• Alvi

    Utmanas "tidiga" barn bra i skolan eller blir de uttråkade?

    Givetvis förstår jag att man inte kan dra alla skolor/lärare över en kam, men på det stora hela, hur ser det ut med att uppmuntra och utmana tidiga barn "nu för tiden"?

    Jag kunde läsa när jag började skolan, började läsa när jag var 4 år. Jag hade alltid alla rätt på rättstavningsförhören och har aldrig haft problem med svenskan. Detta medförde att jag 1) inte tyckte att svenskalektionerna gav mig något (och detta var alltså tidigt, redan i lågstadiet) och 2) jag fick istället gå och ha matteundervisning eftersom jag var sämre i matte = "straffades" för att jag var duktig på något.

    Jag ser liknande språktendenser hos min son som snart är 4,5 år, och Om det nu blir så att han är snäppet tidigare i språkutvecklingen än andra i hans klass, låt säga redan i f-klassen, vad är då bäst? Att han får utmanas av sin lärare, eller att han får vänta in de andra? Jag vill ju inte att han ska känna sig pressad... jag minns bara hur jag själv kände det.

    Jag minns inte att jag tog upp detta med mina föräldrar, så hur kan jag i framtiden hålla ett öga på att hans intresse för språket upprätthålls? OM det nu gör det. Det kanske blir åt andra hållet, att han älskar matte...


    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Svar på tråden Utmanas "tidiga" barn bra i skolan eller blir de uttråkade?
  • Snöankan
    Petronella01 skrev 2011-11-20 14:00:21 följande:
    Det stör mig jättemycket att det ska vara barn som kommer till skolan och redan kan läsa och skriva. Det är inte som att en 4-åring plötsligt tar en bok och börjar läsa, utan det är föräldrar som driver på. Tycker det känns som en dj-la tävling föräldrar emellan. Resultatet blir att lärarna hela tiden ska hålla på och utmana barn som haft tävlingsinriktade föräldrar istället för att ha tid för de som inte har så lätt. barn börjar skolan för att lära sig läsa och skriva där, det räcker bra så.
    Det är inte alls så det är. Jag pushar inte min dotter någonting utan det är hon själv. Hon tar en tidning eller datorns tangentbord och pekar på bokstäver och siffror och undrar vad det är. Ser hon en fartskylt så pekar hon på den och undrar vad det är för siffror. När vi åker i bilen så brukar hon ta en parkeringsbricka (ligger så hon når dom) fråga mig vad klockan är och sedan snurra brickan till den siffran. Jag har inte tagit ett enda initiativ till att lära henne varken siffror eller bokstäver, det enda jag gör är att svara när hon frågor. Min "plan" har faktiskt vara att hon inte ska lära sig någonting sådant alls hemma för att inte behöva bli uttråkad i skolan. 
  • m med tre stjärnor
     
    Petronella01 skrev 2011-11-20 14:00:21 följande:
    Det stör mig jättemycket att det ska vara barn som kommer till skolan och redan kan läsa och skriva. Det är inte som att en 4-åring plötsligt tar en bok och börjar läsa, utan det är föräldrar som driver på. Tycker det känns som en dj-la tävling föräldrar emellan. Resultatet blir att lärarna hela tiden ska hålla på och utmana barn som haft tävlingsinriktade föräldrar istället för att ha tid för de som inte har så lätt. barn börjar skolan för att lära sig läsa och skriva där, det räcker bra så.

       Säg inte så. Du har kanske inte träffat ett sånt här barn men när du gör det så inser du hur fel du har.
    Jag har inte haft tid att pusha någon unge att lära sig läsa tidigt (hemskt men sant jag har tre flickor på tre år och därefter en liten till) Min äldsta lärde sig bokstäver själv som tvååring (inte 17 rabblade jag boksäver med en tvååring med en bebis på armen och en magen...)och läste som fyraåring. Sen lärde hon sin lillasyster så hon kunde när hon var fem.
    Den äldsta har aldrig gillat skolan och är ständigt uttråkad men tvåan som alltså också kunde läsa innan förskoleklassen har aldrig krävt något extra utan varit nöjd och glad. Trean går i förskoleklass men kan inte bokstäverna ännu....

