• Binaaa

Vi som ska börja inseminera 2012

Hej! 

Vi är ett par som försökt få barn i 2 år. Efter en utredning på RMC i Malmö fick vi veta att min sambo har Azzospermi =inga spermier. De ville att han skulle sluta ta sin medicin och se om de kom tillbaka, men nu har vi väntat ett halvår till. Och varje dag är en enda lång väntan....

Har nu valt en donator och ska åka och bli inseminerade på Storkklinik i Danmark vid nästa äl.
    Finns det någon mer där ute som också ska insemineras så vore det kul att följas åt! Glad

• Svar på tråden Vi som ska börja inseminera 2012
  • sockerpian

Jag ska få min mens nu till nyår, ha journalsamtal den 5 januari, så min förhoppning är att få insemineras veckan därpå....helt sjukt att det kan gå så här fort!
    Jag blir så arg på mig själv för att man inte tagit kontakt med danmark tidigare...förlitade oss på vården här i sverige...men nu har man ju lärt sig en läxa.

tänk om man skulle bli gravid..känns helt ofattbart efter alla år av sorg, bitterhet, avundsjuka och besvikelse!

• Duvan

Vi har kämpat i 2 år. Kontaktade Sahlgrenska i april och fick beskedet nu i sommras att min sambo inte har några spermier.  Så jag kan verkligen  förstå hur dåligt ni måste ha mått efter att ha kämpat i 6 år...

Men snart är det nog vår tur:) Va kul om vi kan få plussa ihop i januariSkrattande

Har ni pratat med familj och vänner om allt?

• sockerpian

Ja det har verkligen tärt på en och förhållandet, men man klarar ganska mycket...
    2 år eller 6..spelar ingen roll, det är lika jobbigt...men skönt att äntligen veta vad som är fel.

ja tänk om vi kunde göra det, hade ju varit helt otroligt =) känns så skönt att prata med folk som vet hur man verkligen känner och går igenom...man är ju så glad för alla änns nära o kära när de får barn, men i bland vill man faktiskt inte änns se dem..bara låsa in sig.

men nu ska det förhoppningsvis vara vår tur som sagt =)

Ja de flesta i vår omgivning vet, de sista som fick veta va ju dock föräldrarna.
    man ville ju liksom överraska dem, men det blev ju inte riktigt så..

det känns jättebra att alla vet..ni då? har ni berättat för folk runt om er?

• Binaaa
    Duvan skrev 2011-12-29 20:05:53 följande:
    Vi har valt öppen donator.
    Vi velade fram och tillbaka men känner att det känns bäst med öppen donator.

Storkkliniken har en uppdaterad lista varje måndag med donatorer man kan välja mellan. Där finns med hårfärg, ögonfärg, yrke, vikt och blodgrupp.

Vi beställer inte direkt av en spermabank. Men jag ser att ni skall göra det Binaaa. Hur funkar det?
    Hur långt innan insemination måste man beställa därifrån för att det skall komma till Storkkliniken i tid?
    Man kan se kort på donatorerna som barn där eller?
    Jag vet faktiskt inte, vi sa till direkt att vi hade valt donator och då sa dom att de samarbetar och köper från Cryos... i o med att det förmodligen blir av på en söndag så tänkte jag påminna dom igen. Ja det stämmer, många har kort som barn som man kan se :) 

Så kul att vi alla kommer göra det ungefär samtidigt! Jättespännande!  
  • Duvan

Det är verkligen så skönt att prat med andra som är i samma situation och som förstår vad man går igenom.
    Kan också känna ibland att det är jobbigt att träffa vänner som har fått barn...vissa dagar är jag så deppig.
    Men jag är ändå ganksa hoppfull nu, känns som att blir gravid är inom räckhåll:)

Vi har faktiskt inte brättat för många alls. Vår närmanst familj vet men inga vänner.
    Hade nog varit skönt att berätta för dem känner jag...

Nä nu skall jag gå och sova. Sov så gott så hörs vi imorgon:)

• vivantarpadig
    sockerpian skrev 2011-12-29 16:07:03 följande:
    Binaaa: va kul, kan man kolla med usb.microskop? har jag aldrig hört talas om =)

Min sambo har nog ett medfött fel, det finns förstadie till spermier, men inga utvecklade.

Ja tack och lov för att det finns hjälp att få i andra länder!
    Vi velar lite fram och tebax om man ska ha anonym eller öppen donation, inte lätt beslut...
    Hur tänker ni?
    Hej på er,
    Denna tråden hoppar jag in i. Min sambo har också ett medfött fel men har förstadie till spermier men inga utvecklade. Vi väntar nu på kallelse till samtal för att ställa oss i kö till DI i Sverige. Dock funderar vi på att besöka Danmark innan dess. Vi velar dock vilken klinik vi ska välja. Köpenhamnsklinikerna är dyrare än Gyn Grönlund i Helsingör men samtidigt har jag inte läst någonstans hur många som blivit gravida på resp. klinik. Några har statistik på sina hemsidor. Hur valde ni klinik?Ska man ringa kliniken eller kan man maila, har lite svårt att förstå danska :)

Ska bli så "kul" att följas åt då vi är på samma resa.
    Gott nytt år ! 
  • H44

Hallå här passar även vi in då min man saknar simmare.. Berättar mer sen nu sova. 2012 kommer bli etttopprn år!!

• Binaaa

Hej! 

Vi valde stork för att vi fick höra att de pratade svenska. Och att man kunde ha sitt journalsamtal på svenska.
    Då Danska är som kinesiska för oss, så kändes de ganska viktigt Skrattande 

Vi började med att maila kliniken och sen journalsamtalet hade vi per telefon med en svensk. Jag vet att de sa att hon är rätt så "uppbokad" så vi fick vänta lite längre på att ha vårt samtal. Men det var de värt.

Sen priserna kollade vi igenom lite snabbt hos några olika, men eftersom vi valde donator hos Cryos så kändes själva summan för arbetet som klinikerna gör liten i jämförelse....  

Gott nytt år! Tomte 

• jenniekk

Hej tjejer! :)

Kikar in här också. Vi väntar på att göra DI försök 2 i januari.

"Kul att vi är så många i samma situation" Man kan ju lätt känna sig ensam i detta!

År 2012 hoppas vi ska bli vårt bästa år!

Svar på tråden Vi som ska börja inseminera 2012