• Anonym (undrar)

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Nu får ni ge er, ni negersägande människor. Jag har haft åtskilliga dispyter med släktingar som vägrar acceptera att ordet är negativt klingande.... Jag har sagt upp kontakten till och med. Men ändå hör man det dag efter dag.... Läste en tråd här på fl och undrar hur ni tänker. Berätta varför det är så jäkla viktigt att såga neger!!!!! Det finns mängder med andra ord att använda men ni vägrar. Varför????

• Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?
  • EllanEriksson

Fiona: Men du fattar ju inte. Jag använder inte ordet runt såna som blir sårade av den. Det är en jag känner som bryr sig bara för att bry sig. Så då blir det av ren reflex.

Jag anser inte att det ska vara en sådan skillnad. Jag tycker det är lågt och fel.

• Anonym (undrar)
    Trivelina73 skrev 2011-11-12 12:43:23 följande:
    Jag tycker de är äckligt, ja. Att folk klämmer på finnar, och hatar finnar osv osv.. Men kränkt nej, men finner de lite yäk. Fast inte till den grad att man ska stryka ordet, de är bara löjligt. Jag blir mer kränkt av svenskar vilka ser synonymt finnar med att de är alkisar och bär kniv. "Bara rispa inte skääära" och sånt. En neger är synonymt bara i alla fall med väldigt mörk hyd och inge mer. Det är inte orden finne och neger som är fel, det är vad folk tänker i kopling med orden, säger man neger så tänker man väldigt mörk hyd, säger man finne så tänker de flesta svenskar en alkis med kniv.
    Du känner dig inte kränkt men tycker det är äckligt... Att du ser samband mellan en alkoholist med en kniv och finnar är nog mer ditt problem än allmänhetens.
  • EllanEriksson

Anonym: pojkvännens favorit när jag är nere. Garvar jämt så mycket åt den när jag mår dåligt. Ja, när jag är nere får jag 10x sämre humor xD

• Anonym
    Anonym (undrar) skrev 2011-11-12 12:55:40 följande:
    Tror inte många skulle bli arga om det kallades brunboll... Nu heter den f.d negerbollen chokladboll så varför kan man inte använda sig av det namnet?

Laptop uttalas inte i närheten av hur man uttalar lapp... Laptop kommer från att man kan ha den i knäet, engelskans ord för det är lap... Bildning är aldrig fel.

Du har aldrig kommit i kontakt med varken humor eller ironi va?
  • Anonym

Citat:

"Akademiens ordbok definierar ordet: ”manlig individ tillhörande den människoras som är inhemsk i Central- o. Sydafrika o. som bl. a. kännetecknas av mycket mörk (stundom chokladbrun) hy, ulligt, krusigt hår, bred, platt näsa o. tjocka läppar.”

Så ser inte alla mörkhyade ut. Färgad behöver man väl inte säga.. mörkhyad räcker väl? Precis som ljushyad. Jag är KNAPPAST vit! (lär jag väl inte vara förrän jag är död)

• Polly S
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 12:59:29 följande:
    Fiona: Men du fattar ju inte. Jag använder inte ordet runt såna som blir sårade av den. Det är en jag känner som bryr sig bara för att bry sig. Så då blir det av ren reflex.

Jag anser inte att det ska vara en sådan skillnad. Jag tycker det är lågt och fel.
    nej, du fattar inte.
    som sagt, vi har inga i klasses som "borde" ta åt sig -enligt dig -av att bli kallade hora/bög eller neger, men det är fortfarande nedsättande ord.
    varför vill man använda nedsättande ord?

huh?
  • Polly S
    Polly S skrev 2011-11-12 13:02:27 följande:
    nej, du fattar inte.
    som sagt, vi har inga i klasses som "borde" ta åt sig -enligt dig -av att bli kallade hora/bög eller neger, men det är fortfarande nedsättande ord.
    varför vill man använda nedsättande ord?

huh?
    klassen
  • Anonym

Tillägg; menar alltså att inte alla som är från afrika kan kallas för "neger"; med tanke på att inte alls alla ser ut som SAO beskriver ordet.

• EllanEriksson

Fiona;
    Jag vet inte varför man vill det, för mig blir de bara på reflex att jag använder det bland vissa och inte alls bland vissa. Så enkelt är det med det.

Jag anser att det ska inte vara nån skillnad beroende på vad man själv "tillhör" gällande vilka skämt man får dra och inte.

• Polly S
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 12:59:29 följande:

eller för att vrida det till sin spets: om alla män kallade kvinnor för nedsättande ord som slynor/subbor/horor när de pratade med varandra men inte sa det till kvinnor, skulle det då bli neutrala ord?
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?