• Alvi

    Utmanas "tidiga" barn bra i skolan eller blir de uttråkade?

    Givetvis förstår jag att man inte kan dra alla skolor/lärare över en kam, men på det stora hela, hur ser det ut med att uppmuntra och utmana tidiga barn "nu för tiden"?

    Jag kunde läsa när jag började skolan, började läsa när jag var 4 år. Jag hade alltid alla rätt på rättstavningsförhören och har aldrig haft problem med svenskan. Detta medförde att jag 1) inte tyckte att svenskalektionerna gav mig något (och detta var alltså tidigt, redan i lågstadiet) och 2) jag fick istället gå och ha matteundervisning eftersom jag var sämre i matte = "straffades" för att jag var duktig på något.

    Jag ser liknande språktendenser hos min son som snart är 4,5 år, och Om det nu blir så att han är snäppet tidigare i språkutvecklingen än andra i hans klass, låt säga redan i f-klassen, vad är då bäst? Att han får utmanas av sin lärare, eller att han får vänta in de andra? Jag vill ju inte att han ska känna sig pressad... jag minns bara hur jag själv kände det.

    Jag minns inte att jag tog upp detta med mina föräldrar, så hur kan jag i framtiden hålla ett öga på att hans intresse för språket upprätthålls? OM det nu gör det. Det kanske blir åt andra hållet, att han älskar matte...


    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Svar på tråden Utmanas "tidiga" barn bra i skolan eller blir de uttråkade?
  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-11-21 14:40:36 följande:
    Om du med orolig menar att jag tycker att svenska skolan har brister så ja, i så fall är jag "orolig" . Jag har hittills inte stött på någon skola (flera olika länder) som inte har brister.  
    därför att du inte besökt min dotters skola bara.
  • miljarden
    Fennyxx skrev 2011-11-20 19:21:44 följande:
    Jag förstår att det inte är lätt att vara lärare och ge alla barn full uppmärksamhet och stimulans, men jag tycker ändå det är  sorgligt att den majoritet av barnen som är inte har problem ska behöva få  sin undervisning av föräldrarna.  
    Jag är inte pedagog, så jag har inte alla svar, men en dellösning kanske är undervisning i mindre grupper ibland. Och en höjd ambitionsnivå. Som jag ser det är det faktiskt farligt både att inte hänga med och att aldrig någonsin bli utmanad.
    Fast så är det ju inte och det är heller inte det jag säger.
  • augustisten
    Flickan och kråkan skrev 2011-11-21 14:30:47 följande:
    Men då förstår jag faktiskt inte riktigt problemet. Din son lär knappast vara svår att stimulera om han har lätt för att reflektera och dra paralleller med eftertanke och dessutom har lätt för att fokusera länge på något.      

    Jag tror tvärtom att det kommer att vara ganska svårt att stimulera honom utan att lägga extra resurser på just honom - vilket ju var vad tråden handlar om. Dels behöver han saker att reflektera kring som han tycker är intressanta och dels måste han få känna att det är okej även om kamraterna inte gör det i samma utsträckning.

    Nu tycker jag inte riktigt om ordet - men min son är håller på att utredas för att vara "särbegåvad" - och det är kanske i och med det jag riktigt fått upp ögonen för att det kan innebära lika stora problem i skolan som andra diagnoser. 

    Hos Högskolan i Jönköping finns intressant information och det här citatet från Mensas barnförening (en organisation jag annars känner mig lite tveksam till) beskriver bra vad jag är orolig för: 

    "Hög begåvning betyder långt ifrån alltid hög prestation. Det finns många barn som är högt begåvade men som inte får utlopp för denna begåvning, utan i stället blir stökiga eller gör sig mer eller mindre osynliga. Detta skapar inte sällan problem och barnen kan må riktigt dåligt. Bristande kunskap leder till ytterligare olösta problem. Det är heller inte ovanligt att det startas utredningar för att få svar i form av eventuell diagnos. Aspergers syndrom och ADHD-diagnoserna kan till exempel överlappa de symtom som ofta finns även vid hög IQ; detta trots att den höga IQ:n i sig sannerligen inte är en diagnos, utan en medfödd tillgång som bör tas tillvara."        
  • Flickan och kråkan
    augustisten skrev 2011-11-21 18:42:51 följande:
    Jag tror tvärtom att det kommer att vara ganska svårt att stimulera honom utan att lägga extra resurser på just honom - vilket ju var vad tråden handlar om. Dels behöver han saker att reflektera kring som han tycker är intressanta och dels måste han få känna att det är okej även om kamraterna inte gör det i samma utsträckning.

    Nu tycker jag inte riktigt om ordet - men min son är håller på att utredas för att vara "särbegåvad" - och det är kanske i och med det jag riktigt fått upp ögonen för att det kan innebära lika stora problem i skolan som andra diagnoser. 

