Laga egen barnmat till vegetarianer!
Den här tråden ska jag försöka hänga kvar i, behöver inspiration till min 8-månaders mat. Först hade vi tänkt köra plockmat, BLW, men jag blev så sjukt stressad av hennes hulkande, så vi mosar mest. hon får alltid en egen sked eller gaffel och om man laddar den med mat är hon ganska bra på att få i sig, även macka äter hon bra.
På bröd brukar vi ha messmör eller mosad avokado, men aprikospuré var ju ett bra tips! Minns att jag gjorde röror på röda linser och vita bönor till storsyster när hon var bebis.
Favoriterna nu är:
Allt med potatis, särskilt potatis och broccolimos, till brukar jag ha någon linsröra, vi fuskar även med fisk ibland, för det äter storasyster.
Mungbönsgryta av potatis, blomkål, mungbönor, lite curry och smör eller olja.
chili sin carne av torkad sojafärs, vita bönor (har färdigkokta bönor av olika slag portionsförpackade i frysen), lite tomat, kryddor typ spiskummin, persilja, vitlök. Koka allt, ev tillsammans med potatis om man gör mos eller puré annars servera med potatis eller ris.
Linsgryta av sötpotatis, äpple, röda linser, curry och yttepyttelite ketchup.
BVC tyckte att hon skulle äta frukost, mellis, lagad lunch, mellis, lagad middag samt gröt innan sängen. Så långt har vi inte hunnit, hon ammar fortfarande mycket men äter lunch med god aptit och älskar rivet päron och mackor. Gröt gör vi på hirsflingor, men har testat havre, dinkel och lite blandat, har hemgjord aprikospuré till.