• Alvi

    Utmanas "tidiga" barn bra i skolan eller blir de uttråkade?

    Givetvis förstår jag att man inte kan dra alla skolor/lärare över en kam, men på det stora hela, hur ser det ut med att uppmuntra och utmana tidiga barn "nu för tiden"?

    Jag kunde läsa när jag började skolan, började läsa när jag var 4 år. Jag hade alltid alla rätt på rättstavningsförhören och har aldrig haft problem med svenskan. Detta medförde att jag 1) inte tyckte att svenskalektionerna gav mig något (och detta var alltså tidigt, redan i lågstadiet) och 2) jag fick istället gå och ha matteundervisning eftersom jag var sämre i matte = "straffades" för att jag var duktig på något.

    Jag ser liknande språktendenser hos min son som snart är 4,5 år, och Om det nu blir så att han är snäppet tidigare i språkutvecklingen än andra i hans klass, låt säga redan i f-klassen, vad är då bäst? Att han får utmanas av sin lärare, eller att han får vänta in de andra? Jag vill ju inte att han ska känna sig pressad... jag minns bara hur jag själv kände det.

    Jag minns inte att jag tog upp detta med mina föräldrar, så hur kan jag i framtiden hålla ett öga på att hans intresse för språket upprätthålls? OM det nu gör det. Det kanske blir åt andra hållet, att han älskar matte...


    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Svar på tråden Utmanas "tidiga" barn bra i skolan eller blir de uttråkade?
  • Petronella01
    Flickan och kråkan skrev 2011-11-20 14:21:19 följande:
    Men varför kan inte barn få vara olika? Min äldsta är riktigt tidig med läsning och siffror och räkning. Han har alltid varit intresserad av bokstäver, former, färger etc. Och ja, vi har självklart pysslat med det med honom eftersom han har tyckt att det har varit roligt. Han är däremot inte det minsta tidig på andra områden, snarare tvärtom. Vi går hos logoped för att han har svårigheter med sitt uttal och har alltid varit lite småsen motoriskt. han tycker inte om att flänga runt i klätterställningar, men gillar att sortera, samla, förstå hur världen hänger ihop. Min yngsta är inte alls som sin storebror. Han är här och nu och vill bara springa, klättra och vara ute. Det skulle aldrig falla mig in att på något sätt tvinga honom att lära sig siffror eller bokstäver. Språk uppmuntrar vi självklart, men det får man ju jättebra via högläsning och samtal.

    Jag delar faktiskt inte din uppfattning. Barn är olika och det tycker jag att de ska få vara. Vissa har lätt för skolämnen, andra har det inte och det är heller inte oavhängigt hur mycket man tragglar hemma. Vissa har lätt för att lära teori, andra har svårare. Det är inte heller oavhängigt hur tidigt respektive sent man lärde sig avkoda. Alla har rätt att stimuleras. Jag känner dock inte igen mig i diskussionen riktigt. Som lärare upplever jag det rätt lätt att stimulera riktigt duktiga elever. De som ofta faller mellan bänkarna och "försvinner" är dem som ligger mittemellan.   

           
    Barn ska absolut få vara olika, men den rätten gäller inte bara de som har lätt för olika saker. Som du själv säger är det lätt att stimulera riktigt duktiga elever, och dessa har också kommit att ses som standard, och jag upplever att de som inte tillhör dessa får mindre uppmärksamhet, alltså de som skulle behöva det bäst. Sedan vad gäller att vara olika. jag upplever också att toleransen för att barn faktiskt är det har minskat avsevärt i skolvärlden sedan jag själv ingick i den (som elev).

