Inlägg från: Regnig måndag |Visa alla inlägg
  • Regnig måndag

    Utmanas "tidiga" barn bra i skolan eller blir de uttråkade?

    Flickan och kråkan skrev 2011-11-20 12:00:21 följande:
    Jag vet inte riktigt om jag håller med dig. Jag har faktiskt inte stött på någon elev (hittills, det kanske kommer ) som generellt har haft väldigt lätt för skolan rakt över, som varit stökig pga understimulering. Däremot finns det ganska gott om elever som inte riktigt förstått vitsen med att lägga ner tid på reflektion eller tycker att det är jobbigt att skriva etc. och därför blir oroliga och vimsiga när det "krävs" av dem. Jag har för tillfället en elev som inte har det minsta problem med att ta in och processa information på olika vis, men han har ingen ork/förmåga att sätta sig ner och skriva (det är jobbigt och svårt.......tanken på att det skriftliga dessutom ska bearbetas får honom att lägga ner innan han börjat) och inte heller orken/förmågan att dra tankarna/reflektionerna ett snäpp längre än det direkt uppenbara. Han trivs jättebra med förläsningsvarianten av undervisning och att bli muntligt förhörd, men samtidigt finns det kunskapskrav som rör andra bitar - dvs skriftlig förmåga, förmåga att kunna föra ett samtal med andra etc. Dessutom blir hans djup lidande av att han ännu inte förstått poängen med reflektion.....och att det är något som tar tid och kräver eftertanke. Han har inte passerat göra-kvantitativt-snabbt/smidigt-FÄRDIG!- stadiet ännu. Det är ett problem. Bristen på metakognitiv förmåga är ett jättehinder för många barn/ungdomar. Det borde vi jobba med mycket mer i skolan och ge elever redskap för detta. Eftertanke. I dagens samhälle så ska allt gå så snabbt. Det ska vara "underhållning", färdigserverat, snabbt. Snabba "klipp", ingen dödtid, då blir det tråkigt.
    Jobbar du måhända i mina barns fd skola? Som har en rektor som hävdar att det inte finns några duktiga barn?
    På allvar. Och det handlar om modern tid och inte om forntiden typ 1800-tal.

    Tycker att det är skrämmande hur dålig lärarutbildning och fortbildning (får ni någon öht?) är om barn som sticker utanför det minsta lilla.
    Det är så skrattretande att ansvaret läggs på eleven, det är den som inte kan reflektera samtidigt som det verkar vara helt främmande för lärare.
    Ja, ni borde ge mer tid för eftertanke men samtidigt behöver ni uppdatera hur duktiga barn reagerar.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Woodgrove skrev 2011-11-20 15:11:57 följande:
    Så när ens barn kommer och frågar vad den och den bokstaven heter ska man tysta barnet och säga att du får vänta till skolan? :-O

    Ett barn som inte är moget och har intresset går inte att tvinga till läsning, skrivning, räkning. Har barnet intresset och är redo så kommer det. 
    Jättelänge försökte jag med det, att avleda osv. Det hjälpte inte ett skvatt för barnet knäckte koden genom flingpaketet. Antar att jag är en oerhört tävlingsinriktad förälder som inte förutsåg det och serverade flingorna direkt ur påsen eller plockade bort allt annat som hade med läsning och räkning att göra...
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
Svar på tråden Utmanas "tidiga" barn bra i skolan eller blir de uttråkade?