Inlägg från: morotsland |Visa alla inlägg
  • morotsland

Utmanas "tidiga" barn bra i skolan eller blir de uttråkade?

jaså skrev 2011-11-24 11:33:26 följande:
    Har inte läst allt och vet inget om just era barn men min erfarenhet är att många ser sina barn som tidiga, superbegåvande, speciella etc. Jag har hört hur många som helst av bekanta, släkt och vänner som velat att deras barn ska börja tidigare, flytta upp en klass osv för dem är så fantastiskt begåvade.
    Att kunna läsa innan skolstart är inget ovanligt. Själv läste jag flytande långt innan skolstart och hade alltid lätt för mig i skolan ,även senare på universitet etc vilket har gjort att jag kunnat ha en rik fritid parallellt med studierna (egen häst mm). Minns inget annat än att jag tyckte att skolan var rolig. Skolan handlar ju om så mycket annat också, socialt samspel mm...
    Vissa människor som har lätt för det som premieras i skolan är samtidigt nöjda med att inte utmanas och utvecklas så snabbt. Då kan man tycka att skolan är roligt ändå. Andra barn (och vuxna) blir rastlösa och frustrerade av att inte ständigt utmanas och få lära sig nya saker. Det är ungefär som att vara konstant törstig, hjärnan vill hela tiden veta mer och lära sig nya saker och om den hindras blir den stressad. Jag minns hela skolgången som en extrem frustration, skolan var bara något som tog upp min tid och hindrade mig från att lära mig saker. Dagens skola är nog inte bättre överlag men den skiljer sig mer åt och har man tur kan barnen hamna på en skola med större flexibilitet där de snabba kunskapstörstande eleverna inte hålls tillbaka.
  • morotsland
    Snöankan skrev 2011-12-06 06:38:51 följande:
    Samma här. Varför sitta på en lektion i 40 minuter för att lära sig något som man kan lära sig själv på 10? I högstadiet satte jag i system att komma 20 minuter för sent på lektionerna. Då fick jag en prick och 5 prickar gav en kvarsittning på 40 minuter vilket gjorde att jag "tjänade" 60 minuter per kvarsittning. Fick jag fler än 10 prickar en vecka så brukade jag hur som helst inte få mer än dubbel kvarsittning så då kunde jag tjäna ännu mer tid.

I gymnasiet så var det lite bättre för då kunde man få sitta i korridoren och jobba och då kunde man göra det en liten stund och sedan göra vad man ville så länge man kom tillbaka tills lektionen var slut. 

Innan högstadiet var jag mindre uttråkad för då fanns möjligheten att rita och det tyckte jag var kul. Så då gjorde jag det man skulle så snabbt som möjligt för att bli av med det för att sedan sitta och rita halva dagarna.  
    Åh, vad jag känner igen mig! Jag brukade också skolka för att få tid att lära mig saker. Jag får fortfarande klaustrofobiska känslor när jag tänker tillbaka på den där stressen av att skolan sög ut ens tid och hindrade en från utveckling. Till slut hoppade jag av skolan helt och tentade av hela skiten på nolltid . Synd att det ska behöva vara så och att så lite verkar ha förändrats.
Svar på tråden Utmanas "tidiga" barn bra i skolan eller blir de uttråkade?