Inlägg från: Mornie Alantie |Visa alla inlägg
  • Mornie Alantie

Laga egen barnmat till vegetarianer!

Jag hinner inte skriva nu men återkommer med några recept imorgon! Klart man inte behöver prata med BVC. Det går utmärkt att ge vegetarisk mat till barn, det är inte svårt att få med allt som behövs. Tvärtom är jag övertygad att en allsidig vegetarisk kost är bättre än den köttbullar-och-makaroner-diet som många barn växer upp med.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Mornie Alantie

I början är det ju enkla puréer som gäller. Min dotter gillade och gillar fortfarande en blandning av potatis, broccoli och majs. Jag tar ungefär lika mycket potatis och broccoli och kanske hälften så mycket majs och rör ner en liten skvätt grädde (eller havregrädde, min flicka blev gasig av grädde men havregrädde gick bra) och så lite rapsolja.

Min dotter verkar vilja ha mat med mycket smak, så rena puréer ville hon inte ha mycket av. När hon var drygt 6 månader började jag med mer liknande min mat, det är smidigt att laga bebismaten med samma råvaror som man själv ska äta, självklart med vissa undantag. Jag har använt kryddor, både örtkryddor, vitlök och curry. Så klart ska man ta det lite försiktigt med mängden, men många barn gillar smak.

Tillsätt ordentligt med fett, kallpressad (gärna ekologisk) rapsolja är bra. Bebisar behöver energität mat med mycket fett. Av samma anledning ska man undvika fullkorn, det mättar men ger inte så mycket energi. Jag gör ganska mycket mat och fryser in i iskubslådor. Smidigt att kunna ta fram så mycket som behövs.

Skriver några av min dotters favoriter nu vid 8 månader. Testa hur slätt ditt barn vill ha maten, min dotter ville ha helt slätt tills nyligen så jag har passerat mycket genom en sil. Nu går det bra med bara mixat. Risoni är bra pasta i lagom stora bitar nu, när hon var mindre mixade jag pastan också. Prova dig fram!

-----------------------------------------------------------------------
    Purjolök
    Morot
    Broccoli
    Kokta kikärter
    Kokosmjölk
    Grön currypasta
    Nudlar
    Rapsolja

Fräs strimlad purjo och riven morot i rapsolja på väldigt låg värme. Det ska inte bli stekt, bara mjukt. Rör ner lite lite currypasta, ett kryddmått räcker. Tillsätt broccolibuketter, kikärter och kokosmjölk. Låt allt koka tills grönsakerna är riktigt mjuka. Koka nudlar, låt dem koka extra länge så de blir mjuka. Mixa allt slätt med en stavmixer.

Purjolök
    1/2 vitlöksklyfta
    Zucchini
    Gröna ärter
    Champinjoner (inte så mycket, en eller två svampar ger mycket smak)
    Grädde
    Pasta
    Persilja
    Rapsolja

Fräs strimlad purjo, finhackad svamp och vitlök försiktigt i rapsolja. Tillsätt ärter, zucchini och lite vatten. Låt det puttra tills grönsakerna är mjuka. Tillsätt grädde och persilja och låt allt koka ihop en stund. Späd med vatten om det behövs. Koka pastan extra länge så den blir riktigt mjuk. Mixa såsen och blanda med pasta i lagom bitar. Min dotter tycker om lite riven parmesan till, jag rör ner det när jag värmer maten.

Purjolök
    1/2 vitlöksklyfta
    Morot
    Broccoli
    Kokta kikärter
    Grädde
    Pasta
    Persilja
    Rapsolja

Fräs purjolök, vitlök och riven morot försiktigt. Tillsätt broccoli, kikärteroch lite vatten, koka tills allt är mjukt. Tillsätt grädde och persilja och låt allt koka ihop en stund. Späd med vatten om det behövs. Koka pastan extra länge så den blir riktigt mjuk. Mixa såsen och blanda med pasta i lagom bitar. Även denna rätt gillar min dotter parmesan till.

Purjolök
    Röda linser
    Potatis
    Kokosmjölk
    Rapsolja
    Spiskummin
    Malen koriander

Koka strimlad purjo, fintärnad potatis och torra röda linser i kokosmjölk. Krydda med ca 1 kryddmmått vardera av malen koriander och spiskummin. Tillsätt vatten om det blir torrt. Mixa allt när potatisen och linserna kokat sönder. Tillsätt extra rapsolja.

Slutligen ett boktips: Grön barnmat, inspiration och näringslära av Elisabeth Kylberg och Åsa Strindlund. Den innehåller lite näringslära och en del recept. Finns till mycket överkomligt pris på adlibris och bokus.

• Mornie Alantie
    ränderpåtvären skrev 2012-03-02 21:59:27 följande:
    Vad har ni på mackan?