    Hos Högskolan i Jönköping finns intressant information och det här citatet från Mensas barnförening (en organisation jag annars känner mig lite tveksam till) beskriver bra vad jag är orolig för: 

    "Hög begåvning betyder långt ifrån alltid hög prestation. Det finns många barn som är högt begåvade men som inte får utlopp för denna begåvning, utan i stället blir stökiga eller gör sig mer eller mindre osynliga. Detta skapar inte sällan problem och barnen kan må riktigt dåligt. Bristande kunskap leder till ytterligare olösta problem. Det är heller inte ovanligt att det startas utredningar för att få svar i form av eventuell diagnos. Aspergers syndrom och ADHD-diagnoserna kan till exempel överlappa de symtom som ofta finns även vid hög IQ; detta trots att den höga IQ:n i sig sannerligen inte är en diagnos, utan en medfödd tillgång som bör tas tillvara."        
    Ah, spännande. Ja, då förstår jag bättre hur du tänker/känner. Men då är det väl jättebra att han utreds. Lika lite som jag som lärare är specialutbildad vad gäller dyslexi eller npf så har jag inte någon djupare kunskap om särbegåvning. Vet ytligt vad det innebär, men har man en elev som man vet är särbegåvad eller som man vet är dyslektiker så förenklar det ju det hela avsevärt. Det blir självklart lättare att möta barnet där det befinner sig. Kanske inte lätt, men åtminstone lättare.

    Jag blir bara lite frustrerad över den generalisering som görs i tråden. Barn och ungdomar är så olika och kan vara duktiga och ha svårigheter på så många olika sätt. Ett särbegåvat barn kan vara dyslektiker t.ex. Den kognitiva förmågan påverkas inte av att detta barn har svårigheter med den symboliska avkodningen, men det kan försvåra traditionell akademisk inlärning. Människor är komplexa. Därför är det hela ofta svårare än att prata om "duktiga" vs "svaga" elever. Särbegåvning kan även ligga inom icke traditionellt akademiska områden.
  • Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2011-11-21 20:13:14 följande:
    Särbegåvning kan även ligga inom icke traditionellt akademiska områden.
    Vilket inte heller är mätbart genom IQ, appropå det.
  • Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2011-11-21 16:53:40 följande:
    därför att du inte besökt min dotters skola bara.
    Jag är ganska övertygad om att det är människor som är verksamma på din dotters skola och alla mänskliga verksamheter har brister. Jag minns att du berättade om din dotters inskolning för rätt länge sedan.....så ja, jag skulle utan tvekan säga att din dotters skola har brister. Jag säger inte att det inte finns massor som är jättebra, men att den skulle vara utan brister, nej,det tror jag knappast.
  • miljarden

    Frösöblomster: det är inte alltid jag säger det här, men jag är helt överens med det du skriver i denna tråd.

  • Flickan och kråkan
    miljarden skrev 2011-11-21 20:43:19 följande:
    Frösöblomster: det är inte alltid jag säger det här, men jag är helt överens med det du skriver i denna tråd.
  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-11-21 20:20:46 följande:
    Jag är ganska övertygad om att det är människor som är verksamma på din dotters skola och alla mänskliga verksamheter har brister. Jag minns att du berättade om din dotters inskolning för rätt länge sedan.....så ja, jag skulle utan tvekan säga att din dotters skola har brister. Jag säger inte att det inte finns massor som är jättebra, men att den skulle vara utan brister, nej,det tror jag knappast.
    Om jag hade  velat skola  in min dotter skulle jag säkert ha fått göra det. De är extremt välkommande mot föräldrarna. Min dotters lärare skriver nånting om min dotter i storsett varje dag! det kan vara allt möjligt t ex, att hon varit snäll mot en snigel eller duktig att räkna osv. Mina egna föräldrar var också på besök häromdagen och de fick också ett fantastiskt bemötande både av rektorn och av läraren.

    Det fanns ingen inskolning planerad, det är skillnad, och faktumet är att det fungerade bättre. I det landet vi var innan tog nämligen inskolningen 3 månader, min dotter storgrät varje dag och förstod efter ett tag att jag skulle komma och hämta henne ifall hon storgrät...

    Blev tydligare här med separationen.  
  • Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2011-11-22 01:17:19 följande:
    Om jag hade  velat skola  in min dotter skulle jag säkert ha fått göra det. De är extremt välkommande mot föräldrarna. Min dotters lärare skriver nånting om min dotter i storsett varje dag! det kan vara allt möjligt t ex, att hon varit snäll mot en snigel eller duktig att räkna osv. Mina egna föräldrar var också på besök häromdagen och de fick också ett fantastiskt bemötande både av rektorn och av läraren.

    Det fanns ingen inskolning planerad, det är skillnad, och faktumet är att det fungerade bättre. I det landet vi var innan tog nämligen inskolningen 3 månader, min dotter storgrät varje dag och förstod efter ett tag att jag skulle komma och hämta henne ifall hon storgrät...

    Blev tydligare här med separationen.  

    Den gången skrev du att det bara var att gilla läget. Att man överhuvudtaget inte har en inskolning med ett så litet barn och placerar honom/henne i en sådan situation som du beskrev tyder utan tvekan på uppenbara brister. Ok, din dotters lärare skriver något om din dotter i stortsett varje dag. Jaha, mina barns förskollärare tar sig tid att prata med mig eller barnens pappa om våra barn två gånger varje dag och vi är med en liten stund i verksamheten.

    Jag säger fortfarande inte att din dotters skola inte är bra på många sätt, men att säga att den inte har brister känns lite naivt minst sagt.     
Svar på tråden Utmanas "tidiga" barn bra i skolan eller blir de uttråkade?