• Anonym (undrar)

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Nu får ni ge er, ni negersägande människor. Jag har haft åtskilliga dispyter med släktingar som vägrar acceptera att ordet är negativt klingande.... Jag har sagt upp kontakten till och med. Men ändå hör man det dag efter dag.... Läste en tråd här på fl och undrar hur ni tänker. Berätta varför det är så jäkla viktigt att såga neger!!!!! Det finns mängder med andra ord att använda men ni vägrar. Varför????

• Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?
  • Polly S
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 12:46:04 följande:
    Fiona: "följ receptet för negerbollar bara att du använder pärlsocker istället för kokos" - citat min bok.

Anonym: Den får väl säga till mig dådå. Jag kan inte göra nått förrän jag vet att personen faktiskt tar illa upp av det.
    Helt ärligt var detta första gången jag hörde att nån tog illa upp av bög när jag tänker efter.
    jag är lärare och jag får dagligen ta diskussionen med elever om att det inte är OK att använda neger/hora/bög etc. som skällsord.
    det är inte en fråga om att de som "är" det ska ta åt sig, som du verkar tänka, utan en fråga om att det är nedsättande ord som man därför inte bör använda.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-11-12 12:45:46 följande:
    Jag hade en gång en kompis som var neger...han sa att man skulle få säga neger för det är vad han är och han tar inte illa upp sålänge ingen säger JÄVLA neger...Det har hetat negerbollar i alla år men det ska helt plötsligt ändras för att folk e så sjukt rädda för att bli klassade som rasister....negrerna själva har typ inget emot det! Känner många med olika utländsk bakgrund och är själv halv arab och jag förstår inte dessa jävla diskussioner...tycker nästan att svart är värre än neger för de är inte svarta. Färgad...det visar ju bara att man anser att han/hon är en färgad vit (standard då eller??) man pratar om raser fast vi är samma ras....alltså lägg ner!! neger är inget negativt men diskussionerna kring det är!
    Neger är EN specifik grupp i Afrika, som är en enorm kontinent. Jag har haft vänner från ex.Etiopien, och dom kan inte kallas för neger. En vän blev grymt förolämpad av att bli kallad neger, inte för att hon inte är mörkhyad utan för att det inte är vad hon är, och i hennes hemland(etiopien) så är neger ett skällsord; ungefär som att kalla någon för norrman här kanske.. fast mkt mer allvarligt.

Men att vi är samma ras, det skriver jag under på! Bara olika hudfärg och olika nationaliteter, men alla har samma röda blod och är så väldigt lika under den huden.
  • Trivelina73
    Anonym skrev 2011-11-12 12:48:13 följande:
    Kan vi inte doppa den där nedrans bollen i vit choklad så alla blir nöjda? Så länge alt är VITT och ljust, och neutralt är det ok. Akta er jävligt noga för att färgsätta något. Är den gul kan kineserna bli galna, är den röd kanske rödlätta britter blir vansinnga och sätt inget lurvigt på den, då kan eskimåerna  bli sura. Säg inte heller "lap-top"....det är att genera lapparna i norr.
    Hahhahahhahahah! Du e underbar! Med det lämnar jag diskutionen, för det kändes som väldigt befriande ord.

Tack och adjö!
    Nu ska jag gå och rispa någon på gatan och dricka lite koskenkova!
  • EllanEriksson

Fiona: Jag har Bonniers kokbok från förra året. Det ändrar väl inte min syn på det hela? Eller måste det göra det bara för att det ska vara värdeneutralt?

Anonym där uppe har en poäng.
    Dem i min åsikt som drar flest invandrarskämt, "negerskämt", rasistskämt och alla liknande är dem som är invandrare, mörka och allt vad nu alla rasistskämt handlar om.
    Men det snackar ingen om för att då verkar det som om det är kränkande mot deras yttrandefrihet..

