Inlägg från: ränderpåtvären |Visa alla inlägg
  • ränderpåtvären

Laga egen barnmat till vegetarianer!

Har ni några bra grönsaksplättrecept att dela med er av?

• ränderpåtvären

Tack MornieAtlantie för kikärtstips :) Helt såld på malda kikärter. Måste väl kunna användas till allt möjligt, pajdeg, smulpaj, kakor och annat? Och frysa in färdig sats?

Lyckades äntligen med falafel: malda kikärter, ägg, färsk mynta och koriander, salt. Ris, kokosmjölkgryta på bl a aubergine. Mums.

"Köttfärssås" på kikärter: malda kikärter, tomatpuré, oliver, viltlök, basilika, socker, salt, peppar. Vi har avancerat till penne. Jättegott. Tomat börjar nog gå bättre eller så är det för att de inte var färska.

Risugnspannkaka: ris, havremjölk, havregrädde, ägg, socker, vaniljsocker, kardemumma, salt. Jordgubbar till. Jättelyckad, som ostkaka fast godare.

Lite vilse när det handlar om att laga mat utan mjölkprodukter. Testar olika rätter nu när hon ändå mest äter samma sak så jag har något att erbjuda den dag hon faktiskt vill äta annat. Tar tacksamt emot recept på allt möjligt!

Provar Ferronol ett tag, hon har aldrig fått något järnberikat och är inte i närheten av 4,5 dl bönor om dagen. Hur gör ni med järn? 

• ränderpåtvären
    Mamma försökte ge mig dåligt samvete i dag när dottern åt mungbönor, över att hon inte skulle äta hennes köttbullar. Förstod inte ens när jag var ironisk och sa att jag ju åt hennes köttbullar när jag var liten. Menade att man uppfostrar sitt barn enligt sin egen övertygelse eller efter hur man själv äter.

Vad gäller plockmat så blev det makaroner, gröna ärtor, auberginebitar stekt i olivolja – utan stekyta i början. Sedan lättstekt rispytt och pyttipanna.
    Häller olja över maten, ett tag blev det för halkigt då tog jag lite i sked ibland. Brukade hälla sås över maten.

Hon har aldrig ätit gröt, kanske därför jag känner lite press ihop med att hon ätit dåligt länge. Men nu går det bättre igen. Skulle vilja använda gjutjärnspanna, men ska tydligen repa induktionshällen Obestämd
    Mungbönsplättar låter gott! Hur gör man det?
  • ränderpåtvären

Ska testa bananer mellan pannkakorna!
    Olivolja är en hit här också. Hon har busnästanätit kikärtor så det är en framgång jämfört med tidigare då hon vägrade äta hela rätten om det fanns kikärter med.

Lite mer plockigt var hela spaghetti, haricots verts från burk, gurkstavar av kärnhuset. Sedan älskade hon oliver. Blev ofta sallader på matvete, quinoa eller liknande. Låter såsen koka in i pastan med extra olivolja.

• ränderpåtvären

Låter trist, men så lite tillagad mat som möjligt. Potatis och annat direkt från kylen var godast. Tandstrul började runt ett år.
    Kalla linser, oliver, gurka, haricots verts, blåbär är det som gjort livet värt att leva tydligen, började med sådant så hon fick lust med annat efteråt. Gav lingondricka några gånger också.
    Och bröd, massor med bröd.

Ljummen hirssallad: hirs, linser, gurka, jordgubbar, klippt katrinplommon, sallad, olivolja, mynta, citronsaft. Gillas!

Risgrynsgröt: grötris, havremjölk, "smör", salt. Rapsolja i. Satsumas/jordgubbar/lingon till. Fryser in i burkar. Går att äta med händerna.
    Undrar lite om man kan använda något bättre än ris, använder ni mjölk i gröt?

Tack för påminnelse om hirs, ska absolut använda det istället för ris!
    Med orimligt mycket olivolja och orimligt lång koktid åt hon kikärter :)

• ränderpåtvären

3 månader första vändan, men inte så intensivt i början. Låter som jättebra mat!
    Nog för salt, men vill gärna ge mat som smakar något. Blev så beige utan, ost, kanel, curry, tomat.
    Brukade ge en oliv i småbitar, nu är det max två som gäller. Då blir hon glad och vill äta lite till. Kanske kan skölja dem.
    Lingon och hallon kunde hon äta fryst. 

Ibland känns det som skomakarens barn, hon äter inte grönsaker. Föredrar pasta, ris, hirs, potatis, med linser och bönor. 

Hur gör ni lasagne utan ost? 

• ränderpåtvären
    Barbabok skrev 2012-06-07 19:35:41 följande:
    Med bara vitsås. Vill man ha ostkänsla kan man ha i b-jäst, det gjorde jag som vegan.
    Har inhandlats :) Hade du det i pasta också? Såg att man kunde göra ost på det.
  • ränderpåtvären
    Barbabok skrev 2012-06-15 08:04:44 följande:
    Nej det har jag inte provat.
    Stod på paketet att det var gott utan tillagning. Hoppas på god ostsås istället! Kul med något nytt.
  • ränderpåtvären

Jag lyckas inte med Borlottibönor, använt Saltå Kvarns, en stor del bara flyter upp under kokning och fortsätter vara stenhårda. Är något annat märke bättre?

