Inlägg från: Cocarola |Visa alla inlägg
  • Cocarola

Utmanas "tidiga" barn bra i skolan eller blir de uttråkade?

Mycket tycks ha hänt i skolan den senaste tiden. Att jämföra med min egen skolgång går ju inte alls, men jag har barn och bonusbarn i olika åldrar som alla gått i bra skolor, och jag förväntade mig nog att sonens skolstart inte skulle vara så olik deras. Men jag blev positivt överraskad!

Sonen började ettan i höstas, inom en vecka hade han fått en klurig läsförståelsebok att arbeta självständigt i medan de flesta övriga tragglade bokstäver. Redan efter första läsläxan (föräldrarna får på varje läsläxa skriva om barnet tyckt läxan var lätt, lagom eller svår)  så fick alla barn i klassen individuellt anpassade läsläxor.

Efter någon vecka hade även en svårare mattebok anlänt för sonens räkning, och en stund senare hade en liten mattegrupp bildats för elever, ur olika klasser, som kommit lite längre inom matematik. Mattegruppen leds av en speciallärare och hålls på samma tid som klassen har matematik i klassrummet.

Klassföreståndaren är mån om att alla elever ska vara med på genomgångarna av grundläggande kunskaper även när det gäller saker på "lägre" nivå än en del elever arbetar på. Detta för att vara säker på att ingen ska missa grundkunskaper genom att de antas kunna dem bara för att de redan gått till mer komplicerade uppgifter.

Nu har han ju inte hunnit gå så länge i skolan än, men jag hoppas att detta nya synsätt håller i sig hela grundskolan om det skulle visa sig att han fortsätter att ligga lite före genomsnittet.

Svar på tråden Utmanas "tidiga" barn bra i skolan eller blir de uttråkade?