• Anonym (undrar)
    Anonym skrev 2011-11-12 12:48:13 följande:
    Kan vi inte doppa den där nedrans bollen i vit choklad så alla blir nöjda? Så länge alt är VITT och ljust, och neutralt är det ok. Akta er jävligt noga för att färgsätta något. Är den gul kan kineserna bli galna, är den röd kanske rödlätta britter blir vansinnga och sätt inget lurvigt på den, då kan eskimåerna  bli sura. Säg inte heller "lap-top"....det är att genera lapparna i norr.
    Tror inte många skulle bli arga om det kallades brunboll... Nu heter den f.d negerbollen chokladboll så varför kan man inte använda sig av det namnet?

Laptop uttalas inte i närheten av hur man uttalar lapp... Laptop kommer från att man kan ha den i knäet, engelskans ord för det är lap... Bildning är aldrig fel.
  • Polly S
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 12:52:49 följande:
    Fiona: Jag har Bonniers kokbok från förra året. Det ändrar väl inte min syn på det hela? Eller måste det göra det bara för att det ska vara värdeneutralt?

Anonym där uppe har en poäng.
    Dem i min åsikt som drar flest invandrarskämt, "negerskämt", rasistskämt och alla liknande är dem som är invandrare, mörka och allt vad nu alla rasistskämt handlar om.
    Men det snackar ingen om för att då verkar det som om det är kränkande mot deras yttrandefrihet..
    däri står det knappast negerboll eller hur?
    du inser att ordet är värdeladdat -negativt här -men använder det ändå?
    nej, varför ska du vilja ändra dig för att inte såra andra?

jag tycker det är en stor skillnad på att skämta om den grupp man själv är del av (ofta ett försvar) och att skämta/bli skämtad om av andra.
  • Delgada
    Anonym skrev 2011-11-12 12:45:46 följande:
    Jag hade en gång en kompis som var neger...han sa att man skulle få säga neger för det är vad han är och han tar inte illa upp sålänge ingen säger JÄVLA neger...Det har hetat negerbollar i alla år men det ska helt plötsligt ändras för att folk e så sjukt rädda för att bli klassade som rasister....negrerna själva har typ inget emot det! Känner många med olika utländsk bakgrund och är själv halv arab och jag förstår inte dessa jävla diskussioner...tycker nästan att svart är värre än neger för de är inte svarta. Färgad...det visar ju bara att man anser att han/hon är en färgad vit (standard då eller??) man pratar om raser fast vi är samma ras....alltså lägg ner!! neger är inget negativt men diskussionerna kring det är!
    Nej, färgad är inte heller ok egentligen men du kan ju tänka dig hur en diskussion om det skulle se ut. Negerbollsfolket skulle bli helt snurriga av oförstånd och snickra ihop de mest idiotiska argument och liknelser man överhuvudtaget kan tänka sig.
  • Betty Boop
    Anonym skrev 2011-11-11 11:28:47 följande:
    Jag tycker inte det är negativt. Negro är namn på en färg bara, svart. Känns mer fel att inte vilja låtsats om att det finns olika hudfärger, att det är så fruktansvärt känsligt. Själv har jag sett i inredningsbutiker att tex svart kakel kallats för negro  
    Vad just DU tycker är inte relevant i sammanhanget. Det ÄR ett negativit ord, det är liksom inget man kan ha en åsikt om. Det är fakta! 

Annat exempel: Stockholm är huvudstaden i Sverige. -Nä, det tycker inte jag! Jag tycker att Varberg passar mycket bättre. För MIG är Varberg Sveriges huvudstad, FAKTISKT!   
  • Polly S
    Polly S skrev 2011-11-12 12:56:02 följande:
    jag tycker det är en stor skillnad på att skämta om den grupp man själv är del av (ofta ett försvar) och att skämta/bli skämtad om av andra.
    och jag tycker inte såna skämt är särskilt roliga heller. även om det är blondiner själva som drar blondinskämten så är de rätt sunkiga som humor betraktat.
  • Anonym

-Vad är det som är genomskinligt och ligger i ett dike?

Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?