    Sedan, att någon sitter och har tråkigt i någon timme ser jag som ett betydligt mindre problem än att barn bevisligen kunnat ta sig genom hela grundskolan utan att knappt kunna läsa alls.
    If you´re not part of the freaks, you´re part of the boredom
  • Regnig måndag
    Flickan och kråkan skrev 2011-11-20 12:00:21 följande:
    Jag vet inte riktigt om jag håller med dig. Jag har faktiskt inte stött på någon elev (hittills, det kanske kommer ) som generellt har haft väldigt lätt för skolan rakt över, som varit stökig pga understimulering. Däremot finns det ganska gott om elever som inte riktigt förstått vitsen med att lägga ner tid på reflektion eller tycker att det är jobbigt att skriva etc. och därför blir oroliga och vimsiga när det "krävs" av dem. Jag har för tillfället en elev som inte har det minsta problem med att ta in och processa information på olika vis, men han har ingen ork/förmåga att sätta sig ner och skriva (det är jobbigt och svårt.......tanken på att det skriftliga dessutom ska bearbetas får honom att lägga ner innan han börjat) och inte heller orken/förmågan att dra tankarna/reflektionerna ett snäpp längre än det direkt uppenbara. Han trivs jättebra med förläsningsvarianten av undervisning och att bli muntligt förhörd, men samtidigt finns det kunskapskrav som rör andra bitar - dvs skriftlig förmåga, förmåga att kunna föra ett samtal med andra etc. Dessutom blir hans djup lidande av att han ännu inte förstått poängen med reflektion.....och att det är något som tar tid och kräver eftertanke. Han har inte passerat göra-kvantitativt-snabbt/smidigt-FÄRDIG!- stadiet ännu. Det är ett problem. Bristen på metakognitiv förmåga är ett jättehinder för många barn/ungdomar. Det borde vi jobba med mycket mer i skolan och ge elever redskap för detta. Eftertanke. I dagens samhälle så ska allt gå så snabbt. Det ska vara "underhållning", färdigserverat, snabbt. Snabba "klipp", ingen dödtid, då blir det tråkigt.
    Jobbar du måhända i mina barns fd skola? Som har en rektor som hävdar att det inte finns några duktiga barn?
    På allvar. Och det handlar om modern tid och inte om forntiden typ 1800-tal.

    Tycker att det är skrämmande hur dålig lärarutbildning och fortbildning (får ni någon öht?) är om barn som sticker utanför det minsta lilla.
    Det är så skrattretande att ansvaret läggs på eleven, det är den som inte kan reflektera samtidigt som det verkar vara helt främmande för lärare.
    Ja, ni borde ge mer tid för eftertanke men samtidigt behöver ni uppdatera hur duktiga barn reagerar.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • IsadoraW

    Nej jag tror inte alltid att alla barn utmanas, oavsett om de är tidiga eller inte. Men en del av det här problemet man sällan talar om är att det ibland är föräldrar som hetsar på ett tidigt barn att få gå framåt, och att förälderns oro för barnets eventuella stimulans också kan utgöra ett problem. Jag är lärare, i och för sig i gymnasiet, men har tidigare också arbetat i grundskolan. Och även om barn ibland förstår tidigt osv så kan det vara så att det barnet ändå har en del att lära av det man arbetar med i klassen. Kanske kan han/hon läsa men skriver väldigt slarvigt, exempelvis. Eller så kanske han/hon förstår matematikens innehåll men behöver träna översättning till symbolspråk och korrekt skrivsätt och redovisning av problemlösning. Då kan föräldrarna göra barnet en otjänst genom att förmedla att skolarbetet är på en för låg nivå för honom/henne. Barnet tror att han/hon inte har något att lära och blir ännu mer ovillig att lägga ner kraft och ansträngning på några uppgifter. Istället för att ligga före kan barnet komma efter sina kamrater.

    Så jag tror det är väldigt viktigt att det finns en tydlig dialog mellan skola, elev och föräldrar om vad som är elevens styrkor och vad som fortfarande finns att arbeta med. Sedan utefter det försöka finna uppgifter som kan utmana och stimulera, även om en del skolarbete handlar om innötning också.

  • Woodgrove
    Petronella01 skrev 2011-11-20 14:00:21 följande:
    Det stör mig jättemycket att det ska vara barn som kommer till skolan och redan kan läsa och skriva. Det är inte som att en 4-åring plötsligt tar en bok och börjar läsa, utan det är föräldrar som driver på. Tycker det känns som en dj-la tävling föräldrar emellan. Resultatet blir att lärarna hela tiden ska hålla på och utmana barn som haft tävlingsinriktade föräldrar istället för att ha tid för de som inte har så lätt. barn börjar skolan för att lära sig läsa och skriva där, det räcker bra så.
    Så när ens barn kommer och frågar vad den och den bokstaven heter ska man tysta barnet och säga att du får vänta till skolan? :-O

    Ett barn som inte är moget och har intresset går inte att tvinga till läsning, skrivning, räkning. Har barnet intresset och är redo så kommer det. 
     
