Inlägg från: vivantarpadig |Visa alla inlägg
  • vivantarpadig

Vi som ska börja inseminera 2012

sockerpian skrev 2011-12-29 16:07:03 följande:
    Binaaa: va kul, kan man kolla med usb.microskop? har jag aldrig hört talas om =)

Min sambo har nog ett medfött fel, det finns förstadie till spermier, men inga utvecklade.

Ja tack och lov för att det finns hjälp att få i andra länder!
    Vi velar lite fram och tebax om man ska ha anonym eller öppen donation, inte lätt beslut...
    Hur tänker ni?
    Hej på er,
    Denna tråden hoppar jag in i. Min sambo har också ett medfött fel men har förstadie till spermier men inga utvecklade. Vi väntar nu på kallelse till samtal för att ställa oss i kö till DI i Sverige. Dock funderar vi på att besöka Danmark innan dess. Vi velar dock vilken klinik vi ska välja. Köpenhamnsklinikerna är dyrare än Gyn Grönlund i Helsingör men samtidigt har jag inte läst någonstans hur många som blivit gravida på resp. klinik. Några har statistik på sina hemsidor. Hur valde ni klinik?Ska man ringa kliniken eller kan man maila, har lite svårt att förstå danska :)

Ska bli så "kul" att följas åt då vi är på samma resa.
    Gott nytt år ! 
  • vivantarpadig

Jag har precis ring Gyn Grönlund och fick prata med Lars. Han var väldigt trevlig. Men jag måste undra, är det så enkelt att insemineras? Han sa, "ja har du inga problem, så ringer du nästa gång du har positivt på ÄL stickan och sedan kommer du hit och vi inseminerar dig". Känner att det låter väldigt enkelt men det är det kanske? 

En fråga som jag har till er som har partner, har ni tänkt berätta för några myndigheter, sköterskor eller andra att ni har blivit inseminerade eller ska ni verka som att det är er man som är far till barnet?

• vivantarpadig

Klart han är far till barnet men jag menar biologisk pappa. Jag tänker så att det inte blir några konstigheter med myndigheter och rent juridiskt sen?

• vivantarpadig

Tack för era svar! Men hur är det med den juridiska biten, hur fungerar det? 

• vivantarpadig

Hej, kryper in här i denna tråden för att kanske kan få svar på en fråga. Är mitt uppe i en donatorinsemination med RMC (har gjort en och har en kvar som vi hoppas tar, annars blir det IVF). Dock har RMC haft stäng nu och ägglossningen har jag om några dagar. Då man tar pergo och ovitrelle hos RMC så kan jag inte göra nästa insemination förrän nästa cykel. Vill gärna redan nu och funderar på Gyn Grönlund. Har viarit i kontakt med dom tidigare och det verkar som att det bara är att ringa när man har omslag och få en tid dagen därpå? MEN nu till min fråga, är det lönt att åka på en insemination om man inte tar pergo och spruta utan bara har en "vanlig" ägglossning?

• vivantarpadig

Jennieek och liveyourdreams: ni har varit på Gyn Grönlund känns det som, brukar ni meddela Grönlund när ni får mens så att de vet att ni är på gång eller ni ringer först när ni får omslag? Tar ni pergo och ovitrelle och i så fall vem skriver ut det till er i och med att ni gör insem i danmark?

• vivantarpadig

Nu har jag pratat med Gyn Grönlund och det var inga problem att komma denna vecka om jag får omslag. Håller tummarna nu att omslaget inte sker på fredag då de har stängt både fredag och lördag. 
    Funderar på en dubbelinsem, någon som testat det? Tar man andra dagen efter då?

• vivantarpadig
    LiveYourDreams skrev 2012-07-31 06:52:39 följande:
    Vivantarpadig: har inte testat men det görs två dagar irad som jag har förstått det. Är det helgdagar eller varför är det stängt?
    De skulle på någon kurs fredag och lördag därför va det stängt. 

Hoppas på omslag i morgon när jag testar fast om jag får omslag på morgonen så känns det så långt till att insemineras dagen därpå. Vad är era tankar, ni som har varit med om det fler gånger än en gång? 
  • vivantarpadig

Hade inte omslag nu på morgonen och men något sekret när jag torkade mig (ursäkta detaljerna), jag är så osäker på om det är ägglossningen redan eller om det bara är något som kommer före. Läkaren på RMC sa att man har någon form av flytningar före ägglossningen. Men det är ju jättesvårt att veta vilket av det det är. 

• vivantarpadig

Omslag vid lunch igår och har idag tid hos GG! Första gången vi ska dit och det väldigt förväntansfullt. Testade i morse igen innan vi åkte och det visade fortfarande glad gubbe :) känner att jag har ägglossning elller nåt i magen så som det brukar kännas vid denna tiden. Jag håller alla mina tummar och tår för att det ska vara rätt tid nu och att det ska gå vägen. Någon som vet lite snabbt såhär om de tar kort eller bara kontanter hos Gyn Grönlund?

• vivantarpadig

Då har jag 30 miljoner spermier, förhoppningsvis dugliga och välarbetande sådana i mig. Känns spännande! Det var första gången på gyn grönlund men vi gillade verkligen detta. Enkelt, rak på sak och även om det gick snabbt och känslan av löpande band infann sig, så kände vi oss trygga och väl omhändertagna. Ägget hade nog släppt och enligt lars perfekt tajming, men det kanske han säger till alla? Jag känner en sådan förväntan, känns så mycket bättre än efter vårt försök på rmc i april. Gillar inte rmc i linköping. Är det någon som har haft en liten putteblödning/rosa putteflytning strax efter inseminationen någongång.? Jag hade det och har inte hagt det tidigare på dag 14. Live your dreans: tack för snabbt svar innan, hade helt glömt att fråga när jag ringde dom i går men hade för mig att jag hade läst det någonstans på på FL. Testdag om två veckor, 16 aug, spännande :)

• vivantarpadig

Live your dreams: ja hoppas att det är bra att ögget hade släät, bara det inte släppt för långt...hihi. :) Har haft lite flytningar idag både innan och efter och mycket känningar i nedre delen av magen, som ägglossningsvärk.

