• Anonym (undrar)

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Nu får ni ge er, ni negersägande människor. Jag har haft åtskilliga dispyter med släktingar som vägrar acceptera att ordet är negativt klingande.... Jag har sagt upp kontakten till och med. Men ändå hör man det dag efter dag.... Läste en tråd här på fl och undrar hur ni tänker. Berätta varför det är så jäkla viktigt att såga neger!!!!! Det finns mängder med andra ord att använda men ni vägrar. Varför????

• Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?
  • Sapphiire
    Lavendelblom skrev 2011-11-12 14:15:52 följande:

Jag har blivit kallad bög många ggr, de enda gånger jag tagit illa upp är när folk har lagt till jävla eller på ngt annat sätt gjort det till ngt negativt. Så lite kan jag nog relatera trots allt

Hur kan du jämföra ordet  bög med neger? Svarta människor blev tagna till slavar pga deras hudfärg. Jag kan inte förstå att du kan tänka så. Absurd.
  • EllanEriksson

Sapphiire: det är lätt att säga att det är nedvärderande även om man aldrig blivit kallad det.

Som Lajbanito sa så handlar det om HUR man använder ordet.

• Sapphiire
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 14:19:21 följande:
    Sapphiire: och bögar blev dödade och misshandlade för att den förälskade sig i killar.
    Det förstår jag men det var inte miljontals människor som med "slavarna" Våldtagna, torterade och dödade.
  • Anonym (undrar)
    Sapphiire skrev 2011-11-12 14:04:16 följande:
    Finally någon som tar upp detta. Det känns som att bara för att man har vitt skin att man har rätt att använda ord som sårar andra som inte har samma hudfärg. Jag är svart och tycker att ordet neger är nedvärderande. Jag skulle aldrig använda ett nedvärderande ord mot någon oavsett om denne är svart, vit eller gul. Kan vi inte bara se våra olikheter som något vackert och inte fult?
    Alla är vi människor. Om vi är vackra eller fula sitter inte i skinnet utan hur vi är mot vår omgivning anser jag.
  • Anonym (undrar)
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 14:18:12 följande:
    Sapphiire: det är lätt att säga att det är nedvärderande även om man aldrig blivit kallad det.

Som Lajbanito sa så handlar det om HUR man använder ordet.
    VAD ger dig rätten att bestämma hur andra uppfattar din användning av ordet neger? Det handlar om vad andra anser och inte om HUR det används.
  • EllanEriksson

Sapphiire: Nej men många bögar gasades ihjäl under förintelsen. Nått många också glömmer bort. Många bögar sattes i koncentrationsläger tillsammans med alla judar och romer.
    Och tortyr och våldtäkt var inre nått ovanligt där heller.

• Anonym (undrar)
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 14:19:21 följande:
    Sapphiire: och bögar blev dödade och misshandlade för att den förälskade sig i killar.
    Källa?
  • riboflavin
    Sapphiire skrev 2011-11-12 14:18:02 följande:
    Hur kan du jämföra ordet  bög med neger? Svarta människor blev tagna till slavar pga deras hudfärg. Jag kan inte förstå att du kan tänka så. Absurd.
    Och homosexuella bestraffas och till och med avrättas i vissa kulturer än idag för sin sexuella läggning.

Afrikaner (och andra mörkhyade) blev inte tagna som slavar p.g.a sin hudfärg utan p.g.a att vissa folkslag satte sig över andra och ansåg sig har rätten att beröva dem mänskliga fri- och rättigheter.
    Det finns gott om historiska exempel på där "vita" använts som slavar eftersom de tillhört en annan kultur, ett annat kön eller en annan religion än den rådande maktfaktorn.

Slaveri och hudfärg är två helt separata företelser. Att du inte har bättre insikt i det är bara skrämmande.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym
    riboflavin skrev 2011-11-12 14:26:07 följande:
    Och homosexuella bestraffas och till och med avrättas i vissa kulturer än idag för sin sexuella läggning.

Afrikaner (och andra mörkhyade) blev inte tagna som slavar p.g.a sin hudfärg utan p.g.a att vissa folkslag satte sig över andra och ansåg sig har rätten att beröva dem mänskliga fri- och rättigheter.
    Det finns gott om historiska exempel på där "vita" använts som slavar eftersom de tillhört en annan kultur, ett annat kön eller en annan religion än den rådande maktfaktorn.

Slaveri och hudfärg är två helt separata företelser. Att du inte har bättre insikt i det är bara skrämmande.

Judar är "vita" och har blivit utsatta för all möjlig sorts förföljse....
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?