Inlägg från: miljarden |Visa alla inlägg
  • miljarden

    Utmanas "tidiga" barn bra i skolan eller blir de uttråkade?

    Med tanke på hur pressade lärare är i svenska skolor idag tycker jag det är helt i sin ordning att barn med svårigheter prioriteras framför barn som har extra lätt för sig. Som förälder till ett barn som har det extra lätt kan man själv göra mycket för att barnet ska bli stimulerat ändå. Min pappa köpte extra matteböcker till mig och såg till att jag kunde börja med ett extra språk tidigare, t ex. Det innebar en del självstudier så klart men det gjorde allt skolarbete eftersom jag var så pass självgående.
    Vet att det är lätt att fokusera på sina egna barns behov, och det är naturligtvis helt rätt för vem annars ska göra det? men utifrån ett bredare perspektiv så kan man ju se att de har barnen ändå brukar klara sig rätt bra, vilket man inte kan säga om dem som inte får skolarbetet att funka. Och det får ju i längden konsekvenser för hela samhället.

  • miljarden
    Fennyxx skrev 2011-11-19 22:08:05 följande:
    Visst är det viktigt att alla barn får lära sig läsa och att man prioriterar barn med svårigheter, men jag tycker ändå att alla barn har rätt att få ut något av skolan. Alla barn har rätt att bli sedda, uppmuntrade och utmanade. Det är inte ok att barn som kan läsa, räkna och sitta stilla tvingas sitta av nio urtråkiga år i skolan utan att få lära sig hur man gör när man behöver anstränga sig lite för att lära sig något. Alla barn ska få undervisning, utifrån sina egna förutsättningar.
    Ja, det är vad läroplanen säger och det man ska sträva mot. Men verkligheten är mer komplicerad, det är jättesvårt för lärare att hinna med. OM ens kunskapsmässigt avancerade barn inte alltid får den fulla stimulans man skulle önska beror det med stor säkerhet inte på nonchalans från läraren och min erfarenhet är att det är ganska lätt som engagerad förälder att hjälpa till där, genom att skaffa annat material t ex.
    Alltså jag försöker se på problem utifrån frågeställningen: "hur löser man detta?".
  • miljarden
    augustisten skrev 2011-11-19 22:24:38 följande:
    Fast det är ju inte ovanligt att barn som har det lätt för sig istället blir bråkiga om de blir understimulerade. Jag har själv ettbarn som är väldigt tidigt språkligt men som har svårt med koncentrationen och impulskontrollen om han blir uttråkad - och då är ju risken stor att han blir ett "problembarn" i skolan om de inte prioriterar även honom trots att han har lätt för sig.

    Jag är uppriktigt rädd för just det här - och om det händer blir det ju en förlust för alla. Både min unge som får en självbild som bråkig och jobbig, klasskamraterna som får sämre arbetsro och läraren som måste lägga energi på helt fel saker (och troligen betydligt mer tid än om allas lärande prioriterats från början). Och som förälder kan jag ju inte alls påverka situationen hur mycket stimulans vi än ger hemma.
    Ja det är riktigt. Och en sådan situation är relativt lätt att stävja om skola och hem samarbetar. Du kan hjälpa till genom att tänka ut/prata med din son om vad han skulle kunna göra för att få sitt behov av stimulans tillgodosett i skolan. Prata med honom, så han förstår hur han fungerar, att han blir bråkig av understimulans så att han kan börja försöka ta ansvar för sitt beteende, och diskutera med honom vad han skulle behöva i skolan för att undvika att bli det. Sedan tänker du igenom vad du kan göra och vad skolan behöver/kan göra för att hjälpa honom, och sedan pratar du med hans lärare om saken, med din son närvarande. Ett förslag.
  • miljarden
    Fennyxx skrev 2011-11-20 19:21:44 följande:
    Jag förstår att det inte är lätt att vara lärare och ge alla barn full uppmärksamhet och stimulans, men jag tycker ändå det är  sorgligt att den majoritet av barnen som är inte har problem ska behöva få  sin undervisning av föräldrarna.  
    Jag är inte pedagog, så jag har inte alla svar, men en dellösning kanske är undervisning i mindre grupper ibland. Och en höjd ambitionsnivå. Som jag ser det är det faktiskt farligt både att inte hänga med och att aldrig någonsin bli utmanad.
    Fast så är det ju inte och det är heller inte det jag säger.
  • miljarden

    Frösöblomster: det är inte alltid jag säger det här, men jag är helt överens med det du skriver i denna tråd.

  • miljarden

    Snöankan: Jag förstår inte riktigt hur du menar. Att du tycker att du läser snabbare än andra på din kurs säger ju ingenting om begåvning? Och varför skulle samhällsvetenskapliga ämnen inte kräva förförståelse?
    Du utgår från att du är mer begåvad än andra du har iakttagit genom din skolgång. Du missar att väga in den avgörande faktorn miljön. Man brukar säga att det säkraste sättet för elever att få bra betyg är att ha utbildade föräldrar. Du skriver att din pappa är forskare och att ni alltid haft vetenskapliga tidningar hemma, det vill säga du har vuxit upp i ett studieinriktat hem och kanske är det det snarare än begåvning som är skillnaden mellan dig och de andra som du tycker kämpar för mycket för att räknas som begåvade enligt dig.

Svar på tråden Utmanas "tidiga" barn bra i skolan eller blir de uttråkade?