• Alis

Laga egen barnmat till vegetarianer!

Här är en tråd jag startade för ett tag sedan. Innehåller massor av tips och var tänkt att vara ett ställe för oss veggos med barn att samlas. Lägger in den här i favoriter också, den andra var väldigt aktiv i början men lite mindre nu ett tag. 

www.familjeliv.se/Forum-3-39/m61273202.html 

• Alis

Hoppas att mitt inlägg inte dödade tråden helt. Tycker att det kom många bra tips! 

• Alis

Ett tips om ni vill göra egen fruktpuré är att köpa torkad frukt (äpple, aprikos, plommon mm.). Koka tills frukten är mjuk, släng ner i mixern med frysta bär eller fryst frukt och eventuellt lite vatten för konsistensen. 

• Alis

Har hört att de blir mätta snabbare på hemlagat eftersom köpemat oftast innehåller mer vatten. Vi köper burkar ibland när vi reser eller ska någonstans. Då äter hon en hel stor burk och en liten fruktbägare. Hemma skulle jag uppskatta att hon får i sig drygt 1-1,5 dl mat och några matskedar frukt. 

• Alis

Har vi några veganer här? Nu misstänker vi att mjölkallergin har kommit tillbaka igen här så vi måste utesluta mjölk ett tag. Ägg äter hon ju fortfarande så jag är inte orolig över näringen men vill gärna ha tips på vad ni ersätter exempelvis creme fraiche med? Övriga produkter ni kan tipsa om? Har rensat hela mjölkfritt-hyllan på grejer men jag känner mig ändå lite handikappad i köket...

• Alis
    Barbabok skrev 2012-04-04 15:49:14 följande:
    Har varit.

Det finns en uppsjö av havre och sojabaserade produkter men man ska visst vara lite försiktig med soja om barnet är under 1 år.

CF finns som vegansk minns inte namnet på den men kostar runt 40kr, dyrt mao. ¨

Scrolla ner på den här sidan så får du rätt bra koll.
    vegania.net/ersatt.html
    Hon fyller ett om två veckor så jag känner mig rätt bekväm med att använda ersättningsprodukter. Har storkokat massor idag med havregrädde och mjölkfritt smör Glad Tack för sidtipset, ska kolla! 
  • Alis

Redan efter ett dygn med mjölkfritt märker vi en klar förbättring så det verkar högst troligt att det är mjölkallergin igen. Tack så mycket för era tips! Havregurten har vi testat idag faktiskt. Vaniljvarianten med några hallon i och det var mycket poppis. Glad Min man vill att hon ska börja äta kött om även blodprovet visar att det är mjölken men jag känner mig tveksam. Ska försöka sätta mig in i ovo-vegetarisk kost så gott det går. Återigen, tack för tipsen! 

Svar på tråden Laga egen barnmat till vegetarianer!