      
  • HäckHäxan
    IsadoraW skrev 2011-11-20 14:39:30 följande:
    Nej jag tror inte alltid att alla barn utmanas, oavsett om de är tidiga eller inte. Men en del av det här problemet man sällan talar om är att det ibland är föräldrar som hetsar på ett tidigt barn att få gå framåt, och att förälderns oro för barnets eventuella stimulans också kan utgöra ett problem. Jag är lärare, i och för sig i gymnasiet, men har tidigare också arbetat i grundskolan. Och även om barn ibland förstår tidigt osv så kan det vara så att det barnet ändå har en del att lära av det man arbetar med i klassen. Kanske kan han/hon läsa men skriver väldigt slarvigt, exempelvis. Eller så kanske han/hon förstår matematikens innehåll men behöver träna översättning till symbolspråk och korrekt skrivsätt och redovisning av problemlösning. Då kan föräldrarna göra barnet en otjänst genom att förmedla att skolarbetet är på en för låg nivå för honom/henne. Barnet tror att han/hon inte har något att lära och blir ännu mer ovillig att lägga ner kraft och ansträngning på några uppgifter. Istället för att ligga före kan barnet komma efter sina kamrater.

    Så jag tror det är väldigt viktigt att det finns en tydlig dialog mellan skola, elev och föräldrar om vad som är elevens styrkor och vad som fortfarande finns att arbeta med. Sedan utefter det försöka finna uppgifter som kan utmana och stimulera, även om en del skolarbete handlar om innötning också.
    Jag tror absolut på det sista med öppen dialog, så har jag det med dotters förskola. Hon var knappt ett år på den lilla avdelningen, för hon hade liksom inget gemensamt med de små som gick där, trots att hon var lika gammal. Så hon fick gå över till stora avdelningen när hon var 2½ och innan dess gick hon i nästan ett år på bägge avdelningarna, morgonen med de små och när de vilade efter lunch fick hon gå över till de större barnen, så löste vi det
    Idag vann jag en mental seger, det är okej att hurra för det. :D
  • Snöankan

    Min mamma läste en undersökning som hon gav till mig för några år sedan. Den handlade om barn som kunde läsa och skriva när de började skolan. Har för mig att det också var så att urvalet hade gjorts på barn som hade visat intresse för det, inte sådana som hade blivit pushade av föräldrarna. 

    I grova drag så var det 1/3 av dessa barn som gick igenom skolan med höga betyg och utan någon form av anpassningsproblem.

    1/3 hade problem med att de i princip låste in sig hemma och pysslade med sitt och 1/3 hade problem med att de var bråkstakar. Och när jag ser på min familj så stämmer det väldigt bra. Min bror skolkade i princip första två åren av gymnasiet och höll bara på med sina datorer (och det var ju en himla tur att datorer visst blev en grym framtidsbransch), min syster var glad och trevlig och gick ut med toppbetyg och jag var en bråkstake.

    Dessa två tredjedelar kunde det ju fortfarande gå bra för i slutändan (det har också gått väldigt bra för både min bror och mig, men vi har orsakat vår stackars mamma en stor oro för vår framtid på vägen).

    Om det nu inte finns tid att satsa både på de som har det svårt och de som har det lätt så måste ju det vara bättre att satsa på de som har de svårt för annars är de chanslösa. Men det skulle ju vara bra om det fanns en plan för båda. Jag tror tyvärr inte att det finns så mycket förståelse för att det är ungefär lika stimulerande för en som lär sig snabbt att sitta och göra för lätta saker som det skulle vara för en normalbegåvad 12-åring att få i uppgift att klara av att  måla innanför linjerna i en målarbok.  

  • slutatsnusa

    min erfarenhet är att de tyvärr blir uttråkade. samtidigt som det är en fin balansgång mellan hur mycket ska man uppmuntra dem att jobba före med äldre elever eller att stanna upp ett tag. skolorna verkar inte ha en plan för hur de ska låta de som är duktiga att jobba i förväg. däremot finns det en uppsjö (nåja ta det påståendet med en nypa salt) med hjälpmedel och extralärare för de som behöver extrastöd. tänker att skolorna kunde bli bättre på att samarbeta mer mellan de olika årsgrupperna så att det inte blir så konstigt och krångligt som jag upplevt det med mitt ena barn som räknar före i matten. nu helt på egen hand då de inte vet hur de ska göra och vem som ska betygsätta honom... märkligt att han skulle vara den första på skolan som räknar gymnasiematte. skolan har haft högstadie i drygt ca 15 år.
    tänk om mer pengar kunde få gå till skolan så fler lärare kan anställas... tänk om alla betalade skatt på sina inkomster så staten fick in mer pengar att fördela...