  • Regnig måndag
    Woodgrove skrev 2011-11-20 15:11:57 följande:
    Så när ens barn kommer och frågar vad den och den bokstaven heter ska man tysta barnet och säga att du får vänta till skolan? :-O

    Ett barn som inte är moget och har intresset går inte att tvinga till läsning, skrivning, räkning. Har barnet intresset och är redo så kommer det. 
    Jättelänge försökte jag med det, att avleda osv. Det hjälpte inte ett skvatt för barnet knäckte koden genom flingpaketet. Antar att jag är en oerhört tävlingsinriktad förälder som inte förutsåg det och serverade flingorna direkt ur påsen eller plockade bort allt annat som hade med läsning och räkning att göra...
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • IsadoraW
    Woodgrove skrev 2011-11-20 15:11:57 följande:
    Så när ens barn kommer och frågar vad den och den bokstaven heter ska man tysta barnet och säga att du får vänta till skolan? :-O

    Ett barn som inte är moget och har intresset går inte att tvinga till läsning, skrivning, räkning. Har barnet intresset och är redo så kommer det. 
     
    Fast riktigt så enkelt är det inte alltid. Håller givetvis med om att man hemma vill uppmuntra och svara på när barnen intresserar sig för alfabetet, läsning, räkning m.m. Men det finns många barn som drillas hemma långt utöver att besvara ett naturligt intresse, jag känner till föräldrar som köper hem skolböcker för högre årskurser, föräldrar som tränar multiplikationstabellen med barnen från förskoleålder osv. Någonstans vill givetvis dessa föräldrar väl men jag undrar om de funderar över vad det målet kan vara.
  • Flickan och kråkan
    Regnig måndag skrev 2011-11-20 14:36:52 följande:
    Jobbar du måhända i mina barns fd skola? Som har en rektor som hävdar att det inte finns några duktiga barn?
    På allvar. Och det handlar om modern tid och inte om forntiden typ 1800-tal.

    Tycker att det är skrämmande hur dålig lärarutbildning och fortbildning (får ni någon öht?) är om barn som sticker utanför det minsta lilla.
    Det är så skrattretande att ansvaret läggs på eleven, det är den som inte kan reflektera samtidigt som det verkar vara helt främmande för lärare.
    Ja, ni borde ge mer tid för eftertanke men samtidigt behöver ni uppdatera hur duktiga barn reagerar.

