• Anonym (undrar)

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Nu får ni ge er, ni negersägande människor. Jag har haft åtskilliga dispyter med släktingar som vägrar acceptera att ordet är negativt klingande.... Jag har sagt upp kontakten till och med. Men ändå hör man det dag efter dag.... Läste en tråd här på fl och undrar hur ni tänker. Berätta varför det är så jäkla viktigt att såga neger!!!!! Det finns mängder med andra ord att använda men ni vägrar. Varför????

• Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?
  • Trivelina73

Det finns finnar vilka flyttar tillbaka till finland pga hur rasistiska svenkar är mot finnar. Så ärligt rasismproblemet finns hos svenskarna och den är väldigt närvarande mot finnar, norrmän, lappar, zigenare, araber, svarta osv osv osv.. Så ja jag kan förstå ts att du tycker det är jobbigt att vara svensk om du inte själv är en typisk svensk med likvärdig syn på ickesvenskar. Men om jag har fattat rätt så verkar ditt hjärta bara klappa extra för svarta, och tydligen så skiter du i hur svenskar är mot andra nationaliteter, så du är bara en till av "dem" i mina ögon vilket lider Dubbelmoral på hög nivå.

• Anskuli

Jag använder aldrig ordet neger då jag pratar om människor. Dock måste jag erkänna att jag nog av bara farten ibland säger negerbollar och negerkyssar. För mig är det bara ett namn på ett bakverk, men jag försöker att inte använda de namnen då jag vet att det kan vara stötande för många.

Måste berätta en liten historia om min ena brorsdotter (4 år). De skulle och hälsa på sina vänner, vilka just hade adopterat en mörkhyad pojke. Min bror och hans fru berättade för sina flickor att dessa vänner nu hade en pojke och att han har lite mörkare hudfärg än vad de har. 4-åringen brister då ut: "Va, är det en neger?" Min bror och hans fru är väldigt noga med att inte använda ordet neger och svarade diplomatiskt att jo, en del använder det ordet, men i vår familj talar vi om mörkhyade. Sedan frågade de var hon har lärt sig det ordet. "Äh, Pippis pappa är ju negerkung" svarade hon och såg på sina föräldrar som om de skulle vara helt bakom flötet Skrattande

• Anonym (undrar)
    riboflavin skrev 2011-11-12 14:26:07 följande:
    Och homosexuella bestraffas och till och med avrättas i vissa kulturer än idag för sin sexuella läggning.

Afrikaner (och andra mörkhyade) blev inte tagna som slavar p.g.a sin hudfärg utan p.g.a att vissa folkslag satte sig över andra och ansåg sig har rätten att beröva dem mänskliga fri- och rättigheter.
    Det finns gott om historiska exempel på där "vita" använts som slavar eftersom de tillhört en annan kultur, ett annat kön eller en annan religion än den rådande maktfaktorn.

Slaveri och hudfärg är två helt separata företelser. Att du inte har bättre insikt i det är bara skrämmande.
    Vad har det med den normala västvärlden att göra? Bara för att det förekommer i mellanöstern att homosexuella dödas så ska man acceptera negerordet  Sverige? Hur knåpade du ihop den logiken?
  • riboflavin
    Anonym (undrar) skrev 2011-11-12 14:13:53 följande:
    Jag insinuerar ingenting. Varför behöver jag göra det? Jag bara använder orden..

Vad är skillnaden i att ordet anses kränkande eller användningen av ordet. Där tappade du mig...
    Om du hade läst texten så ser du att jag faktiskt skriver:

"jag förstår dessutom att du använder ordet i syfte att bevisa en poäng och inte insinuerar att jag tar betalt för sexuella tjänster"

Jag skrev dessutom att ordet neger kan anses kränkande, och att jag just därför inte använder det av respekt för folk omkring mig, men neger och negerboll är två olika ord, med olika betydelser. 

Om ordet svart är negativt laddat för dig, så är ordet svart i meningen "en svart boll" endast desktiptivt i mina ögon.
    Du får gärna ha en annan åsikt, så länge som du respekterar att jag inte håller med och inte blir kocko när jag inte ändrar mig eftersom dina argument i mina ögon inte håller.

