ViolinaX skrev 2011-11-21 16:19:26 följande:
Nu har jag läst igenom ett par sidor med komentarer och måste hålla med om en sak:
faran i att ha det för lätt med skolan de första åren är att du en dag möts av en svår uppgift!
Om du då är van vid att allt ska flyta på och vara lätt så finns det en risk att tvärbromsar. Du vet inte hur du ska ta dig an svårigheter, för det har du aldrig behövt förut! Så kände jag när jag gick på gymnasiet och skulle läsa trigometri...öhum...VAD är detta! Men jag lyckades med det med...och mycket annat efter det också
Det stämmer. När jag började läsa programmering på universitetet så hoppade jag av. Jag hade ingen studieteknik och kunde inte acceptera att jag skulle sitta med samma sak i mer än några minuter. Alla andra var intresserade men jag läste det bara som biämne och jag pallade inte att lägga ner tid på något som jag både tyckte var tråkigt och som utmanade mig.
Matten som jag läste samtidigt gick bättre för den tyckte jag var kul så då var det ju inga problem att sitta och fundera. Där var det tvärtom att jag blev glad över att äntligen få något att bita i.
Sedan några år senare så upptäckte läkarna ett synfel som gjorde min hjärna väldigt trött när jag ansträngde mig, så det kan ju visserligen ha spelat in i att jag hade svårt för när det blev motstånd. För efter jag fick glasögon så har jag aldrig haft några problem att sitta längre med något även om jag tyckt det varit tråkigt.
Men bristande studieteknik är absolut ett problem om man har lätt för sig. Det var först efter 3 år på universitetet som jag lärde mig hur man gör när man pluggar. Fast samma sak där, det var efter 3 år som jag fick glasögon så det är ju svårt att säga om det egentligen var bristande motivation eller bristande syn som var problemet...