cosinus skrev 2011-11-16 16:24:06 följande:
När det gäller läsningen så har min dotterns klass (en etta) en bokserie som heter Elsa, Leo och Olas läseböcker och där är Olas lättast (tror jag) Elsa i mitten och Leos svårast. De har samma sidor i läxa, samma innehåll i läxan men det skiljer jättemycket i hur mycket och hur svår text de är i de olika böckerna så att de som är duktiga ska få en rejäl läsläxa och de som har svårare ska få en som passar dem.
Lilla My21 skrev 2011-11-19 07:48:55 följande:
Åh, nostalgi, hade också dem för 23 år sedan när jag lärde mig läsa, kul att de finns än.
He he he... dessa böcker hade jag oxå i skolan för ca 20 år sedan. Under min lärarutbildning gjorde vi (för ca 2år sen) en läromedelsanalys på dessa böcker... särskilt den lättaste
Olas bok blev ganska hårt kritiserad. Idén med olika svårighetsgrad är bra men innehållet i läsinlärnings- och läslustperspektiv kritiserades minns jag.
Individualisering är en av de svårare nötterna att knäcka för lärare när man ska ha gemensam undervisning med en klass som ofta är väldigt vitt skilda nivåmässigt... gemensamma genomgångar då man ska få med de som inte förstår, de som nästan förstår, de som börjat förstå, de som förstår, de som förstår och lite till, och de som förstår långt över o blir uttråkade. Det är inte alltid lätt att få ihop det... Man vill ju så klart utmana alla elever o önskar att man hade tid o utrymme till det... men när man inte ens hinner sitta en minut hos varje elev under en lektion så ÄR det svårt.. Man har de som knappt eller inte på långa vägar uppnår målen och det TAR TID med dessa elever och de behöver tid. Sen ska man hinna utmana de som ligger långt före så att de inte dör av tristess... oftast blir det extra stenciler för att få det att gå ihop. Sen har man det stackars mittenskiktet som hamnar helt i skymundan! De förtjänar lika mycket tid och stimulans de med.... Det är svårt.
Men i matten tex kan man ju om man jobbar med 5- eller 10-kompisar låta de eleverna som ligger före få jobba med 10- och 100-tal istället även fast man i grunden jobbar med samma sak. 10-kompisarna 7+3 blir istället 70+30 eller 700+300 osv... Men ibland kan det tom vara så att vissa elever verkar vara före men i själva verket så har de inte fått grepp om det egentligen när man skrapar under ytan.. De har läst av ett mönster men har inte djupförståelsen om ni fattar vad jag menar... de är inte förtrogna med kunskapen, kan inte sätta den i ett begreppsligt sammanhang eller i en ny kontext, så det gäller att vara läromedelskritisk o kolla av o inte bara hasta vidare bok efter bok som om den som gör klart matteboken först därmed oxå förstår bäst... man ser ibland vissa elever som tävlar om kvantitet när det egentligen är kvalitet som är avgörande...
Men önskeläget hade ju varit 3 lärare per klass hehe... man vänder ut och in på sig själv och ändå är det inte nog. Hur mycket själ, hjärta, energi och tid man än lägger så räcker man som lärare ALDRIG till! .... det är dagens sanning. Läste nyss en utredning som visade att lärare är en av de mest stressade o pressade yrkesgrupperna o som tar hem jobbet mest o har svårast att släppa jobbet på fritiden... 45 timmar per vecka räcker tyvärr inte... särskilt inte när allt administrativt arbete bara växer och växer, planeringstiden minskar o arbetsbördan ökar från alla håll... Men vi vill fortfarande elevernas bästa! Så vi kämpar på, trots massiv kritik från alla håll och politiker som försvårar vårt arbete...
Men barnen är fantastiska!