• ränderpåtvären

Barbabok, tack för osttipset! B-vitaminer är väl värmekänsliga, kanske bra att tillsätta sist om det går?

Testat lite nytt:
    Pastagratäng på pastaskruvar, havregrädde, tomat, ärtor, jordärtskocka, ägg, b-jäst, citronsaft, basilika, salt, peppar. Adzukibönor till. Ostsmaken gillades!

Auberginestroganoff: aubergine, havregrädde, konserverade tomater, tomatpuré, citronsaft, basilika, salt, peppar, socker. Ris, vit+svart bön- och tomatsallad till. Såsen gillades även om hon inte åt av grönsakerna.

• ränderpåtvären

Hoppas det går bra för alla!
    Har gett solrosfrön nu, älskade dem, men känns lite taggiga för magen. Hur gör ni?

• ränderpåtvären
    ränderpåtvären skrev 2012-06-20 22:58:12 följande:
    Barbabok, tack för osttipset! B-vitaminer är väl värmekänsliga, kanske bra att tillsätta sist om det går?

Testat lite nytt:
    Pastagratäng på pastaskruvar, havregrädde, tomat, ärtor, jordärtskocka, ägg, b-jäst, citronsaft, basilika, salt, peppar. Adzukibönor till. Ostsmaken gillades!

Auberginestroganoff: aubergine, havregrädde, konserverade tomater, tomatpuré, citronsaft, basilika, salt, peppar, socker. Ris, vit+svart bön- och tomatsallad till. Såsen gillades även om hon inte åt av grönsakerna.
    Missade lite. Hade vitlök i pastagratängen, och lök och vitlök i stroganoffen.

I dag blev det en underbar pastasås på en riven sötpotatis, mixade kikärtor, lök, vitlök,  tomatpuré, citronsaft, salt, socker, peppar. Den kommer hon få många gånger, får se det som en träningsperiod på något år eller så ;)
    Inte så matglad för tillfället, hoppas det vänt för er andra!
  • ränderpåtvären

Angående sås så hällde jag över maten, typ pyttipanna eller rispytt. Potatismos åt hon mycket. Vanlig mat fast med händerna :)

• ränderpåtvären

Felix har en god raggmunksmix om man gillar potatis, innehåller inte mjölk men kanske inte funkar om man är känslig. Hon älskar hela frysta lingon om det är sockret man vill undvika. Fisk uppskattas inte alls, men tänkte köra på hoki sedan. Ferronol har hon inte heller fått, blev lugnare när hon åt hirs och bovete. På menyn står gurka, typ.

• ränderpåtvären

Mlymla, ger du Enagovälling om du äter ost nu?

Osäker om det här med vegetariskt kommer funka, hon har fått sojaallergi, är väldigt känslig för mjölk. Fisk var tänkt som en backup till baljväxter men hon vägrar ju äta det. Och om det kanske hjälper mot allergier under graviditeten kanske det även hjälper senare. Men hon vill mest ha baljväxter, som jag inte vågar ge.

• ränderpåtvären

Mlymla, soja gav ungefär samma symtom som mjölk. Ligger nära till hands med annan baljväxtallergi och nu är hon känslig, sedan är det soja i samma lokaler.

Försöker nog med mer fisk, men har undrat om det kan bero på allergi att hon vägrade äta det. Slutade med sås samtidigt, och grönsaker. Tänkte testa att mixa med potatis, och steka eller koka. Jag måste nog också börja äta fisk, känns också sådär, dessutom är det inte gott.

Har inga recept att komma med eftersom vi tar det lugnt med allt just nu. Blir vällingen god? Varför slutade ni med Enago? Vet inte riktigt än om jag måste sluta amma.

• ränderpåtvären

Angående berikningen tänkte jag använda havremjölk mer i matlagningen senare, någon gång har jag blandat grädde med drycken. Men medan jag ammar behövs inte kalciumtillskott egentligen, kanske bra att det inte stör järnupptaget, om det nu gör det. 

Gurka är fortfarande favorit vid tandsprickning, bär, saftig mjuk frukt, vattenmelon, bröd i början, senare riskaka. Gärna lite svalare mat. Quinoa gillar hon nu.

Nu har vi ätit så enahanda ett tag att det gick att kuppa in avocado på brödet! Så glad!

Hur gör ni andra, finns det alltid en mogen avocado hemma eller spar ni en del på något sätt?

• ränderpåtvären
    elinson skrev 2012-10-08 12:44:15 följande:
    Jag har beräknat järninnehållet i pastasås på linser och krossade tomater och jämfört med vanlig köttfärssås och barnmatsburkar.

Pastan med linser innehåller nästan dubbelt så mycket järn som den köpta spagetti och köttfärssåsen från Neslte :)

barnsmat.blogspot.no/2012/10/kopta-barnmaten-...

Tänkte att de kunde vara intressant för denna gruppen.

Här äter vi inte hel-vegetariskt men meatfree monday and other days:)
    Kul! Proteinhalten brukar vara sämre i burkarna också. Tror Nestlé har räknat ut det fint, då måste man köpa den järnberikade gröten också.
Svar på tråden Laga egen barnmat till vegetarianer!