• spuff

Laga egen barnmat till vegetarianer!

Den här tråden ska jag försöka hänga kvar i, behöver inspiration till min 8-månaders mat. Först hade vi tänkt köra plockmat, BLW, men jag blev så sjukt stressad av hennes hulkande, så vi mosar mest. hon får alltid en egen sked eller gaffel och om man laddar den med mat är hon ganska bra på att få i sig, även macka äter hon bra.

På bröd brukar vi ha messmör eller mosad avokado, men aprikospuré var ju ett bra tips! Minns att jag gjorde röror på röda linser och vita bönor till storsyster när hon var bebis.

Favoriterna nu är:

Allt med potatis, särskilt potatis och broccolimos, till brukar jag ha någon linsröra, vi fuskar även med fisk ibland, för det äter storasyster.

Mungbönsgryta av potatis, blomkål, mungbönor, lite curry och smör eller olja.

chili sin carne av torkad sojafärs, vita bönor (har färdigkokta bönor av olika slag portionsförpackade i frysen), lite tomat, kryddor typ spiskummin, persilja, vitlök. Koka allt, ev tillsammans med potatis om man gör mos eller puré annars servera med potatis eller ris.

Linsgryta av sötpotatis, äpple, röda linser, curry och yttepyttelite ketchup.

BVC tyckte att hon skulle äta frukost, mellis, lagad lunch, mellis, lagad middag samt gröt innan sängen. Så långt har vi inte hunnit, hon ammar fortfarande mycket men äter lunch med god aptit och älskar rivet päron och mackor. Gröt gör vi på hirsflingor, men har testat havre, dinkel och lite blandat, har hemgjord aprikospuré till.

• spuff
    ränderpåtvären skrev 2012-03-13 14:55:13 följande:
    Spuff, vilka krav, min femtonmånaders är inte där än heller ..

Dottern klarade och klarar inte av att bli matad heller. Börjat med linser igen eftersom hon har ont i magen ändå. Hon kastar sig över dem. Det ska helst vara naturlig ministorlek på maten som majs, ärter, linser, hallon, lingon, blåbär. Haricots verts och skruvpasta går också bra.
    Vad roligt, det där låter precis som min äldsta dotter, hon åt nästan bara saker som var typ ärtstorlek och form

Angående BVC så verkar många sköterskor gå efter någon gammalmodig kurva och modell, alla rekommendationer man kan läsa sig till säger ju att man ska gå långsamt fram, eller i barnets takt.
  • spuff

Min drygt 8 månaders äter olika mycket olika dagar, men skulle uppskatta att hon oftast får i sig nästan som en stor burk barnmat. Tog med hemgjort i burk till kafé häromdagen så då fick man ju en uppfattning. Vissa dagar verkar hon bli mätt av ungefär halva mängden, men jag har ofta i både grädde och smör eller rapsolja, samt knappt något vatten. Att dricka vatten till tycker hon är kul

En grej jag kom på igår när det gäller plockmat är att ta ris eller couscous och liksom pressa i handen till en korv. Perfekt att hålla i och äta själv! Till kan man ha någon linsröra eller liknande.

• spuff

Jag skrev nog för väldigt längesen och min dotter är nu 10 månader. Hon äter ganska små portioner, men smakar gärna på det mesta.

Angående kikärtor så brukar jag göra såhär: pluppa bort skalet på kikärtorna, fräs dem sedan i rapsolja eller smör tillsammans med lite curry, låt bebisen plocka i sig, servera couscous och någon grönsak till, en klick turkisk yoghurt brukar jag ha som sås. Naturella kikärtor vill inte mina barn heller ha.

Jag känner mig dålig på att laga nytt och är lite försiktig med soja, så tips på enkla rätter med baljväxter tas gärna emot, pannkakorna ska testas! Mungbönsplättar funkar här hemma, dippas i sås med ris till.

Ni som äter mjölkprodukter, hur reagerar småbarnsmagarna? Tycker min dotter blivit hård i magen och gnällig sedan vi började testa yoghurt till mellis. Små mängder verkar helt ok.

• spuff

Angående järn så har jag mest gjort aprikospuré och gröt på hirs, havre eller dinkel. Måste nog tänka mer på järnet...

• spuff

Om ni ger ägg så funkar omelett med gröna ärtor i toppen här hemma.

Svar på tråden Laga egen barnmat till vegetarianer!