  • Petronella01
    Woodgrove skrev 2011-11-20 15:11:57 följande:
    Så när ens barn kommer och frågar vad den och den bokstaven heter ska man tysta barnet och säga att du får vänta till skolan? :-O

    Ja, det var ju preciiiiiis så jag menade. Vad bra att du förstod det Obestämd
    If you´re not part of the freaks, you´re part of the boredom
  • LaYa01

    Själv lärde jag mig att läsa, räkna och skriva som 3-4 åring (är decemberbarn) och i skolan var jag understimulerad så jag har tappat mycket genom åren pga lärare som inte förstod utan bara letade fel hos mig samtidigt som jag var tvungen att vara med då de visade hur ett A ser ut osv...

  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-11-20 12:00:21 följande:
    Jag har för tillfället en elev som inte har det minsta problem med att ta in och processa information på olika vis, men han har ingen ork/förmåga att sätta sig ner och skriva (det är jobbigt och svårt.......tanken på att det skriftliga dessutom ska bearbetas får honom att lägga ner innan han börjat) och inte heller orken/förmågan att dra tankarna/reflektionerna ett snäpp längre än det direkt uppenbara. Han trivs jättebra med förläsningsvarianten av undervisning och att bli muntligt förhörd, men samtidigt finns det kunskapskrav som rör andra bitar - dvs skriftlig förmåga, förmåga att kunna föra ett samtal med andra etc. Dessutom blir hans djup lidande av att han ännu inte förstått poängen med reflektion.....och att det är något som tar tid och kräver eftertanke. Han har inte passerat göra-kvantitativt-snabbt/smidigt-FÄRDIG!- stadiet ännu. Det är ett problem. Bristen på metakognitiv förmåga är ett jättehinder för många barn/ungdomar. Det borde vi jobba med mycket mer i skolan och ge elever redskap för detta. Eftertanke. I dagens samhälle så ska allt gå så snabbt. Det ska vara "underhållning", färdigserverat, snabbt. Snabba "klipp", ingen dödtid, då blir det tråkigt.
    Kan du inte bara saga att han ar lat och aldrig blivit uppfostrad med sunga varderingar kring arbetet och studierna istf att prata om metakognition hela tiden?
  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-11-19 20:41:10 följande:
    Sedan är det så klart viktigt att man är lite påläst själv som förälder. Min äldsta är inte 4 år ännu och han läser sina första lättlästa böcker och räknar. Jag är inte orolig för hans framtida skolgång, däremot hoppas jag att man tagit tag i arbetet med läsning för där finns stora brister idag. Jag kommer att ligga på "hårt". Kursplanerna är tydliga, men de ska ju även följas.
    ha!
    nu borjar du sjalv vara orolig ang din sons utveckling inom den svenska skolan!
     
  • caliningrad
    Petronella01 skrev 2011-11-20 14:00:21 följande:
    Det stör mig jättemycket att det ska vara barn som kommer till skolan och redan kan läsa och skriva. Det är inte som att en 4-åring plötsligt tar en bok och börjar läsa, utan det är föräldrar som driver på. Tycker det känns som en dj-la tävling föräldrar emellan. Resultatet blir att lärarna hela tiden ska hålla på och utmana barn som haft tävlingsinriktade föräldrar istället för att ha tid för de som inte har så lätt. barn börjar skolan för att lära sig läsa och skriva där, det räcker bra så.
    Det ar bara bedrovligt att nagra foraldrar tycker sa.
    Jag upplever precis det motsatta, att det finns en tavling i Sverige mellan foraldrar som vill att sina barn ska kunna sa lite som mojligt nar de borjar skolan eftersom "barn ska vara barn" och att tonaringar tavlar sen mot varandra for att studera/kunna sa lite som mojligt annars blir de latt mobbade!

    I min dotters skola kan alla 4 aringar lasa enkla bocker och alla 6 aringar lasa flytande.
    Dessutom ofta i 2 olika skrivsystem.
     
Svar på tråden Utmanas "tidiga" barn bra i skolan eller blir de uttråkade?