mamis2 skrev 2011-11-12 15:44:00 följande:
neger i alla språk som finns betydde svart det kom från latin och spanjorer är dom enda som har negro kvar frö att beskriva svart , och det är för att dom tog det från latin innan slaveriet börja och har endast den beskrivningen medan andra språk har neger som andra ord för beskrivningen.
när usa tog folk från afrika använde dom neger för att skilja vita människor som var gudar enligt dom och svarta människor som endast va redskap , när mörka person blev fria i usa ville dom vita fortfarande använda ordet neger för att vissa att det finns skillnad , och enligt mig så är det så än i dag eftersom man kan använda andra ord för att beskriva oss !
ps ja kan berätta att ja blir behandlade illa just på grund av min färg så kom inte och säg att vi inte får lida för ordet ! du kan ju få färga dig mörk och så leva neger livet så får vi se hur du tar det ;)
Och du min vän borde läsa lite mer slavhistoria tror jag…
USA var bland de sista länderna att importera slavar, hela Europa låg före däribland Spanien vars språk som du säger är baserat på latin. Likaså är franskan och dessutom har latinet påverkat de flesta språk på ett eller annat sätt, även svenskan.
Så att man i USA använde ordet svart från latinet är inte så konstigt egentligen eftersom Amerika från början bestod av kolonier tillhörande olika länder i Europa, reser du i USA så vimlar det av spanska namn på städer och ställen och det beror inte på att Mexico ligger i närheten utan snarare på att både Mexico och stora delar av Sydamerika varit koloniserade av spanjorer.
Och hur kan du vara så säker på att jag är blond och blåögd och aldrig har blivit behandlad illa?