Nu blir det alltid samma: aprikospuré och/eller mjölkfritt smör. Skippar linser, bönor just nu p g a magen, även soja p g a mjölkallergin.

Bra tips lymla med avocadoröran! Gick bra ett tag med avocado, ska testa igen.
    Avokado går ju att ha på macka också. Annars finns ju Tartex, jag vet att den är mjölkfri men den kanske innehåller soja i och för sig. Äter barnet ägg?
  • Mornie Alantie

Min flicka har börjat totalvägra sked så nu är det BLW som gäller. Senaste dagarna har det verkligen lossnat och hon har börjat äta ordentligt, dvs inte bara gnida in mat i håret, stolen, byxorna, mig och golvet Nu tycker hon att det är kul att äta och verkar tycka att maten är god, när vi körde med sked var det aldrig riktigt uppskattat. Hon är 9 månader och har varit väldigt liten i maten hittills.

Några favoriträtter från senaste dagarna:

Skruvmakaroner, små broccolibuketter och skalade kidneybönor med sås. Såsen har jag gjort en stor sats såsbas som jag har i frysen, så kan jag ta upp och blanda med något gott. Jag tog lite hemmagjord grönsaksbuljong och kokade ihop med havregrädde så det blev lite tjockt, så i med finhackad persilja. Nu mosade jag i en liten bit fetaost och blandade alltihop med makaronerna för att få in lite fett i maten. 

Skruvmakaroner med sås av purjolök, vitlök, morotsbitar (halverade och skar tunna skivor) och svarta bönor. Jag fräste grönsakerna och hällde på grädde, blandade i makaroner och lite riven parmesan.

Kikärtsbiffar. Jag mixade kikärter, lök, vitlök och lite ost. Så i med lite rapsolja och några matskedar mjölk så det blev en formbar smet. Dottern tål inte ägg, annars skulle jag ha blandat med det. Så formade jag biffar av ungefär en matsked smet per biff och gräddade på ett oljat bakplåtspapper i ugnen, 7 minuter i 200 grader. De höll inte riktigt för en hårdhänt bebis att hantera, men smulorna var också goda! Hon slukade en hel på nolltid. Till den fick hon kokt potatis som jag skar i stavar och värmde i en stekpanna med lite smör.

Det enda hon går med att på att äta på sked är fruktpuré. Godast är äppel-och aprikospuré med lite kanel. Jag kokade tre äpplen i bitar 1 dl vatten och 1 krm kanel och mixade när de var mjuka. Aprikospurén har jag gjort på torkade aprikoser. Jag tar två delar äpple och en del aprikos, det älskar hon. Ibland får hon en klick turkisk yoghurt till, det är också gott.

• Mornie Alantie

Jag kokar egna bönor, främst för att det är billigare. Dessutom är det jättesmidigt att ha bönor i frysen så man kan ta precis så mycket som behövs. Köper man burkar är man ju låst till förpackningsstorleken på ett annat sätt. Nu med dottern tar jag ofta fram 5-10 kidneybönor, onödigt att öppna en hel burk för det. Och så undviker jag att salta nu när dottern är liten. Hur det är med gaserna vet jag inte, jag har inga stora problem av det och dottern verkar tåla bönor bra också.

Angående mängden mat:
    Min dotter är ganska liten i maten och har inte riktigt gått upp i vikt ordentligt. När vi matade henne åt hon en bra dag 1/2 dl gröt till frukost, 1/2 dl mat och några matskedar fruktpuré till efterrätt  vid lunch och en mikroskopisk mängd mat till middag. Utöver det fri amning. En dålig dag åt hon nästan inget utom bröstmjölk. När hon äter själv är det svårare att veta hur mycket som hamnar i magen. Jag har vägt maten i förväg och sen skrapat rester från golvet och vägt det som blev över några gånger för att få en uppfattning om hur mycket hon äter. Nu sen hon fått in snitsen någorlunda och faktiskt äter mer än hon slänger på golvet kan en dag se ut så här (hon är 9 månader):

Smörgås, ungefär som en halv skiva storfranska men hembakat bröd, och 1/2 dl välling
    50 g mat + några matskedar frukt med en klick yoghurt + 1/2 dl välling
    Mellanmål, oftast banan. Idag slog hon rekord och åt en hel banan! Annars brukar det vara drygt en halv. 
    50 g mat + ungefär 1 dl vällig.
    Plus amning 4-5 gånger per dygn. Vi började ge välling till maten när hon började med plockmat. Hon åt så otroligt lite då och vägrade amma på dagen och eftersom hon inte gått upp i vikt ordentligt var vi lite oroliga. Det blir inga mängder välling men det kändes skönt att veta att hon fick i sig något i alla fall. Nu äter hon mer och mer nästan varje dag men vällingen får hänga i tills vi har vägt henne igen.