Vilka härinne ruvar nu eller är på G med insem? Kul med lite samlad uppdatering. 

• vivantarpadig

Angående papper och intyg så skrev jag som tog emot donatorspermie under på att jag godkände de villkoren. Min man skrev inte på någonting. När jag pratade med dr Lars på Gyn Grönlund om detta för en tid sedan om just det juridiska så fanns det ingenting sådana papper för oss svenskar som gjorde insemination i Danmark. Det är ingen (MVC, barnmorska) som behöver veta  om vi skulle bli gravida att vi har blivit det i Danmark och via donatorinsemination. Sen om vi berättar det för vårt barn är ju upp till oss.

Jag letade sådan här infomation tidigare i våras men fick inga andra direkta svar. Det som kan bekymra mig lite är ju om det på något sätt skulle vara så att det krånglar i Sverige om några mynidgheter får reda om att min man inte är genetisk pappa till vårt barn och helt plötsligt gäller inte försäkringar, arv mm. Förstår du hur jag menar? Några andra som har tänkt på detta som också har donatorinsemination?

• vivantarpadig

Jag har TD om 11 dagar, gjorde insem i torsdags. Har inga känningar ännu mer än jag tycker det känns lite extra i tjejmagen men sen vet jag inte om jag kanske brukar ha det så. Hurdana symtom brukar ni andra ha? 

Live your dream: Jag gör tester med CB ägglossningstester. Förra gången vid insemination så tog jag bara test på morgonen men denna gången tog jag även på eftermiddagen dag 13 när det hade visat tomt på morgonen. Visste nämligen att jag brukar få utslag dag 13. Runt kl 12 tog jag då ett nytt test som visade glad gubbe och då ringde jag till Grönlund och fick tid dagen därpå. 

Åh va spännande, då är vi några stycken nu som är på G, härligt, håller alla tummarna i hela världen :) 

• vivantarpadig

Här är vi på bim-4 men jag har lite känningar i ländryggen och lite i tjejmagen. Sådant jag brukar ha de närmsta dagarna innan mens. Jag brukar ha spottings också men de har inte dykt upp än. Jag har en obeglig känsla av att det inte funkar denna gången heller. 

• vivantarpadig

Känner också igen mig i det ni skriver. Vi gjorde en insem i april när allt ändå var upp och ner. Det är inte så konstigt att det inte gick vägen. Under två månader vndades jag att vi inte kunde göra nästa insem förrän i aug. Men i juni så kändes det så skönt i själen, en ro på något sätt hade infunnit sig. Det kändes skönt att veta att vi skulle sätta igång igen i aug och bara ägna hösten åt detta.

Bim-3 och idag kom ljusbrunt i trosan, brukar ha något liknande innan mens. Har haft ont i huvudet också idag.  Mannen tror senhårt på det denna gång men jag är lite mer osäker. Har ont i ena bröstet och ländrygg/mage också så som det brukar vara innan mens. Usch, va jobbigt detta är!

• vivantarpadig

Tog ett test i gårkväll, kunde inte hålla mig. Ett starkt streck och vänster om det ett svagt, svagt streck som både mannen och jag såg. Vågar man hoppas? Kan det visa trots att det inte fungerat? Vi vågar inte ta ut någonting förrän torsdag. Ska testa med CB tester då. Är så orolig att mensen ska sätta igång närsom.

Men det var ett svagt streck, hoppas alla streck räknas :) 

• vivantarpadig

Liveyourdreams: Jag testade igen igår och det var samma svaga streck. Nu väntar jag med stor längtan tills i morgon bitti, då är det dag 28 i cykeln och den dagen som Dr Lars sa att jag skulle testa. Jag brukar få mens mellan dag 26 och 29. Fast för några månader sedan fick jag dag 30 så det är en såndär olidlig väntan på att se om den kommer eller inte. Jag vågar inte riktigt lita på något. 

• vivantarpadig

I morse togs CB testet och efter 2 min stod det GRAVID 1-2 v !!!!! Det betyder att jag går in i v. 4 i morgon. Helt otroligt, kan inte fatta det riktigt. Tror jinte jag kommer fatta det förrän magen börjar växa. Fast oron jagar mina tankar. Jag är sååå rädd att något ska hända. Måste njuta llite av att jag faktiskt är gravid. 

Är det någon som vet när man ska ringa MVC och när första besöket brukar vara?

Lycka till Sally, håller tummarna för lyckat besök i Sverige! 

• vivantarpadig

Tack för gratulationerna! :) Gick in i vecka 5 i fredags, idag (4+2) jag tror jag räknar rätt, helt ny på detta :) ska ringa MVC nästa vecka och höra vad dom säger. Känns långt och vänta till v. 11 :)

Live your dreams: Det var vårt första försök i danmark men vi gjorde ett försök på RMC i Linköping i april som inte lyckades. Lycka till, hoppas att det har tagit sig denna gång :)

Tyra: Pms-känningar kan lika bra vara gravidkänningar. Jag håller tummarna för dig :) 

Svar på tråden Vi som ska börja inseminera 2012