Förut brukade jag bre på crème fraiche blandad med riven parmesanost, lite tomatpuré, örtkryddor och andra kryddor. Mums!
    Fick lite tips på hur man gör vegobiffar på din sida :)

Hur gammal är hon? 
  • ränderpåtvären

Sorry! Funderar på att smyga in sötpotais i rätter, typ muffins eller quinoabiffar men har lite respekt för ägg än så länge. Förutom att jag inte har något recept. ;)

Är det någon som bakar eget bröd, skulle vara kul med aprikos och andra nyttigheter (järn, protein)?

• ränderpåtvären

Vad har ni på mackan?

Nu blir det alltid samma: aprikospuré och/eller mjölkfritt smör. Skippar linser, bönor just nu p g a magen, även soja p g a mjölkallergin.

Bra tips lymla med avocadoröran! Gick bra ett tag med avocado, ska testa igen.

• ränderpåtvären
    Mornie Alantie skrev 2012-03-04 16:55:28 följande:
    Avokado går ju att ha på macka också. Annars finns ju Tartex, jag vet att den är mjölkfri men den kanske innehåller soja i och för sig. Äter barnet ägg?
    Tyvärr inte än men hoppas på det. Går inte att testa ordentligt nu eftersom hon redan mår dåligt av och till p g a tänder.

Förut mixade jag ihop massa goda och nyttiga röror men har glömt vad jag hade i. Flört 
  • ränderpåtvären

Kollade här http://tartex.se/, ingen mjölk i, chilivarianten innehåller soja. Champinjonsmaken var utan tomat.

Nu fick jag dåligt samvete, vi kör med hallon, varje dag. Och lingon, och banan. Måste nog hänga här lite mer ;)
    Ska testa katrinplommonpuré på macka men vi äter frukost i kökssoffan... Gör nog om fikonpurén också, fast den här gången sköljer jag fikonen först.

• ränderpåtvären

Så gör jag också, fast jag blötlägger bara. Måste göra mer sådant :)

• ränderpåtvären
    Annie2011 skrev 2012-03-08 21:44:43 följande:
    Jag har gjort aprikospure genom att lägga torkade aprikoser i vatten över natten. Hällt av det mesta av vattnet på morgonen och mixat ihop. Gott och enkelt.
    Du hann före :)
  • ränderpåtvären
    Spuff, vilka krav, min femtonmånaders är inte där än heller ..

Dottern klarade och klarar inte av att bli matad heller. Börjat med linser igen eftersom hon har ont i magen ändå. Hon kastar sig över dem. Det ska helst vara naturlig ministorlek på maten som majs, ärter, linser, hallon, lingon, blåbär. Haricots verts och skruvpasta går också bra.

Lägger till recept jag också och hoppas att det funkar för någon.

Rispytt: Stekte grovrivna morötter och purjolök i mycket olivolja, blandade ner avorioris kokt i buljong, majs, ärter, lite spenat, malen koriander, mynta, salt. Vi båda älskade det!

Pastasås: Grovriven sötpotatis och gurka steks och kokas mjuk i havregrädde, vitlök, oregano, paprikapulver, buljong. Skruvpasta till.
    Apropå fläckar så köper jag färska blåbär och de är vita i mitten :)

Ni som använder bönor eller kikärtor kokar ni dem själva? Blir de snällare mot magen då?
  • ränderpåtvären
    Mlymla, skönt att hon kan bli matad när ni är ute!

Kollar mest om hon verkar tycka det är roligt att äta, tänker att hon tar igen det annars med amningen, den lär ju vara riktigt fet nu! Ska de inte bara äta motsvarande sin egen knytnäve? 
    Inte särskilt mycket har hänt matmässigt sedan hon fyllde ett, förutom att hon kan tugga bättre med alla nya tänder. Lunch och middag äts mest, i övrigt kan det vara en banan eller två tuggor, och en smörgås eller två tuggor.

Spuff, ångrar att jag lät mig stressas i början av alla rekommendationer.
    Skönt med fler som gillar ärtstorlek. Dessutom gillar hon inte sås längre, kall potatis eller pasta direkt från kylen uppskattas mest, ibland känns det fånigt att laga mat!

Mornie Atlantie, det var nog då det lossnade här också. Brukar ge lite gott, hallon eller något efter ett tag så hon orkar fortsätta äta det andra. Ska testa potatisstavarna!

Katrinplommonpurén (tror det är lika järnrikt som aprikoser) blev supergod, tyckte jag, svart macka uppskattades ungefär lika mycket som grön avocadomacka. Men i morse ville hon ha min bruna smörgås (massa chili och vitlök) så får skärpa mig och alltid äta samma mat, brukar ofta strula när vi äter olika. Hade gjort en dipp på ugnsrostade grönsaker. Skönt då kanske man har en mjölkfri dipp att erbjuda när hon blir äldre – eller nu.

Ska sätta igång med bönorna!
Svar på tråden Laga egen barnmat till vegetarianer!