• Binaaa

Vi som ska börja inseminera 2012

Hej! 

Vi är ett par som försökt få barn i 2 år. Efter en utredning på RMC i Malmö fick vi veta att min sambo har Azzospermi =inga spermier. De ville att han skulle sluta ta sin medicin och se om de kom tillbaka, men nu har vi väntat ett halvår till. Och varje dag är en enda lång väntan....

Har nu valt en donator och ska åka och bli inseminerade på Storkklinik i Danmark vid nästa äl.
    Finns det någon mer där ute som också ska insemineras så vore det kul att följas åt! Glad

• Svar på tråden Vi som ska börja inseminera 2012
  • Satfläsk

Okej. Så man får "börja om på nytt" sas?

• LiveYourDreams

Som drömmaromsmått säger så gäller inte den regeln då ni inte har gemensamma barn. Det jag uppmanar dig o göra är att ställa et i kön. Beroende på var du bor kan väntan va lång! Jag o frun har köat till su i 14 månader o ännu inte ens blivit kallade till första samtalet.

• Satfläsk

Såhär står det på deras hemsida.

"Vi har ingen väntetid till donatorinsemination men väntetiden till äggdonationsbehandling är cirka ett år."

Någon utredning på min kille lär ju inte behövas eftersom att en redan är gjord. Jag har (eller hade) iaf inte några problem att bli gravid. Har ett barn sedan tidigare jag också. Görs en utredning på mig också i just det här fallet?

• drömmaromsmått
    Satfläsk skrev 2012-11-03 09:01:48 följande:
    Såhär står det på deras hemsida. "Vi har ingen väntetid till donatorinsemination men väntetiden till äggdonationsbehandling är cirka ett år." Någon utredning på min kille lär ju inte behövas eftersom att en redan är gjord. Jag har (eller hade) iaf inte några problem att bli gravid. Har ett barn sedan tidigare jag också. Görs en utredning på mig också i just det här fallet?

vilket landsting hör ni till som inte har väntetid?
    När vi bodde i västra götaland var det 18 månaders väntetid för donatorinsemination.
    Skulle tro att de inte gör någon utredning på dig enda som kommer göras är att ta alla blodprover som behövs innan behandling (om jag tror rätt då vill säga)   
  • Satfläsk

Vi bor i Uppsala Län och det står så på deras hemsida men då gäller det just donator. Annars täcks det av vårdgarantin, alltså 3 månader max.

Om jag kommer ihåg rätt så startade de 1 månad efter utredningen var klar. Killens ex fick dock ta hormonsprutor eftersom hon hade något " fel" hon också.

• drömmaromsmått
    Satfläsk skrev 2012-11-03 11:13:09 följande:
    Vi bor i Uppsala Län och det står så på deras hemsida men då gäller det just donator. Annars täcks det av vårdgarantin, alltså 3 månader max.

Om jag kommer ihåg rätt så startade de 1 månad efter utredningen var klar. Killens ex fick dock ta hormonsprutor eftersom hon hade något " fel" hon också.

Vårdgarantin gäller inte donationer så man får vänta längre på dem, när man gör ivf med egna spermier och ägg gäller tre månader så vi gjorde två ivfer först (tog oss tre år och tre månader att få börja tre år som vanliga gyn vägrade skicka remiss trots påvisat fel och sedan de tre månaderna till garantin) och när läkarna sen ansåg att vi inte kunde bli gravida på så sätt var det bara att ställa sig i kö för donationen och då var den 18månader, jag hann göra flera behandlingar, bli gravid och föda vår dotter utan att ens kommit fram i kön.
  • Satfläsk

Läste igen och såg att det inte gällde donator. Men det står ju att det inte är någon väntetid när det gäller donator, eller har jag missuppfattat? :/

"Väntelista och kötid
    Reproduktionscentrum uppfyller vårdgarantin vilket betyder att vi har mindre än tre månaders väntetid i de flesta fall av utredning och behandling av barnlöshet.

Detta gäller vid vanlig barnlöshetsutredning, ägglossningsstimulering, makeinsemination och provrörsbefruktning (IVF-behandling) inkluderande eventuell intracytoplasmatisk spermieinjektion (ICSI) och uthämtande av spermier från mannens bitestiklar eller testiklar.

Vi har ingen väntetid till donatorinsemination men väntetiden till äggdonationsbehandling är cirka ett år."

• drömmaromsmått
    Satfläsk skrev 2012-11-03 12:26:12 följande:
    Läste igen och såg att det inte gällde donator. Men det står ju att det inte är någon väntetid när det gäller donator, eller har jag missuppfattat? :/ "Väntelista och kötid Reproduktionscentrum uppfyller vårdgarantin vilket betyder att vi har mindre än tre månaders väntetid i de flesta fall av utredning och behandling av barnlöshet. Detta gäller vid vanlig barnlöshetsutredning, ägglossningsstimulering, makeinsemination och provrörsbefruktning (IVF-behandling) inkluderande eventuell intracytoplasmatisk spermieinjektion (ICSI) och uthämtande av spermier från mannens bitestiklar eller testiklar. Vi har ingen väntetid till donatorinsemination men väntetiden till äggdonationsbehandling är cirka ett år."

Då har man tur om man hör till uppsala helt enkelt =)
    undrar varför de inte har väntetid när alla andra har så dåligt med donatorer och det resulterar i jätte långa väntetider.  
  • Satfläsk

Hehe. Ja det måste ju helt enkelt vara så att vi har tur som bor här. Konstigt att det är så himla olika bara :/

• Ingen 1
    stegen skrev 2012-11-03 01:22:48 följande:
    Tusen tack Ingen!! Har du kört på stimulerad cykel? Hur många UL brukar behövas? Och hur bra är dom på att hitta ÄL? Jag ska ju köra på pergo men ingen ägglossningsspruta.
    Alla de gånger som jag har gjort insem. på RMC har jag fått ta stimulering, inte för att jag behöver det utan för att det ska passa RMC:s öppettider.
    Det gör så många VUL som RMC tycker att det behövs. Denna gången behövde jag bara göra ett, vid förra försöket var jag tvungen att göra två.
    Har ingen aning om hur bra dom är på att hitta rätt tidpunkt för äl, men förvänta dig inte att du ska kunna komma dit på kvällar eller helger. Tror inte att dom har specialtider för makeinsem..
Svar på tråden Vi som ska börja inseminera 2012