• Binaaa

Vi som ska börja inseminera 2012

Hej! 

Vi är ett par som försökt få barn i 2 år. Efter en utredning på RMC i Malmö fick vi veta att min sambo har Azzospermi =inga spermier. De ville att han skulle sluta ta sin medicin och se om de kom tillbaka, men nu har vi väntat ett halvår till. Och varje dag är en enda lång väntan....

Har nu valt en donator och ska åka och bli inseminerade på Storkklinik i Danmark vid nästa äl.
    Finns det någon mer där ute som också ska insemineras så vore det kul att följas åt! Glad

• Svar på tråden Vi som ska börja inseminera 2012
  • sockerpian

okej...Jag kan iofs tänka mig att stå ut med en hel del smärta om det leder till plussetSkrattande

• jenniekk

Åh skrev ett långt inlägg som försvann! Börjar om...

Sunsed och Sockerpian: Verkar vara väldigt olika för vilken tid som rekomenderas att insemineras efter ÄL stegring. Såklart är det individuellt för hur lång tid efter stegring som ägget släpper.

Jag gör bara ägglossningstest 1 gång per dag (eller ska)

Försök 1: Fick jag Pos ÄL test måndag kl. 10.30- inseminerades tis ca 12.00. Ägget hade då släppt.

Försök 2: Testade jag positivt lördag kväll(tog bara det testet för "skojs skull"). Testade då även pos på söndag morgon ca. 10. Inseminerades mån ca 10.15. Ägget hade då inte släppt.

Min gyn rekomenderar mig bara att testa 1 gång per dag (morgon/förmiddag) Skulle jag ta ett test som blir pos på kvällen så räknas det som ett pos morgonen efter.

Idag har jag 1 vecka kvar till testdag. Inga symptom och tiden sniglar sig fram... Vet ju inte ens om ägget släppte denna gången. Han sa att ägget börja släppa...

Detta blev långt... och rörigt... Glad

• sunsed1

Sockerpian: Tack för de peppande orden- 24 timmar ger ju en viss chans.

Jag har gjort en äggledarspolning. Det liksom ingick i hela testpaketet. Jag skulle egentligen bara se med röntgen om allting ser bra ut, men fick reda på att så gör man inte nu längre. Så de gjorde komplett ultraljudsundersökning med äggledarspolning med kontrastvätska.

Det gjorde inte alls ont, utan kändes  bara som lite mensvärk, knappt det.

Jaha, ja, första arbetsdagen efter inseminationen och jag har sagt till mig själv att jag ska inte stressa. Ja, det gick inte så bra - super stressigt på morgonen, superstressigt och bråkig på gränsen till nervsammanbrott under dagen med företagsledningen och super jäktigt under kvällen då vi skulle på träning.

Jag tyckte mig nästan känna hur allt lossnade i mig och spolades bort. Ingen bra start på veckan.

Hoppas ni alla har haft det mycket bättre än jag denna härliga måndag.
    Lycka till tjejer Tungan ute

• sockerpian

sunsed: skönt att höra att det inte gör ont och spolasGlad

typiskt att du skulle få en stressig start på veckan, men oroa dig inte, så känsligt kan det väl ändå inte vara..hoppas jag inte.
    min sambo fick för sig att vi skulle dra i gång och riva i det som ska bli min frisörsalong till våren, så jag har slitit som ett djur hela helgen med kofot, slägga, burit och lyft ganska tungtSkäms

egentligen borde jag nog ta det lite lugnt, men det är svårt det också när man är en rastlös själSkrattande

Vi blir ju iallafall gravida snart, blir det inte nu så blir det garanterat under 2012Drömmer
    Det har jag bestämt....Flört

• vivantarpadig

Jag har precis ring Gyn Grönlund och fick prata med Lars. Han var väldigt trevlig. Men jag måste undra, är det så enkelt att insemineras? Han sa, "ja har du inga problem, så ringer du nästa gång du har positivt på ÄL stickan och sedan kommer du hit och vi inseminerar dig". Känner att det låter väldigt enkelt men det är det kanske? 

En fråga som jag har till er som har partner, har ni tänkt berätta för några myndigheter, sköterskor eller andra att ni har blivit inseminerade eller ska ni verka som att det är er man som är far till barnet?

• vivantarpadig

Klart han är far till barnet men jag menar biologisk pappa. Jag tänker så att det inte blir några konstigheter med myndigheter och rent juridiskt sen?

• sockerpian

viväntarpådig:
    Ja så enkelt är det faktiskt, har du bara alla prover klara och allt stämmer så är det bara att köra.
    sen är det ju klart att inget är ju helt enkelt, finns ju mycket känslor och beslut som ska fattas. men det är underbart att det kan gå så smidigt ändå, från att gå från all väntan här i sverige till att allt bara händer pang bomFörvånad

För mig och min partner som är en man är det helt självklart att berätta för alla runt omkring, de flesta i vår omgivning vet redan allt och följer oss spänt  i jakten på lyckan, kändes så underbart när vi bestämde oss för att berätta, allt blir så mycket lättare och man får ett enormt stöd från alla runt om.

vad gäller barnet kommer vi så odramatiskt som möjligt berätta ända från början, då blir det inget konstigt och helt naturligt, vi håller på att göra en liten film om hela resan som vi sedan kan visa för barnet och funderar också på att göra en liten sagobok om hur han-hon blev till.

Det viktiga är att det är klart att det finns ingen biologisk pappa där ute, bara en donator, en vänlig själ som gav oss chans att bli föräldrar.

• jenniekk

vivantarpadig: Vi kommer vara helt öppna med att vi gjort DI. Tror att om man själv är öppen med det så blir det inte så mycket prat. Barnet kommer självklart få reda på hur det blivit till! Vi står för detta till 100%. Och är lyckliga att chansen finns!

Våra närmsta vänne roch familj  vet att vi försöker nu. Orsaken till at vi inte öppet berättar för alla nu innan vi är gravida tror jag är samma som många som naturligt försöker bli gravida, fertilitet är privat och vi vill ha testdagarna för oss själva.

Lycka Till nu! Glad

• sunsed1
    sockerpian skrev 2012-01-17 12:36:04 följande:
    ......

egentligen borde jag nog ta det lite lugnt, men det är svårt det också när man är en rastlös själSkrattande

Vi blir ju iallafall gravida snart, blir det inte nu så blir det garanterat under 2012Drömmer
    Det har jag bestämt....Flört
    det gillar jag - 2012 - vårt år!
Svar på tråden Vi som ska börja inseminera 2012