Snöankan skrev 2011-12-07 18:36:33 följande:
Eftersom att det jag gjorde bara är en iakttagelse och inte någon form av forskning och ni ju inte kan veta det som jag vet om dessa personer så kan jag ju förstå att ni kanske är skeptiska. Men alla de personer jag tänker på kommer från akademikerhem så bakgrunden borde vara snarlik. Och jag kommer visserligen från ett forskarhem men jag var en bråkstake i skolan och var där ganska lite från det jag började sjuan tills jag tog studenten och har haft betyg som inte kommer i närheten av de jag pluggat med på universitetet, jag hade inte ens kommit in om det inte vore för högskoleprovet. Så jag skulle nog tro att om det är någon som låg efter vad gäller vana att studera så var det jag. Och det var inte heller bara mig själva som jag syftade på när jag pratar om folk som har det lättare för sig utan även andra som jag pluggade med. Och jag tycker absolut att samhällsvetenskapliga ämnen kräver mindre förkunskaper än naturvetenskapliga. Om det krävdes gedigna förkunskaper för att klara de kurser jag tänker på så skulle inte jag klarat dom för mina förkunskaper var i princip noll, jag tror inte att de bakterieodlingar och milroskop jag lekte med när jag gick på dagis har hjälpt mog så mycket. Och det fanns såklart vad jag uppfattade som riktigt begåvade personer som pluggade mycket också och de tyckte jag faktiskt var jobbigt att arbeta med eftersom att de både hade så lätt för sig och pluggade så mycket så behövde ju jag också börja läsa mer för att kunna hänga med.
Du missar något väsentligt. Hur goda förkunskaper man handlar inte huvudsakligen om hur närvarande och aktiv man är/varit i skolan. Det handlar inte heller om hur många matematiska formler man kan rabbla eller hur många insekter man kan känna igen. Det handlar snarare om kunskapen och förmågan att behandla information och att ha ett analytiskt förhållningssätt. Det i sin tur handlar väldigt mycket på hur god läsare man är, dvs hur aktiv läsare man är. Huruvida det är något som man har begåvning för eller är något som man lärt sig tillsammans med andra eller att man jobbat med det själv pga ett starkt intresse är mycket svårt att avgöra. För de flesta handlar det om en kombination. Mina förkunskaper i naturvetenskapliga ämnen än samhällsvetenskapliga handlar inte huvudsakligen om att jag kan lite naturvetenskap utan för att jag har mycket knapphändiga erfarenheter av det naturvetenskapliga språket och även naturvetenskapliga metoder. Ja, jag saknar även baskunskaper som ställer till elände, men det är inte mitt främsta problem om jag skulle sätta mig på en kurs i biologi exempelvis. Samtidigt är jag van vid att möta vetenskapliga texter och har väldigt mycket mer förkunskaper även i naturvetenskapliga ämnen än exempelvis min sambo som inte har universitetsstudier bakom sig. Är jag ner begåvad? Mer kunnig vad gäller detta, ja, men mer begåvad? Handlar snarare om att jag är en inbiten teoretiker. Det samma gäller min äldre syster. Hon hade urrisiga gymnasiebetyg, men fick 2.0 på högskoleprovet.......för att hon är begåvad? Tja, någon form av läggning för teoretisk inlärning har hon självklart, men det handlar ju även om intressen som hon själv odlat genom att inte minst läsa, se nyheter etc etc. Vi har föräldrar som är lärare. De har aldrig någonsin pushat oss men vi har ju vuxit upp i en "bildningspositiv" miljö.
Man får även bättre resultat på IQ-test genom att träna det som testas. Vad exakt är begåvning och vad är intränat?