augustisten skrev 2011-11-21 18:42:51 följande:
Jag tror tvärtom att det kommer att vara ganska svårt att stimulera honom utan att lägga extra resurser på just honom - vilket ju var vad tråden handlar om. Dels behöver han saker att reflektera kring som han tycker är intressanta och dels måste han få känna att det är okej även om kamraterna inte gör det i samma utsträckning.
Nu tycker jag inte riktigt om ordet - men min son är håller på att utredas för att vara "särbegåvad" - och det är kanske i och med det jag riktigt fått upp ögonen för att det kan innebära lika stora problem i skolan som andra diagnoser.
Hos
Högskolan i Jönköping finns intressant information och det här citatet från
Mensas barnförening (en organisation jag annars känner mig lite tveksam till) beskriver bra vad jag är orolig för:
"Hög begåvning betyder långt ifrån alltid hög prestation. Det finns många barn som är högt begåvade men som inte får utlopp för denna begåvning, utan i stället blir stökiga eller gör sig mer eller mindre osynliga. Detta skapar inte sällan problem och barnen kan må riktigt dåligt. Bristande kunskap leder till ytterligare olösta problem. Det är heller inte ovanligt att det startas utredningar för att få svar i form av eventuell diagnos. Aspergers syndrom och ADHD-diagnoserna kan till exempel överlappa de symtom som ofta finns även vid hög IQ; detta trots att den höga IQ:n i sig sannerligen inte är en diagnos, utan en medfödd tillgång som bör tas tillvara."
Ah, spännande. Ja, då förstår jag bättre hur du tänker/känner. Men då är det väl jättebra att han utreds. Lika lite som jag som lärare är specialutbildad vad gäller dyslexi eller npf så har jag inte någon djupare kunskap om särbegåvning. Vet ytligt vad det innebär, men har man en elev som man vet är särbegåvad eller som man vet är dyslektiker så förenklar det ju det hela avsevärt. Det blir självklart lättare att möta barnet där det befinner sig. Kanske inte lätt, men åtminstone lättare.
Jag blir bara lite frustrerad över den generalisering som görs i tråden. Barn och ungdomar är så olika och kan vara duktiga och ha svårigheter på så många olika sätt. Ett särbegåvat barn kan vara dyslektiker t.ex. Den kognitiva förmågan påverkas inte av att detta barn har svårigheter med den symboliska avkodningen, men det kan försvåra traditionell akademisk inlärning. Människor är komplexa. Därför är det hela ofta svårare än att prata om "duktiga" vs "svaga" elever. Särbegåvning kan även ligga inom icke traditionellt akademiska områden.