• Mornie Alantie

Oj vilket långt och svamligt inlägg det blev. Är för trött för att skriva ordentligt. 

• Mornie Alantie
    Rödaskor skrev 2012-03-19 15:46:15 följande:
    Jag har för mig att jag läst i en tråd här att man inte ska ge barn under ett år qourn produkter(färdig vegmat), stämmer det eller inte?
    Vad jag hört är det inte direkt skadligt för bebisar men det har ett förhållandevis lågt kaloriinnehåll och är ganska fiberrikt. Därför är det inte bra som huvudsaklig proteinkälla. Men lite grann då och då ska vara ok.
  • Mornie Alantie

Jag gör inget avancerat bröd. Sist hade jag i filmjölk som degvätska, men havremjölk eller liknande fungerar lika bra (eller vatten, men jag tycker det blir godare med annat). Mest vetemjöl men lite råg också och så kryddat med brödkryddor. Jag bakar ut det i runda bullar som jag sedan skär bort botten och toppen från så bara det mjuka i mitten är kvar. Det älskar dottern.

Jag har funderat på att experimentera lite med brödet. Till exempel kan man ha linser i bröd. Jag har inte testat ännu men jag tänker mig att koka röda linser riktigt mosiga och blanda i degen. Frön av olika slag är ju också jättenyttigt men min dotter är lite för liten för det tror jag, jag är rädd att hon ska sätta i halsen om det kommer hårda bitar i brödet. 

Min tjej har börjat äta riktigt bra nu. Hon älskar broccoli så det äter vi mycket. Det finns ju värre saker att snöa in sig på tänker jag. Favoriten i bönväg är svarta bönor, dem klarar hon oskalade. Kidneybönor gillar hon också men det blir stora bitar skal som hon lätt kväljs av, så jag skalar dem åt henne. Det blir så meckigt i längden så vi äter hellre svarta bönor.

En annan favorit jag gjorde var pannkakor med kikärter. Jag mixade ca 75 g kokta kikärter till pulver, blandade med 2 dl mjöl, någon tesked bakpulver och så (havre)mjölk. Det blev jättegott tyckte hela familjen. Lite krångliga att vända blev de eftersom vi undviker ägg, men det gick. Med ägg borde det inte vara några problem alls. 

• Mornie Alantie
    Helle333 skrev 2012-04-04 19:00:33 följande:
    Jag är mjölkproteinallergiker, fick min diagnos som 12 åring. Det är 18 år sedan. Har i olika former ätit eller druckit sojaprodukter sedan dess och har hittills sluppit bli allergisk mot det. Så man måste inte bli allergisk mot det.
    Klart man inte måste, men det är bra att vara fösiktig när det gäller små barn, speciellt om barnet har problem med mjölkallergi. Väldigt många som är allergiska mot mjölk är också allergiska mot soja.
  • Mornie Alantie

Jag och mina tre syskon är levande bevis på att man klarar sig bra utan fisk. Ingen av oss har någonsin smakat en tugga varken kött eller fisk, och våra hjärnor mår prima. Två av oss har doktorerat och två är ingenjörer, så vi kan inte kallas lågintelligenta i alla fall Nu är vi givetvis inget bra statistiskt underlag, bara ett exempel. Det finns dock väldigt många hinduer som varken äter kött eller fisk, och jag kan tänka mig att många människor i inlandstrakter haft svårt att få tag på fisk genom tiderna. De verkar klara sig ändå.

Tråkigt att ni fått en så ukunnig dietist. Tack  och lov är vår BVC-sköterska väldigt lugn angående mat trots att min dotter är vegetarian, inte blivit matad sen 8 månader, bara äter hemlagat och inte ens smakat köpegröt. Jag har förstått av andra att hon är ganska unik, BVC verkar ofta ha svårt med folk som inte följer standarden.

En liknade fråga: Vad upplever ni att övrig omgivning tycker om era matval? Jag har tyvärr stött på ganska många som tycker att barn måste få välja själva och man borde inte tvinga dem att bli vegetarianer. Jag tycker inte jag tvingar mer än någon annan, alla föräldrar väljer ju mat åt sina barn. Men de vägrar lyssna på det. Dessutom ska det tydligen vara synd om barnet som inte kan äta korv och köttbullar med alla andra. Jag försöker att inte ta åt mig men blir ändå lite ledsen av att ständigt höra det.

Dagens middag: Rotfruktsgratäng med potatis, morot, rotselleri och gröna linser. Rofrukterna skärs i stavar, koka i lite mjölk tills de börjar mjukna. Häll över i en ugnsform, blanda i linser, vispgrädde och lite riven ost. Strö över lite ost på toppen också. Grädda i 200 grader i ca 15-20 minuter. Serverades med ärter och majs. Mums tyckte dottern!