De negativa känslor som vissa har inför ordet neger förstår jag inte hur man kan överföra på ett annat ord med samma stam.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Johannanl

Håller helt med ts. OM nu personen i fråga tar illa upp. Varför fortsätta då? Acceptera att den personen inte vill höra ordet!! Spelar väl ingen roll vilket ord det är. Har en vän som heter Therese och hatar att kallas Tessan. Då accepterar man ju det och kallar INTE henne för Tessan "bara för det är inget nervärderande ord". Respektera andra, och tycker nu nån att det är ok att bli kallad neger, då är det väl okej att säga det då. Men om man nu tar illa vid sig av ordet så är det nervärderande oavsett ord!!

• Anonym (undrar)
    Trivelina73 skrev 2011-11-12 14:29:31 följande:
    Det finns finnar vilka flyttar tillbaka till finland pga hur rasistiska svenkar är mot finnar. Så ärligt rasismproblemet finns hos svenskarna och den är väldigt närvarande mot finnar, norrmän, lappar, zigenare, araber, svarta osv osv osv.. Så ja jag kan förstå ts att du tycker det är jobbigt att vara svensk om du inte själv är en typisk svensk med likvärdig syn på ickesvenskar. Men om jag har fattat rätt så verkar ditt hjärta bara klappa extra för svarta, och tydligen så skiter du i hur svenskar är mot andra nationaliteter, så du är bara en till av "dem" i mina ögon vilket lider Dubbelmoral på hög nivå.
    Fortfarande försvarar du dig med att 2 fel gör ett rätt och det stämmer verkligen inte. Jag förnederar inte min omgivning för dess hudfärg eller yrsprung. Jag är mer vuxen än så.
  • Kimona

Jag hade inga problem att säga chokladboll istället för negerboll, men jag vet vissa som har jättesvårt att byta namn på saker de är uppvuxna med och därför kommer det automatiskt.

• riboflavin
    Anonym (undrar) skrev 2011-11-12 14:34:05 följande:
    Vad har det med den normala västvärlden att göra? Bara för att det förekommer i mellanöstern att homosexuella dödas så ska man acceptera negerordet  Sverige? Hur knåpade du ihop den logiken?
    Jag ville bara bevisa att Sapphiire var ut och cyklade med sin hopplöst oinsatta fråga om hur någon kunde jämföra de stackars slavarna med bögar. Blanda inte ihop inläggen.

Jag accepterar inte ordet neger används nedvärderande.
    Däremot har jag absolut inga problem med att säga negerboll om ett litet bakverk med kokos på.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (undrar)
    riboflavin skrev 2011-11-12 14:34:34 följande:
    Om du hade läst texten så ser du att jag faktiskt skriver:

"jag förstår dessutom att du använder ordet i syfte att bevisa en poäng och inte insinuerar att jag tar betalt för sexuella tjänster"

Jag skrev dessutom att ordet neger kan anses kränkande, och att jag just därför inte använder det av respekt för folk omkring mig, men neger och negerboll är två olika ord, med olika betydelser. 

Om ordet svart är negativt laddat för dig, så är ordet svart i meningen "en svart boll" endast desktiptivt i mina ögon.
    Du får gärna ha en annan åsikt, så länge som du respekterar att jag inte håller med och inte blir kocko när jag inte ändrar mig eftersom dina argument i mina ögon inte håller.

De negativa känslor som vissa har inför ordet neger förstår jag inte hur man kan överföra på ett annat ord med samma stam.

Vad som är negativt laddat för moig behöver inte vara det för större delen av landets befolkning och anses därför inte som kränkande. Hur svårt kan det vara att förstå? De fåniga som vill påstå att neger är att jämställa med negro bevisar bara sin egen okunnighet.
  • Anonym (undrar)
    Johannanl skrev 2011-11-12 14:37:45 följande:
    Håller helt med ts. OM nu personen i fråga tar illa upp. Varför fortsätta då? Acceptera att den personen inte vill höra ordet!! Spelar väl ingen roll vilket ord det är. Har en vän som heter Therese och hatar att kallas Tessan. Då accepterar man ju det och kallar INTE henne för Tessan "bara för det är inget nervärderande ord". Respektera andra, och tycker nu nån att det är ok att bli kallad neger, då är det väl okej att säga det då. Men om man nu tar illa vid sig av ordet så är det nervärderande oavsett ord!!
    Vad du är klok! Solig
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?