    Eh, nej, jag lägger inte ansvaret på eleven. Jag lägger ansvaret på oss lärare, att vi är dåliga på att ge elever redskap för inlärning. Och ja, jag vet att det handlar om modern tid och det är en tid där allt ska gå fort och gärna vara serverat i lagomt tuggade bitar. Och ja, hemska jag, jag upplever det inte bara från elever som har det svårt. Det är inte särskilt ovanligt att hör och häpna även duktiga elever inte har orken att se en film i ett något mer makligt tempo (och ja, vi är utrustade med kanoner så filmvisning har rätt goda förutsättningar). Jag vet inte riktigt hur du kan få det till att jag inte begriper det minsta hur duktiga elever reagerar. Ja, jag vet att de kan reagera genom att bli "stökiga" men det är ganska långt från någon naturlag. Jag har för tillfället en flicka som har lämnat in en analys av Shakespears Romeo och Julia (den enda som gör detta, hon är 14). Hon har läst två olika översättningar, arbetat med kommentarerna till dessa och även sett två dramatiseringar. Jag tror på fullaste allvar inte att hon har känt sig understimulerad. Och ja, so shoot me, det är inte alltid helt lätt att bolla 30 elevers alla individuella behov och då är det trots allt så att en riktigt duktig elev får dra lite mer på egen hand. Han/hon kan t.ex. bli tvungna - tyvärr - att med handledning göra textanalys. Jag har inte möjligheten att modellera genom materialet vilket självklart hade varit det ultimata för just den eleven. Och ja, jag tycjer faktiskt att det är så det bör vara. 
  • Fennyxx
    miljarden skrev 2011-11-20 13:53:11 följande:
    Ja, det är vad läroplanen säger och det man ska sträva mot. Men verkligheten är mer komplicerad, det är jättesvårt för lärare att hinna med. OM ens kunskapsmässigt avancerade barn inte alltid får den fulla stimulans man skulle önska beror det med stor säkerhet inte på nonchalans från läraren och min erfarenhet är att det är ganska lätt som engagerad förälder att hjälpa till där, genom att skaffa annat material t ex.
    Alltså jag försöker se på problem utifrån frågeställningen: "hur löser man detta?".
    Jag förstår att det inte är lätt att vara lärare och ge alla barn full uppmärksamhet och stimulans, men jag tycker ändå det är  sorgligt att den majoritet av barnen som är inte har problem ska behöva få  sin undervisning av föräldrarna.  
    Jag är inte pedagog, så jag har inte alla svar, men en dellösning kanske är undervisning i mindre grupper ibland. Och en höjd ambitionsnivå. Som jag ser det är det faktiskt farligt både att inte hänga med och att aldrig någonsin bli utmanad.
  • Flickan och kråkan
    IsadoraW skrev 2011-11-20 14:39:30 följande:
    Nej jag tror inte alltid att alla barn utmanas, oavsett om de är tidiga eller inte. Men en del av det här problemet man sällan talar om är att det ibland är föräldrar som hetsar på ett tidigt barn att få gå framåt, och att förälderns oro för barnets eventuella stimulans också kan utgöra ett problem. Jag är lärare, i och för sig i gymnasiet, men har tidigare också arbetat i grundskolan. Och även om barn ibland förstår tidigt osv så kan det vara så att det barnet ändå har en del att lära av det man arbetar med i klassen. Kanske kan han/hon läsa men skriver väldigt slarvigt, exempelvis. Eller så kanske han/hon förstår matematikens innehåll men behöver träna översättning till symbolspråk och korrekt skrivsätt och redovisning av problemlösning. Då kan föräldrarna göra barnet en otjänst genom att förmedla att skolarbetet är på en för låg nivå för honom/henne. Barnet tror att han/hon inte har något att lära och blir ännu mer ovillig att lägga ner kraft och ansträngning på några uppgifter. Istället för att ligga före kan barnet komma efter sina kamrater.

    Så jag tror det är väldigt viktigt att det finns en tydlig dialog mellan skola, elev och föräldrar om vad som är elevens styrkor och vad som fortfarande finns att arbeta med. Sedan utefter det försöka finna uppgifter som kan utmana och stimulera, även om en del skolarbete handlar om innötning också.
  • Snöankan
    augustisten skrev 2011-11-19 22:24:38 följande:
    Fast det är ju inte ovanligt att barn som har det lätt för sig istället blir bråkiga om de blir understimulerade. Jag har själv ettbarn som är väldigt tidigt språkligt men som har svårt med koncentrationen och impulskontrollen om han blir uttråkad - och då är ju risken stor att han blir ett "problembarn" i skolan om de inte prioriterar även honom trots att han har lätt för sig.
    Som många andra här hade jag också lätt för mig i skolan. I lågstadiet så fanns det extraböcker men i mellanstadiet så var dom slut. Som tur var gillade jag att rita så jag gjorde det halva dagarna. Sedan i högstadiet så fanns det varken extraböcker eller ritblock så då var jag bara en riktig pain in the ass för alla istället. Skolkade jämt och var allmänt bråkig, fick byta klass på vissa lektioner och mamma var på mängder av samtal med rektorn.

    Min dotter fyller snart 3 och är helt besatt av siffror och bokstäver och kan läsa ganska många av dom, enligt mamma så är hon duktigare än vad jag var. Och jag borde ju vara glad för det men jag känner bara att jag blir jätteorolig för hur hennes framtid kommer bli. 
Svar på tråden Utmanas "tidiga" barn bra i skolan eller blir de uttråkade?