I början är det ju enkla puréer som gäller. Min dotter gillade och gillar fortfarande en blandning av potatis, broccoli och majs. Jag tar ungefär lika mycket potatis och broccoli och kanske hälften så mycket majs och rör ner en liten skvätt grädde (eller havregrädde, min flicka blev gasig av grädde men havregrädde gick bra) och så lite rapsolja.
Min dotter verkar vilja ha mat med mycket smak, så rena puréer ville hon inte ha mycket av. När hon var drygt 6 månader började jag med mer liknande min mat, det är smidigt att laga bebismaten med samma råvaror som man själv ska äta, självklart med vissa undantag. Jag har använt kryddor, både örtkryddor, vitlök och curry. Så klart ska man ta det lite försiktigt med mängden, men många barn gillar smak.
Tillsätt ordentligt med fett, kallpressad (gärna ekologisk) rapsolja är bra. Bebisar behöver energität mat med mycket fett. Av samma anledning ska man undvika fullkorn, det mättar men ger inte så mycket energi. Jag gör ganska mycket mat och fryser in i iskubslådor. Smidigt att kunna ta fram så mycket som behövs.
Skriver några av min dotters favoriter nu vid 8 månader. Testa hur slätt ditt barn vill ha maten, min dotter ville ha helt slätt tills nyligen så jag har passerat mycket genom en sil. Nu går det bra med bara mixat. Risoni är bra pasta i lagom stora bitar nu, när hon var mindre mixade jag pastan också. Prova dig fram!
-----------------------------------------------------------------------
Purjolök
Morot
Broccoli
Kokta kikärter
Kokosmjölk
Grön currypasta
Nudlar
Rapsolja
Fräs strimlad purjo och riven morot i rapsolja på väldigt låg värme. Det ska inte bli stekt, bara mjukt. Rör ner lite lite currypasta, ett kryddmått räcker. Tillsätt broccolibuketter, kikärter och kokosmjölk. Låt allt koka tills grönsakerna är riktigt mjuka. Koka nudlar, låt dem koka extra länge så de blir mjuka. Mixa allt slätt med en stavmixer.
Purjolök
1/2 vitlöksklyfta
Zucchini
Gröna ärter
Champinjoner (inte så mycket, en eller två svampar ger mycket smak)
Grädde
Pasta
Persilja
Rapsolja
Fräs strimlad purjo, finhackad svamp och vitlök försiktigt i rapsolja. Tillsätt ärter, zucchini och lite vatten. Låt det puttra tills grönsakerna är mjuka. Tillsätt grädde och persilja och låt allt koka ihop en stund. Späd med vatten om det behövs. Koka pastan extra länge så den blir riktigt mjuk. Mixa såsen och blanda med pasta i lagom bitar. Min dotter tycker om lite riven parmesan till, jag rör ner det när jag värmer maten.
Purjolök
1/2 vitlöksklyfta
Morot
Broccoli
Kokta kikärter
Grädde
Pasta
Persilja
Rapsolja
Fräs purjolök, vitlök och riven morot försiktigt. Tillsätt broccoli, kikärteroch lite vatten, koka tills allt är mjukt. Tillsätt grädde och persilja och låt allt koka ihop en stund. Späd med vatten om det behövs. Koka pastan extra länge så den blir riktigt mjuk. Mixa såsen och blanda med pasta i lagom bitar. Även denna rätt gillar min dotter parmesan till.
Purjolök
Röda linser
Potatis
Kokosmjölk
Rapsolja
Spiskummin
Malen koriander
Koka strimlad purjo, fintärnad potatis och torra röda linser i kokosmjölk. Krydda med ca 1 kryddmmått vardera av malen koriander och spiskummin. Tillsätt vatten om det blir torrt. Mixa allt när potatisen och linserna kokat sönder. Tillsätt extra rapsolja.
Slutligen ett boktips: Grön barnmat, inspiration och näringslära av Elisabeth Kylberg och Åsa Strindlund. Den innehåller lite näringslära och en del recept. Finns till mycket överkomligt pris på adlibris och bokus.