• Mornie Alantie
    ränderpåtvären skrev 2012-05-04 13:34:17 följande:
    Svarta bönor går hem här också, men vägrar hela kikärtor.
    Tänkte testa dina kikärtspannkakor. Hur mycket ungefär är 75 g kikärtor? Ska det bli en fast smet som amerikanska pannkakor, tänkte på hur mycket mjölk man ska ha i?
    Vad är gott till?

Funderar på att tjocka till såser med mixade kikärtor istället för vetemjöl. 

Vad tänker ni ge för B12-tillskott?

Hela kikärter vägras här också. Jag tror de är för mjöliga. Vet inte riktigt hur mycket 75 g är i dl. Jag tror det ca 200 g ärter i en konserv, så drygt en tredjedel av en burk om det säger något. Det är inte så noga, jag höftade bara i alla fall. Jag gjorde en ganska tunn smet och gräddade som vanliga tunna pannkakor. Vi har ätit det som mellanmål med lite fruktpuré men det går säkert att göra något mer matigt till också. Någon god sallad med morot kanske, och lite avokado?

Vi äter mjölkprodukter så jag tror inte B12 ska vara något problem. Det är väl bara om man äter helt veganskt som man måste ta extra. Även havremjölk finns ju berikad med B12 så den innehåller samma mängd som riktig mjölk. 
  • Mornie Alantie
    mlymla skrev 2012-05-15 19:06:27 följande:
    Var ett tag sen jag var här, hänt en del på matfronten hos oss sen sist. Nu äter hon bara med händerna, från gaffel ibland om man spetsat något åt henne innan. Inga grytor längre mao, vilket gör att matlagningen ser rätt annorlunda ut. Är det någon som har bra tips på lite intressant plockmat så mottages det tacksamt! Nu är det mest bönor, pasta och kokta grönsaker som gäller. Och ägg. Är lite fundersam över om hon får i sig tillräckligt med fett nu när hon bara plockar...
    Min flicka äter också mest med fingrarna. Hon äter gärna makaroner med gräddiga såser. Nu är hon snart 1 och klarar små makaroner utan problem, tidigare fungerade skruvmakaroner bäst. Det blir lite geggigt med såsen förvisso, men hon går inte riktigt upp som hon ska så jag vill få in så mycket fett jag bara kan. Broccoligratäng med mycket vispgrädde och ost tycker hon också om. Klibbiga saker brukar fungera att ladda på sked och låta henne äta själv. Hur gammal är din dotter?
  • Mornie Alantie

Kul att så många gillar kikärtspannkakorna!

Jag behöver hjälp. Dottern matvägrar och jag har slut på idéer på mat att testa. Vad brukar ni laga för enkla vardagsrätter? Hon tål allt utom ägg, men hon är extremt petig med maten. Ena dagen kan hon äta en rätt med god aptit, så lagar jag samma igen några dagar senare och då spottar hon ut och slänger bara på golvet. Man vet aldrig i förväg vad hon tänker äta. Det enda som verkligen alltid går nu är ost och ärter. Vet inte hur många måltider som vi fått falla tillbaks på det.

Hon är en spinkig liten fröken och BVC är inte helt nöjda med tillväxten. Hon väger 8 kg och är 71 cm lång, fyller 1 om drygt en vecka. Jag petar in smör och grädde lite överallt, men vad hjälper det när maten hamnar på golvet... 

• Mornie Alantie

Här krånglar vi på med maten. Vissa dagar äter hon helt ok, andra petas det bara i maten och slängs på golvet. Tyvärr är det de dåliga matdagarna som dominerar. Var och vägde och mätte henne igen igår. Äntligen har hon passerat 8 kg. Jag tyckte det var riktigt bra uppgång för att vara henne, 150 g och 1 cm på en månad. Senaste gångerna har det bara varit hälften av det. BVC var dock inte nöjda. Sköterskan säger att "vi måste få henne att gå upp mer" men vad fasen ska jag göra? Jag kan ju inte tvinga i henne mat.

På något sätt känns det i alla fall bra att jag vet varför hon inte växer så fort: Hon är inte så förtjust i mat och äter därför väldigt lite. Det skulle kännas värre om hon massor men ändå inte gick upp. Samtidigt är hon full av energi och verkar hur pigg som helst. Det är aldrig en lugn stund när hon är vaken. Hon har lärt sig gå och nu springer hon runt och klättrar på allt. Inte undra på att hon gör av med den lilla energi hon får in. 

Svar på tråden Laga egen barnmat till vegetarianer!