• Anonym (undrar)

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Nu får ni ge er, ni negersägande människor. Jag har haft åtskilliga dispyter med släktingar som vägrar acceptera att ordet är negativt klingande.... Jag har sagt upp kontakten till och med. Men ändå hör man det dag efter dag.... Läste en tråd här på fl och undrar hur ni tänker. Berätta varför det är så jäkla viktigt att såga neger!!!!! Det finns mängder med andra ord att använda men ni vägrar. Varför????

• Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?
  • EllanEriksson

Fiona: Ja vad står det? Jag gjorde ett nedhopp i mitt inlägg och gjorde en kommentar till det Ribo skriver.

• Polly S
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 18:39:55 följande:
    Fiona: Ja vad står det? Jag gjorde ett nedhopp i mitt inlägg och gjorde en kommentar till det Ribo skriver.
    vad menar du med "Afrikaner(ja nu samlade jag allt) förslavades för att under amerikanarnas resor visade det sig att afrikaner var starkare och tåligare än amerikaner och därför blev dem erbjudna jobb. Att det däremot var på ett helt annat sätt är ju en annan sak"?
  • Polly S
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 18:41:43 följande:
    Precis de som står kanske?
    erbjudna jobb? och vad var på ett annat sätt?
  • EllanEriksson
    Polly S skrev 2011-11-12 18:42:30 följande:
    erbjudna jobb? och vad var på ett annat sätt?
    Dem blev erbjudna jobb men hur såg deras situation egentligen ut?

Tänk lite förintelsen och koncentrationslägrena så har du en rätt bra jämförelse. 
  • riboflavin
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 18:36:26 följande:
    Fiona: Jag har svarat på det du frågade mig: "vad får du ut av att använda ordet neger?"

Riboflavin har dessutom en poäng. Afrikaner(ja nu samlade jag allt) förslavades för att under amerikanarnas resor visade det sig att afrikaner var starkare och tåligare än amerikaner och därför blev dem erbjudna jobb. Att det däremot var på ett helt annat sätt är ju en annan sak. Det enda som hade med deras färg att göra var att dem klarade söderns sol bättre.
    Det är iaf så jag fått förklarat för mig gällande historia.
    Det fanns redan en blomstrande slavmarknad i Afrika som Europeérna använde sig av eftersom de fanns slavar i mängder(till följd av de aldrig sinande stamkrigen), en fungerande infrastruktur, och bra priser. 
    Idén att det var "den vita mannen" som förslavade afrikaner är helt felaktig, Europeérna köpte (hur hemskt det än låter) slavarna av afrikanska slavhandlare som vilken vara som helst.

"Amerikanerna" var varken de som transporterade eller främst köpte afrikanska slavar. Primära köpare var de europeiska kolonierna i Västindien och Sydamerika. 

Att de klarade av solen i södern bättre än de invandrade Europeérna är nog däremot helt riktigt. 
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • EllanEriksson
    riboflavin skrev 2011-11-12 19:02:58 följande:
    Det fanns redan en blomstrande slavmarknad i Afrika som Europeérna använde sig av eftersom de fanns slavar i mängder(till följd av de aldrig sinande stamkrigen), en fungerande infrastruktur, och bra priser. 
    Idén att det var "den vita mannen" som förslavade afrikaner är helt felaktig, Europeérna köpte (hur hemskt det än låter) slavarna av afrikanska slavhandlare som vilken vara som helst.

"Amerikanerna" var varken de som transporterade eller främst köpte afrikanska slavar. Primära köpare var de europeiska kolonierna i Västindien och Sydamerika. 

Att de klarade av solen i södern bättre än de invandrade Europeérna är nog däremot helt riktigt. 
    Okej :)

Men fortfarande..
    Som jag har fått höra så har det ju med att svarta har en annan muskelbyggnad som är segare än vitas :)
    Därför gjorde dem sig bättre som slavar till hårdare arbeten. 
  • Lavendelblom
    mamis2 skrev 2011-11-12 15:44:00 följande:
    neger i alla språk som finns betydde svart det kom från latin och spanjorer är dom enda som har negro kvar frö att beskriva svart , och det är för att dom tog det från latin innan slaveriet börja och har endast den beskrivningen medan andra språk har neger som andra ord för beskrivningen.

när usa tog folk från afrika använde dom neger för att skilja vita människor som var gudar enligt dom och svarta människor som endast va redskap , när mörka person blev fria i usa ville dom vita fortfarande använda ordet neger för att vissa att det finns skillnad , och enligt mig så är det så än i dag eftersom man kan använda andra ord för att beskriva oss !

ps ja kan berätta att ja blir behandlade illa just på grund av min färg så kom inte och säg att vi inte får lida för ordet ! du kan ju få färga dig mörk och så leva neger livet så får vi se hur du tar det ;)

Och du min vän borde läsa lite mer slavhistoria tror jag…

USA var bland de sista länderna att importera slavar, hela Europa låg före däribland Spanien vars språk som du säger är baserat på latin. Likaså är franskan och dessutom har latinet påverkat de flesta språk på ett eller annat sätt, även svenskan.

Så att man i USA använde ordet svart från latinet är inte så konstigt egentligen eftersom Amerika från början bestod av kolonier tillhörande olika länder i Europa, reser du i USA så vimlar det av spanska namn på städer och ställen och det beror inte på att Mexico ligger i närheten utan snarare på att både Mexico och stora delar av Sydamerika varit koloniserade av spanjorer.

Och hur kan du vara så säker på att jag är blond och blåögd och aldrig har blivit behandlad illa?

• Lavendelblom
    Sapphiire skrev 2011-11-12 16:05:53 följande:
    Så du säger att slavarna inte blev tagna för att de var mörkhyade? Det var ju tydligt under den tiden att pga att man hade svart hudfärg var man underlägsen den vita? Jag blir så less när folk försöker jämföra slavarna med andra "mindre händelser" i historian. Du skriver att det var folkslag som satte sig över andra, var det inte just de så kallade vita männen som tog över de svarta för att de var "mindre intelligenta"?

Innan du avfärdar Riboflavin som dum så kanske du skulle ta reda på fakta! I Orsaken till att slaveriet uppstod var pga av ekonomi inte pga att de svarta var mindre intelligenta. Det handlar nästan alltid om ekonomi när en ras förtrycker en annan, judeutrotningen under WW 2 var grundad på ekonomi innan man började använda rasbiologi som orsak .

Tex så blev inte katarerna utrotade pga deras tro utan pga av deras rikedomar och även politik men katolska kyrkan kunde inte erkänna det utan hävdade att det var en fråga om tro, den rätta tron

Sedan har slavar alltid funnits genom historien det är inte något som är signifikativt för svarta, tom de små rara vikingarna hade slavar, romarriket var byggdes upp med hjälp av slaveri, likaså det egyptiska riket osv.

• kort kjol

Jag säger neger om svarta. Men det betyder inte att jag ser ner på dem eller tycker de är mindre värda. 
    Absolut inte! Ser inget rasistiskt med det ordet. Då är väl nigger värre isåfall? Fast det ordet använder jag inte.
    Jag skulle inte ta illa upp om ngn kallar mig svenne eller viting eller liknande. Jag är stolt över att vara vit. Tycker alla människor ska vara stolta över sin hudfärg. Svart, vit, mulatt eller brun.

Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?